Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-08-2005, 15:14
shanker
shanker is offline
Al geruime tijd ben ik op zoek naar een etage of flatje of beneden/bovenwoning om samen met mijn vriend te gaan wonen. Ik weet dat ik in bepaalde gevallen recht heb op huursubsidie enzo, maar ik kan nergens iets vinden over bepaalde belastingen. Dan gaat het met name over waterschaps belasting enzo. Als het goed is betaal je dat meestal niet als je op een 'gewone' kamer woont, in een studentenhuis of bij een hospita, maar is dit anders bij een etage of flat enzo? En weet iemand toevallig ook of er dan nog meer bijkomende kosten/belastingen enzovoorts zijn? Ik ga nu even uit van de huidige situatie, dus dat ik onder het minimumloon zit.

Alvast heel erg bedankt!
Oud 16-08-2005, 15:21
zus en zo
zus en zo is offline
sommige vaste lasten zitten in bij de huur, maar dat is niet altijd zo.

je krijgt ook te maken met gemeentebelasting, hoeveel dit is hangt af van waar je woont geloof ik.

om huursubsidie te krijgen als je samenwoont, moet je huur wel vrij laag zijn dacht ik. Ik en mijn vriend krijgen met 500 euro huur per maand in ieder geval geen subsidie.

en verder moet je natuurlijk denken aan energie, water, telefoon, internet enz.
Oud 16-08-2005, 15:27
LoeLoe
LoeLoe is offline
Niet bij ieder huurhuis/etage/appartement zit het gas, water en het licht in de huur erbij. Ik heb dit bijvoorbeeld niet.

Ik betaal (of betaal, het wordt in mijn geval allemaal kwijtgescholden maar goed) aan de gemeente rioolbelasting en afvalverwerkingsbelasting. Dit komt voor mij neer op zo'n 100 euro per jaar, maar dit wordt in mijn geval kwijtgescholden vanwege een te laag inkomen etc.

Verder betaal je aan het waterschapsbedrijf je water. Dit komt voor mij neer op zo'n 10 euro per maand, maar dit kan erg verschillen.

Gas en licht betaal ik aan Essent. Ik heb hier nog geen rekening van gezien aangezien ik hier nog niet zo lang woon. Kan je dus ook niet vertellen hoeveel zoiets ongeveer zou gaan kosten.

Ik ontvang wel huursubsidie. Ik geloof dat je huur maximjaal rond de 330 euro per maand mag kosten, wil je aanspraak kunnen maken op huursubsidie. Maar dit kun je ook teruglezen op www.vrom.nl
Oud 16-08-2005, 17:32
juno
juno is offline
Als zelfstandige huurder:

kale huur
servicekosten (staat in het huuurconract is vaak niet zoveel)
gas licht en water
kabelTV
telefoon
internet
plus alle entreekosten voor die abonnementen
inboedelverzekering, als je die hebt
waterschapsheffing
rioolrechten
afvalstoffenheffing
onroerende zaaksbelastingen huurdersdeel

Meestal zitten al die gemeentelijke heffingen in een aanslag.

kleine reparaties aan je huis moet je zelf doen.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2005, 17:57
MB
MB is offline
Dus als je een studentenkamer hebt van 330 euro per maand excl. Dan krijg je dus ook huursubsidie?
Oud 16-08-2005, 18:04
juno
juno is offline
Citaat:
MB schreef op 16-08-2005 @ 18:57 :
Dus als je een studentenkamer hebt van 330 euro per maand excl. Dan krijg je dus ook huursubsidie?
Niet als het een particuliere kamer is.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2005, 21:59
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
MB schreef op 16-08-2005 @ 18:57 :
Je krijgt alleen huursubsidie voor een studentenkamer als je een eigen voordeur hebt of als je in een door de staat aangewezen pand woont.
Oud 24-08-2005, 18:56
Gothic
Gothic is offline
ik heb misschien straks ook een soort huisje met voordeur...

aan welke belasting meot je precies denken die je moet betalen? Waar kun je dat vinden? Waar kun je ontheffing aanvragen omdat je geen inkomen hebt/ student bent?
Oud 24-08-2005, 19:14
Stepsje
Stepsje is offline
Citaat:
juno schreef op 16-08-2005 @ 18:32 :
Als zelfstandige huurder:

kale huur
servicekosten (staat in het huuurconract is vaak niet zoveel)
gas licht en water
kabelTV
telefoon
internet
plus alle entreekosten voor die abonnementen
inboedelverzekering, als je die hebt
waterschapsheffing
rioolrechten
afvalstoffenheffing
onroerende zaaksbelastingen huurdersdeel

Meestal zitten al die gemeentelijke heffingen in een aanslag.

kleine reparaties aan je huis moet je zelf doen.
de servicekosten kunnen heel erg verschillen. Het ligt eraan wat er mee gedaan wordt. Als er bijvoorbeeld een lift in het pand is is het vaak al een stuk hoger. Wij betalen 160 euro per maand aan servicekosten, maar daar zit dan ook de verwarming bij in. De rest is onderhoud en schoonmaken van het gebouw enzo. Er zijn ook appartementen waar dit maar 20 euro ofzo per maand is.
Oud 25-08-2005, 12:17
ganralph
ganralph is offline
soms zit de helft van die zooi al in de servicekosten. (die moet de eigenaar van het gehuurde betalen aan een of andere vereniging van eigenaren of zo). een verhuurder zal dit in de huurprijs tellen.
in sommige flats zit hier ook gas/water/licht in (als een voorschot). je betaalt dan een vast bedrag per maand en hebt aan het eind van het jaar de mogelijkheid om een deel terug te krijgen (of iets bij te moeten betalen). in het geval van geld terug krijgen is het natuurlijk maar de vraag of de verhuurder jou je geld terug geeft.

belastingen verschillen heel erg per gemeente (en per huurcontract) dus dat is moeilijk te beantwoorden...
Oud 25-08-2005, 15:49
Verwijderd
Citaat:
Gothic schreef op 24-08-2005 @ 19:56 :

aan welke belasting meot je precies denken die je moet betalen? Waar kun je dat vinden? Waar kun je ontheffing aanvragen omdat je geen inkomen hebt/ student bent?
Er zijn maar heel weinig dingen waar je ontheffing voor krijgt (ik dacht maar één of heel misschien twee) en waar je die ontheffing aan moet vragen verschilt per hetgeen waar je ontheffing voor aanvraagt.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2005, 16:17
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 16-08-2005 @ 22:59 :
Je krijgt alleen huursubsidie voor een studentenkamer als je een eigen voordeur hebt
correctie: je krijgt huursubsidie als het een zelfstandige wooneenheid is. Dat houdt in dat je niet alleen een eigen voordeur moet hebben, maar ook eigen keuken en badkamer!
Oud 25-08-2005, 16:25
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 25-08-2005 @ 17:17 :
correctie: je krijgt huursubsidie als het een zelfstandige wooneenheid is. Dat houdt in dat je niet alleen een eigen voordeur moet hebben, maar ook eigen keuken en badkamer!
Ja, tenzij het dus zo'n door de staat aangewezen pand is met echt studentenkamers met gedeelde voorzieningen, dan krijg je ook huursubsidie.
Oud 26-08-2005, 09:49
no.26
no.26 is offline
of als het bij de gemeente bekend staat als wooneenheid/wooncommune!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten