Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-08-2005, 00:26
Verwijderd
Citaat:
Snees schreef op 12-07-2005 @ 16:32 :
Waarbij je wel het verschil moet erkennen tussen *aanleiding* en oorzaak. De aanleiding van een lawine is soms een verdwaalde snowboarder, de oorzaak ervan is de zwaartekracht.
Inderdaad. Er moet, zoals bij het verdedigen van iedere andere stelling, gedefinieerd worden.

Dat maakt deze topic zo pseudo-filosofisch.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-08-2005, 18:33
Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Citaat:
Kozak schreef op 30-06-2005 @ 22:51 :
Een mens heeft een persoonlijkheid een mogelijkheid tot lief hebben.

Losse moleculen hebben dit niet en God wel. God is volmaakt dus daarom kunnen wij alleen uit hem zijn ontstaan.
Onze gedachten/emoties/enz. zijn slechts een bepaalde formatie van diezelfde moleculen waaruit een plant bestaat.

Maar ontopic:
Er moet inderdaad goed gedifineerd worden wat 'gevolg' en 'oorzaak' is, anders gaat die helemaal vast lopen, maar ik ga toch even mee praten.

Over het voorbeeld van een huis in de fik zetten; de lucifer aansteken is niet de enige oorzaak, de zuurstof, het brandstof, de ruimte, enz. horen daar ook allemaal bij. Het gevolg is dan: stank (stukjes van het huis), rook (stukjes van het huis), vuur (stukjes van het huis), en je kan vast nog wel wat meer verzinnen.
Ik maak meestal onderscheid in het zichtbare en onzichtbare gevolg, het onzichtbare is altijd gelijk (qua energie) aan de oorzaak aangezien er geen energie verloren kan gaan. Het zichtbare gevolg kan echter meer, gelijk en minder zijn dan het gevolg. Een kleine sneeuwbal zorgt voor een hele grote sneeuwbal, een lucifer zorgt voor de verwoesting van een heel huis, enz. In die zin is dus alles mogelijk, maar als je er dieper (en wat natuurkundiger) erop ingaat zal het altijd precies gelijk zijn.
Oud 08-08-2005, 14:58
Shitonya
Shitonya is offline
natuurlijk kan een gevolg groter zijn dan de oorzaak. Ik weet het nog beter gezegd: dat is meestal juist het geval
Met citaat reageren
Oud 08-08-2005, 18:29
Diary of Dreams
Citaat:
Shitonya schreef op 08-08-2005 @ 15:58 :
natuurlijk kan een gevolg groter zijn dan de oorzaak. Ik weet het nog beter gezegd: dat is meestal juist het geval
Dat 'natuurlijk' zou ik weg halen, je beweert nu in feite immers dat er 'natuurlijk' energie bij kan komen.
Oud 09-08-2005, 10:58
Oscar de Grouch
Oscar de Grouch is offline
Citaat:
Diary of Dreams schreef op 08-08-2005 @ 19:29 :
Dat 'natuurlijk' zou ik weg halen, je beweert nu in feite immers dat er 'natuurlijk' energie bij kan komen.
Hij heeft het nooit over energie gehad. Net zoals perseus al aangeeft, we hebben definities nodig, anders is dit nogal zinloos
Oud 09-08-2005, 17:45
Diary of Dreams
Citaat:
Oscar de Grouch schreef op 09-08-2005 @ 11:58 :
Hij heeft het nooit over energie gehad. Net zoals perseus al aangeeft, we hebben definities nodig, anders is dit nogal zinloos
Precies. Dit is/wordt vrij zinloos, iedereen heeft gelijk en ongelijk tegelijk, licht er net aan hoe je het bekijkt.
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten