Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-08-2005, 00:47
Romie
Romie is offline
hej mensen, ik heb 2 gedichten geschreven (niet mijn eerste maar goed) k wou wel graag even jullie mening/kritiek horen (opbouwende kritiek dan hehe)

ode aan de kindertijd:

ode aan de kindertijd,
toen alles nog zo simpel leek te zijn,
die onschuldigheid is allang kwijt,
kind zijn, dat was toch best wel fijn.

toen fouten om te lachen waren,
verplichtingen nog niet bestonden,
zwarte lucht met een ijsje was te klaren,
en ik wijsheid nog niet had gevonden.

nu ik bijna alles weet,
o was ik nog maar klein,
rest enkel een herinnering die ik niet vergeet,
aan hoe het was om kind te zijn.

geflopt cadeau

als een graf is mijn hart,
als een rommelig bureau,
duister en zwart,
als een geflopt cadeau

onuitwisbaar elke fout,
vereeuwigt in mijn hoofd,
en toch laat het me koud,
ik onderga het als verdoofd

enkel kan ik fantaseren,
dat het eens beter zal gaan,
ongeluk mij de rug toe zal keren,
en al wat rest is een gelukkig bestaan.

bvd
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-08-2005, 00:56
PoekiPony!
PoekiPony! is offline
Jaah.. Ik voelde ze duidelijk! Je maakt hier twee schitterende beschrijvingen.
Oud 05-08-2005, 17:34
Romie
Romie is offline
dank u
Met citaat reageren
Oud 05-08-2005, 19:17
botervleug
botervleug is offline
onuitwisbaar elke fout,
vereeuwigt in mijn hoofd,

auch baby, precies op de pijnlijke plaats.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2005, 19:34
Romie
Romie is offline
herkenbaar dus
Met citaat reageren
Oud 05-08-2005, 21:38
Romie
Romie is offline
maar goed, over t gedicht(en) zelf? behalve de tekst, maar hoe t loopt enzo? anyone?
Met citaat reageren
Oud 05-08-2005, 22:08
geen dichter
geen dichter is offline
ode aan de kindertijd

je tweede gedicht vind ik niet geweldig,
niet dat ik goed ben ik titels kiezen, vind ik deze slecht

de eerste strofe is de schuldige denk ik, heb jij een duister zwart buro? of bevestig je gewoon dat je hart dat is, lijkt me een beetje overbodig.

misschien is het een idee om eens niet met deze rijm te dichten en wat te gaan experimenteren? Hoe al wel je het nu goed gebruikt
Oud 05-08-2005, 23:28
Porcelain
Porcelain is offline
Als ik jou was zou ik hier op DoP veel gaan lezen, kijken, luisteren (en plaatsen) omdat ik denk dat je met wat oefening stukken beter kan worden.

Deze gedichtjes zijn best cliche (met een dingetje op de e die ik niet kan vi'nden op dit toetsenbord) en niet nieuw. Zo schrijven veel mensen die nog niet echt ervaren zijn en die niet rondkijken. Kritiek geven en kritiek op andere gedichten lezen helpt ook.

Je moet ook op je spelling letten, er staan wat spellingsfoutjes in. Er staan veelbelovende woorden in waarvan ik denk dat je ze mooier kan gebruiken.

Je rijmt geforceerd, dat wil zeggen, je gebruikt zinnen die niet echt mooi zijn en ook niet passen in het gedicht, maar 'het moet rijmen', dus je zet ze er toch maar neer. Je hebt waarschijnlijk inmiddels wel door dat ik je gedichten niet echt goed vind, maar ik hoop dat je blijft proberen en dat ik hier nog eens wat van je lees. \
Met citaat reageren
Oud 06-08-2005, 23:33
Romie
Romie is offline
hmzz, dank u voor de kritiek daar heb ik zeker wat aan..enfin, ik dicht al vanaf groep 7 en het is voor mij altijd n manier geweest om mijn gevoelens te uiten, maar tevens ben ik er nu achter gekomen dat ik "met woorden spelen"" ook wel leuk vind..zeg maar, alleen dat van dat rijm...tjah ik heb wel eens geprobeerd zonder rijm te dichten, maar dat werkt voor mij gewoon niet, dat voelt niet goed zeg maar en dat van die titels, ik ben idd niet goed in titels kiezen, maar dat vind ik ook niet zo belangrijk, ik vind dat het uiteindelijk om het gedicht zelf gaat...

en hier rondlezen dat doe ik al wel een jaar ofzo voordat ik een gedicht durfde te posten haha

en tjah oefening, oefening baart kunst dat is zo idd, dat merk ik zelf ook wel
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 02:04
PoekiPony!
PoekiPony! is offline
Ik weet niet.. ik vind hem goed in elkaar steken hoor. Ik voel hem, ik snap hem.. Alsof je me een heel verhaal verteld.

Jammer dat andere mensen 'beter' weten hoe een gedicht 'eruit moet zien'. Als je je verplaats in het gedicht, en in de persoon die het gedicht schrijft.. is het altijd mooi!

(en nee, ik kom niet net kijken [dus verwacht geen uit de hoogte reacties])

2 Mooie gedichten!
Oud 07-08-2005, 17:43
Romie
Romie is offline
dank je wel, ik mag t zelf niet zeggen natuurlijk maar k ben best tevreden met mn 2 gedichtjes
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 18:48
Porcelain
Porcelain is offline
Haha, je las al een jaar voor je je eigen gedicht durfde te posten, dat ken ik . Hoop dat ik je niet heb afgeschrikt blijf posten!.

Titels vind ik tegenwoordig eigenlijk wel belangrijk. Of in ieder geval: een goede titel trekt me aan, soms vind ik een titel beter dan het gedicht. Misschien kan je het eens proberen. Velen met jou vinden titels niet zo belangrijk=). Ik zie trouwens dat je inderdaad dicht om je gevoel kwijt te kunnen, no problem, maar ik lees dat je 'met woorden spelen' leuk vind; ga daarop verder! Dat is nou juist wat ik leuk vind aan gedichten.

En Poekiepony, als je op mij doelt (toevallig): ik probeer niet de indruk te wekken dat ik beter weet hoe een gedicht eruitziet. Ik geef mijn mening, daar is dit forum immers voor. En ik bekritiseer, en als Rosieh die kritiek gebruikt vind ik wie weet haar volgende gedicht heel mooi, maar als ze het niet doet vind ik het ook best. En ik geloof dat Rosieh dat zelf ook wel door had.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 23:31
PoekiPony!
PoekiPony! is offline
Citaat:
En Poekiepony, als je op mij doelt (toevallig): ik probeer niet de indruk te wekken dat ik beter weet hoe een gedicht eruitziet. Ik geef mijn mening, daar is dit forum immers voor. En ik bekritiseer, en als Rosieh die kritiek gebruikt vind ik wie weet haar volgende gedicht heel mooi, maar als ze het niet doet vind ik het ook best. En ik geloof dat Rosieh dat zelf ook wel door had.
Porcelain, ik doelde niet op jou. De feedbacks die je geeft zijn uitermate goed, en hulpzijn wat een feedback hoort te zijn.
Reageren

Regels voor berichten