Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-08-2005, 05:33
nightwish_assie
nightwish_assie is offline
Ik woon sinds kort op kamers. Kheb een paar vraggjes. Ik heb geen geaarde stopcontacten in mn kamer, is dit wel of niet verplicht of moet ik hier de plaatselijke brandweer over bellen?
Verder kan mijn kamer van binnenuit niet op slot; dus als ik slaap kan ieder mijn kamer binnen komen (ook niet echt een fijn gevoel). Is mijn huurbaas verplicht me een nieuw slot te geven?
Thanx
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-08-2005, 06:40
Mara
Mara is offline
--> w,g&r
Met citaat reageren
Oud 15-08-2005, 06:43
Roos
Roos is offline
Je huurbaas lijkt me niet verplicht om je een slot te geven. 't Hangt natuurlijk af van je huurcontract. In sommige woonverbanden mag je zelfs geen slot op je deur. Maar je kunt 't natuurlijk altijd vragen, misschien doet hij het zo

Over de brandweer bellen voor geaarde stopcontacten heb ik nog nooit iemand gehoord, woon jij in belgie ofzo?
Oud 15-08-2005, 07:44
Boogie
Boogie is offline
De Kantine ---> Werk, Geld & Recht
Oud 15-08-2005, 08:41
Wawl
Wawl is offline
Daarover staat vast iets in je huurcontract. Feit is wel dat kleine onderhoudswerkzaamheden voor jouw rekening zijn. Je kan deze problemen natuurlijk altijd voorleggen aan je huisbaas. Waarschijnlijk zal hij je wel willen helpen.

Overigens, je woont 'sinds kort' op kamers? Voordat jij het contract hebt getekend was je toch al op de hoogte van deze tekorten? Toch ben je akkoord gegaan.
Oud 15-08-2005, 18:40
MB
MB is offline
Waarom maak je geen haakje of schuifje op je deur? 4 Schroefjes en hij kan op slot. Kost misschien een euro
Oud 15-08-2005, 18:58
Verwijderd
Op zich is dat makkelijk zelf op te lossen. Voor de stopcontacten kun je zo'n ding kopen waar een stekker aan zit en waar drie of meer stopcontacten in zitten, die dingen zijn vrijwel altijd geaard. Ook handig, want dan heb je meteen wat méér stopcontacten, op studentenkamers zijn er vaak te weinig.
Als slot kun je heel eenvoudig een schuifje op je deur maken. Kost bijna niets en het is niet van buitenaf open te krijgen.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2005, 19:00
Verwijderd
Citaat:
Sarah schreef op 15-08-2005 @ 19:58 :
Op zich is dat makkelijk zelf op te lossen. Voor de stopcontacten kun je zo'n ding kopen waar een stekker aan zit en waar drie of meer stopcontacten in zitten, die dingen zijn vrijwel altijd geaard.
Alleen jammer dat zo'n ding alleen als geaard stopcontact werkt als je hem in een geaard stopcontact stopt.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2005, 20:17
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Sarah schreef op 15-08-2005 @ 19:58 :
Op zich is dat makkelijk zelf op te lossen. Voor de stopcontacten kun je zo'n ding kopen waar een stekker aan zit en waar drie of meer stopcontacten in zitten, die dingen zijn vrijwel altijd geaard. Ook handig, want dan heb je meteen wat méér stopcontacten, op studentenkamers zijn er vaak te weinig.
Ja, dat is nuttig, een stekkerdoos met aardeaansluitingen niet op een geaard stopcontact aansluiten
Oud 15-08-2005, 21:40
juno
juno is offline
Ja, maar de stekkers passen tenminste, daar gaat het maar om. Anders heb je niks aan die apparaten.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2005, 21:42
Verwijderd
Citaat:
juno schreef op 15-08-2005 @ 22:40 :
Ja, maar de stekkers passen tenminste, daar gaat het maar om. Anders heb je niks aan die apparaten.
Geaarde stekkers zijn toch niet per se anders van vorm dan niet geaarde stekkers? (Of bedoel je wat anders?)
Met citaat reageren
Oud 16-08-2005, 00:01
MB
MB is offline
Citaat:
Ongeaarde stopcontacten zijn toch gewoon hetzelfde als geaarde, behalve die 2 ijzeren dingetjes aan de zijkant?
Oud 16-08-2005, 07:26
Gimme more beer
Citaat:
De stekkers passen alleen niet als je een ouderwetse ronde stekker in een geaard stopcontact probeert te duwen. Andersom past het vrijwel altijd.

Een geaard apparaat niet op de aarde aansluiten is af te raden.
Oud 16-08-2005, 10:09
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
voor dat slot kun je toch gewoon een schuifje-geval kopen bij de gamma of zo ?

trouwens lekker nuttige suggestie, van die geaarde stekkerbakjes, maar dat maakt natuurlijk geen hol uit op ongeaarde stopcontacten he
Oud 16-08-2005, 10:47
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 15-08-2005 @ 22:42 :
Geaarde stekkers zijn toch niet per se anders van vorm dan niet geaarde stekkers? (Of bedoel je wat anders?)
soms wel. Je kunt niet geaarde apparaten niet altijd in een geaard stopcontact doen. Andersom past over het algemeen wel, dus dat maakt hier niet zo heel veel uit. Maar, het apparaat is dan niet geaard, ondanks dat er een geaard verlengsnoer aanzit.

Volgens mij is het trouwens zo dat in alle nieuwbouw alle stopcontacten geaard moeten zijn, maar dat bij oudbouw er nog wel niet-geaarde stopcontacten mogen zitten (zolang ze in de natte ruimtes maar wel geaard zijn). Op zich maakt het ook niet zo heel veel uit.
Oud 16-08-2005, 10:50
Verwijderd
oh dat wist ik niet
zit dat geaarde dan niet in het stopcontact zelf? dat dacht ik namelijk maar dat zit dan dus ergens anders in?
Met citaat reageren
Oud 16-08-2005, 11:13
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Sarah schreef op 16-08-2005 @ 11:50 :
oh dat wist ik niet
zit dat geaarde dan niet in het stopcontact zelf? dat dacht ik namelijk maar dat zit dan dus ergens anders in?
Als je een geaard stopcontact hebt, dan zitten daar van die metalen pinnetjes aan de boven- en onderkant. Die pinnetjes staan in direct contact met de aarde (dmv van een (groen-gele) kabel die 'de grond' in gaat). Mocht er zich nou kortsluiting voor doen, dan wordt de de stroom die niet via de (bruine) nuldraad teruggaat afgevoerd via de aardedraad, zo voorkom je dat het apparaat onder stroom komt te staan, of dat er brand uitbreekt. Een niet geaard stopcontact heeft geen aardedraad en het heeft dus geen zin om daar een geaard stopcontact op aan te sluiten.
Oud 16-08-2005, 13:52
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
je zou op zich denk ik wel zo'n stekkerbakje met een spanningsbeveiliging kunnen overwegen. ik weet t, dat is niet hetzelfde, maar het is beter dan helemaal geen beveiliging.
Oud 17-08-2005, 21:03
Gimme more beer
Ik heb nu hetzelfde probleem. Ik heb gevraagd of het eventueel kon, maar hij had geen idee hoe. Ik heb nu gewoon nieuwe stopcontacten met aardecontactpunten gekocht en de aardecontactpunten verbonden met een ongeverfd stuk verwarmingsbuis. Dat is hetzelfde principe
Oud 18-08-2005, 12:25
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
je hebt toch wel ff gecontroleerd hoe de verwarmingsbuizen daar precies lopen ?
Oud 19-08-2005, 03:18
p-chez
p-chez is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 17-08-2005 @ 22:03 :
Ik heb nu hetzelfde probleem. Ik heb gevraagd of het eventueel kon, maar hij had geen idee hoe. Ik heb nu gewoon nieuwe stopcontacten met aardecontactpunten gekocht en de aardecontactpunten verbonden met een ongeverfd stuk verwarmingsbuis. Dat is hetzelfde principe
lol, wel een beetje link? Wel een erg goede geleider, en eentje die open en bloot ligt. Bovendien kan dezelfde leiding door andere ruimten lopen, en kan het gevaar opleveren voor anderen als het onder hoge spanning komt te staan... ? Bovendien is het brandgevaar daarmee niet opgelost, aangezien er nog steeds kortsluiten kan ontstaan, volgens mij.

On-topic: Zo duur is het volgens mij niet om te aarden. Wij hebben laatst ook voor aarde gezorgd, en nu ongeveer de helft van de contactdozen vervangen. Volgens mij kosstte dat geen handen vol geld.
Ik zou ff met je huisbaas overleggen, het is voor hem op zich ook geen slechte inverstering om de boel te (laten) aarden. Is ten eerste veiliger en kan ie dus als voordeel naar voren brengen, ten tweede zal het vast wel verplicht worden op een gegeven moment, en dan is het bij voorbaad al gebeurd.
Oud 19-08-2005, 06:12
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
moet je sowieso niet zorgen voor een aardlekschakelaar om kortsluiting te voorkomen ? kweeniehoor, maar 'gewoon' een aarde aanleggen (via verwarmingsbuizen...) zorgt toch alleen maar voor een extra geleidingsweg...
Oud 19-08-2005, 06:53
iamcj
iamcj is offline
Opzetstekker of contactdoos met zekering erin.
Oud 20-08-2005, 15:34
Ivo
Ivo is offline
Een aarde 'zomaar' aanleggen via de verwarmingsbuizen is geen slim plan. Bij een kortsluiting tussen fase en aarde komt er dan 230V op de hele cv installatie te staan. Beetje lullig als je huisgenoot in de andere kamer net even een cv onderdeel aanraakt. En je apparatuur is nog niet eens beveiligd

Aansluiten op de CV is wel mogelijk als de cv-installatie op een ander punt wel een (goede!!!) aardverbinding heeft. De metalen buizen en het water van de CV installatie zijn namelijk wel geleidend genoeg om als 'aardbedrading' te voldoen.

De beste oplossing blijft echter altijd om uit de meterkast of een natte ruimte een aarddraad door te trekken naar het betreffende stopcontact. Als je een wastafel in je kamer hebt kun je de verhuurder verplicht stellen dit voor jou aan te (laten) leggen. Er is in je kamer dan immers risico op spatwater. Zo niet, dan voldoet de verhuurder aan alle eisen mbt het bouwbesluit en hoeft ie er dus ook niets aan te doen.

@iamcj: Een opzetstekker of wcd met zekering is ook geen aardbeveiliging en vrij nutteloos. Iedere WCD is immers vanuit de groepenkast al beveilig met een maximaal 16A zekering.

@martijn1985: De nuldraad is niet bruin maar blauw. De fasedraad is bruin.

Laatst gewijzigd op 20-08-2005 om 15:37.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 15:58
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Ivo schreef op 20-08-2005 @ 16:34 :
@martijn1985: De nuldraad is niet bruin maar blauw. De fasedraad is bruin.
Damn...ik haal die twee altijd door elkaar
Oud 20-08-2005, 16:09
Ivo
Ivo is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 20-08-2005 @ 16:58 :
Damn...ik haal die twee altijd door elkaar
In een vaste installatie kan dat best vervelend zijn.
Zit er een stekkertje tussen dan maakt het niet meer uit bij een enkelfase aansluiting (wisselspanning)
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 23:30
MaHo
MaHo is offline
Ik heb ook geen geaarde stopcontacten op m'n kamer volgens mij (weet het niet zeker, want ben er nu niet). Is dat gevaarlijk of kan er eigenijk nauwelijks wta misgaan. Kheb iig aardig wat apparatuur aangesloten, koelkast, TV, computer, lamp, stereo, DVD-speler, wekkerradio
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 09:21
nightwish_assie
Citaat:
Wawl schreef op 15-08-2005 @ 09:41 :
Daarover staat vast iets in je huurcontract. Feit is wel dat kleine onderhoudswerkzaamheden voor jouw rekening zijn. Je kan deze problemen natuurlijk altijd voorleggen aan je huisbaas. Waarschijnlijk zal hij je wel willen helpen.

Overigens, je woont 'sinds kort' op kamers? Voordat jij het contract hebt getekend was je toch al op de hoogte van deze tekorten? Toch ben je akkoord gegaan.
Ik was niet op de hoogte dat de kamers van binnenuit niet op slot konden (elfs de voordeur gaat van binnenuit niet op slot).
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 09:22
nightwish_assie
Bedankt voor jullie tips; ik heb idd al een stekkerdoos met spanningsbeveiliging gekocht. Verder mag ik niks aan de deur doen in mijn kamer (dus ook geen schuifje oid). Zelfs de deur van de ingang gaat niet van binnenuit op slot!
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 18:48
Gimme more beer
Ok, ik heb op jullie aanraden vandaag zelf een aarde geslagen

Aardlek wordt voor gezorgd.
Oud 27-08-2005, 15:51
nightwish_assie
Citaat:
nightwish_assie schreef op 21-08-2005 @ 10:22 :
Bedankt voor jullie tips; ik heb idd al een stekkerdoos met spanningsbeveiliging gekocht. Verder mag ik niks aan de deur doen in mijn kamer (dus ook geen schuifje oid). Zelfs de deur van de ingang gaat niet van binnenuit op slot!
En ik heb met de huurbaas gesproken en er mag een schuifje op; volgend probleem, de verzekering vergoedt waarschijnlijk ook niet als er geen goed werkend slot in zit.
Dus toch de huurbaas gaan vragen om een nieuw slot.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten