Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-09-2005, 10:53
Unique Clone
Unique Clone is offline
Ik heb een vraagje.

Als ik bijvoorbeeld mijn stem opneem, op een muziekje of wat dan ook, dan heeft het een soort van live effect. Alsof ter plekke iemand staat te praten. Hoe krijg je het effect alsof het als het ware in de muziek geweven is?
Oud 09-09-2005, 14:43
Ce-El-Wan
Ce-El-Wan is offline
a: een betere microfoon kopen

b: equalizen

c: een compressor tijdens het recorden gebruiken
Oud 09-09-2005, 14:50
Verwijderd
zorgen dat je in een ruimte met weinig echo opneemt

Met mijn sennheiser mic van 50 euro heb ik nog geen last van reverberance
Met citaat reageren
Oud 09-09-2005, 15:08
Ce-El-Wan
Ce-El-Wan is offline
Citaat:
cut_off schreef op 09-09-2005 @ 15:50 :

ik heb philips mic van 36 euro en die doet t ook prima
Oud 09-09-2005, 16:15
Unique Clone
Unique Clone is offline
Citaat:
Ce-El-Wan schreef op 09-09-2005 @ 15:43 :

Ik hoef geen betere microfoon ik heb een Shure PG48 en ben daar wel tevreden mee.

Stomme vraag misschien maar wat is equalizen?

Wat is een compressor, wat doet het, hoe duur is het, kan ik het op een computer gebruiken en waar kan je zoiets kopen?
Oud 09-09-2005, 16:16
Unique Clone
Unique Clone is offline
Citaat:
cut_off schreef op 09-09-2005 @ 15:50 :

De ruimte is echo vrij gelukkig
Oud 09-09-2005, 16:20
Ce-El-Wan
Ce-El-Wan is offline
Citaat:
Unique Clone schreef op 09-09-2005 @ 17:15 :
Ik hoef geen betere microfoon ik heb een Shure PG48 en ben daar wel tevreden mee.

Stomme vraag misschien maar wat is equalizen?

Wat is een compressor, wat doet het, hoe duur is het, kan ik het op een computer gebruiken en waar kan je zoiets kopen?
dmv van equalizen (je frequenties bijstellen kort gezegd) kun je dmv van minder bas of meer mid of minder hoog etc. je vocaal geluid meer afstemmen op je muziek zodat het er beter in past.

een compressor zorgt er eigenlijk voor dat alle input stabiel wordt weergegeven, t trekt alle levels naar een bepaald niveau toe. Je hebt zo hard en softwarematig, en als je achteraf een compressor over je vocals gooit werkt dat voor 'amateurmuzikanten' (en daar schaar ik mezelf ook onder) eigenlijk ook wel afdoende.
Oud 09-09-2005, 16:27
botulismf
botulismf is offline
idd.
digitaal equalizen en compressen werkt prima. En dat kan bij wijze van spreken al in Fruity Loops (ik weet dat je dat gebruikt)
Oud 09-09-2005, 16:33
Unique Clone
Unique Clone is offline
Citaat:
botulism schreef op 09-09-2005 @ 17:27 :
idd.
digitaal equalizen en compressen werkt prima. En dat kan bij wijze van spreken al in Fruity Loops (ik weet dat je dat gebruikt)
Ja alleen voor het instrumentale gedeelte. Meestal nemen we het op mt Magix Music Maker 2004 en daar voegen we het samen. Alleen het heeft vaak een soort van live sfeertje eroverheen, waarom weet ik niet. Tussen de microfoon zit trouwens nog een vaag mengpaneel.

Citaat:
Ce-El-Wan schreef op 09-09-2005 :
dmv van equalizen (je frequenties bijstellen kort gezegd) kun je dmv van minder bas of meer mid of minder hoog etc. je vocaal geluid meer afstemmen op je muziek zodat het er beter in past.

een compressor zorgt er eigenlijk voor dat alle input stabiel wordt weergegeven, t trekt alle levels naar een bepaald niveau toe. Je hebt zo hard en softwarematig, en als je achteraf een compressor over je vocals gooit werkt dat voor 'amateurmuzikanten' (en daar schaar ik mezelf ook onder) eigenlijk ook wel afdoende.
Hmm ok bij equalizen weet ik wel wat je bedoeld, namelijk al die schuifknopjes.

Maar weet je dan een softwarematige compressor toevallig?
Oud 09-09-2005, 16:35
botulismf
botulismf is offline
Citaat:
Unique Clone schreef op 09-09-2005 @ 17:33 :
Ja alleen voor het instrumentale gedeelte.
wat bedoel je?
je kan ook prima stem/zang compressen.
Oud 09-09-2005, 16:41
Unique Clone
Unique Clone is offline
Citaat:
botulism schreef op 09-09-2005 @ 17:35 :
wat bedoel je?
je kan ook prima stem/zang compressen.
Ja dat is het enige gedeelte van fruityloops waarin ik niet zo thuis ben, maar ik zal een een manual zoeken waarin het staat uitgelegt. Magix Music Maker is namelijk heel makkelijk dus vandaar ik die gebruik.
Oud 10-09-2005, 01:53
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Ce-El-Wan schreef op 09-09-2005 @ 17:20 :

Er bestaat ook een apparaat in de PA/studiotechniek die het omgekeerde doet, een expander.

Een expander verhoogt het signaal tot het niveau van het ingangssignaal tot de ingestelde waarde (threshold). alle signalen onder de ingestelde waarde worden versterkt tot een bepaalde waarde, zo wordt een grotere signaal/ruis verhouding verkregen.

Bij zang zou je beter een zg esser kunnen gebruiken, dit apparaat onderdrukt de scherpe s en zz klanken die bij zang en spraak veel voorkomt, zo wordt het onaangenaam 'sissen' uit het zangsignaal gehaald.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2005, 10:06
Ce-El-Wan
Ce-El-Wan is offline
Citaat:
Cornel schreef op 10-09-2005 @ 02:53 :
Er bestaat ook een apparaat in de PA/studiotechniek die het omgekeerde doet, een expander.

Een expander verhoogt het signaal tot het niveau van het ingangssignaal tot de ingestelde waarde (threshold). alle signalen onder de ingestelde waarde worden versterkt tot een bepaalde waarde, zo wordt een grotere signaal/ruis verhouding verkregen.

Bij zang zou je beter een zg esser kunnen gebruiken, dit apparaat onderdrukt de scherpe s en zz klanken die bij zang en spraak veel voorkomt, zo wordt het onaangenaam 'sissen' uit het zangsignaal gehaald.
dat ding heet toch een de-esser? daar kun je ook een spatschermpje voor gebruiken, dat helpt meestal ook al redelijk afdoende
Oud 10-09-2005, 10:09
Ce-El-Wan
Ce-El-Wan is offline
oh, en ik ben toch voor een compressor op zang, met een expander haal je de peaks er nog niet echt uit, tenzij je een combinatie van beide hebt natuurlijk
Oud 10-09-2005, 10:55
Hi, I'm Nora
Hi, I'm Nora is offline
Citaat:
Ce-El-Wan schreef op 10-09-2005 @ 11:06 :
dat ding heet toch een de-esser? daar kun je ook een spatschermpje voor gebruiken, dat helpt meestal ook al redelijk afdoende
die hoge s tonen blijven dan nog bestaan. of dat schermpje moet die hoge freq's dempen..
Met citaat reageren
Oud 10-09-2005, 10:58
Hi, I'm Nora
Hi, I'm Nora is offline
Je kunt trouwens het beste een nieuwe microfoon kopen ik neem aan dat je nu een brak kruidvat microfoontje gebruikt. eq-en heeft weinig zin omdat de klank van het geluid hetzelfde blijft. je zou kunnen opnemen met een dikke handdoek over je hoofd heen dat zou het zo droog mogelijk moeten maken. je kunt ook proberen om extreem te compressen. er zijn zat compressor plugins met vocal pre-sets. je moet alleen wel beseffen dat je met MAGIX n00bmaker niet erg ver komt... en ook niet met je huidige mic

btw. laat het mic geluid eens horen. (zonder muziek erbij)
Met citaat reageren
Oud 10-09-2005, 15:33
Verwijderd
Heb je überhaupt iets gelezen van het topic?
Met citaat reageren
Oud 10-09-2005, 18:11
0123456789
0123456789 is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 10-09-2005 @ 16:33 :
Heb je überhaupt iets gelezen van het topic?
Da vroeg ik me dus ook al af...

Ik vind het zelf trouwens wel leuk als muziek een beetje 'live' klinkt, mits op de goede manier. Wat je misschien ook kan proberen is gewoon je mond wat dichter bij de mic te houden... Scheelt al een hoop qua reverb. Voor de rest heb je van m-audio redelijk goedkope maar aardige compressors als je toch voor hardware kiest. Zelf gebruik ik vaak de multiband compressor plugin van Nuendo (weliswaar onder Wavelab) voor compressie, en ik moet zeggen, voor een gratis ding is het een retegoeie plugin.
Maar de keywords van muziek zijn vaak ook: met de kutste spullen kan je nog hele goede producties maken, als je maar geduld ervoor opbrengt. Ik denk dat dat voor jou ook geld en dat je gewoon per nummer ff wat meer tijd ervoor moet uittrekken.
Maargoed, das mijn visie.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 21:35
Unique Clone
Unique Clone is offline
Citaat:
Hi, I'm Nora schreef op 10-09-2005 @ 11:58 :
Je kunt trouwens het beste een nieuwe microfoon kopen ik neem aan dat je nu een brak kruidvat microfoontje gebruikt. eq-en heeft weinig zin omdat de klank van het geluid hetzelfde blijft. je zou kunnen opnemen met een dikke handdoek over je hoofd heen dat zou het zo droog mogelijk moeten maken. je kunt ook proberen om extreem te compressen. er zijn zat compressor plugins met vocal pre-sets. je moet alleen wel beseffen dat je met MAGIX n00bmaker niet erg ver komt... en ook niet met je huidige mic

btw. laat het mic geluid eens horen. (zonder muziek erbij)
Hoe loos is deze post. Lees het topic zou ik zeggen.
Oud 11-09-2005, 21:36
Unique Clone
Unique Clone is offline
Citaat:
wardt schreef op 10-09-2005 @ 19:11 :
Da vroeg ik me dus ook al af...

Ik vind het zelf trouwens wel leuk als muziek een beetje 'live' klinkt, mits op de goede manier. Wat je misschien ook kan proberen is gewoon je mond wat dichter bij de mic te houden... Scheelt al een hoop qua reverb. Voor de rest heb je van m-audio redelijk goedkope maar aardige compressors als je toch voor hardware kiest. Zelf gebruik ik vaak de multiband compressor plugin van Nuendo (weliswaar onder Wavelab) voor compressie, en ik moet zeggen, voor een gratis ding is het een retegoeie plugin.
Maar de keywords van muziek zijn vaak ook: met de kutste spullen kan je nog hele goede producties maken, als je maar geduld ervoor opbrengt. Ik denk dat dat voor jou ook geld en dat je gewoon per nummer ff wat meer tijd ervoor moet uittrekken.
Maargoed, das mijn visie.
Ik zal binnenkort eens wat in elkaar knutselen, proberen de compressor te gebruiken etc.
Oud 11-09-2005, 21:52
Hi, I'm Nora
Hi, I'm Nora is offline
Citaat:
Unique Clone schreef op 11-09-2005 @ 22:35 :
Hoe loos is deze post. Lees het topic zou ik zeggen.
okay, 1 post gemist waarin je hebt verteld dat je een shure mic hebt. vergeet dat dan maar. is de rest dan ook useless?
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 21:56
DeadNation
DeadNation is offline
Neem gewoon niets op. Die shit is toch wack. Althans de troep die je hier gepost hebt.
Oud 11-09-2005, 21:58
Verwijderd
Ook een erg goeie
Met citaat reageren
Oud 12-09-2005, 06:30
0123456789
0123456789 is offline
Laat die jongen zich eens bewijzen joh...
Met citaat reageren
Oud 13-09-2005, 14:37
StijnSpoortNiet
StijnSpoortNiet is offline
Citaat:
Unique Clone schreef op 09-09-2005 @ 17:33 :
Ja alleen voor het instrumentale gedeelte. Meestal nemen we het op mt Magix Music Maker 2004 en daar voegen we het samen. Alleen het heeft vaak een soort van live sfeertje eroverheen, waarom weet ik niet. Tussen de microfoon zit trouwens nog een vaag mengpaneel.

Hmm ok bij equalizen weet ik wel wat je bedoeld, namelijk al die schuifknopjes.

Maar weet je dan een softwarematige compressor toevallig?
Waves
Oud 13-09-2005, 21:37
0123456789
0123456789 is offline
Citaat:
StijnSpoortNiet schreef op 13-09-2005 @ 15:37 :
Waves
Met citaat reageren
Oud 14-09-2005, 07:57
Verwijderd
Citaat:
Cornel schreef op 10-09-2005 @ 02:53 :

Een compressor kun je meestal gewoon als Expander instellen door de verhouding op 2:2:1 te zetten.

Die PG48 is opzich al een goede start, compressors kun je het geheel wel mee verbeteren maar je kunt het er ook een stuk slechter mee maken.

http://www.recordingproject.com/features.php <-hier staan wel wat bruikbare artikelen over instellen van compressors/eq-en/gate's enz enz.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2005, 15:37
PaulieStriker
PaulieStriker is offline
Citaat:
Ce-El-Wan schreef op 09-09-2005 @ 15:43 :

amen
Oud 14-09-2005, 20:10
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Fake schreef op 14-09-2005 @ 08:57 :
Een compressor kun je meestal gewoon als Expander instellen door de verhouding op 2:2:1 te zetten.

Een compressor kun je ook als limiter instellen.

Maar of dat zo verantwoord is!
Met citaat reageren
Oud 23-09-2005, 17:36
Unique Clone
Unique Clone is offline
Ik heb hier dan freestyle (dus als test) stemmen overheen gemixt en er een compressor overheen gegooit. Dus niet de tekst gaan beoordelen want dat gaat ff nergens over. Ik heb liever wat tips wat betreft de compressor gebruiken. Ik gebruik de compressor van Magix.
Reageren

Regels voor berichten