Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-08-2005, 11:26
Verwijderd
Aangezien de drie topics over dit onderwerp al behoorlijk oud zijn, open ik maar eens een nieuwe.
Ik wil graag weten of er hier mensen zijn die nachtlenzen gebruiken, wat de voor- en nadelen zijn, hoe veel het kost, waar je ze kunt krijgen, of er op de lange termijn bijwerkingen zijn en of mensen advies hebben gevraagd aan een oogarts en wat die dan precies zei. Eventuele andere informatie over het onderwerp is ook welkom
Met citaat reageren
Oud 03-08-2005, 14:09
Verwijderd
Ik heb nachtlenzen.

Voordelen: je ziet overdag goed zonder bril of lenzen, ik vind het fijner dan gewone lenzen.
Nadelen: je moet slapen met lenzen.

Meer kan ik zo snel even niet bedenken.

Mijn lenzen kosten 360 euro per jaar (30 per maand) en 150 euro bij de eerste aanschaf (ik geloof iig dat dat eenmalig was).

Je zult even bij opticiens/lenzenwinkels in de buurt moeten informeren of ze ze hebben, niet alle opticiens/lenzenwinkels hebben ze, maar de grotere vast wel (Citylens bv).

Bijwerkingen op lange termijn zou ik niet weten...ik heb er geen advies over gevraagd, misschien naief, maar ik geloof wel dat ze daar dan iets over gezegd zouden hebben bij de opticien (of anders over dat ze dat nog niet weten oid).
Met citaat reageren
Oud 03-08-2005, 19:20
duivelaartje
duivelaartje is offline
Wat doen die lenzen met je ogen dan? Laten ze iets achter waardoor je overdag zonder iets goed kan zien?
Met citaat reageren
Oud 03-08-2005, 19:24
Verwijderd
Ze veranderen de bolling van je oog (ze drukken zeg maar heel de nacht op je oog waardoor die bolling veranderd oid - iig als je het op zo'n speciale foto ziet dan kun je daarop zien dat de bolling (oid) anders is als je die lenzen hebt gedragen).
Met citaat reageren
Oud 03-08-2005, 20:07
Saarah
Saarah is offline
Ik ben ook wel benieuwd naar zo'n nachtlenzen eigenlijk. Maar ik geloof dat ik ergens gelezen had dat het maar tot een bepaalde sterkte mogelijk was?
Met citaat reageren
Oud 03-08-2005, 20:23
Verwijderd
Via google gevonden:
Citaat:
Hoe werkt zo’n Nachtlens nu precies?

De Nachtlens heeft geen direct contact met het hoornvlies, maar drijft op de traanfilm. Door de speciale vorm van de lens zorgt de traanfilm dat de voorkant van het hoorn- vlies ietsje platter wordt. Daardoor kun je dan een of twee dagen scherp zien. Het grote voordeel van alleen s’ nachts lenzen dragen is dat je ogen overdag volledige rust krijgen.De meeste Nachtlensdragers kunnen na twee tot drie nachten de hele dag al goed zien zonder bril of lenzen. En na een week is het resultaat optimaal. Als je ‘s morgensvroeg wakker wordt, doe je je Nachtlenzen gewoon uit en ga je aan de slag.En dat geeft je een heerlijk vrij gevoel. Zonder bril of lenzen de hele dag scherp zien.
http://www.nachtlenzen.nl/

En mbt de sterkte:
Citaat:
De sterkten welke met nachtlenzen kunnen worden gecorrigeerd liggen tussen de -0.50 tot -5.00. Hierbij is trouwens een kleine cilinder afwijking geen bezwaar.
http://www.optiek.com/orthokeratologie.html (Op deze site staan ook nog wat andere informatie als voor- en nadelen, wel interessant om te lezen.)
Met citaat reageren
Oud 03-08-2005, 20:28
Saarah
Saarah is offline
Hmm, wel spijtig, ik heb nu aan allebei m'n ogen -4,75. Ik denk dat er veel kans is dat m'n ogen nog achteruit gaan gaan, aangezien ze tot nu toe al elk jaar zijn achteruitgegaan en ik merk nu al dat ik minder goed zie dan toen ik net lenzen had (nog geen half jaar geleden).
Het zal dus niet voor mij zijn denk ik
Met citaat reageren
Oud 03-08-2005, 20:33
Verwijderd
en zie je dan 's avonds niet veel slechter dan overdag?
Met citaat reageren
Oud 03-08-2005, 20:36
Verwijderd
Citaat:
hppa schreef op 03-08-2005 @ 21:33 :
en zie je dan 's avonds niet veel slechter dan overdag?
Valt wel mee. Ik kan ook een nacht geen lenzen in doen, dan kan ik de volgende dag nog redelijk zien (alleen behoorlijk 'scheel': met rechts nog erg goed, met links slecht), maar ik moet ze niet bv. twee keer vlak achter elkaar een nacht niet in doen.

Het kan voorkomen dat die lenzen overcorrigeren (laatste keer met zo'n test had ik bv. bij beide ogen +0,25) en dat neemt dan in de loop van de dag steeds wat af. De sterkte varieert gewoon steeds wat, maar daar heb ik zelf geen last van in het dagelijks leven.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2005, 21:19
Verwijderd
Dus het maakt ook niet zo veel uit als je ze een nachtje wat korter in hebt, en de andere keer wat langer?
Met citaat reageren
Oud 04-08-2005, 07:35
Verwijderd
Citaat:
Maryk schreef op 03-08-2005 @ 22:19 :
Dus het maakt ook niet zo veel uit als je ze een nachtje wat korter in hebt, en de andere keer wat langer?
Dat is heel afhankelijk van je ogen: de één merkt het meteen als ie ze een nacht niet in heeft gehad, terwijl de ander nergens last van heeft. Hoe dat bij jou is weet je pas als je het geprobeerd hebt. (Bij mij is het bv. geen probleem. Als het wel een probleem is, zou je ze eventueel ook gewoon overdag nog even in kunnen houden (het zijn gewoon lenzen, je kunt er ook gewoon mee zien ed, je kunt ze dus ook gewoon overdag dragen (lijkt me overbodig als je ze 's nachts draagt, maar goed, het kan wel)).
Met citaat reageren
Oud 04-08-2005, 10:51
duivelaartje
duivelaartje is offline
Gaaf! Ik geloof dat m'n ogen nu ook steeds meer achteruit gaan. Had een paar jaar geleden -1, en ik zag van achter in de klas het bord nog, dus een bril was niet nodig. Maar nu wordt ondertiteling toch wat te wazig. (Ben bang dat ik echt -2 of nog meer heb ofzo...)

Deze lenzen lijken me wel wat.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2005, 14:37
Verwijderd
Laat je ogen weer eens testen. Maar als de ondertiteling alleen nog maar wazig is, dan zul je, denk ik, niet zo snel meer dan -2 hebben (ik kan het van een meter of twee (ik zeg maar wat, weet het niet precies) niet lezen en ik heb -1,75).
Met citaat reageren
Oud 04-08-2005, 16:30
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ik heb ze gehad. Doordat ze nogal prijzig zijn, heb ik ze laatst niet meer genomen en ben ik overgestapt op een bril. Maar ik vond ze wel ideaal. Je ziet overdags gewoon prima. Waar ik alleen last van had na een tijdje, is dat mijn rechter oog opeens een dag heel wazig kon zien. Zomaar uit het niets, terwijl ik wel gewoon lenzen in had gehad. En de opticien kon ook niet achterhalen waar dat aan lag. Dus daar baalde ik ook erg van, zeker als ik moest autorijden en mn oog zag opeens heel wazig. Daar had ik dan echt last van, en je kan dan ook geen bril oid op doen omdat je andere oog het nog wel "doet". Verder vind ik het met een bril zooo geweldig lekker dat ik niet iedere keer s avonds lenzen in moet doen. Want ik lig altijd ruim van te voren al in bed en had dan bar weinig zin om eruit te komen en mn lenzen in te doen

Maar voor mensen met droge ogen is dit de ideale oplossing. Daarom heb ik ze genomen nml. Dit was mijn laatste mogelijkheid qua lenzen.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2005, 16:49
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 04-08-2005 @ 15:37 :
Laat je ogen weer eens testen. Maar als de ondertiteling alleen nog maar wazig is, dan zul je, denk ik, niet zo snel meer dan -2 hebben (ik kan het van een meter of twee (ik zeg maar wat, weet het niet precies) niet lezen en ik heb -1,75).
Moet ik eigenlijk maar wel weer eens doen.
Als ik dichtbij zit zie ik het niet zo goed, maar op 2 meter afstand is het wel te doen, en verder moet ik wat knijpen. Ook zeggen sommige mensen dat als ik moe ben ook m'n oog wat dichtknijp. (Geen idee waarom ik dichtbij wat wazig zie en een stukje verderop weer scherp bij de tv.)
Met citaat reageren
Oud 04-08-2005, 16:57
Verwijderd
Citaat:
duivelaartje schreef op 04-08-2005 @ 17:49 :
(Geen idee waarom ik dichtbij wat wazig zie en een stukje verderop weer scherp bij de tv.)
Als dat zo is heb je een leesbril nodig. (Of misschien komt het gewoon doordat het beeld uit 'pixels' bestaat (weet niet hoe dat bij een tv heet).)
Met citaat reageren
Oud 04-08-2005, 17:12
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
O trouwens, mijn oogsterkte is wel sinds de nachtlenzen van -2,0 naar -1,5 gegaan
Met citaat reageren
Oud 04-08-2005, 20:11
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 04-08-2005 @ 17:57 :
Als dat zo is heb je een leesbril nodig. (Of misschien komt het gewoon doordat het beeld uit 'pixels' bestaat (weet niet hoe dat bij een tv heet).)
Maar met lezen heb ik er geen last van. Tenminste, nog niets van gemerkt, en ik lees veel... (Zal wel aan de tv liggen.)
Met citaat reageren
Oud 05-08-2005, 09:30
Nyawa
Citaat:
Chloe Siere schreef op 04-08-2005 @ 18:12 :
O trouwens, mijn oogsterkte is wel sinds de nachtlenzen van -2,0 naar -1,5 gegaan
Ja, hoe zit dat eigenlijk? Als je lenzen draagt, voorkomt dat dan ook dat je ogen verder achteruit gaan en kunnen je ogen daar beter van worden? *hoopvol*
Met citaat reageren
Oud 05-08-2005, 12:23
Verwijderd
Citaat:
Nyawa schreef op 05-08-2005 @ 10:30 :
Ja, hoe zit dat eigenlijk? Als je lenzen draagt, voorkomt dat dan ook dat je ogen verder achteruit gaan en kunnen je ogen daar beter van worden? *hoopvol*
Harde lenzen schijnen de bolling van je oog aan te kunnen passen. Daardoor kunnen je ogen iets beter worden.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2005, 13:32
Verwijderd
Ik vind ze ideaal.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2005, 13:51
Marcade
Marcade is offline
Hoe zit 't eigenlijk met zwemmen. Stel je zwemt een stuk onderwater met open ogen. Heeft de druk van 't water invloed op de aangepaste bolling, dat 't bv. ineens 'ontbolt' of whatever?
Met citaat reageren
Oud 05-08-2005, 14:22
Verwijderd
Citaat:
Marcade schreef op 05-08-2005 @ 14:51 :
Hoe zit 't eigenlijk met zwemmen. Stel je zwemt een stuk onderwater met open ogen. Heeft de druk van 't water invloed op de aangepaste bolling, dat 't bv. ineens 'ontbolt' of whatever?
Waarom zou dat? Ze zijn juist oa bedoeld om te sporten (en nog specifieker: zwemmen)... Ik zwem twee keer per week (waterpolo - en dat was oa een reden dat ik die lenzen wilde) en heb geen last van 'ontbolling' of wat dan ook.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2005, 16:10
Verwijderd
Lijkt mij echt helemaal niks!
Met citaat reageren
Oud 05-08-2005, 17:03
Verwijderd
Citaat:
renee182 schreef op 05-08-2005 @ 17:10 :
Lijkt mij echt helemaal niks!
Waarom niet?
Met citaat reageren
Oud 06-08-2005, 09:23
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 05-08-2005 @ 15:22 :
Waarom zou dat? Ze zijn juist oa bedoeld om te sporten (en nog specifieker: zwemmen)... Ik zwem twee keer per week (waterpolo - en dat was oa een reden dat ik die lenzen wilde) en heb geen last van 'ontbolling' of wat dan ook.
Inderdaad, ze zijn juist ideaal voor het sporten.

Ik kreeg normaal van trainen droge ogen en vaak ook stofdeeltjes in mn ogen enzo. Dat was met nachtlenzen verleden tijd.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2005, 19:22
Verwijderd
Hmm, en hoe zit het als je lang opblijft? Als je bijv een nachtje doorhaalt met uitgaan, zie je dan de hele nacht nog goed?

Ik vind het best gaaf en het lijkt me wel ideaal, maar toch zou ik een beetje wantrouwig zijn of ze wel goed werken.

Wel handig dat je ze ook gewoon overdag in kunt doen als je onverhoopt minder goed ziet ofzo. Maar krijg je dan niet ook overcorrectie?
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 08:08
Verwijderd
Citaat:
freakjuh schreef op 06-08-2005 @ 20:22 :
Hmm, en hoe zit het als je lang opblijft? Als je bijv een nachtje doorhaalt met uitgaan, zie je dan de hele nacht nog goed?

Ik vind het best gaaf en het lijkt me wel ideaal, maar toch zou ik een beetje wantrouwig zijn of ze wel goed werken.

Wel handig dat je ze ook gewoon overdag in kunt doen als je onverhoopt minder goed ziet ofzo. Maar krijg je dan niet ook overcorrectie?
Lees het topic even door, mbt een nacht korter je lenzen in/een nacht geen lenzen in (verschilt per persoon of je dat merkt of niet, meestal zal iig een keer een nachtje korter best kunnen, zelf kan ik bv. best zo nu en dan een nachtje m'n lenzen niet in doen) heb ik al wat gezegd en mbt overcorrectie ook al (die kun je dus ook krijgen als je ze alleen 's nachts in hebt, maar je krijgt er echt niet opeens +2 van oid...ik had bij de laatste meting dus +0,25, maar daar merk ik in het dagelijks leven niets/weinig van).
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 15:09
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Maar iedereen reageert er anders op he? Want wat Leonoor zegt, over de overcorrectie, had ik dus juist niet. Mijn scherpte is nooit zo scherp geweest als met normale lenzen. Maar wel ruim voldoende. Bij sommige mensen schijnen ze helemaal niet te werken. Ik kon ze bijv. wel een nacht uit doen, maar zag dan wel aanzienelijk scherper. Dat kan best vervelend zijn ja. Andere mensen kunnen ze 2 nachten uit houden, anderen zien na 1 nacht ze niet in doen direct weer heel onscherp.

Maar je krijgt ze altijd eerst op proef, dus dan merk je vanzelf hoe ze het bij jou doen...
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 16:04
CalvinKlein
CalvinKlein is offline
Mijn zus heeft nachtlenzen. Volgens mij is zij erg tevreden... Ik ga ook eens informeren (ik heb -4.75 en -5.00 ... snel achteruit gegaan) en dacht zelfs aan een laserbehandeling, maar mss dat nachtlenzen al een stuk prettiger zijn.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 22:17
Verwijderd
Citaat:
CalvinKlein schreef op 07-08-2005 @ 17:04 :
Mijn zus heeft nachtlenzen. Volgens mij is zij erg tevreden... Ik ga ook eens informeren (ik heb -4.75 en -5.00 ... snel achteruit gegaan) en dacht zelfs aan een laserbehandeling, maar mss dat nachtlenzen al een stuk prettiger zijn.
Dat idee heb ik dus ook. Laser durf ik niet. Deze lenzen doen eigenlijk hetzelfde, maar met een stuk minder risico. Helaas blijft het ook niet.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 22:57
Verwijderd
OEH! ook very interesting subject; ooglaseren!

maar even ontopic..
cool! dat lijkt me wel wat, ik moet morgen toch even naar de opticien, dus kzal direct even informeren =) hihih
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 23:00
Verwijderd
Laser is heel duur, en het schijnt dat soms na een aantal jaar je ogen opnieuw verslechteren.
Slechte prijs-kwaliteit verhouding lijkt me !
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 16:45
Verwijderd
Ow, nog een vraagje - is iemand die lenzen ooit 'kwijtgeraakt' in z'n oog? Gebeurt het wel eens dat ze 's nachts verschuiven en dat je ze nauwelijks nog uit je oog krijgt?
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 17:55
CalvinKlein
CalvinKlein is offline
Nachtlenzen waren voor mij geen optie, want mijn ogen waren te slecht. Ik heb proeflenzen meegekregen voor een maand, dit zijn silliconenlenzen... en die laten meer zuurstof door...
Mijn tante en nicht laten binnenkort hun ogen laseren. Ik ben benieuwd! Mijn ogen gaan steeds achteruit en een voorwaarde voor laseren is dat je langere tijd dezelfde lenssterkte hebt, dus ik moet zoiezo nog geduld hebben...
Met citaat reageren
Oud 12-08-2005, 09:40
Verwijderd
Citaat:
Morgan schreef op 11-08-2005 @ 17:45 :
Ow, nog een vraagje - is iemand die lenzen ooit 'kwijtgeraakt' in z'n oog? Gebeurt het wel eens dat ze 's nachts verschuiven en dat je ze nauwelijks nog uit je oog krijgt?
Ik ben er nog nooit één kwijt geraakt of dat ze verschuiven, wel gaan ze bij mij vrij 'vast' zitten (schijnt normaal te zijn), wat ook tot gevolg heeft dat je ze er heel lastig uitkrijgt.. Flink wat lenzenvloeistof er in gooien, even wachten en dan heel voorzichtig er uit proberen te halen (en soms tussendoor een beetje de lens bewegen en weer wat vloeistof erbij).
Met citaat reageren
Oud 14-08-2005, 13:48
Auryn
Auryn is offline
Nachtlenzen lijkt mij ook wel wat, het probleem is alleen dat ik aan een oog + heb en aan de andere kant -. Dan zou ik dus maar een nachtlens kunnen indoen ofzo.

Is er nog iemand die dat heeft? Ervaring met nachtlenzen?

Regels voor berichten