Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-09-2005, 22:13
Black Knight
Black Knight is offline
Weet iemand misschien waar ik de originele versie van Mein Kampf uit kan halen?

Dus de Duitse ongecensureerde versie.
Oud 01-09-2005, 22:18
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Hij staat vast en zeker wel ergens online. In het nederlands leest het overigens al voor geen meter, dus duits? Algoed, ik wens je veel plezier.
Oud 01-09-2005, 22:24
ragdoll
ragdoll is offline
Internet idd... Daar zijn overigens nog wel meer van dat soort gezellige geschriften te vinden.
Oud 01-09-2005, 22:34
Millroy
Millroy is offline
Mijn grootvader heeft een eerste druk ervan. In het Duits.
Geschreven in Gotische letters.
En gedrukt in die dwerg zijn "bloei" periode, met een bijgevoegde biografie. Lekker vol propaganda en zo.
Best lame.
Oud 01-09-2005, 22:48
Hakuna
Hakuna is offline
Wist je dat in veel bibliotheken in Amerika sommige boeken over (kern)wapens, terreurboeken, en bv ''Mein Kampf'' bij de FBI geregistreerd staan, zo kunnen ze altijd nagaan wie dit soort boeken leest en leent.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2005, 22:50
Astuanax
Astuanax is offline
Hitler was een ramp van een schrijver. Ik heb zoieso toch geen behoefte aan zo'n boek maar volgens mij vind je het wel op een of andere neonazisite of wie weet zelfs in de bib?
Geen aanrader though, de eerste zinnen waren al oersaai
Oud 01-09-2005, 22:54
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Astuanax schreef op 01-09-2005 @ 23:50 :
Hitler was een ramp van een schrijver. Ik heb zoieso toch geen behoefte aan zo'n boek maar volgens mij vind je het wel op een of andere neonazisite of wie weet zelfs in de bib?
Hij heeft dit boek geschreven toen hij enkele jaren in de gevangenis zat, voordat hij in 1933 aan de macht kwam.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2005, 22:56
Astuanax
Astuanax is offline
Citaat:
Cornel schreef op 01-09-2005 @ 23:54 :
Hij heeft dit boek geschreven toen hij enkele jaren in de gevangenis zat, voordat hij in 1933 aan de macht kwam.
Ja en dan...
neemt niet weg dat hij een prutsschrijver was
Oud 01-09-2005, 23:10
Millroy
Millroy is offline
Citaat:
Cornel schreef op 01-09-2005 @ 23:54 :
En wat bewijst dat?
En waar slaan die Rolleyes weer op?
Oud 02-09-2005, 07:25
Verwijderd
Citaat:
Cornel schreef op 01-09-2005 @ 23:48 :
Wist je dat in veel bibliotheken in Amerika sommige boeken over (kern)wapens, terreurboeken, en bv ''Mein Kampf'' bij de FBI geregistreerd staan, zo kunnen ze altijd nagaan wie dit soort boeken leest en leent.
"se7en" gezien?
Met citaat reageren
Oud 02-09-2005, 10:23
Astuanax
Astuanax is offline
Citaat:
Millroy schreef op 02-09-2005 @ 00:10 :
En wat bewijst dat?
En waar slaan die Rolleyes weer op?

Wij begrijpen elkaar
Oud 02-09-2005, 11:21
Verwijderd
Een zoektocht op google met 'Mein kampf pdf' als termen levert al genoeg op. Het zal niet lang duren voordat je ye olde ongecensureerde versie hebt.

Als je geen zin hebt in vierkante ogen en hem hardcover wil hebben, wens ik je veel succes. Het boek is tegelijk hier en daar verboden geweest en is in andere kringen weer veel gevraagd. Er kan dus nooit een overvloed van zijn.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 02-09-2005, 12:21
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
*blue angel* schreef op 02-09-2005 @ 08:25 :
"se7en" gezien?
Discovery channel... FBI files.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2005, 14:26
Verwijderd
Hitler schreef zijn boek zelf niet. Ik geloof dat de uiteindelijke ghostwriter Rudolph Hess was. Daarom loopt het boek ook voor gene meter, denk ik. Hitler was in zijn redevoeringen immers wel ijzersterk.

voor iedereen die daar behoefte aan heeft.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2005, 14:49
DrunkenMagician
DrunkenMagician is offline
Ik heb hem weleens gedeeltelijk gelezen. Staat gewoon op het internet, gewoon een beetje zoeken en je vind hem wel. Best interessant, ook al is het nogal een saai boek.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2005, 15:51
FEARandLOATHING
FEARandLOATHING is offline
Gewoon bij een download programma intypen en dan krijg ja alle talen van de wereld. Het boek is opzich wel saai, maar ook wel weer maf hoe iemand zo gestoord kan redeneren. Ik heb ook ergens gelezen dat er een vertaling is en dat die is uitgebracht onder een andere naam en dat die wel weer legaal is.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2005, 16:05
Anki
Anki is offline
Citaat:
Grimm schreef op 02-09-2005 @ 16:26 :
Hitler schreef zijn boek zelf niet. Ik geloof dat de uiteindelijke ghostwriter Rudolph Hess was. Daarom loopt het boek ook voor gene meter, denk ik. Hitler was in zijn redevoeringen immers wel ijzersterk.

Achzo..maar waarom wordt overal dan verteld dat hij het zelf geschreven heeft?
Oud 02-09-2005, 18:15
SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Citaat:
Grimm schreef op 02-09-2005 @ 15:26 :

Hij heeft het toch juist in de gevangenis geschreven?

Btw, ik hoorde van mijn geschiedenis leraar (hij heeft waarschijnlijk 'mein kampf' in zijn bezit) dat hij het boek een keer wilde voorlezen aan een havo groep, maar dat deze na de eerste paar bladzijdes hem vroegen op te houden, dus hoe gruwelijk zal dat wel niet zijn .
Met citaat reageren
Oud 02-09-2005, 20:48
Verwijderd
Citaat:
Anki schreef op 02-09-2005 @ 17:05 :
Achzo..maar waarom wordt overal dan verteld dat hij het zelf geschreven heeft?
Zijn naam staat erbij. 'Het boek van Adolf Hitler'. Hitler kon geen boeken schrijven. Het zijn weliswaar zijn ideeën gepubliceerd, maar niet zijn schrijftalent. Ooit van het begrip ghostwriter gehoord?
Met citaat reageren
Oud 02-09-2005, 20:52
Verwijderd
Citaat:
Simoen schreef op 02-09-2005 @ 19:15 :

Btw, ik hoorde van mijn geschiedenis leraar (hij heeft waarschijnlijk 'mein kampf' in zijn bezit) dat hij het boek een keer wilde voorlezen aan een havo groep, maar dat deze na de eerste paar bladzijdes hem vroegen op te houden, dus hoe gruwelijk zal dat wel niet zijn .
Het is gruwelijk droog materiaal. Je moet wel een ernstige wil hebben om door te bijten.

Hitler > gevangenis? Laat me niet lachen. Hij had een dorp tot zijn beschikking, hij mocht dat dorp alleen niet uit. Hij trok zich terug in een slot (kasteel?) en daar schreef hij met Rudolph Hess zijn b00kje.

Het is net zoiets als denken dat 'Mein Kampf' mijn kamp betekent. Eigenlijk betekent het 'mijn strijd'.
'Op 6 december 1939 verscheen Mijn kamp, de Nederlandse vertaling van de NSB'er Steven Barends, bij uitgeverij De Amsterdamsche Keurkamer. Als Nederlandse titel overwoog uitgever George Kettmann eerst nog 'Mijn strijd'. Toch koos hij voor 'kamp', omdat deze klank al bij voorbaat elke twijfel uitsloot, of men wel met hét boek van de Duitse Führer te maken had, aldus Kettmann.'

Citaat:
Mein Kampf

Mein Kampf (Mijn strijd) is een boek geschreven door Adolf Hitler in 1924 tijdens zijn gevangenschap in Landsberg en later bewerkt door zijn secretaris Rudolf Hess en andere medegedetineerden, waaronder Ernst Hanfstaengl, Bernhard Stempfle en Emil Maurice. Het bevat de ideeen die Hitler had over Duitsland, ras en politiek. Hoewel verboden in sommige landen is het vrij eenvoudig te vinden en te lezen op internet.
Wikipedia

Mijn geschiedenisleraar vertelde me dat Hitler het dus uiteindelijk gewoon gedicteerd had aan die personen, en dat alleen Hess er iets van kon bakken.

Laatst gewijzigd op 02-09-2005 om 21:03.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2005, 00:52
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Grimm schreef op 02-09-2005 @ 21:52 :

Hitler > gevangenis? Laat me niet lachen. Hij had een dorp tot zijn beschikking, hij mocht dat dorp alleen niet uit. Hij trok zich terug in een slot (kasteel?) en daar schreef hij met Rudolph Hess zijn b00kje.

Lees dit maar eens, een citaat uit zijn biografie.

De Münich Putsch ( staatsgreep) :
In 1923 krijgt de partij een steeds grotere betekenis in Beieren. Dit te danken aan het crisisjaar dat 1923 is. In deze tijd in er hyperinflatie, ook is het Ruhrgebied bezet door de Fransen, omdat Duitsland zijn oorlogsschulden niet kon betalen. In het najaar bedenkt Hitler een putsch te München tegen de Beierse regering, waarvoor hij de medewerking van Erich Ludendorff en andere officieren had weten te winnen. De putsch vond (vervroegd) plaats op 8 november, maar mislukte. Hitler werd hierdoor tot 5 jaar gevangenisstraf veroordeeld. Maar hij hoefde er maar 8 maanden (van apr. '24 tot dec. '24) uit te zitten. In deze periode schrijft hij met hulp van Rudolf Hess ( zijn secretaris) het eerste deel van 'Mein Kampf'. De NSDAP wordt verboden net zoals de SA en de SS. Nadat Hitler was vrijgekomen kreeg hij een openbaar spreekverbod voor diverse deelstaten. Dit verbod bleef van kracht tot 1928. Ondertussen groeide de partij weer langzaam en in 1926 werd Hitler partijleider. Hij maakte er een duurzame, stevige eenheid van. De publicatie van het tweede deel van 'Mein Kampf' maakte hem financieel minder afhankelijk (1925-1926).
Met citaat reageren
Oud 03-09-2005, 08:04
Verwijderd
Citaat:
Cornel schreef op 03-09-2005 @ 01:52 :
Lees dit maar eens, een citaat uit zijn biografie.
Jajaja, dat weet ik wel Alleen die gevangenis was niet bepaald een gevangenis zoals je die voor zou stellen
Met citaat reageren
Oud 03-09-2005, 14:32
2079
2079 is offline
Citaat:
Astuanax schreef op 01-09-2005 @ 23:50 :
Hitler heeft het niet zelf geschreven, hij citeerde het aan zijn getrouwe Rudolf Hess die het daarna op papier zette.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2005, 16:59
Millroy
Millroy is offline
Citaat:
Grimm schreef op 02-09-2005 @ 15:26 :
Citaat:
Hitler heeft het niet zelf geschreven, hij citeerde het aan zijn getrouwe Rudolf Hess die het daarna op papier zette
Heb jij wel alles gelezen voor je die post maakte?
Oud 04-09-2005, 11:26
2079
2079 is offline
Citaat:
Millroy schreef op 03-09-2005 @ 17:59 :
Heb jij wel alles gelezen voor je die post maakte?
Wat verwacht je nou als antwoord? Een 'Pardon'?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-09-2005, 14:19
Guenevery
Guenevery is offline
Staat in ongeveer alle talen op het Internet, wij hebben de Duitse versie gebruikt voor ons GS PO (daar je 'bronnen' moest gebruiken, en ons dit wel geschikt leek). En ik heb het boek op audio staan ergens. Nooit echt aan toe gekomen om helemaal af te luisteren, maar wie eens een avondje flink wilt lachen... Dat boek is echt te ziek voor woorden. Als iedereen het gelezen zou hebben voor WOII zou er waarschijnlijk niet eens wat zijn gebeurd, in iedergeval niet onderleiding van Mister Adolf, dan zou hij tegen die tijd lang en breed in het gekke huis hebben gezeten.

Het is gewoon erg om te zien wat sommige mensen vinden van de wereld.
Oud 04-09-2005, 20:27
Verwijderd
Citaat:
Guenevery schreef op 04-09-2005 @ 15:19 :
... in iedergeval niet onderleiding van Mister Adolf, dan zou hij tegen die tijd lang en breed in het gekke huis hebben gezeten.
Nou... Je wilt niet weten wat mensen doen als ze honger hebben.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2005, 21:41
Astuanax
Astuanax is offline
Citaat:
Millroy schreef op 04-09-2005 @ 22:23 :
Ach, het had zeker beter gekunnen dan wat je nu gepost hebt.
Nu heb je, naast een onoplettende, overbodige post ook nog een onbeleefde, zelfingenomen post geplaatst.
Wat verwacht jij nou? Een bravo voor je leuke comeback?
waw, jij bent een teef
Oud 05-09-2005, 07:34
Guenevery
Guenevery is offline
Citaat:
Grimm schreef op 04-09-2005 @ 21:27 :
Nou... Je wilt niet weten wat mensen doen als ze honger hebben.
Misschien als ze dat boek van snoeppapier hadden gemaakt. Zou het nuttig zijn geweest (Misschien maar gelijk de bijbel vervaardigen daarin, zou ook de wereldhonger wat minder zijn)
Oud 05-09-2005, 07:49
Verwijderd
Citaat:
Guenevery schreef op 05-09-2005 @ 08:34 :
Misschien als ze dat boek van snoeppapier hadden gemaakt. Zou het nuttig zijn geweest (Misschien maar gelijk de bijbel vervaardigen daarin, zou ook de wereldhonger wat minder zijn)
Letters leggen in friet
Met citaat reageren
Oud 05-09-2005, 07:50
Verwijderd
Citaat:
Millroy schreef op 04-09-2005 @ 22:23 :
Ach, het had zeker beter gekunnen dan wat je nu gepost hebt.
Nu heb je, naast een onoplettende, overbodige post ook nog een onbeleefde, zelfingenomen post geplaatst.
Wat verwacht jij nou? Een bravo voor je leuke comeback?
Gedraag je, ook jouw posts dragen niets bij. Chill out en ga wijn drinken
Met citaat reageren
Oud 05-09-2005, 10:03
Verwijderd
Ik zie nu al vijf (zes, deze meegeteld) overbodige posts naar aanleiding van één overbodig bericht. Ik weet niet of dat de meest effectieve manier is om de thread strakker on-topic te houden.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 05-09-2005, 11:22
Verwijderd
Citaat:
LUH-3417 schreef op 05-09-2005 @ 11:03 :
Ik zie nu al vijf (zes, deze meegeteld) overbodige posts naar aanleiding van één overbodig bericht. Ik weet niet of dat de meest effectieve manier is om de thread strakker on-topic te houden.

LUH-3417
(Zeven!)

De thread blijft wel mooi bovenin. Stelselmatig hard slaan wil wel eens helpen. Laten we er dan meteen een Mein Kampf discussiethread van maken.

Ik vind het opmerkelijk dat het boek 'Mijn kamp' werd genoemd, in plaats van de juiste vertaling. Ik denk dat de meeste NederLANDERS DIE IETS VAN HET BOEK ZOUDEN BEGRIJPEN, DE VERTALING OOK WEL ZOUDEN KENNEN.

capslock.

Grimm
Met citaat reageren
Oud 05-09-2005, 11:36
Eye of Sauron
Eye of Sauron is offline
Heb het boek gelezen, en kan me er wel in vinden.....
Oud 10-09-2005, 16:39
Rj11
Rj11 is offline
Citaat:
Lars Bisschops schreef op 01-09-2005 @ 23:13 :

Dus de Duitse ongecensureerde versie.
Het schijnt dat je hem gewoon in de bibliotheek kunt halen.
Ik hoorde dat je hem dan niet mag lenen, maar hem ter plaatse moet lezen onder toezicht van een medewerker of in deleesruimte zonder toezicht, maar die dan wel op slot gedaan word. Dit komt omdat het boek een erg zeldzaam is en twee de gedachten vaneen zieke geest bevat.
Het boek is ook erg moeilijk te lezen door de vreemde formuleringen die adolf hitler gebruikt.
Oud 10-09-2005, 21:15
Verwijderd
Ik snap niet waarom mensen Mein Kampf als een soort Egyptisch Dodenboek als een ultieme manifestatie van het kwaad beschouwen. Ok, Hitler was slecht, dat weten we allemaal, en zijn boek zal ook een hoop van dat rotte in zich hebben, maar ik vind het kinderachtig als we er als voltallige cultuur omheen gaan staan en er naar wijzen terwijl we zeggen "Oh ho bobobo, da mag nie!"

Op die manier maak je er alleen maar meer taboe van en krijgt het een cultstatus. Allemaal aandacht die het misschien niet eens zou krijgen als mensen er normaal over zouden doen.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 10-09-2005, 21:52
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Citaat:
rjnirvana schreef op 10-09-2005 @ 17:39 :
Het schijnt dat je hem gewoon in de bibliotheek kunt halen.
Ik hoorde dat je hem dan niet mag lenen, maar hem ter plaatse moet lezen onder toezicht van een medewerker of in deleesruimte zonder toezicht, maar die dan wel op slot gedaan word. Dit komt omdat het boek een erg zeldzaam is en twee de gedachten vaneen zieke geest bevat.
Het boek is ook erg moeilijk te lezen door de vreemde formuleringen die adolf hitler gebruikt.
...en je adresgegevens worden voor de zekerheid maar even doorgegeven aan de AIVD?

Voor zover ik weet is het boek (weliswaar op aanvraag) bij onze bibliotheek gewoon te lenen.
Oud 11-09-2005, 06:51
Verwijderd
En dan voel ik me zelfs nog gemotiveerd genoeg om te twijfelen aan de volledige slechtheid van Hitler
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 11:12
Verwijderd
Je weet wat ik daar pas over zei in de BH-Bode.

(Aangenomen dat je die leest... wat ik eigenlijk niet moet doen. )

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 17:42
Verwijderd
Citaat:
LUH-3417 schreef op 11-09-2005 @ 12:12 :
Je weet wat ik daar pas over zei in de BH-Bode.

(Aangenomen dat je die leest... wat ik eigenlijk niet moet doen. )

LUH-3417
Editie nummer hoeveel?
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 18:22
Verwijderd
#240. Naschrift van de redactie bij het stuk 'Housewitz'.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 18:24
Verwijderd
Citaat:
LUH-3417 schreef op 11-09-2005 @ 19:22 :
#240. Naschrift van de redactie bij het stuk 'Housewitz'.

LUH-3417
Oh, dat stuk. Dat overtuigde me helaas niet.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 21:37
Verwijderd
Damn... En als ik je zeg dat ik echt gelijk heb?

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 12-09-2005, 05:13
Verwijderd
Citaat:
LUH-3417 schreef op 11-09-2005 @ 22:37 :
Damn... En als ik je zeg dat ik echt gelijk heb?

LUH-3417
Nou... daar kan ik dan weer niet tegen op.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2005, 22:45
Verwijderd
Citaat:
Simoen schreef op 02-09-2005 @ 19:15 :

Gruwelijk saai, ja.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2005, 22:49
Verwijderd
Citaat:
Grimm schreef op 05-09-2005 @ 12:22 :
(Zeven!)

De thread blijft wel mooi bovenin. Stelselmatig hard slaan wil wel eens helpen. Laten we er dan meteen een Mein Kampf discussiethread van maken.

Ik vind het opmerkelijk dat het boek 'Mijn kamp' werd genoemd, in plaats van de juiste vertaling. Ik denk dat de meeste NederLANDERS DIE IETS VAN HET BOEK ZOUDEN BEGRIJPEN, DE VERTALING OOK WEL ZOUDEN KENNEN.

capslock.

Grimm
Hoezo 'juiste vertaling'. Kamp is net zo goed strijd als groepje tenten. Zeker in die tijd.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2005, 11:42
Verwijderd
De NSB koos opzettelijke voor 'kamp' in plaats van 'strijd', wegens de herkenbaarheid. Bovendien is 'kamp' niet eens zo erg uit het taalgebruiken verdwenen,... Denk maar aan ergens mee kampen of een tweekamp.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 13-09-2005, 11:43
Raeden
Raeden is offline
Citaat:
http://www.adolfhitler.ws/lib/books/dkampf/dkampf.htm

Trouwens, het is geen aanrader, ik kan me niet voorstellen dat er geen betere manuscripten over het gedachtengoed van het nationaal socialisme bestaan.

Overigens is het echt onzin dat dit boek als gevaarlijk wordt beschouwd. The Lord of the Rings is gevaarlijker. De kans dat je er rare ideën van krijgt is even groot, en bovendien is het een dikker boek, dus kun je er harder mee slaan.

Laatst gewijzigd op 13-09-2005 om 15:13.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2005, 12:07
Eye of Sauron
Eye of Sauron is offline
Citaat:
Jos schreef op 13-09-2005 @ 12:43 :
http://www.adolfhitler.ws/lib/books/dkampf/dkampf.htm

Trouwens, het is geen aanrader, ik kan me niet voorstellen dat er geen betere manuscripten over het gedachtengoed van het nationaal socialisme bestaan.

Overigens is het echt onzin dat dit boek als gevaarlijk wordt beschouwd. The Lord of the Rings is gevaarlijker. De kans dat je er rare ideën van krijgt is even groot, en bovendien is het een dikker boek, dus kun je er harder mee slaan.
Ja, ik krijg rare ideeën van LOTR. Er staat in dat orks slecht zijn dus ga ik alle orks op de wereld vergassen....
Oud 14-09-2005, 12:35
Changshan
Changshan is offline
Citaat:
Eye of Sauron schreef op 14-09-2005 @ 13:07 :
Ja, ik krijg rare ideeën van LOTR. Er staat in dat orks slecht zijn dus ga ik alle orks op de wereld vergassen....
You bastard.

Van mijn orks blijf je af.
Reageren

Regels voor berichten