Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-07-2005, 00:03
Verwijderd
Citaat:
Levitating Nun schreef op 09-07-2005 @ 00:37 :
Ik wíst gewoon dat je dat ging zeggen en waarschijnlijk heb je ook wel gelijk (het was btw de UvA, niet de VU).

Nee, maar serieus, ik ben altijd wel geïnteresseerd geweest in vooral de werking en invloed van recht. Maar of dat voldoende is?
Nou kijk, het probleem bij het universitair juridisch onderwijs is gewoon dat je echt alleen de basis aangereikt krijgt. Dat onderwijs is dan ook weinig wetenschappelijk. Het is echt het leren beheersen van een geheel van regels. Echt interessant wordt het pas als je daar bovenuit stijgt en niet zozeer gaat kijken naar technische uitwerkingen, maar naar concepten, naar manieren van denken over problemen en oplossingen.

Dan kom je ook meer in de sfeer van de rechtsgeschiedenis en de rechtsvergelijking - mijn tweede grote liefde naast het handelsrecht. Helaas wordt dat aspect zwaar onderbelicht in de opleiding, maar niet onbegrijpelijk als je ziet dat voor grofweg driekwart van de studenten het al een hele klus is om zelfs maar de technische basis onder de knie te krijgen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-07-2005, 00:13
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Dat is dus niet echt een antwoord op mijn vraag, begrijp ik je goed?
Met citaat reageren
Oud 09-07-2005, 01:24
Verwijderd
Nee, is het ook niet

Ik moet de vraag nog even ontcijferen.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2005, 12:00
NN
NN is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 09-07-2005 @ 00:10 :
Wil je deze edele wetenschap wel juist spellen

Oh nee hoor, ik tart Nare Man's deskundigheid niet, ik zou niet durfen. Maar het ei van Columbus is het ook niet, yes?

O en ik heb ook wel een vraag:

Een bachelor Politicologie valt te combineren met Nederlands recht? Qua practische doeleinden dan.
Als je de publiekrechtelijke richting binnen Nederlands Recht doet, heb je zelfs wel wat overlap met Politicologie.

Beide wetenschappen houden zich immers bezig met het functioneren van de overheid.

Het verschil is dat je vanuit het recht naar wetten kijkt waar de staat mee functioneert. Het is vrij normatief, je stelt hoe politici dienen te handelen op basis van wetten.
Vanuit de politiek kijk je hoe politici binnen de staat functioneren. Het is meer empirisch, kijken hoe het in de praktijk functioneert.

Ik denk dat het elkaar goed aanvult en zodoende best te combineren is.

(Zelf doe ik Nederlands Recht met een keuzepakket (soort minor) politieke wetenschappen.)
Oud 09-07-2005, 12:01
NN
NN is offline
Citaat:
De Zwartkijker schreef op 09-07-2005 @ 00:07 :
Maar wat versta jij onder 'gemiddeld'?
Wat de gemiddelde rechtenstudent doet, zo'n 20 à 25 uur in de week.

Maar die doet dan ook 5,5 jaar over een 4-jaars studie.
Oud 09-07-2005, 12:03
Verwijderd
Citaat:
NN schreef op 09-07-2005 @ 13:01 :
Met citaat reageren
Oud 09-07-2005, 12:07
NN
NN is offline
Citaat:
De Zwartkijker schreef op 09-07-2005 @ 00:43 :
Ik denk dat ik mijn kansen op maatschappelijk succes aanzienlijk vergroot als ik naast politieke wetenschappen rechten doe...
Je moet voor je zelf een afweging maken wat je leuk vindt en wat je later zou willen gaan doen.

Als je de traditionele juridische togaberoepen (advocaat, officier van justitie, rechter) ambieert, heb je niet heel erg veel aan politieke wetenschappen.

Zoek je daarentegen bijvoorbeeld een juridische beleidsfunctie bij de overheid of misschien wel in de politiek (de meeste politici zijn jurist), dan is het natuurijk mooi meegenomen dat je ook wat weet van politieke theorieën.
Oud 09-07-2005, 12:09
NN
NN is offline
Citaat:
nare man schreef op 09-07-2005 @ 13:03 :
Hoezo ?

Als je de onderzoekjes die hierover gedaan worden mag geloven, is dat toch zo ongeveer het gemiddelde...
Oud 09-07-2005, 12:15
NN
NN is offline
Citaat:
nare man schreef op 09-07-2005 @ 01:03 :
Nou kijk, het probleem bij het universitair juridisch onderwijs is gewoon dat je echt alleen de basis aangereikt krijgt. Dat onderwijs is dan ook weinig wetenschappelijk. Het is echt het leren beheersen van een geheel van regels. Echt interessant wordt het pas als je daar bovenuit stijgt en niet zozeer gaat kijken naar technische uitwerkingen, maar naar concepten, naar manieren van denken over problemen en oplossingen.

Dan kom je ook meer in de sfeer van de rechtsgeschiedenis en de rechtsvergelijking - mijn tweede grote liefde naast het handelsrecht. Helaas wordt dat aspect zwaar onderbelicht in de opleiding, maar niet onbegrijpelijk als je ziet dat voor grofweg driekwart van de studenten het al een hele klus is om zelfs maar de technische basis onder de knie te krijgen.
Mooi stukje.

Onlangs sprak ik met iemand over het verschil tussen de academische rechtenstudie en de juridische HBO-opleidingen. Wij kwamen tot de conclusie dat het verschil is dat je op de universiteit onzekerheid wordt aangleerd (waardoor je zelf gaat nadenken en tot nieuwe inzichten komt). Daarentegen wordt je op het HBO zekerheid bijgebracht (waardoor je simpelweg regeltjes kan toepassen zonder je bezig te houden met de achtergrond).
Oud 09-07-2005, 12:39
Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
NN schreef op 09-07-2005 @ 13:01 :
Jij ook?

Wat mij het meeste bijstaat is dat ik nagenoeg nooit aan zelfs een uur per week kwam, uitzonderingen daargelaten. Voor mij was de opleiding een grote vakantie.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2005, 12:41
Levitating Nun
Citaat:
Sovereign schreef op 09-07-2005 @ 13:39 :
Jij ook?

Wat mij het meeste bijstaat is dat ik nagenoeg nooit aan zelfs een uur per week kwam, uitzonderingen daargelaten. Voor mij was de opleiding een grote vakantie.
Dat klinkt niet echt motiverend.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2005, 12:43
Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 09-07-2005 @ 13:41 :
Dat klinkt niet echt motiverend.
De opleiding was dan ook niet echt uitdagend.

Wouter:

Trouwens nog over rechten en psychologie, ik vind een master als deze reuze interessant:

http://www.psychology.unimaas.nl/Bas...gy_and_law.htm

Zit er zelfs nog nu aan te denken om zoiets te doen.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2005, 13:12
NN
NN is offline
Citaat:
Sovereign schreef op 09-07-2005 @ 13:39 :
Jij ook?

Ik heb niet echt een weekgemiddelde, maar ben soms wel meer met andere dingen bezig dan met mijn studie.

Desondanks loop ik (als één van de zéér weinigen van mijn jaar) na drie jaar nog netjes bij op het studieprogramma.

Laatst was ik op een sollicitatiegesprek voor een studentassistentschap en kreeg ik de vraag of ik er wel voldoende tijd voor had. Mijn reactie: "Kijk, ik heb echt niet 40 uur per week voor mijn studie nodig..."
Oud 09-07-2005, 13:15
NN
NN is offline
Citaat:
Sovereign schreef op 09-07-2005 @ 13:43 :

http://www.psychology.unimaas.nl/Bas...gy_and_law.htm

Zit er zelfs nog nu aan te denken om zoiets te doen.
Onder het motto, ik moet toch wat als ik als dertiger geen werk kan vinden?
Oud 09-07-2005, 13:20
Verwijderd
Citaat:
NN schreef op 09-07-2005 @ 13:15 :
Mooi stukje.

Onlangs sprak ik met iemand over het verschil tussen de academische rechtenstudie en de juridische HBO-opleidingen. Wij kwamen tot de conclusie dat het verschil is dat je op de universiteit onzekerheid wordt aangleerd (waardoor je zelf gaat nadenken en tot nieuwe inzichten komt). Daarentegen wordt je op het HBO zekerheid bijgebracht (waardoor je simpelweg regeltjes kan toepassen zonder je bezig te houden met de achtergrond).
Dank je

Het is iets dat denk ik niet te vermijden is. Misschien is het zelfs niet eens onwenselijk. Want wat doen de meeste advocaten en rechters nou hun hele carrière? Niet het filosofisch en vergelijkend denken over recht, misschien wel in hun vrije tijd, maar voor het grootste gedeelte zijn ze bezig met het vrij mechanisch toepassen van regels. Een uitzondering moeten we natuurlijk maken voor de cassatieadvocatuur en -rechtspraak. Daar is veel creativiteit aanwezig en wat de raadsheren in de Raad betreft geldt dat die natuurlijk hun beslissing ongelooflijk goed voorbereiden, omdat die wel eens zeer verstrekkende gevolgen kan hebben voor doctrine en rechtspraktijk.

Veel studenten, zeker driekwart, kunnen ook heel slecht overweg met onzekerheid. Zelfs aan het eind van mijn studie word ik nog vaak geconfronteerd met mensen die toch altijd maar op zoek blijven naar het juiste antwoord. Dat is heel frustrerend, maar ik denk dat je ook niet meer kunt verwachten van veel studenten, of van veel juristen in het algemeen. We houden ons niet bezig met iets hogers, iets edels, iets dat we stukje bij beetje moeten ontdekken en dat steeds verbazingwekkender wordt in zijn schoonheid zoals bij de natuurwetenschappen. We houden ons bezig met een door onszelf in het leven geroepen stelsel dat niets meer en niets minder is dan een manier om mensen in het gareel te houden.

Sovereign: klinkt goed
Met citaat reageren
Oud 09-07-2005, 13:27
Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
NN schreef op 09-07-2005 @ 14:15 :
Onder het motto, ik moet toch wat als ik als dertiger geen werk kan vinden?
Wacht maar tot jij bent afgestudeerd!
Met citaat reageren
Oud 09-07-2005, 13:30
NN
NN is offline
Citaat:
Sovereign schreef op 09-07-2005 @ 14:27 :
Wacht maar tot jij bent afgestudeerd!
Als alles meezit studeer ik dit jaar al af als LL.B.
Oud 09-07-2005, 13:31
Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
NN schreef op 09-07-2005 @ 14:30 :
Als alles meezit studeer ik dit jaar al af als LL.B.
Tel ik niet mee.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2005, 13:35
NN
NN is offline
Citaat:
nare man schreef op 09-07-2005 @ 14:20 :

Veel studenten, zeker driekwart, kunnen ook heel slecht overweg met onzekerheid. Zelfs aan het eind van mijn studie word ik nog vaak geconfronteerd met mensen die toch altijd maar op zoek blijven naar het juiste antwoord. Dat is heel frustrerend, maar ik denk dat je ook niet meer kunt verwachten van veel studenten, of van veel juristen in het algemeen. We houden ons niet bezig met iets hogers, iets edels, iets dat we stukje bij beetje moeten ontdekken en dat steeds verbazingwekkender wordt in zijn schoonheid zoals bij de natuurwetenschappen. We houden ons bezig met een door onszelf in het leven geroepen stelsel dat niets meer en niets minder is dan een manier om mensen in het gareel te houden.
Toch merk ik wel dat hoe verder ik kom in mijn studie, de te meer vragen ik krijg over bepaalde wetten en de uitleg daarvan. Het recht heeft naar mijn idee toch ook wel in zekere zin iets verbazingwekkends.
Oud 09-07-2005, 13:36
NN
NN is offline
Citaat:
Sovereign schreef op 09-07-2005 @ 14:31 :
Tel ik niet mee.
Volgend jaar hoepelijk de eerste keer mr./ LL.M., dan ben ik 23.
Oud 09-07-2005, 16:55
Verwijderd
Citaat:
NN schreef op 09-07-2005 @ 14:35 :
Toch merk ik wel dat hoe verder ik kom in mijn studie, de te meer vragen ik krijg over bepaalde wetten en de uitleg daarvan. Het recht heeft naar mijn idee toch ook wel in zekere zin iets verbazingwekkends.
Verbazingwekkend in welke zin?
Met citaat reageren
Oud 09-07-2005, 18:12
NN
NN is offline
Citaat:
nare man schreef op 09-07-2005 @ 17:55 :
Verbazingwekkend in welke zin?
Hoe langer je met een bepaald iets bezig bent, des te meer vragen het bij je oproept over de toepassing er van.
Oud 09-07-2005, 18:22
Verwijderd
Citaat:
NN schreef op 09-07-2005 @ 19:12 :
Hoe langer je met een bepaald iets bezig bent, des te meer vragen het bij je oproept over de toepassing er van.
Ja, maar dat is niet verbazingwekkend
Met citaat reageren
Oud 09-07-2005, 18:26
NN
NN is offline
Citaat:
nare man schreef op 09-07-2005 @ 19:22 :
Ja, maar dat is niet verbazingwekkend
Bepaalde toepassingen van rechtsregels werken wel eens bij mij verbazing op.

Bijvoorbeeld toen ik leerde dat de waarborgen van het saaie strafprocesrecht ook op boeiende bestuursrecht-onderwerpen als de bestuurlijke dwangsom en boete van toepassing zijn. Toen dacht ik wel even, hé, dat is apart..
Oud 09-07-2005, 20:11
Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
NN schreef op 09-07-2005 @ 19:26 :
Bepaalde toepassingen van rechtsregels werken wel eens bij mij verbazing op.

Bijvoorbeeld toen ik leerde dat de waarborgen van het saaie strafprocesrecht ook op boeiende bestuursrecht-onderwerpen als de bestuurlijke dwangsom en boete van toepassing zijn. Toen dacht ik wel even, hé, dat is apart..
*zucht*

Strafprocesrecht is gewoon vele male boeiender dan dat bestuursrechtelijk geneuzel, dat je dat ontkent maakt het niet minder waar. En Wouter kiest ten minste nog leuke vakken, dat kan ik van jou niet zeggen.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2005, 22:15
NN
NN is offline
Citaat:
Sovereign schreef op 09-07-2005 @ 21:11 :
*zucht*

Strafprocesrecht is gewoon vele male boeiender dan dat bestuursrechtelijk geneuzel, dat je dat ontkent maakt het niet minder waar. En Wouter kiest ten minste nog leuke vakken, dat kan ik van jou niet zeggen.
Ik ontken alles! Behalve dan dat de vakken die ik kies wél leuk zijn. Ken jij mijn vakkenpakket?
Oud 09-07-2005, 23:22
Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
NN schreef op 09-07-2005 @ 23:15 :
Ik ontken alles! Behalve dan dat de vakken die ik kies wél leuk zijn. Ken jij mijn vakkenpakket?
Mijn beste NN, alleen de richting waarin je afstudeert bij naam noemen is al voldoende voor mij om brakend naar de WC te moeten lopen.

Maar genoeg afgegeven op staat..gadver en bestu..yech voor vandaag.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2005, 02:03
De Zwartkijker
De Zwartkijker is offline
Citaat:
NN schreef op 09-07-2005 @ 13:07 :
Je moet voor je zelf een afweging maken wat je leuk vindt en wat je later zou willen gaan doen.

Als je de traditionele juridische togaberoepen (advocaat, officier van justitie, rechter) ambieert, heb je niet heel erg veel aan politieke wetenschappen.

Zoek je daarentegen bijvoorbeeld een juridische beleidsfunctie bij de overheid of misschien wel in de politiek (de meeste politici zijn jurist), dan is het natuurijk mooi meegenomen dat je ook wat weet van politieke theorieën.

Het is zo dat de meeste van mijn politieke helden advocaat cq jurist zijn geweest. Denk maar aan Bill Clinton, Rudolph Guiliani, John Kerry, Andre Rouvoet en Piet-Hein Donner (laaste twee zijn een grapje).
Oud 10-07-2005, 10:21
Levitating Nun
Is John Kerry een politieke held van je? Echt?
Met citaat reageren
Oud 10-07-2005, 11:25
NN
NN is offline
Citaat:
Sovereign schreef op 10-07-2005 @ 00:22 :
Mijn beste NN, alleen de richting waarin je afstudeert bij naam noemen is al voldoende voor mij om brakend naar de WC te moeten lopen.

Maar genoeg afgegeven op staat..gadver en bestu..yech voor vandaag.
Ach, met mijn richting kun je tenminste nog iets leuks gaan doen (beleidsfunctie bij rijk/provincie/gemeente, adviesfunctie in bedrijfsleven, traditioneel togaberoepen, etc....).

Strafrechtjuristen kunnen alleen maar werk vinden door zichzelf voor gek te zetten in een programma van Moskofiets.
Oud 10-07-2005, 11:30
NN
NN is offline
Citaat:
De Zwartkijker schreef op 10-07-2005 @ 03:03 :
Het is zo dat de meeste van mijn politieke helden advocaat cq jurist zijn geweest. Denk maar aan Bill Clinton, Rudolph Guiliani, John Kerry, Andre Rouvoet en Piet-Hein Donner (laaste twee zijn een grapje).
Over Rouvoet, ik ben niet eens met de ethische agenda van zijn partij, maar vind hem wel een goede jurist en parlementariër.

Over Donner, hij is gewoon een kopie van de eerdere generaties van zijn familie. Zijn vader was ook een bekend jurist en is één van de auteurs van het handboek voor het Nederlands staatsrecht dat bekend als Van der Pot-Donner (door degenen die staatsrecht niet leuk vinden verbasterd tot 'Potdomme').
Oud 10-07-2005, 17:20
De Zwartkijker
Citaat:
Levitating Nun schreef op 10-07-2005 @ 11:21 :
Is John Kerry een politieke held van je? Echt?
John Kerry iets minder, maar hij is wel een zeer bekwaam politicus.....
Oud 10-07-2005, 17:21
De Zwartkijker
Citaat:
NN schreef op 10-07-2005 @ 12:30 :
Over Rouvoet, ik ben niet eens met de ethische agenda van zijn partij, maar vind hem wel een goede jurist en parlementariër.

Over Donner, hij is gewoon een kopie van de eerdere generaties van zijn familie. Zijn vader was ook een bekend jurist en is één van de auteurs van het handboek voor het Nederlands staatsrecht dat bekend als Van der Pot-Donner (door degenen die staatsrecht niet leuk vinden verbasterd tot 'Potdomme').

Hahah, het zijn inderdaad zeer begaafde juristen, maar helaas spreken ze niet zo tot de verbeelding...
Oud 10-07-2005, 17:27
Levitating Nun
Citaat:
De Zwartkijker schreef op 10-07-2005 @ 18:20 :
John Kerry iets minder, maar hij is wel een zeer bekwaam politicus.....

Als je in mijn encyclopedie onder 'klaploper' zoekt, dan zie je een foto van John Kerry...en Boris Dittrich.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2005, 17:28
De Zwartkijker
Citaat:
Levitating Nun schreef op 10-07-2005 @ 18:27 :

Waarom kijk je zo somber?
Oud 17-07-2005, 19:31
timwaagh
timwaagh is offline
aan het begin van topic werd gezegd dat er geen wisselwerking is tussen psychologie en rechten... laten we zeggen dat mijn moeder daar anders over denkt want die heeft een bijvak rechten gedaan tijdens haar psychologiestudie. en ze heeft er ook wel wat aan gehad met al die documenten enzo die ze later tijdens haar werk is tegengekomen (en dat werk was psychologische testen afnemen).
Met citaat reageren
Oud 17-07-2005, 20:28
fractuur
fractuur is offline
Om even op de TS door te gaan: ik denk aan Geschiedenis met iets erbij, waarschijnlijk staats- en bestuursrecht (sorry Sovereign ) of Nederlands recht. Maar aangezien ik daar nog helemaal niets van weet doe ik eerst een jaar Geschiedenis en zie ik dan wel weer verder. (zelfs de decentrale selectie voor Geneeskunde is nog een optie)

Hoe zit het trouwens met de major minor combi? Krijg je dan maar een klein deel van de studie die je erbij hebt gekozen, of krijg je ook een titel?
Oud 17-07-2005, 20:52
Verwijderd
Ik ben faliekant tegen het major/minor-systeem. Het curriculum aan de meeste universiteiten is nog maar net voldoende om überhaupt te voldoen aan de ingangseisen voor de verschillende beroepsopleidingen (bijv. de advocatuur of het notariaat).

Onzin als 'rechten met een minor economie' is dan ook totaal waardeloos. Rechten is al zeer beknopt zoals het nu is, als je daar ook nog eens 30 EC uitneemt voor een minor stelt het helemaal weinig meer voor. Tenzij je natuurlijk een mogelijkheid ziet om die 30 EC gewoon extra te doen.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2005, 10:06
NN
NN is offline
Citaat:
nare man schreef op 17-07-2005 @ 21:52 :
Ik ben faliekant tegen het major/minor-systeem. Het curriculum aan de meeste universiteiten is nog maar net voldoende om überhaupt te voldoen aan de ingangseisen voor de verschillende beroepsopleidingen (bijv. de advocatuur of het notariaat).

Onzin als 'rechten met een minor economie' is dan ook totaal waardeloos. Rechten is al zeer beknopt zoals het nu is, als je daar ook nog eens 30 EC uitneemt voor een minor stelt het helemaal weinig meer voor. Tenzij je natuurlijk een mogelijkheid ziet om die 30 EC gewoon extra te doen.
Het Utrecht-systeem...

Ik vind aandacht voor iets anders best goed, maar doe dat inderdaad dan náást je reguliere studie.

Een rechtenstudie is toch niet zo zwaar dat je er wat andere vakken naast kan doen....
Oud 18-07-2005, 11:57
Verwijderd
Integendeel, de studiedruk van de gemiddelde rechtenstudie is zodanig dat je makkelijk anderhalf maal meer punten kunt halen in de latere jaren dan is voorgeschreven EN iets van een nevenactiviteit doen EN lang in je bed liggen en veel zuipen.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2005, 12:44
Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
nare man schreef op 18-07-2005 @ 12:57 :
Integendeel, de studiedruk van de gemiddelde rechtenstudie is zodanig dat je makkelijk anderhalf maal meer punten kunt halen in de latere jaren dan is voorgeschreven EN iets van een nevenactiviteit doen EN lang in je bed liggen en veel zuipen.
Ach ja, wat hebben we het toch gemakkelijk gehad. Aan de andere kant, ik ken er genoeg die er toch 20+ uur insteken, maar misschien zijn die niet zo snugger.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2005, 13:00
Verwijderd
Tachtig procent is ook niet snugger.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 13:40
student2005
student2005 is offline
hallo,
ik studeer aan de vu en doe 2 studies. ik denk dat je moet weten dat de beide faculteiten waar je het over hebt niet mee zullen werken als je twee studies gaat doen (en dat ook nog in 4 jaar af zou willen ronden). het is tenslotte jouw keuze om 2 studies te doen (dit is het meest gebruikte excuus op de vu om maar niets te hoeven doen voor studenten).

twee studies doen is zwaar, maar het is wel te doen. zeker als je een goede keuze maakt en er overlap tussen de studies zit. hou er rekening mee dat je je studie op de eerste plaats moet zetten voor een lange tijd (als je binnen 4/ 5 jaar af wilt studeren voor beide).

rechten en psychologie gaan goed samen op sommige gebieden. zo kan je klinische psychologie (keuzevakken, stage & scriptie forensisch invullen) goed combineren met strafrecht.

een vriendin van doet trouwens twee afstudeerrichtingen binnen 1 faculteit en ook daar wordt erg moeilijk overgedaan.

als je niet zeker weet wat je wilt gaan studeren begin dan lekker rustig met 1 studie waar je wel zeker over bent. je kan altijd nog een tweede studie oppakken.

succes
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 14:22
Verwijderd
Citaat:
student2005 schreef op 25-07-2005 @ 14:40 :
rechten en psychologie gaan goed samen op sommige gebieden. zo kan je klinische psychologie (keuzevakken, stage & scriptie forensisch invullen) goed combineren met strafrecht.
Maar wat voor gedeelte van de juristen doet uiteindelijk een specialisme strafrecht? Precies, maar een zeer kleine minderheid, niet meer dan eenzesde. De bulk gaat toch voor het privaatrecht in ruime zin en dat heeft helemaal niets met psychologie te maken. En om 'rechten' in zijn algemeenheid nou met 'strafrecht' te vereenzelvigen...mijn civiele hart bloedt.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 14:36
student2005
student2005 is offline
er werd niet gevraagd waar de meeste rechten studenten uiteindelijk voor kiezen, maar of het een mogelijkheid was en wat de meningen daarover waren.

dat de meeste rechten studenten privaat recht kiezen betekent dus niet dat rechten en psychologie niet te combineren zijn. de kans is ook groot dat iemand met een interesse in psychologie dan ook niet voor privaatrecht zou kiezen.

rechten en psychologie is dus wel degelijk te combineren, mits je de goede combinatie kiest. zoals klinische psychologie (wat een afstudeerrichting is van psychologie) en strafrecht (wat een afstudeerrichting is van rechten).
Met citaat reageren
Oud 17-08-2005, 14:18
Verwijderd
Thanks .

Inmiddels heb ik me voor beide studies ingeschreven. Als het moeilijk/druk voor me wordt, zal ik met één stoppen (Rechten) en wellicht later oppakken.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2005, 14:19
dingokoning
dingokoning is offline
ga je ook rechten doen S.

maar op de VU

UvA is veel leuker
Oud 17-08-2005, 14:21
Verwijderd
Citaat:
dingokoning schreef op 17-08-2005 @ 15:19 :
ga je ook rechten doen S.

maar op de VU

UvA is veel leuker
Haha, ik hoor alleen maar minder leuke dingen over de UvA
Met citaat reageren
Oud 17-08-2005, 14:22
dingokoning
dingokoning is offline
Citaat:
S. schreef op 17-08-2005 @ 15:21 :
Haha, ik hoor alleen maar minder leuke dingen over de UvA
maar dat word weer gecompenseert door mij ik maak het wel weer leuker

leuk dat je rechten gaat doen
Oud 17-08-2005, 14:24
Verwijderd
Citaat:
dingokoning schreef op 17-08-2005 @ 15:22 :
maar dat word weer gecompenseert door mij ik maak het wel weer leuker

leuk dat je rechten gaat doen

Halverwege het jaar (en dan ben ik nog optimistisch) zul je afhaken en met hangende pootjes naar de VU komen. No doubt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten