Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-08-2005, 01:04
xineof
xineof is offline
Hallo allemaal! Zoals jullie zien ben ik weer terug ^-^. Spanje, Oostenrijk, El-Cid week Leiden, het was leuk. Toch goed om weer terug te zijn, ik zal maar meteen een gedichtje posten want dat hoort hè!

Spaanse sangria groet zijn land.

Ik ben in volle glorie, een zuiv're absintist.

Mijn suiker gaat per hele klontjes,
verdwijnt zacht bor'lend in elke kop.
Bruisend tussen drank, 'al op?';
mijn leven in een notendop.

Wie wilt weten hoe het verder gaat?
In traditie ontgaat het leven
zo'n mooie afloop als begin.
Dus preek ik in mijn beste optimisme,
je ons vaarwel toe, middenin.

Maar afscheid heeft slechts zelden haast,
en zo leende je mij je laatste geld
voor de eerste bus terug.

'Lieve fee, geef mij mijn vleugels,
die ik nooit eerder had gehad.'

Je wist al dagen dat ik me beloog.
Oud 23-08-2005, 18:53
Not for Sale
Not for Sale is offline
En je laat het merken ook, dat je terug bent, zeg Meteen -tig gedichten becommentariëren Welkom terug!

In het mooie woordgebruik vind ik één regel erg uit de toon vallen, namelijk Wie wilt weten hoe het verder gaat?
. Die is nogal gewoontjes, en daarbij associeer ik het sterk met Sesamstraat

Jezelf beliegen. Je pakt de sfeer prima.
Oud 23-08-2005, 20:23
CSN
CSN is offline
Bruisend tussen drank, 'al op?';
mijn leven in een notendop.

&

zo'n mooie afloop als begin.

vind ik heel erg mooi.

Ik ben zelf nooit zo'n fan van kommawoorden zoals 'zuiv're' en 'bor'lend', maar hier past het wel bij de formele manier van spreken van de sangria (want zo is het toch -- het drankje aan het woord?). Het zorgt er ook voor dat het metrum niet gaat haperen.

Na de tweede (de beginzin niet meetellend) strofe vind ik het wel wat moelijker een echt metrum te ontdekken, omdat het lijkt alsof de zinnen dan afwisselend vlot/langzamer lopen, en ik struikelde even bij 'leende je mij je'.

laatste geld voor de eerste bus vind ik trouwens een erg leuke vondst.

Wat is 'jezelf beliegen' ?
Oud 23-08-2005, 20:43
Dionysos
Dionysos is offline
Een mooi sfeerverslag.
Eerste strofe vind ik ijzersterk, met als slagzin 'mijn leven in een notendop'.
Tweede strofe snap ik niet. Dat kan liggen aan mijn genuttigde wijntjes.
Oud 23-08-2005, 21:03
Verwijderd
Jouw fijne waardevolle reacties zijn zéér welkom terug, en jijzelf natuurlijk ook

Wie wilt weten hoe het verder gaat?
vind ik er helemaal niet zo buitenvallen, ik vind het wel wat hebben.

Ik vind dit een fijn gedicht al kan ik niet echt uitleggen waarom; misschien is het gewoon een xineof-gedicht met fijne woorden en geweldige stukjes in, zónder dat het zweverig wordt, als je begrijpt wat ik bedoel. Het is helder maar toch bijzonder

Maar afscheid heeft slechts zelden haast,

vind ik erg leuk gevonden
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 21:15
Lalala1111
Lalala1111 is offline
Ik zal niet te veel slim gaan doen en ingewikkelde termen gebruiken, want dat klinkt toch zo raar uit een mond die die termen eigenlijk niet kent. Ik zeg gewoon dat dit een mooi gedicht is. Het loopt als een trein en ik vind

echt geweldig. Maar ik weet niet waarom.

Ik heb wel iets dat waarschijnlijk raar uitkwam door mijn lezen: ik kwam in de knoop bij

En in de tweede strofe is het toch Wie wil?

Wat is een absintist?[/
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 22:01
Ruby
Ruby is offline
Ik vind hem echt tof!
De taalgebruik vind ik totaal niet storend, het past gewoon

Liefs, Dvine
Oud 23-08-2005, 23:47
xineof
xineof is offline
Citaat:
Not for Sale schreef op 23-08-2005 @ 19:53 :
In het mooie woordgebruik vind ik één regel erg uit de toon vallen, namelijk Wie wilt weten hoe het verder gaat?
. Die is nogal gewoontjes, en daarbij associeer ik het sterk met Sesamstraat
Haha ja dat is wel een hele omslag ineens, ik denk dat ik voor deze verwoording heb gekozen om het luchtig te houden; de lezer moet het met een korrel zout nemen. De dramatiek verpakt in een luchtig omhulsel, zullen we maar zeggen. Maar er zit wat in wat je zegt, ik kan alleen zo snel eigenlijk geen goed alternatief bedenken dat voor een compromis zorgt. Weet jij toevallig iets? En bedankt verder ^-^.

CSN: dank voor je reactie, ja ik snap het metrische probleem; het is inderdaad nogal hoppend. Heel eerlijk gezegd heb ik niet veel aandacht besteed aan metrische regelmaat, die er dan ook niet echt inzit. 'je mij je' struikel ik zelf ook over, grappig dat je dat zegt, maar dat laat ik er expre maar zo in .

Dionysos, dankjewel! De tweede strofe gaat eigenlijk precies over het gevoel wat je krijgt na het nuttigen van een paar wijntjes, haha. Dan wordt je melodramatisch en denk je 'ach, ik beëindig mijn relatie nu die nog mooi is, want!', en daar komt dan mooi niets van in omdat je zelf ook wel weet dat dat nergens op slaat. Tenminste, zo zou je het kunnen zien. Zelf zie ik de tweede strofe heel anders, haha. (sneaky hè, niet echt vertellen waar het over gaat!)

Thoughtful: je bent te goed voor me . Zelf vind ik mezelf juist vaak wel wat zweverig, daarom vind ik het fijn te horen dat dat op jou niet zo overkomt .

Limaon, ook gij bedankt. Misschien dat het komt omdat 'Dus preek ik in mijn beste optimisme' zo'n lange regel is. Eerlijk gezegd kon ik in mijn aantekeningenboekje die strofe ook niet meer zo goed lezen en werd het een beetje een brabbel . Ik heb er dit maar van gemaakt maar weet niet geheel of dit ook de bedoeling was, zelf vind ik deze strofe ook het minste; het is nog niet helemaal goed en netjes afgewerkt. Een absintist is een liefhebber en nuttiger van absint. Deze drank is een tijd illegaal geweest en nu kunnen absintisten hoogtij vieren want het is weer sinds een tijd legaal in NL. Absint is geen normale drank, het wordt trouwens ook wel de groene fee genoemd, ('Lieve fee,...') maar het is een soort... apart genre, denk ik. Je drinkt het dan ook door wat in een glas te schenken. Daar een apart schaaltje over de leggen met een suikerklontje erin en dat aan te steken.

Dvine, dankjewel ^-^.
Oud 24-08-2005, 09:34
Reem
Reem is offline
Wie wilt vind ik een beetje onnatuurlijk klinken: hoort die t daar wel? Verder vind ik dit echt een topgedicht, xineof, van Mijn suiker gaat per hele klontjes tot en met Je wist al dagen dat ik me beloog. Eigenlijk is alles wat ik wilde zeggen dan ook al gezegd, maar ja, ik wilde toch een reactie plaatsen.
Oud 24-08-2005, 12:22
Daaaan
Daaaan is offline
bij de titel moest ik meteen denken aan: 'een spaanse moslim groet zijn god' verder ben ik jaloers op je schrijfkunnen
Met citaat reageren
Oud 24-08-2005, 13:02
xineof
xineof is offline
Citaat:
Daaaan schreef op 24-08-2005 @ 13:22 :
bij de titel moest ik meteen denken aan: 'een spaanse moslim groet zijn god' verder ben ik jaloers op je schrijfkunnen
Heel goed, heel goed!
Ik was al benieuwd of iemand het op zou vallen ^-^. Veel Acda & de Munnik geluisterd tijdens vakantie in Spanje, vandaar mijn verwijzing naar een nummer van hen.

Re3m, wauw, dankjewel! Ik zal toch nog eens naar 'wie wilt' kijken, ik weet eigenlijk niet of dit ook kan of dat het persé 'wie wil' moet zijn.
Reageren

Regels voor berichten