Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Overigens is het onwaarschijnlijk dat er 1 bepaald gen of een aantal genen zijn die jouw introversie/extraversie regelen, maar dat volgt niet logisch uit jouw redenatie. Het er wel of niet zijn van 1 dimensie doet niets af aan het feit dat er best 1 gen kan zijn. Je zou heel goed meerdere schalen kunnen gebruiken voor oogkleur (hoeveelheid blauw, hoeveelheid groen, etc). Toch zijn er maar een beperkt aantal genen die de kleur van je ogen regelen. Het punt is: die twee dingen hebben niet zo heel veel met elkaar te maken. Je kunt heel makkelijk een schaal ontwerpen, terwijl je niets kunt veranderen aan je genetische make-up.
||
Citaat:
Uiteraard is er een beperkt aantal genen. Niet elk gen draagt er aan bij. Maar zoals ik al aangaf is het niet zo dat de genen die erbij betrokken zijn coderen voor één soort introvertie/extravertie, maar meer dat bepaalde genen coderen voor een bepaalde mate van levendigheid, anderen weer voor impulsiviteit, etc etc. Dat samen vormt het 'introvert' of 'extravert' zijn van iemand. Dat verklaart ook mede waarom de mate waarin het zich manifesteert per persoon per situatie kan verschillen.
||
Citaat:
2: Ik geloof niet dat het hele punt van introversiteit vastligt in de genen. Een deel ervan misschien wel, maar een groot deel zal ook komen van ervaringen. We komen al weer op het klassieke nature/nurture debat. En volgens mij verklaart dat veel meer dan je genetische make-up waarom het per situatie verschilt. Overigens was mijn punt in mijn vorige bericht alleen dat jou logica niet klopte, en ik wilde aangeven waar dat aan lag. Ik was het al met je eens dat het niet door 1 gen geregeld kan worden.
||
![]() |
Citaat:
Vroeger wist ik heel goed dat er gekke en slechte mensen waren, maar ik dacht dat het er niet zoveel waren en op het moment zelf was mijn gedrag naar andere mensen toe altijd op de manier naar mijn verwachting. Deze verwachting van hun reactie was een reactie zoals ik zelf ook zou reageren: behulpzaam, meer als een team, aardig. Ik besefte dat er slechte mensen waren maar nooit op het moment zelf. De ervaringen hebben mij compleet veranderd. Ik wou het eerst nooit inzien, ik wou het niet weten, maar het is toch zo. Na het lezen van een aantal geschiedenisboeken blijkt bijvoorbeeld maar hoe weinig mensen goed zijn en hoe weinig mensen behulpzaam zijn. Ook als er mensen ergens worden gepest lijk ik, sorry maar dat is mijn eigen ervaring, de enige te zijn die er voor die of geen is. Al staan er 200: het interesseert ze allemaal geen zak. Het lijkt er soms ook op dat 95% van alle mensen alleen maar werkt voor het geld. Het lijkt erop dat er heel wat mensen alleen de dingen doen dat hun taak is ( in zekere zin wel goed natuurlijk maar..). En het raakt me echt als mensen snel voorbij zappen als er een noodkreet wordt uitgeroepen over een crisissituatie ( tuurlijk hebben wij dat al heel vaak gezien, maar... weet je... zap dan niet puur om die reclame). MMja soms zijn er dingen waar je inderdaad geen verandering in aan kan brengen enzo, maar dat wil nog niet zeggen dat ik een slecht of blind mens zou willen zijn. En eigenlijk zijn ook blinde mensen indirect schuldig. Het klinkt misschien allemaal wat fanatiek of sullig, vaag wat dan ook: intepreteer zoals je het wilt, maar je moet je voorstellen als je nu naar iedereen kijkt en je ziet allemaal mensen voor je die waarschijnlijk allemaal net ff wat slechter zijn dan jou...Wie vertrouw je? En dan moet je ook nog eens oppassen voor zwart wit denken. Het mag wat arrogant overkomen, maar er zullen ook onder jullie, lezers, maar weinig echt goeden zijn, in mijn ogen dan. Het is de ervaring. Die liegen niet. Over de reacties verwacht ik eiig wel wat onweer. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Ook ná een bepaalde gebeurtenis kan dit bij de persoon veranderen. Vaak bij ingrijpende gebeurtenissen. Je hoort wel eens dat iemand door een traumatische gebeurtenis niet/nauwelijks meer praat en er geen emotie meer van het gezicht af te lezen is, terwijl dit eigenlijk helemaal niet bij de persoon past. het omgekeerderde kan ook het geval zijn. kus! fantome
||
Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() De wetenschap neemt echter het standpunt in van dat het een combinatie is van nature/ nurture is. (Biologisch, sociaal, psychisch).
||
Citaat:
Ik denk niet dat je van de ene dag op de andere zal veranderen, maar introvert -> extravert : ik twijfel er niet aan dat dat zonder problemen kan. (1) Ik volg je redenering niet helemaal. Ik geloof ook niet dat je mensen zomaar kunt labelen als goed of slecht. En zeker behulpzaamheid of vriendelijkheid bepaalt in se niet of iemand goed of slecht is. (2) ??? Volgens mij is een geschiedenisboek niet echt de juiste plek om daarover te lezen. Ook, wanneer 50000 mensen keihard strijden voor een ideaal, en achteraf blijkt dat het het verkeerde ideaal is, maakt dat die mensen minder goed? (3) Veel mensen proberen zich inderdaad en jammer genoeg afzijdig te houden van situaties waarmee ze niet rechtstreeks iets te maken hadden. Maar ook hier weer: ben je een slecht mens omdat je het niet slecifiek opneemt voor iemand die gepest wordt? (4) Ik heb daar nooit cijfers over gezien, maar volgens mij zuig je die 95% gewoon uit je duim. En alleen maar om het geld?Als je andere studies gaat bekijken, zal je merken dat werk voor de meeste mensen heel wat meer inhoudt. Ik snap niet wat je bedoelt met het feit dat mensen alleen maar doen met dat wat ze als hun taak beschouwen. (5) Geloof me, mensen smullen van het beeld van andermans leed en miserie. Jammer genoeg verkoopt dat inderdaad. Maar het werkt toch niet zoals jij het zegt. Het is zeker niet specifiek de bedoeling van nieuwsuitzendingen en duidingsprogramma's om te laten zien hoe zielig sommige mensen het wel hebben. Het gaat om informatieprogramma's, en het doel zou ook niet meer mogen zijn dan mensen te informeren. Als je mensen wil aanzetten tot actie (of tegenactie) moet je dat op een hele andere manier doen. (6) Hier ben je me kwijt. Als je de wereld wil verbeteren, moet je bij jezelf en en je eigen omgeving beginnen. Het is niet aan één mens of één natie om het leed van de wereld te torsen. Dat gaat niet, dat leidt enkel tot chaos, en daarbij heeft niemand baat. Maar ik weet niet meer wat je precies wil. Dat we met zijn allen depressief worden omdat er zoveel mensen het slecht hebben? Of moeten we met zijn allen in de bus rechtveren zo gauw er een jongedame met een dikke buik opstapt? Moeten we ons de volgende keer tussen vechtersbaas en slachtoffer werpen? (7) Euh, inderdaad, pas maar eens goed op voor zwart-wit-denken. de werkelijkheid is toch iets genuanceerder. Laatst gewijzigd op 07-08-2005 om 21:33. |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
(Klinkt mss een beetje dom maar ik zou het ook graag worden ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het is zo moeilijk om aan te geven waarom je je ergens soms wel, en soms totaal niet op je gemak voelt.. De mensen zijn aardig, het is leuk.. en toch ben je zo introvert als ik weet niet wat. Raar. En irritant ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() Nu je het zegt. De extravertere mensen zijn vaak diegenen die ook gemakkelijk hun gevoelens prijsgeven. Nog zoiets waar ik best wel moeite mee heb ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Onzin |
Persoonlijkheidstestje! zeehond23 | 73 | 04-01-2019 15:36 | |
Algemene schoolzaken |
Introvert ( spreekbeurt) Fellowes | 10 | 29-12-2007 13:24 | |
Psychologie |
Introvert/Extravert Roodkopje | 11 | 27-11-2006 10:09 | |
Liefde & Relatie |
Welke irritante karakter trekjes heb jezelf? DO EE.B | 157 | 29-09-2005 17:31 | |
Psychologie |
Ben jij een introvert of extravert type? Ruudje | 54 | 05-04-2004 19:11 | |
Psychologie |
Wat is de oorzaak van introvert danwel extravert gedrag? Isa | 7 | 05-02-2003 16:14 |