Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-08-2005, 21:17
Skilly
Skilly is offline
Hallo allemaal,

Voor degene die het nog niet wisten ik heb astma maar ik voel het niet altijd. Alleen begin lente begin herfst. Nou heb ik daarom geen midicijnen etc. Maar nu heb ik erg veel last van.

Enige tips wat ik kan doen? ZOdat het benauwdheid weggaat?

Groetjes een kort-ademig persoon
\
Bedankt Het zal fijn zijn als er snel werd gereageerd
Oud 09-08-2005, 21:43
HereIAm
HereIAm is offline
Simpel: morgenochtend naar de dokter gaan en om medicijnen vragen...
Met citaat reageren
Oud 09-08-2005, 21:54
Skilly
Skilly is offline
duh

Maar ik bedoel nu wat kan ik nu doen
Oud 09-08-2005, 22:20
Bartje
Bartje is offline
Mijn oma had ook last van astma en als ze het benauwd kreeg
ging ze altijd overdreven rechtop zitten.
Ook concentreerde ze zich enorm op haar ademhaling dat ze goed van binnenuit ademhaalde. En kalm blijven niet in paniek raken (al is dat veel makkelijker gezegd dan gedaan)
Oud 10-08-2005, 06:52
Verwijderd
Behalve idd kalm en geconcentreerd ademhalen kun je zelf weinig doen.

En morgen (vandaag dus) de dokter bellen en om medicijnen vragen.

Als je bij astma zelf de benauwdheid helemaal weg kon halen, dan hadden niet zoveel mensen daarvoor medicijnen nodig.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2005, 10:00
HereIAm
HereIAm is offline
Citaat:
Skilly schreef op 09-08-2005 @ 22:54 :
duh

Maar ik bedoel nu wat kan ik nu doen
Sorry hoor
Met citaat reageren
Oud 10-08-2005, 10:15
Balance
Balance is offline
Citaat:
Skilly schreef op 09-08-2005 @ 22:17 :
Voor degene die het nog niet wisten ik heb astma maar ik voel het niet altijd. Alleen begin lente begin herfst. Nou heb ik daarom geen midicijnen etc.
Niet handig dus. Ook al heb je er maar af en toe last van: zorg toch dat je gewoon medicijnen in huis hebt.
Oud 10-08-2005, 11:33
Skilly
Skilly is offline
Citaat:
HereIAm schreef op 10-08-2005 @ 11:00 :
Sorry hoor
Sorryt ik bedoelde het niet gemeen bedoelt sorry dat het zo bruut overkwam.
Oud 10-08-2005, 13:05
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 10-08-2005 @ 11:15 :
Niet handig dus. Ook al heb je er maar af en toe last van: zorg toch dat je gewoon medicijnen in huis hebt.
Nog beter, gewoon altijd die medicijnen innemen aangezien die een bepaalde periode (een week ofzo) nodig hebben om zich aan te passen aan je lichaam (of iets in die richting), de medicatie die ik heb heeft daar iig wel last van.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2005, 13:10
Verwijderd
Mijn vriend drinkt als hij benauwd is koffie, dan wordt de benauwdheid iets dragelijker. Maar kan je nu niet gewoon naar de huisarts gaan voor medicatie? Je hebt toch alleen een recept nodig? Vaak schrijven ze dat gewoon direct uit hoor, hoef je niet voor op 't spreekuur te komen, zeker niet wanneer je de medicijnen vaker hebt gehad.

[edit] Oh, de post is van gisteren
Met citaat reageren
Oud 10-08-2005, 14:49
Verwijderd
ademhalingsoefeningen leren/doen en medicatie vragen
Met citaat reageren
Oud 10-08-2005, 15:19
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
vlep`un schreef op 10-08-2005 @ 14:05 :
Nog beter, gewoon altijd die medicijnen innemen aangezien die een bepaalde periode (een week ofzo) nodig hebben om zich aan te passen aan je lichaam (of iets in die richting), de medicatie die ik heb heeft daar iig wel last van.
Ik heb dan wel geen astma, maar chronische bronchitis, maar op aanraden van mijn huisarts neem ik mijn medicijnen bijna nooit preventief in, aangezien ik dan binnen de kortste keren aan de hoogste dosis zou komen te zitten en de medicijnen dus hun effect verliezen. Ik gebruik ze alleen als ik een belangrijke wedstrijd heb (preventief) en verder alleen als ik daadwerkelijk al een hele dag benauwd rond heb gelopen en het niet overgaat.
Maar mijn medicijnen beginnen dan ook na 5 minuten te werken en werken ongeveer 10 uur.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2005, 19:57
Balance
Balance is offline
Citaat:
vlep`un schreef op 10-08-2005 @ 14:05 :
Ik heb medicijnen die alleen zijn voor als je d'r echt last van hebt. Bij echte benauwdheid dus. Werken perfect en ik vind het dan ook niet nodig om dagelijks medicijnen in te moeten nemen, als zulke medicijnen ook gewoon werken.
Oud 10-08-2005, 20:14
Thee Muts
Thee Muts is offline
Citaat:
Balance schreef op 10-08-2005 @ 20:57 :
Ik heb medicijnen die alleen zijn voor als je d'r echt last van hebt. Bij echte benauwdheid dus. Werken perfect en ik vind het dan ook niet nodig om dagelijks medicijnen in te moeten nemen, als zulke medicijnen ook gewoon werken.
Inderdaad, ik heb die ook een tijd bij mijn dagelijkse medicatie gehad, zodat ik ze niet allebei dagelijks hoefde te gebruiken. En nu gebruik in de zonodig medicatie helemaal niet meer, vond laatst een doosje daarvan dat zelfs over de datum was ( ik heb ventolin en seretide als zonodig gehad, gebruik dagelijks flixotide).

Ik ben er zelf ook voorstander van om zo weinig mogelijk medicijnen te gebruiken, al moet ik dus helaas nog dagelijks medicatie gebruiken, maar gelukkig maar op een hele lage dosis. Soms heb ik perioden dat ik het toch nog benauwd heb, maar daarvoor heb ik dus geen zonodig medicatie meer. Meestal gaat de benauwdheid vrij snel weer over en door je op je ademhaling te concentreren en zorgen dat je genoeg ruimte en frisse licht hebt, gaat het meestal al snel beter.

Ik denk dat het in jou geval, TS, inderdaad verstandig is om langs de huisarts te gaan en te overleggen over de zonodig medicatie. Dit hielp mij altijd heel snel van de benauwdheid af, en voor jou betekent dat dus ook dat je het maar weinig zult hoeven gebruiken.
Oud 10-08-2005, 20:16
Skilly
Skilly is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 10-08-2005 @ 14:10 :
Mijn vriend drinkt als hij benauwd is koffie, dan wordt de benauwdheid iets dragelijker. Maar kan je nu niet gewoon naar de huisarts gaan voor medicatie? Je hebt toch alleen een recept nodig? Vaak schrijven ze dat gewoon direct uit hoor, hoef je niet voor op 't spreekuur te komen, zeker niet wanneer je de medicijnen vaker hebt gehad.

[edit] Oh, de post is van gisteren
Jep morgen ga ik ook naar de dokter. Het val me op dat ik die astma alleen s avonds heb
Oud 14-08-2005, 12:19
Phenobarbidoll
Phenobarbidoll is offline
Citaat:
Skilly schreef op 10-08-2005 @ 21:16 :
Jep morgen ga ik ook naar de dokter. Het val me op dat ik die astma alleen s avonds heb
misschien kun je laten onderzoeken wat voor soort astma je hebt? dat heeft bij mij erg geholpen
Oud 14-08-2005, 14:16
Verwijderd
Ik heb er zelf ook last van. Heb geen hooikoorts maar ben wel gevoelig voor huisstof en dergelijke. Dus ik heb twee soorten medicatie op recept, voor symptoonbestrijding en kortstondige verlichting gewoon het bekende Ventolin (bijv. voor als iemand een stoffige matras uitklopt in mijn bijzijn ). En op de langere termijn, want volgens mijn huisarts wordt het toch gezien als een soort ontsteking van de luchtwegen zodat ze eigenlijk constant in (licht) verkrampte toestand zijn, Flixotide, ook inhalatiepoeder, maar dat werkt over een langere termijn (~16 uur). Dus dat neem ik 's ochtends en 's avonds. Dat heb ik niet altijd gedaan, maar toen ik ermee begon had ik die Ventolin veel minder vaak nodig en mijn conditie/vermogen om me in te spannen ging ook enorm vooruit. Dus misschien kun je dat eens voorleggen.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 00:24
Random Moron
Random Moron is offline
Ik slik nu sinds kort in die periodes Reactine.
Bij de apotheek/drogist te verkrijgen voor 5,50.
Het is anti hooikoorst / anti histamine ( sp? ) wat verkramping van je luchtwegen voorkomt met als uitwerking dat jij dus niet snel meer benauwd bent of zal worden.

Het werkt bij mij als een trein, en ik heb echt astma-astma. Dus 24/7/ het hele jaar door
Oud 21-08-2005, 12:47
keukentrappetje
keukentrappetje is offline
Ik heb er ook erge last van. Je zegt dat je er alleen 's avonds last van hebt. Bedoel je dan als je in bed ligt? Dat had ik nl. vooral. Ik bleek allergisch door huismijt en de reactie daarop was dus benauwdheid. Ik had ook een lekker zacht warm, maar o zo stoffig donzendekbed. Nu heb ik allemaal speciaal beddengoed en medicijnen. Misschien ook een allergietest?
En idd altijd je medicijnen bij de hand houden. Het kan natuurlijk ook veranderen dat je vorm van astma aan het veranderen is, of dat er een andere allergie of iets bij is gekomen, dus dat je er ook op andere momenten last van gaat krijgen.
Als ik het benauwd heb, ga ik altijd rechtop zitten inderdaad. En je moet je concentreren op je ademhaling, door je neus in en door je mond uit. ALs ik het écht benauwd heb (hyperventilatie) concentreer ik me ook op mn ademhaling en als er iemand bij is die "er verstand van heeft", die zegmaar weet wat ik fijn vind op zo'n moment, gaat diegene achter me staan met zn armen onder mijn armen door naar voren en dan klemmend om mijn armen in mn nek leggen, dan iets naar achter buigen. Dus met een holle rug gaan staan zegmaar.
Je kunt kijken of dit bij jou ook werkt. Probeer rechtop te zitten, werkt dit niet, ga dan op het puntje van je stoel zitten met je armen steunend achteraan het zitvlak en duw je borst naar voren.
Oud 21-08-2005, 14:05
Skilly
Skilly is offline
Citaat:
keukentrappetje schreef op 21-08-2005 @ 13:47 :
VERHAAL*.
Ja meestal in me kamer als de raam dicht is. En in bepaalde klaslokalen waar de ramen altijd dicht waren en het muf rook.

Als ik buiten ben gaat het weg,

Als ik last van astma heb kan ik niet rechtop staan krijg dan meer benauwdheid ik ga meestal op de grond liggen. Of buiten leunend in het raam ademen halen of het nou 40 of -10 graden is.

Regels voor berichten