![]() |
|
Wat is Mediteren?
Door middel van meditatie en ontspanning kunnen lichaam en geest weer optimaal gaan functioneren. Verschillende fysiologische onderzoekingen die tot dusver zijn uitgevoerd, hebben bewezen dat er tijdens het mediteren in vele opzichten een verminderende lichaamsactiviteit waarneembaar is. Ademhalingstempo en -volume en spierspanning nemen af. De toestand tijdens het mediteren heeft enige overeenkomst met een diepe slaap. Volgens de Britse arts-onderzoeker dr Malcom Kendrick liggen stress en hartinfarct (doodsoorzaak nummer een in Nederland) dicht bij elkaar. Hij toont het verband aan tussen het eten onder stress en het krijgen van een hartinfarct.".... een gestresst organisme is ingesteld om reserves vrij te maken, niet om voorraden aan te leggen. Ga je in zo’n fight or flight toestand eten, dan schieten allerlei parameters –bloedsuiker, insuline, cortisol- door het plafond. Als je dag in dag uit zulke pieken oproept, is dat slecht voor je bloedvaten. Heel slecht. Wie vaak onder stress eet, solliciteert naar een hartinfarct." Bron: AD-Magazine-april 2005 Tegenwoordig wijzen veel doktoren stress aan als een van de hoofdoorzaken van depressie, angsten, hoge bloeddruk, overgewicht, hartklachten, slapeloosheid, diabetes, maagzweren, etc.. Regelmatige perioden van diepe ontspanning zullen stress verminderen en ons zo minder vatbaar maken voor aan stress gerelateerde ziekten. We zullen ons beter voelen en ons makkelijker kunnen ontspannen. We kunnen makkelijker in slaap komen en kunnen ons beter concentreren. Sommige mensen zeggen dat ze eindelijk "rust in hun hoofd" hebben gekregen. Bron wat vind jij hiervan? denk je dat mediteren goed is voor het verlichten van de dagelijkse stress? en je zo beter in je vel te laten komen? doe jij dit zelf ook? en hoe dan? TS begint, ik mediteer eigenlijk vrijwel niet, af en toe vind ik het wel fijn om eventjes een rustmoment op te zoeken en even gewoon niets te doen en nergens aan te denken. verder denk ik dat het best een lekkere manier is om van je dagelijkse stress af te komen en je zo wat beter te voelen.
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
![]() Citaat:
Wat betreft mijn maagzweren: die komen door een bacterie (h. pylori) en deze helen dmv magnesium-substantie te gebruiken in combinatie met vasten. Meditaties zou ik wat dat betreft, voor mezelf, (nog) niet vertrouwen. Tot nu toe is het me een aantal keren gelukt. Ik word er inderdaad moe van, maar op een positieve manier. Ik denk dat het te maken heeft met liefde aan jezelf geven waardoor serotonine vrij komt waardoor je rustig, sereen, kalm wordt en in slaap valt. Het moeilijkste vind ik het stoppen met denken. Op een lege maag lijkt het beter te werken en met een lege maag gaan slapen is bovendien ook gezonder. Aangezien ik vandaag vast en dus gevoeliger ben ga ik 't vanavond weer 'ns proberen ![]() Het is ook lekker om dansent in trance met jezelf en/of anderen te raken, maar ook dat is mij maar 2-3 keer gelukt. Wat ik mij afvraag: wat zijn jullie ervaringen met (rustige) muziek in combinatie met mediteren? Energie en rust kun je ook krijgen dmv jezelf te verbinden met de Kosmos, met Aarde, met Water (bijv douchen / badderen), of dmv licht (zon, vitamines) e.a. methodes. Hands For Healing is misschien een interessante website over o.a. mediteren. Ze leggen stapsgewijs in eenvoudig Nederlands uit ![]()
||
Citaat:
het stoppen met denken had ik ook last van, ik doe het nu vrijwel niet meer hoor het mediteren maar ik kan me herinneren dat dat ook bij mij een probleem was. daarbij op je andere punt over die muziek, hielp mij dat wel.. door een kalme muziek iets van een zee/wind/bos achtig geluid komt ik me makkelijker afzetten van de gedachten die door me hoofd gingen enz. ![]()
||
Citaat:
Ik mediteer zelf ook, maar niet om hier ontspannen door te raken, maar om controle over mijn geest te verkrijgen en de verlichting te bereiken. Ik lees hier over 'ontspanningstechnieken', waarbij de mensen eigenlijk gewoon even rust nemen om hun geest tot stilte te manen en zich mee te laten voeren naar wazige orden in de bereiken van hun geest. Dit is goed, heel goed, als je gewoon inderdaad even een ontlading van stress zoekt en wat meer rust wilt in je geest. Als je meer wilt, dan moet je jezelf op dit soort momenten niet verliezen in je gedachten of in 'nietsheid' (anders verval je in een soort slaperige en mistige sluimertoestand), maar je blijven concentreren op je meditatie-object. En in het begin is het makkelijk om je ademhaling als mediatie-object te nemen. Concentreer je dan op één aspect van de ademhaling en blijf dit aanhouden. Concentreer je bijvoorbeeld op hoe je voelt dat de lucht die je inademt bij je neusgaten naar binnenkomt en hoe je deze uitademt. Of wees je alleen gewaar van het in- en uitgaan van je adem, of de in- en uitzetting van je buik bij de ademhaling. Maar kies er één en blijf bij deze. Verder komen er in het begin heel veel gedachtes op, maar dit geeft ook niet. Hoe hardnekkiger je probeert deze te vermijden en te blokkeren, hoe sterker ze zullen blijven opkomen. Wees ze alleen gewaar, merk ze op zonder jezelf ermee te vereenzelvigen en laat ze los en concentreer je dan weer op je ademhaling. Een goede methode om meer grip te krijgen op gedachtes is om ze een etiket te geven als ze opkomen tijdens het mediteren (bijvoorbeeld 'denken', 'herinnering', 'associatie', 'onzin'), dit helpt om er afstand van te nemen en ze los te laten. Probeer je ook bewust te zijn van zowel het denkproces als de inhoud van de gedachtes. Het gaat dus om opmerkzaamheid en concentratie. Op deze manier zul je je echt bewust worden van al je gedachtes en gevoelens en kun je hier ook grip op krijgen. Normaal gezien zijn we namelijk overgeleverd aan de willekeur van onze geest, die als een fladderende en constant in beweging zijnde stroom van gedachtes is, maar als je traint in meditatie kun je zelf gaan kiezen wat je wilt denken, je wordt dan meester over je eigen gevoelens en gedachtes, wat een hoop minder lijden veroorzaakt. Ook zul je naarmate je vaker mediteert steeds meer en langere momenten hebben waarin je niets denkt, maar je alleen zuiver en volledig gewaarzijn bent en je geest helder, zuiver en stil is. Dit is de ware aard en natuur van de geest, maar die alleen bij de meeste mensen afgesloten en verduisterd is door de chaos van onze denkactiviteiten en emoties. En hiernaast zorgt ook deze manier van mediteren voor rust in je hoofd en ook voor een ongelooflijke scherpte en concentratie van je geest. Maar er zijn echt waanzinnig veel manieren om te mediteren en mensen moeten zeker één van deze technieken gebruiken als ze zich daarbij prettiger voelen. De mogelijkheden zijn eindeloos, maar vaak jammer genoeg voor veel mensen onbekend en onbenut. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
ik zelf niet eigenlijk, maar een vriendin van mij wel. ook door innerlijke rust te zoeken en soort van "contact" proberen te maken. handen op papier en kijken wat er geschreven wordt. haar moeder heeft heel lang contact gehad, maar dat werd op een gegeven moment nog al drastisch omdat haar gids haar vertelde dat ze de nieuwe messias was etc. etc.
||
Citaat:
is het dan nog wel ontspannend, lijkt mij best vreemd en spannend als k het gevoel heb alsof k met m'n bed op en neer ga.?
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() puur zelfbewustzijn krijg je daardoor mediteren kan echt wel helpen om sommige dingen op te lossen zeg maar
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() ![]()
Laatst gewijzigd op 29-08-2005 om 10:05. |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |