![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dan kom je ook meer in de sfeer van de rechtsgeschiedenis en de rechtsvergelijking - mijn tweede grote liefde naast het handelsrecht. Helaas wordt dat aspect zwaar onderbelicht in de opleiding, maar niet onbegrijpelijk als je ziet dat voor grofweg driekwart van de studenten het al een hele klus is om zelfs maar de technische basis onder de knie te krijgen. |
Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Beide wetenschappen houden zich immers bezig met het functioneren van de overheid. Het verschil is dat je vanuit het recht naar wetten kijkt waar de staat mee functioneert. Het is vrij normatief, je stelt hoe politici dienen te handelen op basis van wetten. Vanuit de politiek kijk je hoe politici binnen de staat functioneren. Het is meer empirisch, kijken hoe het in de praktijk functioneert. Ik denk dat het elkaar goed aanvult en zodoende best te combineren is. (Zelf doe ik Nederlands Recht met een keuzepakket (soort minor) politieke wetenschappen.)
||
![]() |
Citaat:
Maar die doet dan ook 5,5 jaar over een 4-jaars studie.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Als je de traditionele juridische togaberoepen (advocaat, officier van justitie, rechter) ambieert, heb je niet heel erg veel aan politieke wetenschappen. Zoek je daarentegen bijvoorbeeld een juridische beleidsfunctie bij de overheid of misschien wel in de politiek (de meeste politici zijn jurist), dan is het natuurijk mooi meegenomen dat je ook wat weet van politieke theorieën.
||
![]() |
Citaat:
![]() Als je de onderzoekjes die hierover gedaan worden mag geloven, is dat toch zo ongeveer het gemiddelde...
||
![]() |
Citaat:
![]() Onlangs sprak ik met iemand over het verschil tussen de academische rechtenstudie en de juridische HBO-opleidingen. Wij kwamen tot de conclusie dat het verschil is dat je op de universiteit onzekerheid wordt aangleerd (waardoor je zelf gaat nadenken en tot nieuwe inzichten komt). Daarentegen wordt je op het HBO zekerheid bijgebracht (waardoor je simpelweg regeltjes kan toepassen zonder je bezig te houden met de achtergrond).
||
Citaat:
Wat mij het meeste bijstaat is dat ik nagenoeg nooit aan zelfs een uur per week kwam, uitzonderingen daargelaten. Voor mij was de opleiding een grote vakantie. |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Wouter: Trouwens nog over rechten en psychologie, ik vind een master als deze reuze interessant: http://www.psychology.unimaas.nl/Bas...gy_and_law.htm Zit er zelfs nog nu aan te denken om zoiets te doen. ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Desondanks loop ik (als één van de zéér weinigen van mijn jaar) na drie jaar nog netjes bij op het studieprogramma. Laatst was ik op een sollicitatiegesprek voor een studentassistentschap en kreeg ik de vraag of ik er wel voldoende tijd voor had. Mijn reactie: "Kijk, ik heb echt niet 40 uur per week voor mijn studie nodig..." ![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Het is iets dat denk ik niet te vermijden is. Misschien is het zelfs niet eens onwenselijk. Want wat doen de meeste advocaten en rechters nou hun hele carrière? Niet het filosofisch en vergelijkend denken over recht, misschien wel in hun vrije tijd, maar voor het grootste gedeelte zijn ze bezig met het vrij mechanisch toepassen van regels. Een uitzondering moeten we natuurlijk maken voor de cassatieadvocatuur en -rechtspraak. Daar is veel creativiteit aanwezig en wat de raadsheren in de Raad betreft geldt dat die natuurlijk hun beslissing ongelooflijk goed voorbereiden, omdat die wel eens zeer verstrekkende gevolgen kan hebben voor doctrine en rechtspraktijk. Veel studenten, zeker driekwart, kunnen ook heel slecht overweg met onzekerheid. Zelfs aan het eind van mijn studie word ik nog vaak geconfronteerd met mensen die toch altijd maar op zoek blijven naar het juiste antwoord. Dat is heel frustrerend, maar ik denk dat je ook niet meer kunt verwachten van veel studenten, of van veel juristen in het algemeen. We houden ons niet bezig met iets hogers, iets edels, iets dat we stukje bij beetje moeten ontdekken en dat steeds verbazingwekkender wordt in zijn schoonheid zoals bij de natuurwetenschappen. We houden ons bezig met een door onszelf in het leven geroepen stelsel dat niets meer en niets minder is dan een manier om mensen in het gareel te houden. Sovereign: klinkt goed ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Bijvoorbeeld toen ik leerde dat de waarborgen van het saaie strafprocesrecht ook op boeiende bestuursrecht-onderwerpen als de bestuurlijke dwangsom en boete van toepassing zijn. Toen dacht ik wel even, hé, dat is apart.. ![]()
||
Citaat:
Strafprocesrecht is gewoon vele male boeiender dan dat bestuursrechtelijk geneuzel, dat je dat ontkent maakt het niet minder waar. ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() ![]()
||
Citaat:
![]() ![]() Maar genoeg afgegeven op staat..gadver en bestu..yech voor vandaag. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Het is zo dat de meeste van mijn politieke helden advocaat cq jurist zijn geweest. Denk maar aan Bill Clinton, Rudolph Guiliani, John Kerry, Andre Rouvoet en Piet-Hein Donner (laaste twee zijn een grapje).
||
![]() |
Citaat:
Strafrechtjuristen kunnen alleen maar werk vinden door zichzelf voor gek te zetten in een programma van Moskofiets. ![]()
||
![]() |
Citaat:
Over Donner, hij is gewoon een kopie van de eerdere generaties van zijn familie. Zijn vader was ook een bekend jurist en is één van de auteurs van het handboek voor het Nederlands staatsrecht dat bekend als Van der Pot-Donner (door degenen die staatsrecht niet leuk vinden verbasterd tot 'Potdomme').
||
Citaat:
||
Citaat:
Hahah, het zijn inderdaad zeer begaafde juristen, maar helaas spreken ze niet zo tot de verbeelding...
||
Citaat:
![]() Als je in mijn encyclopedie onder 'klaploper' zoekt, dan zie je een foto van John Kerry...en Boris Dittrich. |
![]() |
||
Citaat:
Waarom kijk je zo somber?
||
![]() |
Citaat:
![]() Ik vind aandacht voor iets anders best goed, maar doe dat inderdaad dan náást je reguliere studie. Een rechtenstudie is toch niet zo zwaar dat je er wat andere vakken naast kan doen....
||
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() leuk dat je rechten gaat doen ![]() ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Halverwege het jaar (en dan ben ik nog optimistisch) zul je afhaken en met hangende pootjes naar de VU komen. No doubt. ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Studeren |
Twee studies combineren Kayleigh5 | 7 | 01-08-2011 15:45 | |
Studeren |
studeren met beperkingen. Uitdaging vs. haalbaarheid Verwijderd | 2 | 20-02-2011 11:12 | |
Studeren |
Studie kiezen: Toegepaste Psychologie/Psychologie? Anna17J | 22 | 04-11-2008 10:40 | |
Studeren |
Deeltijd niet vergoed?! Yab-Yum | 70 | 09-03-2007 18:48 | |
Studeren |
Afstudeerrichting kiezen (keuze: voltijd/duaal) Daantje_0705 | 3 | 08-02-2006 17:54 | |
Studeren |
twee studies tegelijk studeren Verwijderd | 2 | 11-07-2005 05:52 |