![]() |
|
Slashdot link
en enkele gelinkte artikelen De inzet is een onderzoek waarin schijnbaar zou staan dat mannen intelligenter zijn (i.e. hoger op IQ tests scoren dan) vrouwen. Dat, terwijl ik eigenlijk het idee begon te krijgen dat vrouwen slimmer zijn dan mannen (mede door het hoge gehalte aan vrouwen op VWO). Dus.... wat denken jullie ervan? Geen flamewar a.u.b., dat is niet zinnig. Maar is dit realistisch? |
Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
opleidingsniveau en intelligentie hebben niet alles met elkaar te maken
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Allemaal onzin... het gaat misschien over 3 IQpunten ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
|
![]() |
Let wel dat hoewel de hersenen van mannen 10% groter zijn, hebben vrouwen op sommige plekken meer zenuwcellen.
Overigens is het te verwachten dat Richard Lynn, wiens werk aangehaalt is in de beruchte "Bell Curve" door gaat met ongenuanceerde uitspraken over eigen twijfelachtige onderzoeken. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Maar goed, het lijkt me een beetje raar dat mannen over het algemeen slimmer zouden zijn dan vrouwen, ik zou niet weten waarom de oorzaak van het bestaan van de mens dat gewild zou hebben.
||
![]() |
Citaat:
![]()
|
Zoals ik ook al op N&A aangaf vergeten deze heren proffessoren dat ze niets nieuws vermelden. Het was allang bekend dat er meer mannen zijn in de 'hoge' IQ-waarden. Net zoals dat het bekend was dat er meer mannen zijn in de lage IQ-waarden. Gemiddeld kun je dus niet stellen dat mannen slimmer zijn, alleen dat de intelligentie (zoals gemeten door intelligentietests) bij mannen meer verspreid is (voor de statistici: dat de standaarddeviatie groter is). Ik ben heel benieuwd hoe de collega-wetenschappers op dit bericht gaan reageren.
||
Citaat:
|
Die gene die dat eerste artikel heeft geschreven interpreteert IQ - testen verkeerd.
Er staat blanken zijn slimmer dan neger . Het zou eigelijk moeten zijn : Blanken zijn slimmer dan Negers die geen / in mindere mate onderwijs hebben gehad. Wat betreft mannen en vrouwen... mannen en vrouwen zijn in andere dingen goed. Je kan niet spreken over dat mannen of vrouwen slimmer zijn. Wiskunde kunnen mannen beter. Vrouwen zijn beter in taal en sociale dingen etc. Dat valt toch niet te vergelijken? Wat is eigelijk intelligentie? Wil je toch iets hebben om de cognitieve vaardigheden te testen , gebruik dan een test met evenveel mannen dingen en vrouwen dingen. En geef dan op elk onderdeel een aparte score en vereenvoudigt die dan niet tot 1 getal. Voorbeeld persoon A heeft een berg dal IQ., heeft onderdelen waarin hij score IQ = 40 haalt en onderdelen met 140 zijn totale intelligentie is 60. In de hogere onderdelen kan hij echter uit blinken, terwijl hij echter toch laag begaafd is. ps. Ik weet dat in echte IQ testen de onderdelen en de scores daarop ook besproken worden. En dat die testen uren duren en je ook veel praat met de testafnemer. Toch word meestal alleen het eindgetal onthouden. ps2. Er zullen misschien een paar onjuistheden in de informatie zitten. Daarvoor alvast mijn excuses , verbeter me gerust. edit: ik zie dat het verschil van 5 punten pas na de 14de jaar ontstaat. Hoe kan dit , het iq zo toch gelijk moet blijven over de jaren heen?
Laatst gewijzigd op 28-08-2005 om 18:48. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Wist wel dat mannen vaker autisme hebbenen dergelijke. Ik ben wel benieuwd wat voor oorzaak de grote spreiding van het iq bij de mannen is.
|
![]() |
|
@I love stars:
Mannen zijn niet per definitie beter in wiskunde. Sterker nog, er is eigenlijk helemaal geen verschil, behalve op het punt van mentale rotatie en algemeen ruimtelijk inzicht. Mannen zijn beter in het 'in gedachten' draaien van driedimensionale figuren. Vrouwen zijn taalkundig inderdaad wat beter, maar mijn vermoeden is dat dat ook gaat over deelgebieden, maar dat zou ik na moeten zoeken. Het idee achter een IQtest is dat intelligentie uit meerdere deelgebieden bestaat, die allemaal een onderdeel zijn van de algemene intelligentie (binnen de psychologie vaak aangeduid met g). In die setting is het mogelijk om intelligentie met 1 getal aan te geven, ondanks dat het uit deelgebieden bestaat. De meeste intelligentietests (o.a de Wechsler Adult Intelligence Scale, WAIS) bestaan ook uit meerdere deelonderwerpen. Een stuk ruimtelijk inzicht, een stuk talige inzicht, een stuk logica, etc, etc. Al die deelonderwerpen hebben allen dezelfde waarde. Dus binnen het raamwerk van de theorie is het niet onlogisch om intelligentie met 1 getal uit te drukken. Overigens zijn veel intelligentietest af te nemen zonder enige interactie van de onderzoeker, omdat het simpelweg een vragenlijst is. Je vult de vragenlijst in, de onderzoeker kijkt hem na en geeft zo je IQscore. Als laatste je vraag waarom het verschil pas vanaf 14 jaar optreedt. Bedenk dat vanaf het 14e levensjaar 90% (of misschien nog wel meer) van de mensen in de puberteit zit. De meisjes al wat langer, maar op je veertiende zitten de meeste jongens ook al wel een 1 of 2 jaar in de puberteit. In de puberteit treden heel veel veranderingen op in de hersenen, dat zou kunnen verklaren waarom het verschil pas vanaf dat moment optreedt. Over de spreiding van het IQ zijn bij mij iig geen theoriën bekend. Het zou kunnen liggen aan de verschillen in hormonen, of er spele sociale invloeden een rol.
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Dat hangt dus hiervan of, wat je onder "weten" acht te vallen. Alleen "statische" kennis, of ook "operationele" kennis?
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Dat hangt dus hiervan af, wat je onder leren verstaat. Zo zijn er mensen, die geleerd hebben, piano te spelen. Of logisch na te denken.
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik bedacht me ook nog dat mannen vaker autistisch zijn dan vrouwen en daarom misschien dat mannen over het algemeen beter zijn in wiskundig denken (of logisch denken). Ik vraag me af hoeveel mannen er volgens die testen een hoog IQ hebben, maar zich er niet naar gedragen (bv. werk hebben dat eigenlijk onder hun niveau is). En hoe dat bij vrouwen is verdeeld. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
Verder valt het me op dat vrouwen vooral geïnteresseerd zijn in de rechten van mannen, en niet de plichten. Maar dit heeft weinig met het oorspronkelijke doel van de topic te maken, en ik zal dus stoppen.
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Verder valt het me op dat vrouwen vooral geïnteresseerd zijn in de rechten van mannen, en niet de plichten. Maar dit heeft weinig met het oorspronkelijke doel van de topic te maken, en ik zal dus stoppen.
||
Citaat:
|||||
Citaat:
Citaat:
Ik hoop dat je eerst uit wil leggen wat dit te maken heeft met wat ik schreef, ik weet nu niet goed hoe ik hier op moet reageren. Citaat:
Het belangrijkste punt dat ik naar voren wou brengen is niet dat vrouwen nu meer macht hebben dan mannen. Dit is zoals je zegt onmogelijk te meten. Wat ik zeg is dat de huidige gang van zaken leidt tot meer invloed voor vrouwen. Hierop stel ik de vraag of dit leidt tot meer gelijkheid of niet. Citaat:
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
@Voraz: ik wil best ingaan op jouw reacties op mij, maar dat heeft Andijvie al vrij goed gedaan. Ik sluit me bij haar aan.
In het algemeen denk ik dat jij wat dit betreft wel een erg eenzijdig beeld schets. Vrouwen zijn volgens jou zó en mannen zijn volledig anders. Ikzelf geloof niet dat je dat zo simpel kunt stellen. Geslacht is in mijn ogen een vrij slechte voorspeller van welke niet-lichamelijke eigenschap dan ook. Het is oversimplistisch te stellen dat je een hele groep (let wel, je spreekt namelijk over ongeveer 3,1 miljard mensen) op een bepaalde manier kunt beschrijven.
|||||
Citaat:
Deze invloed is onmogelijk te meten. Ik geloof persoonlijk wel dat de invloed die wordt uitgeoefend meer neigt naar voordeel voor de vrouw dan voor de man, maar dit baseer ik vooral op m'n (toegegeven, beperkte) ervaring. Citaat:
Ik geloof niet en heb ook nooit geloofd dat er een verschil in intelligentie bestaat tussen mannen en vrouwen. Dat zou ik nog niet geloven als er uit die test was gekomen dat mannen gemiddeld 25 punten hoger lagen dan de allerintelligentste vrouw. Maar ik geloof dan ook niet dat verschillen tussen mannen en vrouwen ontstaan uit hun (gebrek aan) intelligentie, maar uit hun gebruik ervan. Citaat:
- Citaat:
Ik wil hiermee illustreren dat vrouwen niet zozeer gelijkheid nastreven, maar meer rechten, zowel bewust als onbewust. En opnieuw, ik hang hier geen waarde-oordeel aan, want het is volkomen begrijpelijk. Maar dit betekent wel dat de ontwikkelingen die plaats vinden niet per se in de richting van gelijkheid werken.
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Lichaam & Gezondheid |
Wat vinden vrouwen sexy aan het mannelijke lichaam? Verwijderd | 363 | 16-08-2012 21:11 | |
De Kantine |
Als je een vraag mocht stellen........ Verwijderd | 55 | 14-11-2004 21:11 | |
Verhalen & Gedichten |
Winnaar verhalenwedstrijd: Slimmer investeringsplan Een Tweeling | 20 | 21-07-2004 22:54 | |
Verhalen & Gedichten |
Verhalenwedstrijd: Slimmer investeringsplan. Verwijderd | 0 | 03-06-2004 20:43 | |
Seksualiteit |
Hoe verliep jouw laatste vrijpartij? Negrotiator | 145 | 02-01-2004 16:16 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
man en vrouw gelyk...of... *fledermous* | 162 | 16-11-2002 16:13 |