Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik kan de vraag dus niet beantwoorden. |
![]() |
||
Citaat:
OT: ik heb respect voor iedereen, totdat diegene het verknalt bij me. Dat kun je bijvoorbeeld doen door tegen het WTC op te vliegen, maar ook op andere manieren.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Je hoeft trouwens überhaupt geen overeenstemming te bereiken in een discussie. Een discussie is een bespreking, het gaat niet om het overtuigen, alhoewel dat natuurlijk wel mooi is. Het gaat veeleer om het uitwisselen van standpunten. Dingen als elkaar niet uitschelden, valide argumenten gebruiken, accepteren dat de ander een punt heeft, inzicht proberen te krijgen in de gedachtengang van de ander, et cetera, dat zijn dingen die een fatsoenlijke discussie maken. Maar 'respect' is zoiets vaags, ongrijpbaars, iets dat is komen overwaaien uit het Anglo-Amerikaanse taalgebied en dat in het Nederlands nooit een duidelijke plaats heeft gekregen. Dat irriteert mij mateloos. Daarom gebruik ik het zo min mogelijk. |
![]() |
|
[QUOTE]Reverend schreef op 12-09-2005 @ 18:49 :
Oké, die dingen vind ik dus echt zóóó.... euhm, nietszeggend. |
![]() |
|
Ik probeer van wel, maar ik weet niet in hoeverre ik nog respect heb voor iemand die mijn ouders gruwelijk zou vermoorden. Ik hoop dat ik dat wel kan, maar misschien is het wel naïef.
Toch is het mijn ideaal.
|
Dan toch effe 2 dingen die ik niet begrijp.
@ Yab-Yum: Jij hoopt dat je respect kan hebben voor mensen die je ouders gruwelijk zouden vermoorden? Echt, of hoe bedoel je dat? @ zeep007: Snap ik eigenlijk ook niet helemaal. Zoals jij het zegt, heb je ook respect voor mij. Maar wat wil dat dan zeggen? Je respecteert mij, maar je kent mij toch helemaal niet? Of waaraan verdient mijn buurman bijvoorbeeld jouw respect? |
![]() |
|
ik heb voor iedereen respect. als je mijn ergste vijanden en alle terroristen in een huis propt, dan nog gooi ik er geen bom op.
dus.. maar misschien praat ik anders als iemand iets verschrikkelijks doet bij iemand waar ik van hou.
|
![]() |
er is een verschil tussen respect en respecteren, wat sommige mensen niet helemaal inzien denk ik, ik snap niet hoe je respect voor iedereen kan hebben, ookal hebben mensen bijvoorbeeld terroristen, een misschien in hun logishe reden voor hun daden, dan nog vind ik dat als je dat objectief bekijkt deze redenen ronduit DOM zijn, ik heb respect voor bijna niemand maar vind dat je iedereen moet respecteren mits ze dat ook bij anderen doen
verder word ik schijtziek van het respect bla en het respect hebben voor dit en dat beetje polietieke (meer sociaale tegeenwoordig eigenlijk imo) correctheid vind ik.. |
![]() |
||
Citaat:
Ik bedoel gradatie nummero 1: namelijk dat ik ze respecteer als mens, dat ik hun rechten als op privacy en goede rechtszaak respecteer, hun nog steeds als de persoon achter de moord wil proberen te zien, voor zover mogelijk. Ik respecteer ze natuurlijk niet omdat ze mijn ouders vermoord hebben.
||
Citaat:
Een van de twee zal een "respectbasishouding" moeten hebben, of beide=nog beter, maar volgens mij is het "lekker makkelijk" en lomp en de meest domme keuze om dan te kiezen voor het "ik toon pas respect als..." Da's voorwaardelijk, en egoïstisch. Maar ja, mijn mening. Je kan beter iedereen vanuit respect tegemoet treden.
|
![]() |
Dat ik niet meteen respect heb voor jan en alleman betekend nog niet dat ik respectloos tegen mensen ben (bv bij een eerste onmoeting ofzo)
er is wel een basis respect wat je ziet in normaal gedrag (niet respectloos, maar daarom nog niet echt respect, in de echte zin van het woord) |
![]() |
||
Citaat:
Het is misschien geen respect, maar het toont i.i.g respect.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik heb nog steeds geen bevredigende definitie van het woord 'respect' gezien. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Kijk... In feite zeg je nu: ik ben bereid ieders mening te accepteren, tenzij het een andere dan de mijne is ![]()
||
Citaat:
Hoe laag de waarde ook is ![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
En dat is respect omdat ik daarmee wil aangeven: ik laat jou -ook al heb je vreselijke dingen gedaan- in je waarde, ik ontneem je niet je grondrechten, ik probeer nog steeds fatsoenlijk met je om te gaan. (ik spreek hier over die moordenaar die ik aanhaalde) En dat doe ik echt niet om dat dat zo afgesproken is, maar omdat ik dat zie als een vorm van respect die ik jegens iedereen ongeacht zijn/haar achtergrond en daden moet "praktizeren." (kan juiste woord even niet vinden)
||
Citaat:
Of een poging deden tot. (zoals ik) Ik snap het wel, maar volgens mij moet je daar boven staan en is het krachtiger om dan ook nog respect te hebben. (en dan bedoel ik dus niet de waarderende vorm van respect)
|
Respect moet je verdienen. Ik behandel iedereen in principe met respect op het moment dat ik ze voor het eerst ontmoet. En inderdaad het ligt dan aan die persoon zelf of ik in de toekomst mijn respect ook nog toon. Maar heb in ieder geval voor andermans mening wel respect, ook al zal ik het er niet altijd mee eens zijn. Ik zal misschien een discussie aangaan met die persoon, hem mijn standpunt laten horen, maar ik zal hem nooit aanvallen op zijn mening, alleen op zijn argumenten.
Laatst zag ik in mijn woonplaats een allochtone man (waar hij vandaan komt maakt niet uit, een mens is een mens) in een bushokje staan samen met zijn gezin, bestaande uit z'n vrouw en z'n dochtertje van een jaar of drie á vier. Ik moest ook wachten in dat bushokje, bij nadere inspectie zag ik dat die man met z'n hand in het slipje van z'n dochtertje zat. Ik heb hem toen eerst gevraagd waarom hij dat deed, "dat mag ik toch zelf weten" kwam er in gebrekkig Nederlands uit, heb hem toen verteld dat wat hij deed in strijd is met de rechten van een kind. Het kind was verdomme 4 en weet nog niet dat dat niet normaal is. Blijkbaar vond hij het de gewoonste zaak van de wereld, vervolgens vraag ik aan zijn vrouw waarom zij dit soort gedrag toelaat van haar man. "ja, ik kan er niks aan doen". Zag toen ook pas dat de vrouw onder de blauwe plekken zat, toen begonnen mijn vuistjes nogal te jeuken en heb ik die man een ram op zijn bek gegeven, hij ging terug vechten en uiteindelijk lag hij daar nog op straat toen de bus kwam. Ik ben ingestapt, op weg naar mijn vriend, razend van woede dat sommige mensen dus echt geen respect hebben voor anderen. De rechten van de mens, en zeker die van een kind moet je niet overtreden in mijn buurt want dan ga ik de confrontatie met je aan. Moraal van dit verhaal: hebben mensen respect voor mij, en voor andere mensen in het algemeen, ongeacht nationaliteit en dergelijke, dan hebben die mensen mijn respect ook verdient en dan krijgen ze het ook.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Uitkomen voor je geloof? Marzs | 107 | 12-01-2007 21:45 | |
Seksualiteit |
Preutsheid ginno2 | 72 | 12-06-2004 19:30 | |
Lachen is dwaas? fayt-D | 60 | 06-01-2004 16:42 | |
De Kantine |
willen jullie alsjeblieft deze vragenlijst voor me invullen.. Joyce | 50 | 04-01-2003 08:22 | |
Respect Hannibal | 7 | 02-05-2002 18:50 | |
ARTistiek |
Respect Hannibal | 6 | 13-09-2001 17:00 |