Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-07-2005, 14:09
Verwijderd
Citaat:
ekki schreef op 08-07-2005 @ 15:04 :
Maareh... met dat float doet ie het juist wel in IE, maar niet in Firefox (dan komt de tekst als ie te lang is onder het menu, terwijl ik daar niet om heb gevraagd).

Maar ik zoek nog ff.
Hoe je het eerst had was het goed naar mijn idee (in Opera dan). Alleen IE deed bij mij moeilijk. Te zien aan de links die ik gaf zijn er diverse mogelijkheden om het in IE ook goed te laten verlopen
Advertentie
Oud 08-07-2005, 14:09
ekki
ekki is offline
Opgelost: ik heb container height 100% gedaan, volgens mij doet ie het nu gewoon.

Bedankt voor je hulp!
Oud 08-07-2005, 14:10
ekki
ekki is offline
Citaat:
eddie schreef op 08-07-2005 @ 15:09 :
Hoe je het eerst had was het goed naar mijn idee (in Opera dan). Alleen IE deed bij mij moeilijk. Te zien aan de links die ik gaf zijn er diverse mogelijkheden om het in IE ook goed te laten verlopen
Klopt, toen deed ie het goed. Ik heb uit je eerste link de oplossing gehaald: het hele gebeuren height 100% doen. Raar dat dat een oplossing is, maar goed, het werkt wel.
Thanks nogmaals.
Oud 08-07-2005, 14:11
ekki
ekki is offline
PS hoe ziet ie er nu uit in opera? doet ie het nog steeds goed? Ik heb opera nog niet gedownload en als jij het toch hebt...
Oud 08-07-2005, 14:20
ekki
ekki is offline
Nog een vraagje over transparency:
Waarom werkt het op http://www.domedia.org/oveklykken/css-transparency.php wel in IE en bij mij niet? Wat heb ik precies anders gedaan? Ik kom er niet echt achter...
Oud 08-07-2005, 14:26
Verwijderd
Citaat:
ekki schreef op 08-07-2005 @ 15:11 :
PS hoe ziet ie er nu uit in opera? doet ie het nog steeds goed? Ik heb opera nog niet gedownload en als jij het toch hebt...
Nog steeds hetzelfde (dus goed). Alleen de onderste twee plaatjes doen het hier niet.

Citaat:
ekki schreef op 08-07-2005 @ 15:11 :

Nog een vraagje over transparency:
Waarom werkt het op http://www.domedia.org/oveklykken/css-transparency.php wel in IE en bij mij niet? Wat heb ik precies anders gedaan? Ik kom er niet echt achter...
zet hem eens op filter:alpha(opacity=50) ofzo.

Waarom wil je eigenlijk transparency?
Oud 08-07-2005, 14:30
ekki
ekki is offline
Citaat:
eddie schreef op 08-07-2005 @ 15:26 :
Nog steeds hetzelfde (dus goed). Alleen de onderste twee plaatjes doen het hier niet.
Klopt. Ik ben die klanten een beetje zat, ze mogen zelf plaatjes gaan zoeken

Citaat:
zet hem eens op filter:alpha(opacity=50) ofzo.

Waarom wil je eigenlijk transparency?
Helpt niet, heb ik al geprobeerd.

Waarom: 1. ik wil het uittesten, zodat ik het vaker kan gebruiken (bijv. voor mijn eigen site en ook voor bijv. tekst over een plaatje heen).
2. ik ben te lui om te photoshoppen (sorry, gimpen) en het er precies hetzelfde uit te laten zien (hoewel dat waarschijnlijk niet eens zo heel moeilijk is).
Oud 08-07-2005, 14:45
Verwijderd
Citaat:
ekki schreef op 08-07-2005 @ 15:30 :

Waarom: 1. ik wil het uittesten, zodat ik het vaker kan gebruiken (bijv. voor mijn eigen site en ook voor bijv. tekst over een plaatje heen).
2. ik ben te lui om te photoshoppen (sorry, gimpen) en het er precies hetzelfde uit te laten zien (hoewel dat waarschijnlijk niet eens zo heel moeilijk is).
CSS3 heeft opacity in zich zitten. Helaas is CSS3 nog niet final, dus gaan browsermakers hun eigen dingen gebruiken. Hierdoor wordt het ondoenelijk om het gewenste effect te krijgen.

Wat je wel kan doen is even hier een kijkje nemen (met een echte brower)
Oud 08-07-2005, 14:48
ekki
ekki is offline
Citaat:
eddie schreef op 08-07-2005 @ 15:45 :
CSS3 heeft opacity in zich zitten. Helaas is CSS3 nog niet final, dus gaan browsermakers hun eigen dingen gebruiken. Hierdoor wordt het ondoenelijk om het gewenste effect te krijgen.

Wat je wel kan doen is even hier een kijkje nemen (met een echte brower)
Ja, gaaf.
Doet het idd niet (goed) in IE. Ziet er gaaf uit!

Ik ga nog wel rommelen, en anders toch maar even een achtergrond maken (maar ik wil bijv. ook half doorzichtige tekst over een foto heen, volgens mij gaat dat niet werken ).
Oud 08-07-2005, 14:52
ekki
ekki is offline
Ik ga (na het weekend) nog even http://www.cameraontheroad.com/index.php?p=166 bestuderen. Dat doet het ook in IE en Firefox, volgens mij dezelfde techniek, maar ok.

Nogmaals bedankt voor de hulp!
Oud 08-07-2005, 14:55
Verwijderd
Citaat:
ekki schreef op 08-07-2005 @ 15:48 :
(maar ik wil bijv. ook half doorzichtige tekst over een foto heen, volgens mij gaat dat niet werken ).
background: transparent; ?
Oud 23-07-2005, 16:22
dragonrider
dragonrider is offline
waarom zou je <div> gebruiken, wat is t voordeel ervan oid, en waarvoor gebruik je t precies nou?
Oud 24-07-2005, 18:21
Jordi
Jordi is offline
Citaat:
dragonrider schreef op 23-07-2005 @ 17:22 :
waarom zou je <div> gebruiken, wat is t voordeel ervan oid, en waarvoor gebruik je t precies nou?
<div> is het standaard block-level-element. Het heeft in principe alleen de eigenschap display: block; en verder niets (in tegenstelling tot bijvoorbeeld <p>).
Als je dus een onderdeel (division) van je website maakt, is het logisch om <div> te gebruiken.
Oud 26-07-2005, 12:45
Verwijderd
(Hoe) is het mogelijk om van een tabel een link te maken?

Simpelweg <a> werkt niet.

edit: wel in FF trouwens, maar daar heb ik nog geen 'probleem' mee opgelost.
Oud 26-07-2005, 13:20
Verwijderd
Hmm, echt clean is het niet. Ik werk wel met gewone linkjes.
Oud 11-08-2005, 15:09
ekki
ekki is offline
Ik wil in dit geval een flash-object wel laten zien bij het printen, maar niet op de pagina. Een ander flash-object wil ik juist laten zien op de pagina, maar niet bij het printen.

Ik heb beide flash-objecten in een div gestopt, de ene met class: noprint en de ander met class: print.

In mijn print.css-file zien deze classes er als volgt uit:
Code:
.noprint
{
	display: none;
}

.print
{
	display: block; position: relative; left: 0px
}
Die laatste heb ik ook display: inline gedaan en helemaal weg gelaten, maar ook dat mag niet baten.

Het probleem is dat ik het flash-object dat ik wil printen (dus die met class: print) niet zie. En ik snap niet waarom.

Iemand een idee?

Aanvulling: ik heb bij print nog page-break-before: always; toegevoegd. Ik krijg dan wel een nieuwe pagina, maar ik krijg nog steeds geen plaatje.

Ik dacht: misschien ligt het dan aan de rechten oid, of aan de verwijzing. Maar als ik class:print weghaal, dan verschijnt ie gewoon in m'n pagina.

Laatst gewijzigd op 11-08-2005 om 15:27.
Oud 11-08-2005, 15:31
ekki
ekki is offline
Ik snap het nog steeds niet, maar heb besloten van de laatste flash een plaatje te maken. Als ik moet printen heeft een flash-afbeelding toch weinig zin.
Oud 11-08-2005, 16:03
Verwijderd
kun je flash wel printen?
Oud 12-08-2005, 08:49
ekki
ekki is offline
Citaat:
eddie schreef op 11-08-2005 @ 17:03 :
kun je flash wel printen?
Blijkbaar niet. Gek, want af en toe zag ik wel op de print preview het flash-dingetje verschijnen. Was zeker een foutje. Dom dat ik niet eerder bedacht dat flash & printen gewoon niet lekker gaat blijkbaar.

Edit: heb net een pagina geprint met flash erop, doet ie wel. Dus het kan wel.

Laatst gewijzigd op 12-08-2005 om 09:44.
Oud 12-08-2005, 12:25
Verwijderd
het je, behalve je css, nog een stukje code? Hoe bepaal je welk stylesheet er gebruikt moet worden (screen, print, projection, etc)?
Oud 12-08-2005, 14:34
ekki
ekki is offline
Citaat:
eddie schreef op 12-08-2005 @ 13:25 :
het je, behalve je css, nog een stukje code? Hoe bepaal je welk stylesheet er gebruikt moet worden (screen, print, projection, etc)?
Code:
<link type="text/css" media="print" rel="stylesheet" href="css/print.css" />

<style type="text/css" media="screen">
css code, dit moet nog in een apart bestandje.
</style>
Maar op zich is het niet zo erg om geen flash te printen. Vind het alleen raar dat het niet werkt .

Nog eigenlijk een ander vraagje: is er iets bekend over het gaar printen in Linux, Firefox? Als ik bij de pagina http://www.alistapart.com/articles/goingtoprint/ op 'print preview' klik, dan valt er van alles over elkaar heen. In windows is dit niet (zowel niet in IE als in Firefox). Vroeg me af of er een methode voor is om het wel 'normaal' te laten zien (werkt erg prettig, als je niet weet dat dat dus niet lekker werkt in firefox in linux, kost tiiiijjjjjd )? Anders hebben de mensen die linux gebruiken en willen printen gewoon pech (zijn er waarschijnlijk niet veel die op de site komen die ik ga maken).
Oud 12-08-2005, 16:10
Verwijderd
Citaat:
ekki schreef op 12-08-2005 @ 15:34 :
Code:

<style type="text/css" media="screen">
css code, dit moet nog in een apart bestandje.
</style>
Maar op zich is het niet zo erg om geen flash te printen. Vind het alleen raar dat het niet werkt .
Probeer eens:
Code:
<style type="text/css" media="print" href="css/print.css" />
of:
Code:
<style type="text/css" media="print"> @import "css/print.css"</style>
of zelfs:
Code:
<style type="text/css">
@media print{ @import "css/print.css"; }
</style>

(verschillende browsers ondersteunen verschillende dingen...)
Oud 13-08-2005, 13:09
Verwijderd
Ik zit met de volgende vraag:

Is het mogelijk doormiddel van een code in je index(.htm) pagina aan te geven, wat de locatie's/url's van je subpagina's zijn?

Het zit namelijk zo: Ik wil mijn site goed vindbaar maken voor de zoekmachine, maar ik heb het idee dat er geen enkel aanknopingspunt voor de zoekrobot is om subpagina's te vinden.
Oud 13-08-2005, 13:47
M@rco
M@rco is offline
Misschien heb je hier iets aan:
http://www.w3.org/QA/Tips/use-links
Oud 13-08-2005, 14:43
Verwijderd
Ja, dat begrijp ik.

Laat ik mijn vraag dan anders stellen:

Ik heb mijn navigatie gedeeltje gebouwd met DHTML menu builder,
dus in een *.js file. Dus vraag ik me nu af, of een zoekmachine de informatie die daarin staat, wel gebruikt.

Ik gebruik geen links, omdat ik de mogelijkheid om met scrollmenu's te
werken wil gebruiken. Ik geef hier voorkeur aan, omdat ik het geheel overzichtelijk wil houden en omdat ik het er mooi uit vind zien.
Oud 13-08-2005, 22:00
ekki
ekki is offline
Citaat:
eddie schreef op 12-08-2005 @ 17:10 :
(verschillende browsers ondersteunen verschillende dingen...)
Dankje.

Nog even een vraagje (niet specifiek aan jou, hoor):

Is het door elke browser ondersteund om twee 'screen' stylesheets aan 1 html-bestand te koppelen?
Ik heb nu nl voor verschillende pagina's verschillende stylesheets (ivm de kleuren) en ik moet dus steeds voor 1 verandering alle stylesheets aanpassen. Niet zo slim natuurlijk.

Maar kan ik dan onderstaande in m'n html-bestand zetten:
Code:
<link type="text/css" media="print" rel="stylesheet" href="css/print2.css" />
?
Of gaat dit niet werken?

Ik heb er zo snel niets over gevonden op internet (staat vast wel iets over, weet niet goed hoe ik moet zoeken). Twijfelde of het misschien met @import moet, maar ik weet niet of dat wel lekker ondersteund wordt? Kortom: wat is de beste manier om dit te doen, dat door alle browsers wordt ondersteund?
Oud 14-08-2005, 09:48
Verwijderd
Citaat:
ekki schreef op 13-08-2005 @ 23:00 :
Kortom: wat is de beste manier om dit te doen, dat door alle browsers wordt ondersteund?
Helaas ondersteunen niet alle browsers zoiets.

Als je de 'Complex Spiral Demo' bekijkt/doorleest (misschien ook de source), kun je daar ook al wat vinden over alternative stylesheets.
Oud 16-08-2005, 20:17
DG
DG is offline
Hoe kun je er met html voor zorgen dat tekst een andere kleur krijgt, als je eroverheen gaat met je muis?

bijvoorbeeld, als je over de link heen gaat wordt die opeens groen?
Oud 16-08-2005, 20:56
ekki
ekki is offline
Citaat:
DG schreef op 16-08-2005 @ 21:17 :
Hoe kun je er met html voor zorgen dat tekst een andere kleur krijgt, als je eroverheen gaat met je muis?

bijvoorbeeld, als je over de link heen gaat wordt die opeens groen?
Bedoel je alleen met een link? Of ook met andere tekst?

Als je alleen met een link bedoelt:

Zet dit onder de title, in de head:

Code:
<style type="text/css">
a:link 
{
	color: #9900CC;
}

a:visited
{
	color: #9933FF;
}

a:active
{
	color: #99FFCC;
}

a:hover
{
	color: #99FF00;
}
</style>
Je kunt de kleuren aanpassen zoals je wilt. a:link is de kleur van de link (in dit geval paars ), a:visited is de kleur van een link die al bezocht is (in dit geval lichtpaars), a:active is de kleur van de link die je momenteel bezoekt (in dit geval mintgroen geloof ik). a:hover is de kleur van de link als je er overheen gaat (in dit geval lichtgroen).

Voor meer info over css: http://www.mijnhomepage.nl/csscursus...noverzicht.php (= makkelijk & nederlands).
Oud 03-09-2005, 19:22
Kawoutertje
Kawoutertje is offline
Blijkbaar ben ik nog eens aan de grenzen van mijn html-kennis gekomen...

Mijn <head>:
Code:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
<title>..::  Schwarzsee 05604  ::  J&amp;G Turnhout ::..</title>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="layout/body.css" />
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="layout/pages.css" />
</head>

<body>
Wanneer ik de pagina met deze <head> door de W3C validator haal, krijg ik volgende commentaren...

# Error Line 4 column 74: character data is not allowed here.

..." content="text/html; charset=iso-8859-1" />

You have used character data somewhere it is not permitted to appear. Mistakes that can cause this error include putting text directly in the body of the document without wrapping it in a container element (such as a <p>aragraph</p>) or forgetting to quote an attribute value (where characters such as "%" and "/" are common, but cannot appear without surrounding quotes).

# Error Line 6 column 64: character data is not allowed here.

..."stylesheet" type="text/css" href="layout/body.css" />

En ik zou echt niet weten wat er mis is met deze lijnen Zou iemand mij kunnen zeggen wat er hiermee mis is ?

Pittig detail... Als ik ze door de validator laat valideren als XHTML 1.0, dan doet ie helemaal niet moeilijk...
Oud 03-09-2005, 20:11
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<title>..:: Schwarzsee 05604 :: J&G Turnhout ::..</title>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="layout/body.css">
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="layout/pages.css">
</head>

<body>

Zo dus. /> moet lang niet overal, that kinda fucked it up.
Oud 03-09-2005, 21:22
LB06
LB06 is offline
Meta tags moet je wél gewoon afsluiten. Links tags ook. Mijn html valideert gewoon met <meta ... />

Tip: probeer eens een goede doctype declaratie

Laatst gewijzigd op 03-09-2005 om 21:29.
Oud 03-09-2005, 21:40
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Citaat:
LB06 schreef op 03-09-2005 @ 22:22 :
Meta tags moet je wél gewoon afsluiten. Links tags ook. Mijn html valideert gewoon met <meta ... />
*fronst*

is dat nieuw ofzo?
Oud 03-09-2005, 21:53
LB06
LB06 is offline
Citaat:
Pruttelpot schreef op 03-09-2005 @ 22:40 :
*fronst*

is dat nieuw ofzo?
Uhh... Nee
Oud 04-09-2005, 07:59
Jordi
Jordi is offline
Doctype is gewoon fout. Het moet zijn:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd">

Als je dat doet, werkt het ineens.
Oud 04-09-2005, 11:09
MYSTIC
MYSTIC is offline
PHP-code:
Goedemiddag 
Oud 04-09-2005, 13:13
Verwijderd
Citaat:
MYSTIC schreef op 04-09-2005 @ 12:09 :
PHP-code:
Goedemiddag 
Parse error.
Oud 06-09-2005, 12:46
Verwijderd
Hoe zit het ook alweer met de css propery om de lijnen tussen de cellen aan te passen (kleur, dikte, etc).
Oud 06-09-2005, 12:52
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
********** schreef op 06-09-2005 @ 13:46 :
Hoe zit het ook alweer met de css propery om de lijnen tussen de cellen aan te passen (kleur, dikte, etc).
Code:
TD    { border-size: 1px; border-style: solid;
        border-color: #336699;
        text-align: center; width: 80px; }
Dit bedoel je?
Oud 06-09-2005, 12:54
Verwijderd
Citaat:
********** schreef op 06-09-2005 @ 13:46 :
wat wil je weten?
Oud 06-09-2005, 12:56
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
eddie schreef op 06-09-2005 @ 13:54 :
wat wil je weten?
Dat vroeg ik me ook af
Oud 06-09-2005, 13:09
Verwijderd
Nee, dat bedoel ik niet

In het table element kun je de ruimte tussen de cellen instellen, maar ik weet niet hoe.
(Let op, tussen de cellen, dus niet de rand aan de buitenkant)
Oud 06-09-2005, 13:12
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
********** schreef op 06-09-2005 @ 14:09 :
Nee, dat bedoel ik niet

In het table element kun je de ruimte tussen de cellen instellen, maar ik weet niet hoe.
Dat is HTML:
Cellspacing="x"
Oud 06-09-2005, 13:17
Verwijderd
Citaat:
JJzD schreef op 06-09-2005 @ 14:12 :
Dat is HTML:
Cellspacing="x"
Ik hou niet van html
Ik zoek dus de css vorm van dat
Oud 06-09-2005, 13:20
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
********** schreef op 06-09-2005 @ 14:17 :
Ik hou niet van html
Ik zoek dus de css vorm van dat
Now we add border-spacing: 10px, which is nothing but good old CELLSPACING translated to CSS.

Dat was ff googlen

[edit]
Alleen ondersteund door Open source als Opera/Mozilla/Conquerer

Hmmmmz dat gaat hem niet worden ben ik bang
[/edit]

Laatst gewijzigd op 06-09-2005 om 13:23.
Oud 06-09-2005, 15:00
Verwijderd
Hoe veel ik MSIE ook verafschuw, het is toch een eis dat het daarin werkt
Oud 06-09-2005, 15:23
Chilli Dude
Chilli Dude is offline
klik dit misschien?
Oud 06-09-2005, 15:28
Verwijderd
Met border-collapse kan ik dus weer geen kleuren meegeven

Dit effect wordt het dan:

________|_________|________

(Alleen dan moet dus alles gewoon op elkaar aansluiten

Laatst gewijzigd op 06-09-2005 om 15:41.
Oud 06-09-2005, 17:01
Verwijderd
Citaat:
********** schreef op 06-09-2005 @ 14:09 :
Nee, dat bedoel ik niet

op http://www.w3.org/TR/CSS21/tables.html:
padding
margin
table-layout
border-collapse
border-spacing
empty-cells
Oud 06-09-2005, 17:14
boehoe
boehoe is offline
Argh, ik ben best wel n00b met websites bouwen.

Ik zit met het volgende. Ik heb een pagina met meerder frames en wanneer ik de pagina kleiner maak, dan schuift het rechterframe naar binnen over het linker frame heen zodat alles uit verhouding word gedrukt.

Ik heb al op google gezocht, maar ik kom niet tot het gewenste resultaat.

Kan iemand mij helpen?

Als het probleem niet duidelijk is wil de link later nog wel geven.

Regels voor berichten