![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
god en de engelen worden altijd als mannelijk aangesproken. ik denk niet dat god een geslacht heeft. wat zou er dan geslacht aan god kunnen zijn; hij is een geest. mss ben je in de hemel ook geen geslacht meer, wie zal het zeggen, hoever je je eigenheid behoudt. |
![]() |
|||
Citaat:
![]() Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Gods afwijzing leidt dus zonden.
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
3 En het gebeurde na enigen tijd, dat Kaïn den Heer een offer bracht van de vruchten des velds, 4 en Abel bracht een offer van de eerstelingen zijner kudde en haar vet; en de Heer zag Abel en zijn offer genadig aan, 5 maar Kaïn en zijn offer zag Hij niet genadig aan: toen werd Kaïn zeer vergramd en zijn gelaat veranderde. Het lijkt er hier toch op dat de beginsituatie gelijk is, en dat Kain veranderde door de afwijzing van God :/. Ik bedoel, er staat nergens dat Kain God minder lief had.
||
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Maar inderdaad, het offer. Hoewel het er niet staat (weer), wil God dus helemaal geen physiek offer (ondanks dat hij het ene wel en het andere niet accepteert), of wil God wel physieke offers?
||
Citaat:
|
![]() |
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]()
|||||
Citaat:
het is dan ook een vruchtbaarheidsoffer ter ere van god, zie volgende quote. dat heeft dus idd niets met jezus te maken. Citaat:
Citaat:
Citaat:
voor de duidelijkheid, door een offer heb je geen invloed op god. stel, jij bent een godvrezend mens en je bent god dankbaar voor de lekkere appels aan je boom. dan breng jij een offer. god neemt dat in dankbaarheid aan. 1. god eist niet van jou dat jij een offer brengt, maar neemt het wel dankbaar aan als jij (2) het uit oprechtheid doet. 2. de mens brengt zelf een offer aan god. doet hij dat oprecht, dan wordt het aangenomen (in dankbaarheid zie 1). doet hij dat niet, dan wordt het verstoten als bij kain. dit gaat dan om dankbaarheidsoffers en alles in die categorie. ceremonieele offers worden nu niet meer gebracht omdat zij heenwezen naar jezus' werk, het sterven voor de mensheid, wat nu al vervuld is. waarom wij geen dankbaarheidsoffers meer brengen is dus vaag. ik denk dat dat nog wel zou kunnen, maar daar hebben wij dus, via cultuur, een andere richting aan gegeven. dit is iig hoe ik er over denk, ik denk de meeste christenen met mij ![]() |
![]() |
||||||||
Citaat:
![]() Zouden mensen dus vroeger (voor Christus) God's ideen kunnen beinvloeden door het brengen van offers (mbt de komst van de messias)? Citaat:
Alleen is het nogal lastig te weerleggen, ik bedoel: wordt een offer aangenomen -> Dan moet het wel oprecht zijn uitgebracht wordt een offer niet aangenomen -> dan was het niet oprecht. ![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
1) Is er een vrije wil? 2) Wat heeft God aan een offer? Citaat:
Citaat:
![]() Als God er dankbaar voor is (volgens jouw verhaal), lijkt het me dus dat goede christenen weer offers gaan brengen? En hoe zit het met de terugkeer van de Messias (Apocalyps etc), waarom kun je daar geen ceremoniele offers voor brengen?
|||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
dat laatste vind ik ook een leuk idee, maar ik denk ook niet dat dat echt nodig is. een bidden voor de wederkomst en het daar naar uit zien is echter zeker wel nodig! |
![]() |
|||||||||
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Vind je het niet storend dat dat niet geexpliciteeerd wordt in e Bijbel? Citaat:
![]() ![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() Ik vraag me alleen af of je weet wat goed is als er geen kwaad is (maar dat lijkt me een aparte discussie waar) Citaat:
Citaat:
||||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||||||||||
Citaat:
![]() Voorzover ik weet komt het woord messias in het OT alleen in Daniel 9 voor, en staat het niet in direct verband met offers of een tempelcultus. Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Op zich wel een interessante conclusie. @ Lucky Kunnen we verder met het volgende Bijbelboek?
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
En wat bedoel je precies met een heilig getal, gaat er een magische werking van uit?
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
Getallen hebben vaak een betekenis. Getal 12 verwijst in de Bijbel naar veel dingen. Getal 777,getal 666 hebben hun betekenissen. Daarom zijn sommige getallen heilig. |
![]() |
||
Citaat:
hei·lig (bn.) 1 (van God en Christus) verheven, volmaakt 2 aan God of aan de goden gewijd, alleen voor de godsdienst bestemd => sacraal, sacrosanct 3 (van personen) door God met bijzondere gaven bedeeld, heilig verklaard 4 onaantastbaar 5 oprecht, plechtig Welke definitie van heilig gebruik je hier?
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Elke zichzelf respecterend perfect wezen had daar vervolgens ook van tevoren al voor gezorgd. Los daarvan gaan er ook dingen fout die helemaal niets met vrije wil te maken hebben, en dus puur fouten van god zijn.
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|||
Citaat: