Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-09-2005, 11:25
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Kshatriya schreef op 01-09-2005 @ 11:44 :
Uitbuiterij vond ik dan het ernstige in deze artikel.
Hoezo? Dunkt me dat ze vrij zijn een hoger loon te eisen, ontslag te nemen, of uberhaupt daar geen baan aan te nemen.
Oud 01-09-2005, 11:32
Rohit
Rohit is offline
Citaat:
Gatara schreef op 01-09-2005 @ 11:58 :
ik vraag me af wie er nu eigenlijk janken
het nieuws laat huilende kolonisten zien en juichende palestijnen
Oud 01-09-2005, 11:33
Rohit
Rohit is offline
Citaat:
T_ID schreef op 01-09-2005 @ 12:25 :
Hoezo? Dunkt me dat ze vrij zijn een hoger loon te eisen, ontslag te nemen, of uberhaupt daar geen baan aan te nemen.
Armoede drijft mensen tot hun uiterste. En de kolonisten maken er gretig misbruik van, zelfs zo erg, dat ze zich niet houden aan de wet
Oud 01-09-2005, 12:00
Verwijderd
Citaat:
juno schreef op 01-09-2005 @ 11:52 :
De arbeiders krijgen wel compensatie, alleen niet in de vorm van een uitkering. Alleen de bazen zijn namelijk weg, maar de de bedrijven staan er nog en de ervaren arbeiders zijn ook nog aanwezig. Wat is er makkelijker dan die bedrijven doorstarten?
Dit vind ik wel behoorlijk naïef. De kennis en ervaring is gewoon niet in die mate aanwezig onder de Palestijnse bevolking omdat die gemiddeld vele malen lager geschoold is dan de Israeliërs die eerst die fabrieken bestuurden. Zeggen dat de Palestijnen die bedrijven maar moeten 'doorstarten' is net zoiets als een computer in de woestijn neergooien en dan op die stomme nomaden gaan kankeren dat ze hem niet de-assembleren, de kennis onder de knie krijgen en zelf een tweede Silicon Valley opzetten.
Oud 01-09-2005, 12:44
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
nare man schreef op 01-09-2005 @ 13:00 :
Dit vind ik wel behoorlijk naïef. De kennis en ervaring is gewoon niet in die mate aanwezig onder de Palestijnse bevolking omdat die gemiddeld vele malen lager geschoold is dan de Israeliërs die eerst die fabrieken bestuurden. Zeggen dat de Palestijnen die bedrijven maar moeten 'doorstarten' is net zoiets als een computer in de woestijn neergooien en dan op die stomme nomaden gaan kankeren dat ze hem niet de-assembleren, de kennis onder de knie krijgen en zelf een tweede Silicon Valley opzetten.
het is ook niet zo dat alle palestijnen achterlijk zijn en geen know-how hebben.
Oud 01-09-2005, 12:56
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 01-09-2005 @ 13:44 :
het is ook niet zo dat alle palestijnen achterlijk zijn en geen know-how hebben.
Dat zeg ik ook niet.
Oud 01-09-2005, 12:56
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
nare man schreef op 01-09-2005 @ 13:56 :
Dat zeg ik ook niet.
ok Ik denk dat we gewoon moeten afwachten
Oud 01-09-2005, 13:00
Verwijderd
Dat lijkt me ook. Maar het lijkt me ook logisch dat als, stel, een Israelisch bedrijf daar een uiterst geavanceerd computergestuurd irrigatiesysteem achterlaten en moderne kassen met alle technische snufjes, de gemiddelde Palestijnse ongeschoolde olijfboer daar niet zomaar mee overweg kan. Dat bedoelde ik.
Oud 01-09-2005, 13:22
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 01-09-2005 @ 14:00 :
Dat lijkt me ook. Maar het lijkt me ook logisch dat als, stel, een Israelisch bedrijf daar een uiterst geavanceerd computergestuurd irrigatiesysteem achterlaten en moderne kassen met alle technische snufjes, de gemiddelde Palestijnse ongeschoolde olijfboer daar niet zomaar mee overweg kan. Dat bedoelde ik.
Er zullen toch ook wel ergens handleidingen op dat kantoor liggen?
Oud 01-09-2005, 13:25
Verwijderd
Citaat:
Rick Steiner schreef op 01-09-2005 @ 14:22 :
Er zullen toch ook wel ergens handleidingen op dat kantoor liggen?
Ja, en als ongeschoolde, misschien wel analfabete landarbeider kun je die zomaar lezen. Tuuuuuuuuuuuuuuuuurlijk.
Oud 01-09-2005, 13:28
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 01-09-2005 @ 14:25 :
Ja, en als ongeschoolde, misschien wel analfabete landarbeider kun je die zomaar lezen. Tuuuuuuuuuuuuuuuuurlijk.
Onderschat ze niet hoor. Een bommenriem in elkaar knutselen is ook niet voor de eerste de beste weggelegd.
Oud 01-09-2005, 13:32
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Rick Steiner schreef op 01-09-2005 @ 14:28 :
Onderschat ze niet hoor. Een bommenriem in elkaar knutselen is ook niet voor de eerste de beste weggelegd.
dat wordt ook niet gedaan door jan en alleman.
Oud 01-09-2005, 13:39
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 01-09-2005 @ 14:32 :
dat wordt ook niet gedaan door jan en alleman.
pcies

Het is alleen nogal makkelijk mensen voor dom of ongeschoold aan te zien terwijl ze dat mischien helemaal niet zijn. Dat de Palestijnse gebieden een zwakke economie hebben betekent niet dat er geen scholen zijn.
Oud 01-09-2005, 13:43
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Rick Steiner schreef op 01-09-2005 @ 14:39 :
pcies

Het is alleen nogal makkelijk mensen voor dom of ongeschoold aan te zien terwijl ze dat mischien helemaal niet zijn. Dat de Palestijnse gebieden een zwakke economie hebben betekent niet dat er geen scholen zijn.
aan de andere kant kun je niet verwachten dat een gewone arbeider opeens een fabriek kan runnen.
Oud 01-09-2005, 13:45
Verwijderd
Ik heb het woord 'dom' niet in de mond genomen, ik beweerde alleen dat de Palestijnse bevolking gemiddeld veel lager geschoold is dan de Israelische, en dat het dus niet zomaar vanzelfsprekend is dat elke willekeurige Palestijn zomaar een Israelische fabriek kan gaan runnen.
Oud 01-09-2005, 13:46
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 01-09-2005 @ 14:43 :
aan de andere kant kun je niet verwachten dat een gewone arbeider opeens een fabriek kan runnen.
Er zijn genoeg mensen die zo goed geschoold zijn dat ze dat wel kunnen.
Oud 01-09-2005, 13:47
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 01-09-2005 @ 14:45 :
Ik heb het woord 'dom' niet in de mond genomen, ik beweerde alleen dat de Palestijnse bevolking gemiddeld veel lager geschoold is dan de Israelische, en dat het dus niet zomaar vanzelfsprekend is dat elke willekeurige Palestijn zomaar een Israelische fabriek kan gaan runnen.
Heb je ook bronnen voor die bewering?
Oud 01-09-2005, 13:52
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Rick Steiner schreef op 01-09-2005 @ 14:47 :
t geldt voor de hele arabische wereld, btw, als je het zou moeten vergelijken met israel:

http://www.rbas.undp.org/ahdr.cfm
Oud 01-09-2005, 13:53
Verwijderd
Citaat:
Rick Steiner schreef op 01-09-2005 @ 14:47 :
Lees het Palestine Human Development Report 2004, te vinden op http://hdr.undp.org/

Edit - dank Gatara.
Oud 01-09-2005, 13:56
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 01-09-2005 @ 14:52 :
t geldt voor de hele arabische wereld, btw, als je het zou moeten vergelijken met israel:

http://www.rbas.undp.org/ahdr.cfm
met regeringen die al het geld voor zichzelf houden en niets uitgeven aan onderwijs. Dan zal het onderwijs daar wel onder lijden. Het Irak onder saddam had trouwens zeer goed onderwijs. Tot dat die oorlogen begonnen en die sancties daarna.
Oud 01-09-2005, 13:57
Verwijderd
Citaat:
Rick Steiner schreef op 01-09-2005 @ 14:56 :
met regeringen die al het geld voor zichzelf houden en niets uitgeven aan onderwijs. Dan zal het onderwijs daar wel onder lijden. Het Irak onder saddam had trouwens zeer goed onderwijs. Tot dat die oorlogen begonnen en die sancties daarna.
Goed zo, spring maar van de hak op de tak als er feiten worden aangedragen die jouw ongelijk bewijzen. We hadden het helemaal niet over de vraag wiens schuld het is dat die bevolking gemiddeld laagopgeleid is en we hadden het al helemaal niet over Irak, maar over de Palestijnen. De Pavlovreflex zit er echt goed ingeramd bij jou: het was allemaal koek en ei in de hele Arabische wereld, maar toen kwam de Grote Satan met zijn sancties en oorlogen en toen ging alles mis! Oh no!
Oud 01-09-2005, 13:58
T_ID
T_ID is offline
Beslan herdenkt drama in school
BESLAN In de Zuid-Russische stad Beslan wordt herdacht dat een jaar geleden 331 mensen omkwamen bij de afloop van een gijzeling op een school. Ruim de helft van de doden waren kinderen. Beslan ligt in de deelrepubliek Noord-Ossetië.

Nabestaanden hebben bloemen gelegd bij de ruïne van school nummer 1,waar de tragedie zich afspeelde. De herdenking gaat met strenge veiligheidsmaatregelen gepaard, evenals in de rest van Rusland.

Tientallen terroristen gijzelden op 1 september meer dan 1300 mensen in de school. Het leger bestormde de school na drie dagen. Die actie liep uit op een bloedbad. De herdenking duurt 3 dagen.

http://www.nos.nl/nos/artikelen/2005...0500600A5.html
Oud 01-09-2005, 14:03
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 01-09-2005 @ 14:57 :
Goed zo, spring maar van de hak op de tak als er feiten worden aangedragen die jouw ongelijk bewijzen. We hadden het helemaal niet over de vraag wiens schuld het is dat die bevolking gemiddeld laagopgeleid is en we hadden het al helemaal niet over Irak, maar over de Palestijnen. De Pavlovreflex zit er echt goed ingeramd bij jou: het was allemaal koek en ei in de hele Arabische wereld, maar toen kwam de Grote Satan met zijn sancties en oorlogen en toen ging alles mis! Oh no!
heb je een nieuw woordje bijgeleerd?

heb je soms niet goed gelezen? Ik geef de regeringen van die landen zelf toch de schuld voor dat onderwijs? En met die oorlogen bedoelde ik ook de oorlog in iran. Ik bedoelde dat die oorlogen Irak heel veel geld kostten en tel daar bij op het geld dat is misgelopen door die sancties.

Laatst gewijzigd op 01-09-2005 om 14:10.
Oud 01-09-2005, 14:07
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Rick Steiner schreef op 01-09-2005 @ 15:03 :
heb je een nieuw woordje bijgeleerd?

heb je soms niet goed gelezen? Ik geef de regeringen van die landen zelf toch de schuld voor dat onderwijs? En met die orlogen bedoelde ik ook de oorlog in iran. Ik bedoelde dat die oorlogen Irak hel veel geld kostten en tel daar bij op het geld dat is misgelopen door die sancties.
er zijn ook heel veel klote-niet arabische landen, zoals Rusland, maar daar worden nog steeds meer boeken gepubliceerd in het russisch dan in het arabisch in de arabische landen.

om maar es een simpel voorbeeld te noemen.
Oud 01-09-2005, 14:08
Gatara
Gatara is offline
"The Reports present a vision of self-determined change based on internal social reform and scrupulous self-critique. " geldt zowel voor de bevolking als wel de leiders.
Oud 01-09-2005, 14:10
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 01-09-2005 @ 15:07 :
er zijn ook heel veel klote-niet arabische landen, zoals Rusland, maar daar worden nog steeds meer boeken gepubliceerd in het russisch dan in het arabisch in de arabische landen.

om maar es een simpel voorbeeld te noemen.
onderschat het aantal Arabische boeken niet hoor.
Oud 01-09-2005, 14:11
Pr0f
Pr0f is offline
Citaat:
Rick Steiner schreef op 01-09-2005 @ 15:10 :
t zijn er echt vrij weinig
Oud 01-09-2005, 14:13
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Rick Steiner schreef op 01-09-2005 @ 15:03 :
heb je soms niet goed gelezen?
ja

1. jij zegt letterijk:
"Het is alleen nogal makkelijk mensen voor dom of ongeschoold aan te zien terwijl ze dat mischien helemaal niet zijn. Dat de Palestijnse gebieden een zwakke economie hebben betekent niet dat er geen scholen zijn."
2. er wordt een hoop weerlegd van die vermeende kennis bij de palestijnen (en andere arabieren) door bovengenoemde rapporten
3. jij zegt letterlijk: "met regeringen die al het geld voor zichzelf houden en niets uitgeven aan onderwijs."

conclusie:
er klopt iets niet
Oud 01-09-2005, 14:13
dingokoning
dingokoning is offline
Citaat:
Rick Steiner schreef op 01-09-2005 @ 15:10 :
er zijn veel arabische vertalingen van boeken
Oud 01-09-2005, 14:14
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Pr0f schreef op 01-09-2005 @ 15:11 :
t zijn er echt vrij weinig
ja, er zijn meer spaanstalige boeken op de markt in 1 jaar (in ieder geval was het niet meer dan 10 jaar) verschenen dan sinds de dood van mohammed in het arabisch.

aldus dat rapport.
Oud 01-09-2005, 14:14
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 01-09-2005 @ 15:13 :
ja

1. jij zegt letterijk:
"Het is alleen nogal makkelijk mensen voor dom of ongeschoold aan te zien terwijl ze dat mischien helemaal niet zijn. Dat de Palestijnse gebieden een zwakke economie hebben betekent niet dat er geen scholen zijn."
2. er wordt een hoop weerlegd van die vermeende kennis bij de palestijnen (en andere arabieren) door bovengenoemde rapporten
3. jij zegt letterlijk: "met regeringen die al het geld voor zichzelf houden en niets uitgeven aan onderwijs."

conclusie:
er klopt iets niet
Ok 'NIETS' is wel een beetje te cru. Ze geven te weinig uit aan onderwijs.
Oud 01-09-2005, 14:15
Verwijderd
Citaat:
dingokoning schreef op 01-09-2005 @ 15:13 :
er zijn veel arabische vertalingen van boeken
Idd.
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Rick Steiner schreef op 01-09-2005 @ 15:14 :
Ok 'NIETS' is wel een beetje te cru. Ze geven te weinig uit aan onderwijs.
dus je onderschrijft dat de know-how van palestijnen erbarmelijk is door slechte educatie?
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Rick Steiner schreef op 01-09-2005 @ 15:15 :
Idd.
http://forum.scholieren.com/showthre...6#post18644536
Oud 01-09-2005, 14:19
T_ID
T_ID is offline
Je verwacht dat dat niet genegeerd zal worden? veel te pijnlijk om toe te geven joh.
Oud 01-09-2005, 14:20
dingokoning
dingokoning is offline
Citaat:
Rick Steiner schreef op 01-09-2005 @ 15:15 :
Idd.
tel jij dat dan mee met de arabische boeken? zonder die vertalingen blijft er denk ik idd weinig over.
Oud 01-09-2005, 14:24
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 01-09-2005 @ 15:15 :
dus je onderschrijft dat de know-how van palestijnen erbarmelijk is door slechte educatie?
Nee, zonder educatie ben je nog niet dom. In de praktijk kan je ook veel leren.
Oud 01-09-2005, 14:26
Pr0f
Pr0f is offline
Citaat:
Rick Steiner schreef op 01-09-2005 @ 15:24 :
omg :\
Oud 01-09-2005, 14:26
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Rick Steiner schreef op 01-09-2005 @ 15:24 :
Zeg nu eerlijk, hoe ver kom je in het leven als je ales op de harde manier moet uitvinden?
Oud 01-09-2005, 14:27
dingokoning
dingokoning is offline
Citaat:
T_ID schreef op 01-09-2005 @ 15:26 :
Zeg nu eerlijk, hoe ver kom je in het leven als je ales op de harde manier moet uitvinden?
al-qaeda
Oud 01-09-2005, 14:29
Verwijderd
Citaat:
wat voor harde manier?
Oud 01-09-2005, 14:34
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
dingokoning schreef op 01-09-2005 @ 15:27 :
al-qaeda
Ja, een organisatie die behalve dood en vernietiging niets heeft bereikt. Echt een duidelijk teken van de goede invloed van een gebrek aan onderwijs.
Oud 01-09-2005, 14:36
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 01-09-2005 @ 15:34 :
Ja, een organisatie die behalve dood en vernietiging niets heeft bereikt. Echt een duidelijk teken van de goede invloed van een gebrek aan onderwijs.
Datzelfde geldt voor de VS
Oud 01-09-2005, 14:41
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
dingokoning schreef op 01-09-2005 @ 15:20 :
tel jij dat dan mee met de arabische boeken? zonder die vertalingen blijft er denk ik idd weinig over.
het ging volgens mij slechts en alleen om vertalingen. maar dan moet je maar even in het rapport gaan graven.
Oud 01-09-2005, 14:43
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
ben een mooi boek aan het lezen waarin dit sterk tot uitdrukking komt. Speelt zich af in oost-europa tijdens WOII.

ironisch dat "the jewish or gypsy boy" erg opkijkt tegen de duitse uitvindingen en kennis itt die domme plattelandsboeren uit het oosten
Oud 01-09-2005, 14:43
dingokoning
dingokoning is offline
Citaat:
Gatara schreef op 01-09-2005 @ 15:41 :
het ging volgens mij slechts en alleen om vertalingen. maar dan moet je maar even in het rapport gaan graven.
ooh k

nehh, geen zin
Oud 01-09-2005, 14:44
dingokoning
dingokoning is offline
Citaat:
Gatara schreef op 01-09-2005 @ 15:43 :
ben een mooi boek aan het lezen waarin dit sterk tot uitdrukking komt. Speelt zich af in oost-europa tijdens WOII.

ironisch dat "the jewish or gypsy boy" erg opkijkt tegen de duitse uitvindingen en kennis itt die domme plattelandsboeren uit het oosten
joden kijken altijd verder dan hun neus lang, daarom hebben ze zoveel kennis van zaken
Oud 01-09-2005, 15:19
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
dingokoning schreef op 01-09-2005 @ 15:44 :
joden kijken altijd verder dan hun neus lang, daarom hebben ze zoveel kennis van zaken
Je hebt de mogelijkheid dat na te doen!
Oud 01-09-2005, 15:57
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Rick Steiner schreef op 01-09-2005 @ 15:36 :
Datzelfde geldt voor de VS
Volgens mij kun je met alt+f4 de onzinmodus uitschakelen, we zitten hier op N&A.
Oud 01-09-2005, 19:05
Mujahideen
Mujahideen is offline
Israël mag goederen naar Gaza blijven controleren

(Novum/AP) - De Palestijnen zijn bereid Israël na zijn terugtrekking uit de Gazastrook de controle te laten blijven uitoefenen over het goederenvervoer naar de Gazastrook vanuit Egypte. Dat heeft de Palestijnse minister van buitenlandse zaken Nasser al-Kidwa donderdag gezegd. Van een Israëlische controle op Palestijnse reizigers kan echter geen sprake zijn, zei Al-Kidwa.

De Palestijnse concessie kan wellicht voor een doorbraak zorgen bij de onderhandelingen over de grensbewaking na de Israëlische terugtrekking. De Israëlische krant Haaretz berichtte donderdag dat Israël een nieuwe grensovergang bij de Gazastrook gaat bouwen om het personen- en goederenverkeer vanuit Egypte naar de Gazastrook te kunnen blijven controleren. Volgens de krant heeft het ministerie van defensie de voorlopige bouwplannen al goedgekeurd en komt maandag een commissie bijeen om de grond voor de overgang toe te wijzen. De overgang komt op de zuidhoek van de Gazastrook die aan Israël en Egypte grenst. Zodra de commissie het eens is kan de bouw beginnen, zei Haaretz.

De Palestijnen rekenen erop dat zij na de Israëlische terugtrekking eindelijk direct contact kunnen hebben met de buitenwereld en het zou onverteerbaar voor hen zijn om in de toekomst nog steeds met Israëlische controles te worden geconfronteerd.

Israël heeft met de gedachte gespeeld een corridor langs de grens tussen Egypte en de Gazastrook in handen te houden om de hele grens te kunnen blijven controleren, maar stemde er uiteindelijk in toe dat Egypte die taak overneemt. Zondag zal Egypte de eerste van 750 soldaten bij de grens stationeren, zeiden Israëlische functionarissen. Later donderdag zullen Egyptische en Israëlische generaals een akkoord tekenen, zeiden zei, op grond waarvan 72 uur later een begin kan worden gemaakt met de stationering.

De huidige overgang tussen Egypte en de Gazastrook, Rafah, ligt in de grenscorridor die Israël gaat verlaten. Het Israëlische voorstel is om alle verkeer te laten lopen via de nieuwe overgang bij het 'drielandenpunt'. De Egyptische gezant Omar Suleiman deed woensdag een dringend beroep op de Israëlische premier Ariel Sharon om het plan voor de bouw van een nieuwe grensovergang te schrappen. Maar Al-Kidwa zei dat de Palestijnen eventueel bereid zijn het goederenvervoer op de door Israël voorgestelde manier te laten verlopen. Het personenvervoer moet in de Palestijnse visie kennelijk blijven verlopen via de grensovergang in Rafah.

bron
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten