Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-08-2005, 14:10
KiMZz
KiMZz is offline
Naar aanleiding van dit topic: wat voor blunders/fouten heb jij gemaakt bij het eten koken?

In het andere topic heb ik al gepost dat ik ooit vergeten was kwark in de kwarktaart te doen

Nu jullie!
Oud 18-08-2005, 14:17
Boogie
Boogie is offline
vlam in de pan

een bevroren kipfilet op hete olie
Oud 18-08-2005, 14:18
siese
siese is offline
zout in plaats van kristalsuiker
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 18:29
marrel
marrel is offline
hmm ik kook niet zo vaak, maar ehm... *denkt*

Naja ik ben me een keer tepletter geschrokken toen ik de soep de pan uit zag komen
Ben een keer vergeten wat boter bij de aardappelen te doen, dus ik maar wachten tot de deksel ging rammelen maar voor dat het zo ver was kwamen ze ook al de pan uit gewandelt

en ja verder is er uiteraard ook wel eens een eitje verbrand (a) en ik ben ook wel eens zo eigenwijs geweest de pizza zo lang in de oven te laten als op de verpakking stond waardoor uiteindelijk het brandalarm me waarschuwde dat hij klaar was
Oud 18-08-2005, 18:43
Verwijderd
Mijn ouders hebben een electrisch fornhuis, wel een goede die niet heel sloom is enzo, maar toch. Op kamers heb ik een gasfornhuis. Toen ik daar net woonde brandde alles aan omdat ik het vuur veel te hoog zette
En ik heb een keer (toen ik al lang met gas om kon gaan) tweemaal op één dag linzen laten aanbranden terwijl ik ze niet eens aan het bakken was, ik was ze aan het koken. Maarja, linzen nemen veel water op en ik had een klein pannetje, dus ik moest eigenlijk elke tien minuten wat extra water er aan toevoegen en dat vergat ik steeds (dat is overigens jullie schuld! ik vergat het doordat ik zo ingespannen zat te forummen!)
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 18:54
Flowtje
Flowtje is offline
De rozijnen en stukjes appel bij de rijst gooien ipv bij het kip
En boter aan laten branden. Dingen omgooien, dingen aan laten branden.

Ik ben gewoon niet zo'n keukenprinses.
Oud 18-08-2005, 19:08
Verwijderd
rozijnen bij de rijst doe ik heel vaak, is lekker
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 19:22
PV
PV is offline
Vergeten dat ik iets aan het opwarmen was. Gevolg: een plastic bakje wat aan de pan vastge'smolten' zat
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 19:40
Verwijderd
Echte blunders herinner ik me niet. Wel fouten door luiheid, zoals een biefstukje te lang laten staan op hoog vuur, maar dat is gewoon dom.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 19:42
Poeperd
Poeperd is offline
Zelfgemaakt kaasbroodje laten ontploffen in de oven. Damn.. dat was een zooi.
Oud 18-08-2005, 21:29
Roos
Roos is offline
Ik heb niet echt blunders eigenlijk.... Oh ja wel, ik maakte een tomatensaus en wilde er een klein beetje suiker bij doen, dat werd per ongeluk een hele berg omdat ik de zak suiker liet glippen.

Kon ik heel die saus met groenten en kip weggooien
Oud 18-08-2005, 21:30
Roos
Roos is offline
Oh ja, op mijn werk wilde ik een papje opwarmen, dat ontplofte dus heeeeel de magnetron zat onder de vieze pap, gadver
Oud 18-08-2005, 21:35
Kimisa
Kimisa is offline
Groenten koken zonder water.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 23:04
teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
mja, heb wel es boter aan laten branden omdat ik net iets te lang iets op teletekst aan t lezen was. Verder eigenlijk helemaal niks.
Oud 19-08-2005, 03:45
p-chez
p-chez is offline
Iemand, ik was het niet (eerlijk!), weet niet wie 't was één van mn familieleden iig, had een kip in de oven gegooid, maar vergeten dat schuimplastic bakje er onder weg te halen. Dat zat vervolgens overal in de oven, helemaal gesmolten. Op een één of andere manier was er met de kip niks aan de hand, maar het kostte wel wat moeite om het gesmolten plastic uit de oven weg te krabben.

Verder de dingen die al genoemd zijn.. boter/olijfolie in de pan gooien, en even weglopen omdat het toch even heet moet worden. Om vervolgens 'wakker geschud' te worden uit whatever ik ondertussen aan het doen was door een heftig gesputter en gesudder uit de keuken van de boter/olie die hevig aan stond te branden.

Of bij gerechten die uit meerdere onderdelen bestaan, dus bijv. een hoofdgerecht waarbij je verschillende dingen dient te eten die er 'bij horen'. Helemaal klaar zijn met het koken, of iig in overtuiging, om te ontdekken dat je vergeten bent een bepaald onderdeel klaar te maken, die bijv. 15 minuten moet koken. Heel irritant 'oh fuck! ik moest de bloemkool ook nog koken...', om maar een groente als voorbeeld te nemen.

Maar verder ben ik eigenlijk best wel goed in koken, al zeg ik het zelf.

Laatst gewijzigd op 19-08-2005 om 03:49.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2005, 10:29
Big Brother
Big Brother is offline
ik ben een kei in koken, bij mij blijft het alleen bij vetspetters op mijn handen
Oud 19-08-2005, 14:43
Skilly
Skilly is offline
Ik heb ooit een gekook eitje in de magnetron gestop. Ging ik even naar de wc. Hoor ik opeens. BANG kwam ik terug hele magnetron vol met ei.

Was aan het koken en zat nou staand te zingen en te dansen. Nou dansen beetje bewegen op de ritme van het nmuziek. Ging ik tegelijkertijd de kipfilets omdraaien. Totdat 1 uit de pan viel op de grond...
Oud 19-08-2005, 14:45
Skilly
Skilly is offline
Oo deze nog.

Ik wilde perse een vier vijf gangen menu maken. Maakte ik alles klaar. Vlees, groentenmixje,toetje.
Mara op het laatst zag ik dat ik geen rijst had gemaakt Dus toen moest iedereen weer eens 20 min wachten
Oud 19-08-2005, 15:28
Verwijderd
Citaat:
Roos schreef op 18-08-2005 @ 22:30 :
Oh ja, op mijn werk wilde ik een papje opwarmen, dat ontplofte dus heeeeel de magnetron zat onder de vieze pap, gadver
Het havermout-principe, dat spul blaast zichzelf altijd op.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2005, 22:59
Phlox
Phlox is offline
Citaat:
Flowtje schreef op 18-08-2005 @ 19:54 :
De rozijnen en stukjes appel bij de rijst gooien ipv bij het kip
kip madras?
Oud 19-08-2005, 23:10
El Kim
El Kim is offline
Dingen willen koken zonder water erbij te doen

Pasta laten overkoken.
Oud 20-08-2005, 00:35
11
11 is offline
Op kamp...( niet ik, maar een vriend van mij)

spaghetti in koud water flikkeren...

Hij vond het niet nodig om het water te laten koken...

Oud 20-08-2005, 12:11
Big Brother
Big Brother is offline
Citaat:
Phlox schreef op 19-08-2005 @ 23:59 :
kip madras?
zitten geen rozijnen in toch?
wel lekker
Oud 20-08-2005, 12:15
Verwijderd
De magnetron aanzetten ipv de oven en zo broodjes 10 minuten in de magnetron zetten... geen succes

Een soort citroen-jam gebruiken ipv alleen citroenschil
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 12:48
ook hallo
ook hallo is offline
Een 5 gangen menu maken met allemaal dingen die je nooit eerder hebt gemaakt:

We hadden hele mooi uitzienden loempia's gemaakt, we hoefdsen ze pas een paar uur later te frituren dus wij leggen ze op een bordje op elkaar, een paar uur later zaten ze helemaal aan elkaar geplakt en ze waren niet meer te redden (als je ze los van elkaar wilde halen vielen ze uit elkaar) en ze zagen er nog wel zo mooi uit

We gingen ook aardappeltoefjes maken en wij gingen eerst zelf aardappelpuree maken (we hadden al veel te veel aardappels geschild, een heel weeshuis kon komen eten) alleen we hadden geen goede spuit waar we de aardappelpuree in konden doen om zo die toefjes te maken dus hebben we er vanwege tijdgebrek balletjes van gemaakt. Maar er was dus veel te weinig ruimte op de bakplaten en werden die ballen heel groot en werden dus niet echt lekker: gevolg was dat we allemaal ballen hadden die echt heel erg melig waren. Het enige nu die die dingen hadden was een foodfight houden

BTW: het toetje was gelukkig wel gelukt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-08-2005, 12:56
Verwijderd
Een glazen bord in de magnetron zetten (volgens mij ouders kon dat)...die sprong dus uit elkaar.

Een pan met iets van lasagnette ofzo laten vallen, die saus zorgt voor bijzonder veel vieze vlekken...

Broodjes in de magnetron, broodjes in de combimagnetron en ongetwijfeld nog veel meer dingen...
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 13:38
Metal
Metal is offline
is vaak genoeg gebeurt helaas, verder kan ik wel goed koken.\m/
Oud 20-08-2005, 13:52
Flowtje
Flowtje is offline
Citaat:
Phlox schreef op 19-08-2005 @ 23:59 :
kip madras?
Volgens mij niet. Ik heb eigenlijk geen idee welk gerecht het wel was, was jaren geleden en we moesten tijdens verzorging koken voor een cijfer. We hadden dan ook niet zo'n geweldig cijfer
Oud 20-08-2005, 14:32
Verwijderd
Rijst droog willen laten koken met het water nog in de pan

Oh en eerst stad en land af lopen voor fatsoenlijke peultjes (dus geen 200 gram voor 2,99 als ik maar 75 gram nodig heb) om ze vervolgens te vergeten bij de mie.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 18:30
Roos
Roos is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 20-08-2005 @ 13:56 :
Een glazen bord in de magnetron zetten (volgens mij ouders kon dat)...die sprong dus uit elkaar.
Oh bij mij gaat dat altijd goed gelukkig
Oud 20-08-2005, 21:19
Big Brother
Big Brother is offline
er zit standaard een glazen plaat in mijn magnetron, dat bord zal wel een speciaal geval geweest zijn
Oud 20-08-2005, 21:51
soultodeny
soultodeny is offline
Spaghetti-saus opwarmen en dan het vuur iets te hoog zetten. De keuken zat daarna onder de oranje spetters
Oud 20-08-2005, 21:58
Verwijderd
Ja, ik zet ook zo vaak glazen dingen in de magnetron, gaat altijd goed. Afgezien van 1 keer, maar dat telt niet. (a)
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 23:23
Stepsje
Stepsje is offline
Niet echt grote blunders,
wel valt erg vaak de spatel uit de pan op de grond.
Of de (plastic) spatel smelt als ik m op de rand van de pan leg, (moet er maar eens aan gaan wennen om een schoteltje naast de pan te zetten ofzo waar ik m op kan leggen)

Heb wel heel lang 1 keer een grote blunder gemaakt herinner ik me nu ineens.
Ik moest voor mezelf koken en had zo'n zakje kant en klare pasta maaltijd die je alleen 5 min in water moet laten koken.
Achter op de verpakking stond zet 1/2 liter water op. Ik las dat een beetje verkeert en had dus 1,5 liter water gebruikt ipv een halve Toen was t dus een beetje soep geworden.
Oud 20-08-2005, 23:44
Ninnoc
Ninnoc is offline
5 liter tomatensoep van het fornuis laten donderen met als gevolg dat de hele keuken onder zat , ik laat altijd alles vallen en euhm plastic lepels smelten en als ik iets wil afgieten een handdoek gebruiken om de hete pan op te tillen en die dan in de fik zetten. oh en erg slim een plastic stoombakje in de oven ipv de magnetron zetten (tja is zelfde apparaat dus verder niet bij nagedacht) en dat smolt dus.
en ik heb ooit t tostiijzer afgewassen onder de kraan, toen deed ie t dus niet meer
Oud 21-08-2005, 00:16
brinta
brinta is offline
Met eters op visite ontdekte ik pas aan tafel dat ik de plastic velletjes vergeten was van het bladerdeeg te pellen voordat ik er een quiche mee bakte...

Een aan de muur hangende keukenweegschaal met afneembare weegbak die ik niet goed vast had gezet. Daar kwam ik achter toen ik er bijna een kilo bloem in had zitten...

Zo geconcentreerd in het kookproces zitten zijn dat mn theedoek in de gasvlam ligt te schroeien...

In ons vakantiehuis waren geen koekepannen: roerbakken moest dus in gewone kookpan. Onder het mom niet mokken, lekker wokken greep ik vrolijk met mijn blote hand een stalen handvat vast om het niet van het fornuis te laten schuiven...
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 00:17
brinta
brinta is offline
O en zalm op de grill (lees: zo'n tosti-apparaat soort van grill) bakken.....nog dagenlang visstank in huis gehad
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 18:45
BleuEyes
BleuEyes is offline
Te veel hete saus over de Tortillia's.... Dat was echt fucking heet!

Mijn vriend en ik gingen koken voor zijn broer, hij en mij...Ik had nog nooit van men leven Tortillia's gemaakt.... Mijn vriend loopt ff weg, en zijn broer komt de keuken ingewandelt en zegt: "voglens mij moet die saus er nu in.." IK: "helemaal" Hij:"denk 't.." Ik: "Oke.. "

Heerlijk gegeten....
Oud 23-08-2005, 22:39
Verwijderd
Heel veel sambal in de lasagne gedaan heheh. Het was echt niet te vréten maar de lieve jongen voor wie ik het had gemaakt at het toch op
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 22:43
Verwijderd
de lasagne zooo hoog gezet dat het al na 20 minuten was aangebrand, maar pas na 40 minuten dat in de gaten krijgen.
Vlees te hoog opzetten als het nog bevroren is waardoor het gelijk zwart is.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2005, 10:43
Flip!
Flip! is offline
Aan de verkeerde kant van de maatbeker gekeken en ipv van 2 dl 4 dl voor de cake gebruikt.

Resultaat ; een kleffe glibberige chocoladecake
Oud 24-08-2005, 10:43
Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
Ik heb op mijn kamer een soort combi magnetron. Die heb ik nu twee keer op de verkeerde stand een stokbroodje o.i.d. laten bakken. Hele kamer blauw van de rook.
Oud 24-08-2005, 10:51
snoopy
snoopy is offline
Ik ging spaghetti koken, maar het alarm van de kookplaat deed het niet, dus zette ik het klokje van de oven. Die maakt een gigantisch kabaal. Op het moment dat ie afging, probeerde ik m af te zetten op de kookplaat (wat niet lukte, natuurlijk) en werd steeds hysterischer toen dat geluid maar door- en doorging (en in mijn beleving ook steeds harder werd)
Oud 24-08-2005, 12:30
evanescence
evanescence is offline
pan met olie op warme plaat te lang laten staan, was ondertussen aan het snijden ofzo bezig met iets anders, en toen opeens begon die nogal te roken! hele kamer zwart...leek wel brand..kreeg geen adem...was in een kamertje van 12m2 met mn vriend samen..dus dat was ff schrikken
Oud 24-08-2005, 12:33
sicilion
sicilion is offline
ik heb pepernotenblunders, gelukkig dateren ze van een jaaryje of tien geleden wat zorgt voor minder schaamte :

- pepernotendeeg in de lucht gooien en is toen blijven plakken aan het systeemplafond. Toen het eindelijk naar beneden kwam zat er een grote bruine vlek op t plafond.

- ooit per ongeluk sesamzaad in plaats van pepernoten in het beslag gedaan. dom, maar goed het excuus is dat ik toene en jaar of 9 was!
Oud 24-08-2005, 12:35
Sasz
Sasz is offline
ik ging laatst zelf een cake bakken. Ik begon heel enthousiast met alles klaar te zetten. Ik had een wijde bak voor het beslag (1e fout), waar ik alvast het meel in deed (2e fout). Daarna gooide ik de boter erbij (dus nog helemaal heel) en ging ik mixen met een staafmixer.....
nou de meel zat zo ongeveer overal behalve in de bak... blijkt dat je eerst de boter klein moet maken, dan de eieren er door heen moet doen en pas op het laatste moment het meel er door heen....
weten we dat ook weer voor de volgende keer
Oud 24-08-2005, 13:49
pipimädchen
pipimädchen is offline
Ik gooide een keer zure melk met klonten in mijn zorgvuldig bereide lasagnegroenten Ook heb ik een keer een hele bak lasagne uit mijn handen laten vallen toen ik het net uit de oven had gehaald

Meestal ga ik krijsen bij dit soort omstandigheden
Oud 24-08-2005, 13:52
pipimädchen
pipimädchen is offline
Oja toen ik een jaar of tien was had ik allemaal kleine stukjes kaarsvet in de soep gedaan die mijn vader en zijn vriendin zo liefdevol voor ons bereid had
Oud 24-08-2005, 19:26
Verwijderd
Citaat:
terror koe schreef op 24-08-2005 @ 14:52 :
Oja toen ik een jaar of tien was had ik allemaal kleine stukjes kaarsvet in de soep gedaan die mijn vader en zijn vriendin zo liefdevol voor ons bereid had
Toen was unsere koeiaka al een gevaar voor de samenleving.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2005, 19:34
Verwijderd
Heel geconcentreerd in een steelpannetje staan te roeren, totdat je er achter komt dat de handschoen waarmee je het pannetje vasthebt in de fik staat, omdat je hand toch wel erg warm wordt.

Dat was best lomp, verder doe ik geen stomme dingen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten