Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-08-2005, 10:54
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb besloten om te stoppen met mijn studie en een nieuwe studie te gaan doen. Ik zal daar vast niet de enige in zijn dus ik zal ook vast niet de enige zijn die over het volgende nadenkt. Tegenwoordig is het zo dat je van de IB-Groep niet meer 'gratis' mag switchen van opleiding. Het laaste jaar van je studie krijg je meestal geen studiefinanciering meer en moet je dus zelf bekostigen door te lenen of te werken.

Nu zit ik daar best wel mee. Ik heb besloten dat ik liever een leuke opleiding doe waarmee ik later een leuke baan krijg dan dat ik iets tegen mijn zin doe wat me minder geld kost. Alleen vraag ik me wel af hoe ik dat jaar moet bekostigen. Mijn ouders hebben het niet ruim dus ik hoef niet van hun te verwachten dat ze veel aan me betalen. Een jaar lenen lijkt me erg duur maar als je het hele jaar wil bekostigen met werk, dan ben je toch wel erg veel tijd bezig met werken en houd je toch geen tijd meer over voor je studie?

Er zijn hier vast wel mensen die in dezelfde situatie zitten als ik. Hoe zijn jullie van plan dit op te lossen of hoe lossen jullie dit al op? Hebben jullie nog tips ofzo of ervaringen? Tell me!
Oud 01-08-2005, 11:01
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
ik niet, maar mn zus heeft dat gedaan. die heeft t hele jaar geleend (maar wel met mate) en in de vakantie gewerkt. geloof dat ze 3000 euro schuld heeft of zo, da's best te overzien hoor.
Oud 01-08-2005, 11:37
ganralph
ganralph is offline
ik heb anderhalf jaar studiefinanciering gehad voordat ik met mn huidige opleiding begon. gevolg: ik kom dus ook ruim geld te kort. sinds april van dit jaar leen ik gewoon het bedrag dat ik gewend was te krijgen.
een schuld is niet geweldig, maar ik wil deze studie snel en goed afronden dus werken kan maar beperkt.

heb me voorgenomen om me niet te veel zorgen te maken over geld zolang ik uitzicht heb dit ooit weer terug te gaan verdienen
Oud 01-08-2005, 13:57
Balance
Balance is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 01-08-2005 @ 11:54 :
Ik heb besloten om te stoppen met mijn studie en een nieuwe studie te gaan doen. Ik zal daar vast niet de enige in zijn dus ik zal ook vast niet de enige zijn die over het volgende nadenkt. Tegenwoordig is het zo dat je van de IB-Groep niet meer 'gratis' mag switchen van opleiding. Het laaste jaar van je studie krijg je meestal geen studiefinanciering meer en moet je dus zelf bekostigen door te lenen of te werken.

Nu zit ik daar best wel mee. Ik heb besloten dat ik liever een leuke opleiding doe waarmee ik later een leuke baan krijg dan dat ik iets tegen mijn zin doe wat me minder geld kost. Alleen vraag ik me wel af hoe ik dat jaar moet bekostigen. Mijn ouders hebben het niet ruim dus ik hoef niet van hun te verwachten dat ze veel aan me betalen. Een jaar lenen lijkt me erg duur maar als je het hele jaar wil bekostigen met werk, dan ben je toch wel erg veel tijd bezig met werken en houd je toch geen tijd meer over voor je studie?

Er zijn hier vast wel mensen die in dezelfde situatie zitten als ik. Hoe zijn jullie van plan dit op te lossen of hoe lossen jullie dit al op? Hebben jullie nog tips ofzo of ervaringen? Tell me!
Sowieso heb je natuurlijk nog 3 jaar voordat je bij dat ene jaar bent dat je zelf moet betalen. In die jaren kun je proberen elke maand wat geld weg te zetten.
Verder schat ik de kosten van een laatste jaar op zo'n 2500. Bij 6 euro per uur (wat je tegen die tijd toch wel verdient neem ik aan) is dat zo'n 8,5 uur per week werken. Ik weet niet hoeveel je al werkt om je kamer en eten enzo te bekostigen, maar 9 uur is gewoon 1 dag extra werken. Dat moet best te doen zijn lijkt me..
Verder kun je natuurlijk ook in vakanties al extra gaan werken om al lekker te sparen.

En als je dan alsnog te kort komt is er nog altijd de mogelijkheid van lenen.
Oud 01-08-2005, 14:49
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
ach, ik zou in die situatie gewoon wat ik tekort kom bijlenen bij de ibg; terugbetalen komt wel, zo streng zijn ze daarin niet bij de ibg.
Oud 01-08-2005, 14:50
Verwijderd
Ik moet twee jaar zien te betalen. Ik ben nu aan het sparen daarvoor (ik heb er nu nog twee jaar voor) en tegen die tijd wil ik wat proberen te lenen (niet veel). Ik leen ook liever niet, maar zoiets is het wel waard imo.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 15:17
fractuur
fractuur is offline
Op zich kan je er toch wel pak em beet 8 uur bij gaan werken, en daarvan de helft wegzetten? Het zal niet snel ten koste gaan van je studie (volgens mij zijn er nogal veel studenten die erbij moeten werken, ik moet ook de komende jaren, vrees ik), en ach, je doet nog wat ervaring op ook. Desnoods leen je in een laatste jaar bij..
Oud 01-08-2005, 15:32
Verwijderd
Ik zit met hetzelfde probleem. Mijn ouders betalen nu ook mijn collegegeld, en dat willen ze het laatste jaar ook wel doen (wat lief ) maar nu betaal ik van mijn stufi mijn huur en verder houd ik dus niet echt geld over ofzo (heb weinig inkomsten en weinig uitgaven) Dus hoe ik dat ga oplossen weet ik ook nog niet...
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 19:50
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik vind lenen ook niet zo erg maar ik heb afgelopen jaar al 100 euro per maand geleend en dat moet ik komend jaar zeker ook nog doen en dat dan nog drie jaar en een heel jaar lenen, dan heb ik wel een hele hoge schuld lijkt me
Oud 02-08-2005, 20:53
Balance
Balance is offline
maar werk je al naast je studie dan of nog niet? anders zou ik dat iig gaan doen.
Oud 02-08-2005, 20:54
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Balance schreef op 02-08-2005 @ 21:53 :
maar werk je al naast je studie dan of nog niet? anders zou ik dat iig gaan doen.
Nu nog niet want dat was zo lastig in Belgie maar dat wil ik komend jaar wel gaan doen.
Oud 02-08-2005, 21:06
Tiño
Tiño is offline
ik heb afgelopen jaar een hbo studie gedaan waar ik nu mee ben gestopt,eerste jaar niet gehaald helaas, niet leuk etc.

dit jaar begin ik ergens anders met iets nieuws, voor dat laatste jaar leen ik maar bij dan, ik werk er ook wel naast.
Oud 02-08-2005, 21:45
Lady Lazarus
Lady Lazarus is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 01-08-2005 @ 15:50 :
Ik moet twee jaar zien te betalen. Ik ben nu aan het sparen daarvoor (ik heb er nu nog twee jaar voor) en tegen die tijd wil ik wat proberen te lenen (niet veel). Ik leen ook liever niet, maar zoiets is het wel waard imo.
Inderdaad, ik zou het ook gewoon lenen tenzij je een of andere flutstudie gaat doen waarbij je kansen op de arbeidsmarkt nihil zijn.
Oud 02-08-2005, 21:51
Briseïs
Briseïs is offline
Waarschijnlijk is wat je uiteindelijk leent niet zoveel vergeleken met wat je later gaat verdienen, en zijn de leenregelingen bij de IB-Groep redelijk soepel.

Een bijkomend voordeel van lenen bij de IB-Groep is dat je OV krijgt, dus ik zou sowieso wel iets lenen.
Oud 03-08-2005, 10:47
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 02-08-2005 @ 22:51 :
Waarschijnlijk is wat je uiteindelijk leent niet zoveel vergeleken met wat je later gaat verdienen, en zijn de leenregelingen bij de IB-Groep redelijk soepel.

Een bijkomend voordeel van lenen bij de IB-Groep is dat je OV krijgt, dus ik zou sowieso wel iets lenen.
Je kan ook een 0 lening nemen, dan leen je in feite niets maar krijg je wel een OV-kaart. Dat was ik sowieso wel van plan
Oud 03-08-2005, 11:19
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 03-08-2005 @ 11:47 :
Je kan ook een 0 lening nemen, dan leen je in feite niets maar krijg je wel een OV-kaart. Dat was ik sowieso wel van plan
Oh ok, jij bent natuurlijk beter geïnformeerd
Oud 03-08-2005, 12:40
Iduna
Iduna is offline
Je kunt in 3 jaar best je eigen 'stufi' opbouwen voor het laatste jaar door te gaan werken. Ik houd ook niet van geld lenen en vind ook dat mensen dat tegenwoordig te snel doen. Toch zal ik in mijn laatste jaar geld moeten lenen van de IBG ivm studievertraging. Maar ja, dat zie ik dan als een goede investering.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2005, 18:25
Verwijderd
Ik wist niet dat je vroeger wel 'gratis' mocht switchen?

Net als *Juliah* denk ik dat je in de komende drie jaar (voor iig een heel groot deel) idd wel het geld voor het laatste jaar bij elkaar kunt sparen.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2005, 20:05
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 03-08-2005 @ 19:25 :
Ik wist niet dat je vroeger wel 'gratis' mocht switchen?

Net als *Juliah* denk ik dat je in de komende drie jaar (voor iig een heel groot deel) idd wel het geld voor het laatste jaar bij elkaar kunt sparen.
Ik ben niet zeker dat het vroeger wel mocht maar toen was het wel allemaal wat flexibeler dacht ik.
Oud 03-08-2005, 20:44
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 03-08-2005 @ 21:05 :
Ik ben niet zeker dat het vroeger wel mocht maar toen was het wel allemaal wat flexibeler dacht ik.
Dan wel heel vroeger (als in: voor de jaren dat ik studeerde...maar goed, zo heel vroeger is dat ook niet).
Met citaat reageren
Oud 04-08-2005, 16:03
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ik heb het ook. Maar mijn ouders betalen mn studiekosten en boeken (en vinden het niet erg dat ik een jaar switch) dus ik vind het niet zo'n probleem dat ik dat beetje geld mis (die 75 euro per maand mis ik echt niet...). Ik ga nu wel sparen, maar dat zal op het bedrag dat ik nu aan studiefinanciering krijg uitkomen. Dus in dat jaar zal ik niet sparen, of minder. Naja, ik denk niet dat ik het heel erg mis.

Mijn vriend doet, hopelijk, 5 jaar ipv 4 jaar over zn studie en krijgt maar liefst 250 euro per maand van de ib-groep. Die mist dus wel een hoop en die moet ook zijn eigen collegegeld en boeken (die hij bijna nooit koopt) betalen. Maar hij heeft nu al een aardig bedrag gespaard (een stuk meer iig dat dat extra jaar kost) en betaalt het dus van zijn spaargeld.

Maar dat sparen doet hij al een hele tijd en eigenlijk niet voor zn studiekosten. Maar dat geld komt dus nu wel goed van pas.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2005, 22:45
El Kim
El Kim is offline
Bijlenen.
Oud 05-08-2005, 22:02
El Kim
El Kim is offline
Wees trouwens blij dat het maar 1 jaar is... Ikzelf ben 2,5 jaar stufi kwijt vanwege studieswitch na 1,5 jaar en nog 1 jaar ziek zijn. En ik moet nog minimaal 4 jaar (en heb nu 3 jaar verbruikt). Dat wordt veel werken en bijlenen...
Oud 05-08-2005, 23:13
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 01-08-2005 @ 11:54 :

Je krijgt vier jaar studiefinanciering dus je zou in principe een standaart studie normaal kunnen volgen. Een lening bij de IBgroep is erg goedkoop dus ik snap niet waarom bepaalde mensen zich daar druk over maken. De rente is namelijk iets van 3,1 % (hij is weer gezakt) en je mag hem binnen 10 jaar terugbetalen. Vergelijk dit maar eens met rood staan bij de bank (ongeveer 9%). Deze lening is niet voor niks speciaal voor studenten.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2005, 11:52
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef op 06-08-2005 @ 00:13 :
Je krijgt vier jaar studiefinanciering dus je zou in principe een standaart studie normaal kunnen volgen. Een lening bij de IBgroep is erg goedkoop dus ik snap niet waarom bepaalde mensen zich daar druk over maken. De rente is namelijk iets van 3,1 % (hij is weer gezakt) en je mag hem binnen 10 jaar terugbetalen. Vergelijk dit maar eens met rood staan bij de bank (ongeveer 9%). Deze lening is niet voor niks speciaal voor studenten.
Je krijgt idd vier jaar studiefinanciering maar daarvan heb ik er dus al een jaar verbruikt. Ik heb nu dus nog drie jaar over. Als ik een verkorte studie van drie jaar ga doen dan heb ik nog maar recht op twee jaar omdat ik dan van de drie jaar er al een verbruikt heb. Hoe dan ook kom ik dus een jaar te kort. Ik denk dat ik het idd ga proberen te doen met lenen en werken en sparen en hopelijk betalen mijn ouders dan nog altijd hun ouderbijdrage.
Oud 06-08-2005, 14:36
Lady Lazarus
Lady Lazarus is offline
Daantje, ik hoop dat je het niet erg vind dat ik eventjes een vraag stel want volgens mij past dit wel hier: ik ga nu naar het HBO. Als ik in één jaar mijn propedeuse haal (waar ik wel vanuit ga) wil ik graag economie of rechten gaan studeren aan de universiteit. Economie is echter een vijfjarige studie, krijg ik dan alleen de eerste drie jaar studiefinanciering of hoef ik alleen het laatste jaar te lenen?
Oud 06-08-2005, 16:05
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Lady Lazarus schreef op 06-08-2005 @ 15:36 :
Daantje, ik hoop dat je het niet erg vind dat ik eventjes een vraag stel want volgens mij past dit wel hier: ik ga nu naar het HBO. Als ik in één jaar mijn propedeuse haal (waar ik wel vanuit ga) wil ik graag economie of rechten gaan studeren aan de universiteit. Economie is echter een vijfjarige studie, krijg ik dan alleen de eerste drie jaar studiefinanciering of hoef ik alleen het laatste jaar te lenen?
Je krijgt dan maar drie jaren.
Oud 06-08-2005, 16:33
Iduna
Iduna is offline
Citaat:
Duurt de studie economie 5 jaar? Bachelor is 3 jaar + Master is 1 of 2 jaar. Als het 5 jaar duurt, dan krijg je nog 4 jaar stufi en als de studie toch vier jaar duurt, dan maar 3 jaar.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2005, 16:44
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
De duur van de studie die je als laatste doet telt. Dat is in jouw geval dus vijf jaar. In totaal krijg je dan dus vijf jaar studiefinanciering. Als je je propedeuse van het HBO daarvan aftrekt houd je dus nog vier jaar over voor je universitaire studie
Oud 06-08-2005, 16:51
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 06-08-2005 @ 17:44 :
De duur van de studie die je als laatste doet telt. Dat is in jouw geval dus vijf jaar. In totaal krijg je dan dus vijf jaar studiefinanciering. Als je je propedeuse van het HBO daarvan aftrekt houd je dus nog vier jaar over voor je universitaire studie
Ik dacht dat het de studie was waar je mee begonnen bent
Oud 06-08-2005, 17:43
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 06-08-2005 @ 17:51 :
Ik dacht dat het de studie was waar je mee begonnen bent
Ik had de IB-Groep gemailt omdat ik eerst een vijfjarige studie deed en nu een vierjarige studie gaan doen en toen kreeg ik het antwoord dat je laatste studie telt. Ik heb dus recht op vier jaar maar omdat ik al een jaar gehad heb krijg ik nog drie jaar.
Oud 06-08-2005, 17:55
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 06-08-2005 @ 18:43 :
Ik had de IB-Groep gemailt omdat ik eerst een vijfjarige studie deed en nu een vierjarige studie gaan doen en toen kreeg ik het antwoord dat je laatste studie telt. Ik heb dus recht op vier jaar maar omdat ik al een jaar gehad heb krijg ik nog drie jaar.
Goh, weet ik dat ook weer. Is eigenlijk ook veel logischer natuurlijk.
Oud 07-08-2005, 12:43
Lady Lazarus
Lady Lazarus is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 06-08-2005 @ 18:55 :
Goh, weet ik dat ook weer. Is eigenlijk ook veel logischer natuurlijk.
En voor mij veel fijner Heel erg bedankt, hoef ik daar bij mijn keuze in ieder geval geen rekening mee te houden!
Oud 08-08-2005, 22:19
Stepsje
Stepsje is offline
Ik moet een jaar overdoen (de stage dan). Ik ga dus ook een jaar stufi tekort komen.
Ik ga wel proberen er dit jaar wat extra bij te werken (heb toch tijd genoeg over met alleen 1 dag in de week stage en heel af en toe een keer een les)
Verder leen ik nu al maximaal bij de IB-groep en dat zal ik het laatste jaar ook moeten doen.

De lening kan ik later wel weer afbetalen als ik een baan heb gevonden. Ik heb het er niet voor over om nu helemaal krom te liggen terwijl ik het straks makkelijk kan betalen.
Met je schuld afbetalen moet je 1,5 jaar ongeveer na je afstuderen beginnen en dan minimaal een bepaald bedrag per maand. Ik geloof iets van 100 euro (zal ook wel liggen aan de hoogte van de schuld) en na 15 jaar wordt de schuld die nog openstaat je kwijtgescholden.

Ik weet dit niet helemaal zeker, het zal vast wel precies staan op de site van de IB, maar ik heb geen zin dat nu op te zoeken.
Oud 09-08-2005, 06:34
Verwijderd
Offtopic: @Stepsje: Mag je je stage niet 'versneld' overdoen? Dus bv. twee of drie dagen per week stagelopen? Bij ons probeerden ze dat altijd te regelen als iemand een stage niet gehaald had.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2005, 11:13
Verwijderd
Citaat:
El Kim schreef op 05-08-2005 @ 23:02 :
Wees trouwens blij dat het maar 1 jaar is... Ikzelf ben 2,5 jaar stufi kwijt vanwege studieswitch na 1,5 jaar en nog 1 jaar ziek zijn. En ik moet nog minimaal 4 jaar (en heb nu 3 jaar verbruikt). Dat wordt veel werken en bijlenen...
Ik ken het. Heb drie jaar verprutst op het hbo. Mag dus nog 3 jaar gaan bijlenen. Ah wel, ib-groep lening is beste lening die je ooit zal krijgen dus komt wel goed.

Sowieso doen mensen veel te panisch over lenen bij de ib-groep. Als je onder de 10.000 euro blijft is er echt totaal niks aan de hand. Dan moet je mischien 90 euro per maand aflossen, big deal. Liever dat dan een paar jaar op een houtje bijten en niks leuks kunnen doen omdat je anders moet lenen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten