Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-09-2005, 13:56
chem_1
Hallo allemaal,
Enkele weken geleden las ik een krantenartikel waarin stond dat er 'gevaar was voor CO2-vergiftiging'. Toch wat vreemd he om te geloven dat je door CO2 vergiftigd kan worden als je bedenkt dat dat spul constant om ons heen is en zelfs door ons uitgeademd wordt. Bedoelen ze nu koolstofMONoxide? Leuk artikel
>> Groetjes!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-09-2005, 14:18
Supersuri
Supersuri is offline
Citaat:
chem_1 schreef op 04-09-2005 @ 14:56 :
Hallo allemaal,
Enkele weken geleden las ik een krantenartikel waarin stond dat er 'gevaar was voor CO2-vergiftiging'. Toch wat vreemd he om te geloven dat je door CO2 vergiftigd kan worden als je bedenkt dat dat spul constant om ons heen is en zelfs door ons uitgeademd wordt. Bedoelen ze nu koolstofMONoxide? Leuk artikel
>> Groetjes!
CO2 vergiftiging kan ook, alhoewel ik denk dat het niet echt vergifteging is, maar dat de CO2 de plaats van O2 inneemt waardoor je stikt omdat je geen O2 krijgt.

Lijkt me dom van een krant als ze CO2 schrijven en CO bedoelen.

Ik weet het natuurlijk niet zeker omdat ik het artikel niet gelezen heb.

Zou je het kort kunnen samenvatten, dan is het msg duidelijker wat ze bedoelen.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2005, 15:40
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
chem_1 schreef op 04-09-2005 @ 14:56 :
Hallo allemaal,
>> Groetjes!
dan ga je hyperventileren. en ja je kunt ook een zuurstofvergiftiging hebben. Ook leuk toch
Met citaat reageren
Oud 04-09-2005, 15:55
Supersuri
Supersuri is offline
Citaat:
sdekivit schreef op 04-09-2005 @ 16:40 :
dan ga je hyperventileren. en ja je kunt ook een zuurstofvergiftiging hebben. Ook leuk toch
Nee je gaat juist hyperventileren door te veel zuurstof. Daarom moet je in een zak in en uit ademen dan omdat dat zorgt dat je weer meer CO2 inademt om die verhoudingen weer goed te brengen.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2005, 16:49
Verwijderd
CO2-vergiftiging krijg je als je opgesloten wordt in een afgesloten ruimte gedurende langere tijd.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2005, 17:01
chem_1
Wel euhm; het is al een tijdje geleden en ik heb het artikel niet bijgehouden, maar ik meen me te herinneren dat het was in een of andere fabriek ? Excuses, maar het enige wat me echt duidelijk is bijgebleven van dat artikel is de 'CO2-vergiftiging'.. Wist niet dat dat mogelijk was, weer wat bijgeleerd dus!Bedankt voor de reacties!
Met citaat reageren
Oud 04-09-2005, 17:08
Supersuri
Supersuri is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 04-09-2005 @ 17:49 :
CO2-vergiftiging krijg je als je opgesloten wordt in een afgesloten ruimte gedurende langere tijd.
Ja maar is het dan de overvloedige CO2 die je dood of het gebrek aan O2?

CO is sowieso giftig, maar weet niet meer wat dat deed met je lichaam.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2005, 17:15
sdekivit
sdekivit is offline
CO bindt covalent aan hemoglobine waardoor het hemoglobine geen zuurstof meer kan transporteren.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2005, 08:43
Smoozy
Smoozy is offline
Wanneer je van alles te veel hebt kan je er dood aan gaan. Daarom is het zo wanneer een vliegtuig neerstort je pure zuurstof krijgt toegediend, wordt je high van en dus voel je minder. Aardig he, die vliegtuigmaatschappijen.
Oud 05-09-2005, 14:41
LiqqY
LiqqY is offline
Citaat:
Smoozy schreef op 05-09-2005 @ 09:43 :
Wanneer je van alles te veel hebt kan je er dood aan gaan. Daarom is het zo wanneer een vliegtuig neerstort je pure zuurstof krijgt toegediend, wordt je high van en dus voel je minder. Aardig he, die vliegtuigmaatschappijen.
Hmm, best komisch. Als je je realiseert dat er dus ook zuurstof junkies zijn
Met citaat reageren
Oud 05-09-2005, 14:51
Verwijderd
Citaat:
Supersuri schreef op 04-09-2005 @ 18:08 :
Ja maar is het dan de overvloedige CO2 die je dood of het gebrek aan O2?

CO is sowieso giftig, maar weet niet meer wat dat deed met je lichaam.
Dat eerste dus, anders noem je het 'stikken' of 'verdrinken' en niet CO2-vergiftiging.

CO is giftig omdat het veel sterker bindt aan hemaglobine dan zuurstof.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2005, 15:51
chem_1
Is een tekort aan O2 ongeveer hetzelfde als een teveel aan CO2? In die zin, dat als er veel CO2 in de lucht is er zowiezo minder zuurstof is.
En CO vergiftiging die zet zich dus op de hemoglobine, zodat deze geen 'plaats' meer hebben om zuurstof te vervoeren.. Maarre, waar zet CO2 zich dan 'op'? Of waar komt die CO2 terecht?
Met citaat reageren
Oud 05-09-2005, 16:01
Verwijderd
Citaat:
chem_1 schreef op 05-09-2005 @ 16:51 :
Is een tekort aan O2 ongeveer hetzelfde als een teveel aan CO2? In die zin, dat als er veel CO2 in de lucht is er zowiezo minder zuurstof is.
En CO vergiftiging die zet zich dus op de hemoglobine, zodat deze geen 'plaats' meer hebben om zuurstof te vervoeren.. Maarre, waar zet CO2 zich dan 'op'? Of waar komt die CO2 terecht?
Zoals ik zei, CO2-vergiftiging treedt op bij langdurige opsluiting in een afgesloten ruimte.

Zo hoor je wel eens berichten over mensen die gesmokkeld worden in vrachtwagens en dan overlijden aan een CO2-vergiftiging. Normale lucht bevat ongeveer 0,04% CO2 en 19% zuurstof. Als je opgesloten bent, kan de CO2 niet weg. Daardoor zal na een tijdje bijvoorbeeld (ik weet niet precies wat dodelijk is) nog maar 4% zuurstof zijn en 15% CO 2. Dan is er nog wel genoeg zuurstof, maar het CO2 ga je dan dood aan.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 20:24
chem_1
Citaat:
sdekivit schreef op 04-09-2005 @ 18:15 :
CO bindt covalent aan hemoglobine waardoor het hemoglobine geen zuurstof meer kan transporteren.
Kijk dit bedoel ik dus; ik weet wat voor schadelijke gevolgen teveel CO heeft op het lichaam. En ik weet nu dat teveel CO2 ook schadelijk is voor het lichaam : maar wélke schade richt die dan aan?
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 06:40
Supersuri
Supersuri is offline
Citaat:
chem_1 schreef op 06-09-2005 @ 21:24 :
Kijk dit bedoel ik dus; ik weet wat voor schadelijke gevolgen teveel CO heeft op het lichaam. En ik weet nu dat teveel CO2 ook schadelijk is voor het lichaam : maar wélke schade richt die dan aan?
Dat je dood gaat maar hoe precies weet ik ook niet
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 17:30
chem_1
Na wat gegoogel heb ik uiteindelijk nog wat gevonden over die CO2-vergiftiging:
-CO2 vergiftiging is inderdaad een teveel aan CO2 in het bloed en wordt hypercapnia genoemd. Symptomen ervan zijn oa. spierpijn, duizeligheid en bewusteloosheid.
-Daarentegen kan men ook een tekort aan CO2 hebben, wat men dan hypocapnia noemt. In dit geval krijgt de persoon nauwelijks prikkels die hem doen ademhalen, waardoor de persoon dus zeer traag gaat ademen. Zelfde symptomen.
Zo, ik denk dat dit topic mag afgesloten worden..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten