Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-08-2005, 22:07
Skilly
Skilly is offline
Hallo allemaal,

Sinds ik klein ben hoor ik van een heleboel mensen dat eten en drinken tegelijk sl;echt voor je is.

Met drinken bedoel ik dus water of sap. Je eet bijvoorbeeld je maaltijd en drink er water of what ever er tussendoor. Zolang als ik me kan herineren zeiden voral oudere mensen dat dit slecht was voor je maag. Want het eten zou bederven ofzoiets.

Ze zeiden altijd dat je een halfuur nar het eten pas weer mag drinken.

Is dit waar? Zo ja waarom, zo nee hoe komen ze der dan bij?

Feiten zijn vooral welkom

Gegroet Skilly
Oud 16-08-2005, 22:08
Mindfields
Mindfields is offline
Nou, ik kan me niet voorstellen dat het lekker is te eten zonder drinken erbij! Vroeger dronk ik altijd ijsthee of cola bij het eten, tegenwoordig is dat water, maar altijd wat iig.
Oud 16-08-2005, 22:15
Skilly
Skilly is offline
Ja maar is het werkelijk slecht voor je
Oud 16-08-2005, 22:56
Verwijderd
volgende mij hebben ze het gewoon verzonnen...

ik drink altijd bij het eten...
Met citaat reageren
Oud 16-08-2005, 23:16
Marcade
Marcade is offline
Heb je er wel is op gelet of ze zelf ook nooit drinken tijdens het eten (en half uur daarna) ?
Met citaat reageren
Oud 16-08-2005, 23:19
Skilly
Skilly is offline
Ja ze drinken wel me oma zeg dat het een slechte manier is. Maar ze zegt dat het niet gezond is
Oud 16-08-2005, 23:21
Mango_Fresh
Mango_Fresh is offline
Nee dat is onzin. Eten en drinken is in mijn ogen juist goed. Water heeft de voorkeur. De beste athleten worden begeleid op het gebied van eten en ik weet dat zij tijdens een maaltijd gewoon drinken. De beste athleten worden begeleid door mensen uit de wetenschap dus dat is wel betrouwebaar lijkt me
Oud 16-08-2005, 23:27
Freestyler*
Freestyler* is offline
Hoorde ik ook altijd ja.
Ik drink dan ook doorgaans niet bij het eten of net erna. Dat is een gewoonte bij ons thuis.
Oud 16-08-2005, 23:28
Skilly
Skilly is offline
Citaat:
Freestyler* schreef op 17-08-2005 @ 00:27 :
Hoorde ik ook altijd ja.
Ik drink dan ook doorgaans niet bij het eten of net erna. Dat is een gewoonte bij ons thuis.
Vanwaar kjomt dat dan?
Oud 16-08-2005, 23:57
Verwijderd
Dat is werkelijk de meest grenzeloze nonsens die ik ooit gehoord heb. Wie vertelt je dat soort onzin?
Met citaat reageren
Oud 17-08-2005, 00:12
Periodiek
Periodiek is offline
Citaat:
nare man schreef op 17-08-2005 @ 00:57 :
Dat is werkelijk de meest grenzeloze nonsens die ik ooit gehoord heb. Wie vertelt je dat soort onzin?
Haar oma?

Volgens mij is het juist goed, omdat je maag het dan beter kan verteren. Je kauwt toch ook om het voedsel sappig te maken, dan is iets erbij drinken alleen maar een hulpmiddel.
Oud 17-08-2005, 05:59
Verwijderd
VOlgens Montignac is het slecht dacht ik, omdat je je voedsel 'verzuipt' oid.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2005, 06:30
Droid
Droid is offline
Montignac <- en wie geloofd hem nu nog tegenwoordig????
Oud 17-08-2005, 07:00
Verwijderd
Hmmm ja ik heb ook wel eens zoiets gehoord. Het vocht zou je maagsappen verdunnen waardoor je eten slechter verteerd zou worden. Maar volgens die logica is soep dan ook ongezond, en dat heb ik nu nog nooit iemand horen zeggen. Dus ik geloof er niks van.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2005, 07:27
Flower_4_u
Flower_4_u is offline
Ik heb ooit gelezen dat je best niet tijdens de maaltijd drinkt, omdat je speekselklieren dan geen werk meer hebben, omdat je zelf een soort kunstmatig speeksel naar binnen neemt en dat schijnt dus slecht te zijn.
Oud 17-08-2005, 08:42
ekki
ekki is offline
Het gaat er in ieder geval (gedeeltelijk?) om dat je niet met drinken je eten weg moet spoelen. Volgens mij is drinken tussen de happen door niet zo erg, maar wel als je je eten nog niet hebt doorgeslikt.

Ik denk tenminste dat het daar om gaat. Dan ga je namelijk nog niet goed doorgekauwd voedsel doorslikken en dat is natuurlijk minder goed.

Maar verder weet ik niet waarom het niet zou mogen, dit lijkt me iig een aardige verklaring.
Oud 17-08-2005, 10:52
Mara
Mara is offline
Waar je je al niet druk om kan maken.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2005, 10:56
Encrypted
Encrypted is offline
Citaat:
ekki schreef op 17-08-2005 @ 09:42 :
Het gaat er in ieder geval (gedeeltelijk?) om dat je niet met drinken je eten weg moet spoelen. Volgens mij is drinken tussen de happen door niet zo erg, maar wel als je je eten nog niet hebt doorgeslikt.

Ik denk tenminste dat het daar om gaat. Dan ga je namelijk nog niet goed doorgekauwd voedsel doorslikken en dat is natuurlijk minder goed.

Maar verder weet ik niet waarom het niet zou mogen, dit lijkt me iig een aardige verklaring.
Dat zou wel een geldige reden kunnen zijn.

Maar misschien proberen de meeste ouders gewoon wat manieren aan te leren, mijn ouders zeiden namelijk ook altijd hetzelfde toen ik nog wat jonger was. Maar nu drink ik bij vrijwel elke maaltijd lekker een glas water .
Met citaat reageren
Oud 17-08-2005, 11:14
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Katje schreef op 17-08-2005 @ 06:59 :
VOlgens Montignac is het slecht dacht ik, omdat je je voedsel 'verzuipt' oid.
Volgens montignac mag je wčl drinken bij het eten.. 's avonds raadt ie bijvoorbeeld een glas wijn juist tijdens (!) het eten aan.. Monignac zegt dingen als 'je moet fruit op de nuchtere maag eten omdat het anders niet goed opgenomen zou worden', en 'voor elke hoofdmaaltijd mag een half uur niet eten en erna 2 uur niet eten'. Kutdieet, en ik spreek uit ervaring

Verder is het gewoon onzin niet te mogen drinken tijdens het eten
Oud 17-08-2005, 11:28
Verwijderd
Citaat:
ekki schreef op 17-08-2005 @ 09:42 :

Minder goed, ja. Dat zou dan komen doordat immers door kauwen de voedingsstoffen en -bestanddelen die een hap eten bevat onvoldoende vrijkomen waardoor het in je maag min of meer nutteloos wordt afgebroken. Maar daar geloof ik niet zo in.

Het is wat mij betreft ongelooflijke onzin. Voedsel kan niet 'rotten' in je maag (daarvoor blijft het daar veel te kort, zeker gezien het feit dat je maag nu niet bepaald open is, als het aan de zuurstof in de omgevingslucht zou worden blootgesteld is het wellicht een ander verhaal) en dat je maagsappen 'verdund' zouden worden is al helemaal grenzeloze nonsens.

Overigens is het niet alleen tantebetje-praat waar dit soort onzin vandaan komt. Ook in de voedings- en diëet'wetenschap' wordt een gemiddeld onderzoek na anderhalf jaar weer volslagen omgedraaid.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2005, 11:36
dutch gamer
dutch gamer is offline
Overigens spoel ik bijna al mijn groente en aardappelen weg met melk, omdat ik van alleen die smaak in mijn mond al bijna over mijn nek ga .
Oud 17-08-2005, 11:45
Skilly
Skilly is offline
Ok het is duidelijk dat jet niet waar is maar waar haalt motanic oif weet ik veel hoe die heet het vandaan over het drinken en eten.

En inderdaad anders zal soep drinken ook ongezond zijn.
Oud 17-08-2005, 11:59
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Skilly schreef op 17-08-2005 @ 12:45 :
Ok het is duidelijk dat jet niet waar is maar waar haalt motanic oif weet ik veel hoe die heet het vandaan over het drinken en eten.

En inderdaad anders zal soep drinken ook ongezond zijn.
dat monignac-dieet is wetenschappelijk gezien onzin. Check deze site maar http://www.skepsis.nl/montignac.html
Oud 17-08-2005, 12:02
Verwijderd
Citaat:
dutch gamer schreef op 17-08-2005 @ 12:36 :
Overigens spoel ik bijna al mijn groente en aardappelen weg met melk, omdat ik van alleen die smaak in mijn mond al bijna over mijn nek ga .
Dat zijn kenmerken van aanstelleritus B.

Laatst gewijzigd op 17-08-2005 om 12:05.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2005, 12:04
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 17-08-2005 @ 13:02 :
Dat zijn kenmerking van aanstelleritus B.
Oud 17-08-2005, 13:01
dutch gamer
dutch gamer is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 17-08-2005 @ 13:02 :
Dat zijn kenmerken van aanstelleritus B.
Zo'n soort reply verwachtte ik al. Maarja ik ben niet anders gewend dan het zo te doen en als ik geen drinken heb dan kan ik het nog maar op één manier opeten: genoeg tijd tussen de happen laten zodat ik genoeg speeksel heb (klinkt raar). Lukt dit niet, dan krijg ik het gewoon niet weg en dan eet ik maar gewoon een avond niet.
Oud 17-08-2005, 14:12
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
dutch gamer schreef op 17-08-2005 @ 14:01 :
Zo'n soort reply verwachtte ik al. Maarja ik ben niet anders gewend dan het zo te doen en als ik geen drinken heb dan kan ik het nog maar op één manier opeten: genoeg tijd tussen de happen laten zodat ik genoeg speeksel heb (klinkt raar). Lukt dit niet, dan krijg ik het gewoon niet weg en dan eet ik maar gewoon een avond niet.
Genoeg speeksel? .. Melk? .. is het eten zodanig droog dan oid? Aardappelen met jus. Heerlijk. Zonder jus vind ik 't ook te droog en nauwelijks te eten.

Aardappelen, Jus en Melk .. .. hmm ..
Met citaat reageren
Oud 17-08-2005, 14:59
KiMZz
KiMZz is offline
Bij het avondeten hebben wij nooit drinken, wel een toetje maar echt niet een halfuur later. We eten ons eten op in 5 minuten en meteen daarna nog een toetje en klaar..
Bij ontbijt drink ik thee en tussen de middag melk, maar kan me niet voorstellen dat het slecht is. In hotels en restaurants krijg je toch ook drinken voor, tijdens en na het eten
Oud 17-08-2005, 16:47
dutch gamer
dutch gamer is offline
Citaat:
Marcade schreef op 17-08-2005 @ 15:12 :
Genoeg speeksel? .. Melk? .. is het eten zodanig droog dan oid? Aardappelen met jus. Heerlijk. Zonder jus vind ik 't ook te droog en nauwelijks te eten.

Aardappelen, Jus en Melk .. .. hmm ..
Wij hebben nooit jus nee .
Oud 17-08-2005, 16:57
Verwijderd
Ik drink altijd bij het eten, anders krijg ik gigantische dorst en krijg ik het moeilijker weg.
Mijn ex vond dit raar en die zei dat drinken bij je eten slecht was. Maar later bleek dus dat ie ook niet wist hoe die erbij was gekomen en volgens mij is het dus gewoon een fabeltje ooit es door mensen bedacht
Met citaat reageren
Oud 17-08-2005, 16:57
Verwijderd
Citaat:
dutch gamer schreef op 17-08-2005 @ 17:47 :
Wij hebben nooit jus nee .
Aah, vandaar dat je het niet lust (Vriendinnetjes van vroeger zeiden altijd dat ze spruitjes zó zó vies vonden, toen maakte mijn moeder ze eens en vonden ze het ineens allemaal heerlijk Alleen thuis... hmm, nee, niet wanneer hun moeder ze klaar had gemaakt. Alleen bij mijn moeder Je moet dingen gewoon goed bereiden en serveren, dan is het niet vies.)
Met citaat reageren
Oud 17-08-2005, 16:59
Verwijderd
Oja en ik weet al waarom hij erbij kwam: het is niet goed om je eten door te spoelen met drinken. Je moet het altijd goed kauwen anders ie het niet gezond
Met citaat reageren
Oud 17-08-2005, 17:00
Verwijderd
Wij dronken vroeger niet bij het eten, geen idee waarom niet, maar dat deden we gewoon nooit. Bij pannenkoeken overigens altijd wél, en dan altijd melk, maar verder dus nooit. Nu doe ik eigenlijk gewoon waar ik zin in heb, soms is het eten me te scherp ofzo, dan vind ik het wel fijn om af en toe wat te drinken tussendoor (maar niet tijdens een hap), meestal heb ik geen dorst tijdens het eten.

Ik kan me wel herinneren dat ik vroeger 's ochtends nooit echt goed kon eten, ik had niet genoeg speeksel, dan spoelde ik het wel weg met melk, gewoon om het kauwen makkelijker te maken en het slikken ook. Kan me niet echt voorstellen dat dat enorm slecht is...
Met citaat reageren
Oud 17-08-2005, 17:01
Verwijderd
Citaat:
salieee schreef op 17-08-2005 @ 17:59 :
Oja en ik weet al waarom hij erbij kwam: het is niet goed om je eten door te spoelen met drinken. Je moet het altijd goed kauwen anders ie het niet gezond
Ik dronk tijdens m'n ontbijt juist om wél goed te kunnen kauwen. Een beetje vochtig eten maakt toch niet uit?
Met citaat reageren
Oud 17-08-2005, 17:05
phink
phink is offline
Het is onzin hoor. Ik heb ook wel 'ns gehoord dat het juist wel goed was om bij je eten te drinken, zodat het niet als 1 brok droog voedsel door je maag enzo moet. Het ligt er maar net aan wat mensen geloven dat goed is.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2005, 18:14
fruitvliegje
fruitvliegje is offline
Dat zeggen ze tegen kinderen alleen maar omdat die genoeg zouden eten. Als je veel drinkt geeft dat ook een "volle maag" gevoel, en heb je sneller "genoeg".
Met citaat reageren
Oud 17-08-2005, 21:26
ekki
ekki is offline
Citaat:
nare man schreef op 17-08-2005 @ 12:28 :
Minder goed, ja. Dat zou dan komen doordat immers door kauwen de voedingsstoffen en -bestanddelen die een hap eten bevat onvoldoende vrijkomen waardoor het in je maag min of meer nutteloos wordt afgebroken. Maar daar geloof ik niet zo in.

Het is wat mij betreft ongelooflijke onzin. Voedsel kan niet 'rotten' in je maag (daarvoor blijft het daar veel te kort, zeker gezien het feit dat je maag nu niet bepaald open is, als het aan de zuurstof in de omgevingslucht zou worden blootgesteld is het wellicht een ander verhaal) en dat je maagsappen 'verdund' zouden worden is al helemaal grenzeloze nonsens.

Overigens is het niet alleen tantebetje-praat waar dit soort onzin vandaan komt. Ook in de voedings- en diëet'wetenschap' wordt een gemiddeld onderzoek na anderhalf jaar weer volslagen omgedraaid.
Het gaat er niet om dat het gaat rotten ofzo. Daar gaat het helemaal niet om. Het gaat om het verteren van voedsel en de manier waarop dat gebeurt. Als je je eten doorspoelt (met melk, zoals hier iemand in het topic postte, of met iets anders), wordt het minder goed verteerd.

Tuurlijk ga je er niet dood aan, maar kauwen heeft ook een bepaalde functie. Je vermengt namelijk je voedsel met speeksel. In speeksel zitten ook bepaalde enzymen die de vertering bevorderen (amylase voor de vertering van zetmeel).

Je kunt het wel grote onzin vinden, maar je hebt je volgens mij nog niet echt verdiept in hoe de vertering in elkaar zit en waarom je voedsel de weg aflegt die het aflegt.

Je kunt wel zo stellig zeggen dat het onzin is, maar dat komt op mij nogal vervelend over, alsof je niet open staat voor andere verklaringen.

En nogmaals: je gaat er natuurlijk niet dood aan, maar het is gewoon beter om je eten wel goed te kauwen. Officieel moet je ook weetikhethoelang kauwen op voedsel, dat houdt bijna niemand vol volgens mij, dat is echt niet lekker meer. Dat doe je ook niet, trek je je ook niks van aan. Dus kan je ook gewoon lekker je eten doorspoelen met water of iets anders .
Oud 17-08-2005, 21:44
Chronocide
Chronocide is offline
Okay, kinderen, in je MOND zitten enzymen die zetmeel verteren. Dus als je een hap neemt van je lekkere aardappeltje, en het dan naar beneden flotst met een litertje water, werken deze enzympjes niet echt meer.

Het verschrikkelijke gevolg: je krijgt minder zetmeel in je stofwisseling.

maar welke halfgare idioot spoelt iedere hap nou met wat te zuipen naar beneden?
Oud 17-08-2005, 21:49
Skilly
Skilly is offline
Citaat:
fruitvliegje schreef op 17-08-2005 @ 19:14 :
Dat zeggen ze tegen kinderen alleen maar omdat die genoeg zouden eten. Als je veel drinkt geeft dat ook een "volle maag" gevoel, en heb je sneller "genoeg".
Daar zit een kern van waarheid in
Oud 17-08-2005, 22:51
boer
boer is offline
je eetlust kan er door verdwijnen, daarom zeggen veel iuders dat tegen hun kinderen. Of oma's in dit geval.
Oud 17-08-2005, 23:36
roysprby
roysprby is offline
Idd wat dus is gezegd klopt de enzymen in je mond maken van zetmeel iets anders, ik dacht druivensuiker. Dit wordt in de maag dan weer verder veranderd naar aminozuren (als ik het goed heb, biologie is niet mijn sterkste punt )

Maar als je eerst kauwt en het doorslikt en daarna pas iets drinkt is er niets aan de hand, de enzymen zitten dan al goed in het brok wat je hebt weggewerkt en zorgen dus voor een goede opname. Als je een hap neemt en gelijk er na een slok dus dat je beide in je mond hebt is volgens mij minder goed. De enzymen verdunnen zich zo hevig dat ze nauwelijks kunnen inwerken met als gevolg dat de opname niet goed is.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 09:21
Somebody Special
Somebody Special is offline
De reden waarom je niet mag drinken bij/na het eten is omdat je maagzuur dan verdunt en dus het eten niet goed kan verteren.
Oud 18-08-2005, 09:38
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Somebody Special schreef op 18-08-2005 @ 10:21 :
De reden waarom je niet mag drinken bij/na het eten is omdat je maagzuur dan verdunt en dus het eten niet goed kan verteren.
dat is natuurlijk gelul. Anders zou je maagzuur altijd verdunnen als je iets drinkt, en dan zou je drinken nooit goed verteerd worden.
Oud 18-08-2005, 09:42
Verwijderd
Citaat:
Somebody Special schreef op 18-08-2005 @ 10:21 :
Volgens mij werkt dat niet zo...
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 09:49
Verwijderd
Citaat:
martijn1985 schreef op 18-08-2005 @ 10:38 :
dat is natuurlijk gelul. Anders zou je maagzuur altijd verdunnen als je iets drinkt, en dan zou je drinken nooit goed verteerd worden.
op zich is maagzuur alleen nodig voor de eiwitvertering, in het meeste drinken zit geen eiwit. Maar het is wel onzin dat verdunnen slecht zou zijn; maagzuur heeft een pH van 0,8 en voor een optimale eiwitvertering is een pH van maximaal 4,5 nodig. Het mag dus best een heel stuk verdund worden. Als het onverhoopt toch niet zuur genoeg is in de maag, wordt er gewoon wat extra maagzuur bij gemaakt.

Laatst gewijzigd op 18-08-2005 om 09:52.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 10:37
dutch gamer
dutch gamer is offline
Overigens spoel ik brood en pasta eigenlijk nooit weg en volgens mij zit daar toch ook zetmeel in?
Oud 18-08-2005, 13:38
Stefanie
Stefanie is offline
Ik heb wel gehoord dat je dik wordt van bijvoorbeeld pinda's, borrelnootjes e.d. en daarbij een glas (fris)drank.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 15:29
Verwijderd
Citaat:
Stefanie schreef op 18-08-2005 @ 14:38 :
Ik heb wel gehoord dat je dik wordt van bijvoorbeeld pinda's, borrelnootjes e.d. en daarbij een glas (fris)drank.
Dat komt omdat je dik wordt van pinda's, borrelnootjes en frisdrank (als je er teveel van eet/drinkt). Dat komt niet door de combinatie. Je wordt ook dit van patat met mayo en een pizza, daarvoor hoef je ze niet samen te eten.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 21:58
Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 18-08-2005 @ 16:29 :
Dat komt omdat je dik wordt van pinda's, borrelnootjes en frisdrank (als je er teveel van eet/drinkt). Dat komt niet door de combinatie. Je wordt ook dit van patat met mayo en een pizza, daarvoor hoef je ze niet samen te eten.
Ik dacht juist dat die combinatie nog slechter was...
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 22:03
Big Brother
Big Brother is offline
deze regel gaat alleen op als je een hand vol paddo's met stroh 80 wilt wegspoelen, dat moet je inderdaad niet doen

Regels voor berichten