Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-09-2005, 17:23
Verwijderd
Heej

In de klas was een discussie bezig over of je respect voor kon hebben voor iedereen, maar dan ook echt voor iedereen. In eerste instantie dacht ik: ja, natuurlijk heb ik respect voor iedereen. Tot een meisje met de opmerking kwam: Nee, ik heb geen respect voor iedereen. De mensen die in de Twin Towers zijn gevlogen, of voor de lol een metrostation opblazen in Londen, daar kan ik geen respect voor opbrengen. Toen had ik ook zo iets van: Daar heeft ze wel een punt. Want hoe kan ik respect opbrengen voor mensen die zoveel pijn en verdriet aanrichten? Een tijd geleden was er een heel gedoe over een nog hele jong stel (16 en 19 meen ik) die hun eigen kind hadden vermoord. Ja sorry hoor, maar voor die mensen kan ik geen respect opbrengen!

Nu denk ik er zo over, maar ik geloof dat mijn gevoel nog een beetje wankel is. Nu vraag ik me af wat jullie hiervan vinden. Kun jij respect opbrengen voor iedereen, zelfs voor terroristen en moordenaars?

Kus,
Caroline
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-09-2005, 17:26
thunder110
thunder110 is offline
Nuja, ik zal iedereen met respect behandelen, rationeel gezien dan. Maar ik heb niet voor iedereen respect.
Oud 11-09-2005, 17:28
George
George is offline
Citaat:
thunder110 schreef op 11-09-2005 @ 18:26 :
Nuja, ik zal iedereen met respect behandelen, rationeel gezien. Maar ik heb niet voor iedereen respect.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 17:42
justhanna
justhanna is offline
Er zijn genoeg mensen die ik niet respecteer, maar die ik wel gewoon in hun waarde laat.
Oud 11-09-2005, 17:43
ikbenroy
ikbenroy is offline
Ik probeer altijd iedereen te respecteren zoals hij of zij is. Maar er zijn inderdaad grenzen zoals die terroristen die je noemt.
De enige vorm van respect die ik daar voor kan bedenken is dat ze hun leven willen opgeven voor hun geloof. Dat is toch best iets om respect voor te hebben. Helaas gebruikten deze mensen een, voor mij, verkeerd middel.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 18:16
gezweetwel
gezweetwel is offline
Kijk, dat je geen begrip kunt opbrengen voor die mensen, dat snap ik. Waar jij het over hebt, dat zijn dingen die in de krant staan. Zit met ze in een kamer, luister naar ze. Ze hebben motieven, denkwijzen, een verhaal. Pure kwaadheid bestaat volgens mij nauwelijks. Het is niet omdat je 'dat zelf nooit zou doen', dat je geen respect kan hebben voor hen als een persoon, ongeacht de keuzes die ze gemaakt hebben. En dat betekent niet dat ik akkoord ben met de manier waarop bvb terrorristen handelen.
Oud 11-09-2005, 18:27
Verwijderd
Stapje terug, wat is 'respect hebben' voor iemand? Is dat hetzelfde als ontzag hebben voor hem, bang zijn voor hem, waardering hebben voor zijn prestaties? Wat is respect? Je hoort het overal maar het is typische kretologie.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 18:42
gezweetwel
gezweetwel is offline
Ik denk niet dat de TS bedoelt: een vreugdedansje voor iemand maken
Gewoon 'in hun waarde laten', msh? 'leven en laten leven'?
Oud 11-09-2005, 18:57
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
nare man schreef op 11-09-2005 @ 19:27 :
Stapje terug, wat is 'respect hebben' voor iemand? Is dat hetzelfde als ontzag hebben voor hem, bang zijn voor hem, waardering hebben voor zijn prestaties? Wat is respect? Je hoort het overal maar het is typische kretologie.
Ja, inderdaad, als je de definitie van de online Van Dale hanteert, zou respect een 'gevoel van bewondering op geestelijk en zedelijk vlak' voor iemand betekenen, al dan niet uit angst. Ik denk dat die definitie toch wel te beladen is voor het alledaags gebruik van het woord 'respect'.
Oud 11-09-2005, 21:19
Muspel
Muspel is offline
Ik heb zeker niet voor iedereen respect
En daar hoeven ze niet eens voor in de Twin Towers gevlogen te zijn. Ik heb voor sommige mensen gewoon géén respect, om uiteenlopende redenen.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 22:07
Verwijderd
Citaat:
Muspel schreef op 11-09-2005 @ 22:19 :
Ik heb zeker niet voor iedereen respect
En daar hoeven ze niet eens voor in de Twin Towers gevlogen te zijn. Ik heb voor sommige mensen gewoon géén respect, om uiteenlopende redenen.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2005, 00:26
Verwijderd
Citaat:
thunder110 schreef op 11-09-2005 @ 19:57 :
Ja, inderdaad, als je de definitie van de online Van Dale hanteert, zou respect een 'gevoel van bewondering op geestelijk en zedelijk vlak' voor iemand betekenen, al dan niet uit angst. Ik denk dat die definitie toch wel te beladen is voor het alledaags gebruik van het woord 'respect'.
Juistem. Je kunt vrij zeker stellen dat 'je moet respect hebben voor me' in het tegenwoordige spraakgebruik betekent 'je mag het niet met me oneens zijn'. Dat is ongeveer hetzelfde als wanneer mensen zeggen dat je 'respect voor hun mening' moet hebben. Dat betekent gewoon dat ze het niet leuk vinden dat je hun standpunt bestrijdt.

Ik kan de vraag dus niet beantwoorden.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2005, 07:23
Hem
Hem is offline
@secret agent

je zegt dat je geen respect op kunt brengen voor de mensen die aanslagen plegen, je zegt voor de lol!

ik vind dit een uitspraak die van weinig doordachtheid getuigd.
immers deden zij het voor hun lol.hun hobby,hun plezier?!?!

nee zij deden het voor hun geloof, hun manier van leven!

ik zeg niet dat ik met deze mensen sympatiseer, maar wel dat ik minder respect op kan brengen voor mensen als bush dan voor zij.
Oud 12-09-2005, 07:27
Mariekje*
Mariekje* is offline
Ik accepteer iedereen, en ik zal zelfs het meest moordadig persoon met respect behandelen. Wat niet wil zeggen dat ik ook daadwerkelijk oprecht respect voor ze zal hebben of hun aanwezigheid in onze samenleving zal weten te waarderen.
Mijn 'respect' is een beetje dubbel; Mijn wraakop sommige personen zal met (nog) enig respect zijn. In de zin dat ik ze in leven zou laten, bijna dan. Je hebt idioten, en je hebt idioten, maar achter iedere idioot zit een verhaal en een motief; en ja dat zou ik heel graag eerst horen. Zoals gezweetwel zei: Samen met hen in een kamer zitten, en hun verhaal aanhoren. Want ik geloof totaal niet in pure kwaadheid, en al helemaal niet in nieuws of dagbladen. Eerst van dichtbij kunnen oordelen, inplaats van een kudde schapen uit te hangen.
Oud 12-09-2005, 08:56
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ik vind het moeilijk om respect te definieren...

Ik wil er wel wat over zeggen maar ik kom er dus niet echt uit...
Met citaat reageren
Oud 12-09-2005, 11:41
Nona
Nona is offline
Citaat:
nare man schreef op 12-09-2005 @ 01:26 :
Juistem. Je kunt vrij zeker stellen dat 'je moet respect hebben voor me' in het tegenwoordige spraakgebruik betekent 'je mag het niet met me oneens zijn'. Dat is ongeveer hetzelfde als wanneer mensen zeggen dat je 'respect voor hun mening' moet hebben. Dat betekent gewoon dat ze het niet leuk vinden dat je hun standpunt bestrijdt.

Ik kan de vraag dus niet beantwoorden.
Je kunt anders best met iemand in discussie gaan en hem proberen van je standpunt te overtuigen, maar respecteren als diegene het bij zijn eigen mening houdt, ook na jouw argumenten. Dan ben je het niet met hem eens maar respecteer je wel zijn mening. Goed, kortzichtigheid valt niet te bestrijden, maar eens zijn en respect hebben zijn niet twee dezelfde dingen IMO.

OT: ik heb respect voor iedereen, totdat diegene het verknalt bij me. Dat kun je bijvoorbeeld doen door tegen het WTC op te vliegen, maar ook op andere manieren.
Oud 12-09-2005, 13:20
Verwijderd
Citaat:
Kruimel schreef op 12-09-2005 @ 12:41 :
Je kunt anders best met iemand in discussie gaan en hem proberen van je standpunt te overtuigen, maar respecteren als diegene het bij zijn eigen mening houdt, ook na jouw argumenten. Dan ben je het niet met hem eens maar respecteer je wel zijn mening. Goed, kortzichtigheid valt niet te bestrijden, maar eens zijn en respect hebben zijn niet twee dezelfde dingen IMO.
Zoveel was al duidelijk. Maar waar ik de vinger op probeer te leggen is het volgende. Jij zegt nu dat je best iemand ongelijk kunt geven of kunt vinden dat hij het bij het verkeerde eind heeft, maar zijn mening toch kunt 'respecteren'. Wat houdt die concrete handeling nou in? Stel, ik vind dat een gelovige volslagen nonsens uitkraamt (komt regelmatig voor). Hoe moet ik zijn of haar mening dan 'respecteren' als ik het er faliekant mee oneens ben? Moet ik zeggen 'ach, laat maar', moet ik zeggen 'je hebt ongelijk, maar dat mag je van mij', of moet ik zeggen 'ach, je weet niet beter, maar je hebt wel recht op je mening'? Is dat 'respecteren'? Hoe 'respecteer' ik het feit dat iemand een andere mening heeft? Moet ik dan stoppen met discussiëren en hem links laten liggen? Dan is het gewoon einde discussie, dat heeft weinig met 'respect' te maken als je het mij vraagt.

Je hoeft trouwens überhaupt geen overeenstemming te bereiken in een discussie. Een discussie is een bespreking, het gaat niet om het overtuigen, alhoewel dat natuurlijk wel mooi is. Het gaat veeleer om het uitwisselen van standpunten. Dingen als elkaar niet uitschelden, valide argumenten gebruiken, accepteren dat de ander een punt heeft, inzicht proberen te krijgen in de gedachtengang van de ander, et cetera, dat zijn dingen die een fatsoenlijke discussie maken. Maar 'respect' is zoiets vaags, ongrijpbaars, iets dat is komen overwaaien uit het Anglo-Amerikaanse taalgebied en dat in het Nederlands nooit een duidelijke plaats heeft gekregen. Dat irriteert mij mateloos. Daarom gebruik ik het zo min mogelijk.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2005, 13:35
Verwijderd
Volgens mijn woordenboek (jaja, woordenboeken zijn niet bepalend, maar je moet wat) betekent respect 'ontzag' (en ontzag 'het als zijn meerdere voelen') en respecteren 'eerbiedigen' (en eerbiedigen 'eerbied tonen voor', waarbij eerbied een 'gevoel van bewondering' is).
Als ik op die definitie af ga, heb ik zeker niet respect voor iedereen. Er zijn heel veel mensen die ik niet als mijn meerdere voel (bij wie ik mij niet als hun mindere voel), en er zijn ook veel mensen voor wie ik geen gevoel van bewondering heb.
Neemt niet weg dat ik tegen iedereen beleefd ben, zo lang diegene niet ál te onbeleefd is tegen mij. Volgens mij wordt dat in de praktijk vaak bedoeld met 'respect hebben voor iemand'; beleefd zijn tegen diegene.

Laatst gewijzigd op 12-09-2005 om 14:33.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2005, 14:08
fractuur
fractuur is offline
Respecteren vind ik iemand in zijn waarde laten, als de persoon het verdiend hem kunnen waarderen en complimenteren, en hem op gelijke voet behandelen zoals je jezelf behandeld wil hebben.

En naar die definitie heb ik echt niet respect hebben voor iedereen. Natuurlijk heb je al negatieve uitschieters als terroristen, maar ook iemand die zonder reden iemand in elkaar slaat, of iemand die zichzelf erg egoïstisch (ten koste van anderen) opstelt kan al moeilijker op mijn respect rekenen. Overigens vind ik "respect" het meest verkrachte woord van de afgelopen jaren.
Oud 12-09-2005, 15:40
Nienna*
Nienna* is offline
Ik vind respecteren iets anders dan respect hebben voor iemand.
Respecteren is inderdaad iemand in zijn waarde laten, het kunnen hebben dat die persoon om je heen is zonder vervelende opmerkingen te maken e.d.
Respect heb ik voor héél weinig mensen, maar dan heb ik het ook over diep respect, het soort respect dat ik voor mijn ouders heb bijvoorbeeld.
Veel leraren respecteer ik, maar er zijn er maar een klein aantal waar ik echt respéct voor heb.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2005, 16:21
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Respect is een nogal nietszeggend begrip geworden.
Maar goed, er zijn zoveel idioten in de wereld waar ik echt geen respect voor heb. Of voor toon. Waarom zou ik dat doen?
Oud 12-09-2005, 16:27
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Iedereen krijgt initially mijn respect, tot ze het verneuken, en daarna mogen ze het terug gaan verdienen. Klaar.

Ik vind dat het respectabel is om bereid te zijn je leven te geven voor waar je voor staat. Sterker nog, ik vind dat iemand die oprecht bereid is zijn (of haar ) leven te geven voor zijn idealen een held is.
Oud 12-09-2005, 16:51
Verwijderd
ik heb absoluut niet voor iedereen respect ( bv voor mensen die kinderen of dieren pijn doen) nee daar kan ik geen begrip voor hebben.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2005, 17:04
Al Murphy
Al Murphy is offline
In principe zou ik niet weten waarom ik respect zou moeten hebben voor mensen die ik totaal niet ken, of waarvan ik niet weet hoe ze in het leven staan. Op dezelfde manier verwacht ik ook absoluut geen respect van mensen die totaal los staan van mij.

Maar respect is zeker niet iets wat mensen die ik wel ken sowieso van me krijgen. Mensen die principes aanhangen waar ik totaal niet achter sta krijgen simpelweg mijn respect niet. Daar wil ik mij zo veel mogelijk van distantiëren. Om even een bruggetje te leggen met een ander topic (homo-acceptatie). Afgelopen weekend was er een mars in Brussel tegen het verder toekennen van rechten (oa mbt homo-adoptie) aan holebi's. Als ik toevallig op dat moment ook daar in Brussel was, zou ik zeker weten geen greintje respect getoond hebben voor die mensen, ook al hoor je me niet zeggen dat die mensen stuk voor stuk metrostations wilden opblazen. In het beste geval maak ik me dan gewoon uit de voeten, zodat niemand last heeft van mijn gebrek aan respect voor hun mening. In het slechtse geval zou ik graag open in debat met hun gaan en met hart en ziel hun slachtoffers verdedigen. Het feit dat ik weinig tot geen respect heb voor sommige mensen, wil trouwens niet zeggen dat ik die mensen ook vogelvrij verklaar, of aantast in hun persoonlijke levenssfeer (zoals dat zo lelijk gezegd wordt).

Citaat:
ik vind dat iemand die oprecht bereid is zijn (of haar ) leven te geven voor zijn idealen een held is.
Oei, neen. Niet zolang geleden hebben zo'n idealisten 800.000 rwandezen vermoord, en dan heb ik het nog niet over Bosnië-Herzegovina, Cambodja, Burundi, Nazi Duitsland, en nog wel wat anderen. In al hun oprechtheid zijn mensen tot erg foute dingen in staat.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2005, 17:49
Verwijderd
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-09-2005, 18:16
Nienna*
Nienna* is offline
[QUOTE]Reverend schreef op 12-09-2005 @ 18:49 :

Oké, die dingen vind ik dus echt zóóó.... euhm, nietszeggend.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2005, 08:09
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Ik probeer van wel, maar ik weet niet in hoeverre ik nog respect heb voor iemand die mijn ouders gruwelijk zou vermoorden. Ik hoop dat ik dat wel kan, maar misschien is het wel naïef.
Toch is het mijn ideaal.
Oud 13-09-2005, 08:10
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Vaak als je iemands persoonlijke situatie en achtergrond kent krijg je toch meer respect/begrip.
Oud 13-09-2005, 21:00
zeep007
zeep007 is offline
In principe heb ik respect voor iederen totdat degen in kwestie iets doet waardoor ik mijn respect voor diegene verlies.

Zo heb ik respect voor mensen met een andere geloofsovertuiging, totdat degene in kwestie mensen opblaast. Ja, dan verliest hij/of zijn mijn respect....
Met citaat reageren
Oud 13-09-2005, 22:03
Al Murphy
Al Murphy is offline
Dan toch effe 2 dingen die ik niet begrijp.

@ Yab-Yum: Jij hoopt dat je respect kan hebben voor mensen die je ouders gruwelijk zouden vermoorden? Echt, of hoe bedoel je dat?

@ zeep007: Snap ik eigenlijk ook niet helemaal. Zoals jij het zegt, heb je ook respect voor mij. Maar wat wil dat dan zeggen? Je respecteert mij, maar je kent mij toch helemaal niet? Of waaraan verdient mijn buurman bijvoorbeeld jouw respect?
Met citaat reageren
Oud 13-09-2005, 22:13
Maurice
Maurice is offline
ik heb voor iedereen respect. als je mijn ergste vijanden en alle terroristen in een huis propt, dan nog gooi ik er geen bom op.
dus..

maar misschien praat ik anders als iemand iets verschrikkelijks doet bij iemand waar ik van hou.
Oud 13-09-2005, 22:40
AllisOne
AllisOne is offline
er is een verschil tussen respect en respecteren, wat sommige mensen niet helemaal inzien denk ik, ik snap niet hoe je respect voor iedereen kan hebben, ookal hebben mensen bijvoorbeeld terroristen, een misschien in hun logishe reden voor hun daden, dan nog vind ik dat als je dat objectief bekijkt deze redenen ronduit DOM zijn, ik heb respect voor bijna niemand maar vind dat je iedereen moet respecteren mits ze dat ook bij anderen doen

verder word ik schijtziek van het respect bla en het respect hebben voor dit en dat beetje polietieke (meer sociaale tegeenwoordig eigenlijk imo) correctheid vind ik..
Met citaat reageren
Oud 14-09-2005, 06:27
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Al Murphy schreef op 13-09-2005 @ 23:03 :
Dan toch effe 2 dingen die ik niet begrijp.

@ Yab-Yum: Jij hoopt dat je respect kan hebben voor mensen die je ouders gruwelijk zouden vermoorden? Echt, of hoe bedoel je dat?

@ zeep007: Snap ik eigenlijk ook niet helemaal. Zoals jij het zegt, heb je ook respect voor mij. Maar wat wil dat dan zeggen? Je respecteert mij, maar je kent mij toch helemaal niet? Of waaraan verdient mijn buurman bijvoorbeeld jouw respect?
Respect heeft 2 gradaties.
Ik bedoel gradatie nummero 1: namelijk dat ik ze respecteer als mens, dat ik hun rechten als op privacy en goede rechtszaak respecteer, hun nog steeds als de persoon achter de moord wil proberen te zien, voor zover mogelijk.
Ik respecteer ze natuurlijk niet omdat ze mijn ouders vermoord hebben.
Oud 14-09-2005, 06:29
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
AllisOne schreef op 13-09-2005 @ 23:40 :
er is een verschil tussen respect en respecteren, wat sommige mensen niet helemaal inzien denk ik, ik snap niet hoe je respect voor iedereen kan hebben, ookal hebben mensen bijvoorbeeld terroristen, een misschien in hun logishe reden voor hun daden, dan nog vind ik dat als je dat objectief bekijkt deze redenen ronduit DOM zijn, ik heb respect voor bijna niemand maar vind dat je iedereen moet respecteren mits ze dat ook bij anderen doen

verder word ik schijtziek van het respect bla en het respect hebben voor dit en dat beetje polietieke (meer sociaale tegeenwoordig eigenlijk imo) correctheid vind ik..
Maar als zij nou ook zeggen: Ik respecteer AllisOne pas als zij/hij respect heeft voor mij/anderen. Sta je met zijn tweeën voor het blok.
Een van de twee zal een "respectbasishouding" moeten hebben, of beide=nog beter, maar volgens mij is het "lekker makkelijk" en lomp en de meest domme keuze om dan te kiezen voor het "ik toon pas respect als..." Da's voorwaardelijk, en egoïstisch.
Maar ja, mijn mening.
Je kan beter iedereen vanuit respect tegemoet treden.
Oud 14-09-2005, 18:45
Ici-Paris_#
Ici-Paris_# is offline
ik respecteer niet iedereen. Eerder de mensen die wat te zeggen hebben en aardig zijn.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2005, 23:26
AllisOne
AllisOne is offline
Dat ik niet meteen respect heb voor jan en alleman betekend nog niet dat ik respectloos tegen mensen ben (bv bij een eerste onmoeting ofzo)
er is wel een basis respect wat je ziet in normaal gedrag (niet respectloos, maar daarom nog niet echt respect, in de echte zin van het woord)
Met citaat reageren
Oud 15-09-2005, 23:38
Verwijderd
Een hoop mensen verwarren 'respect' blijkbaar met 'elementaire fatsoensnormen'.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2005, 06:30
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
nare man schreef op 16-09-2005 @ 00:38 :
Een hoop mensen verwarren 'respect' blijkbaar met 'elementaire fatsoensnormen'.
Ik niet. Ik noem het respect en geen elementaire fatsoensnorm als ik een moordenaar de kans geef/het recht op een rechtsproces en niet zelf voor rechter ga spelen. Bijvoorbeeld.
Het is misschien geen respect, maar het toont i.i.g respect.
Oud 16-09-2005, 23:46
Gary X
Gary X is offline
Respect is iets relatiefs en vaak verward met beleefdheid. Het is het niet eens waard om je mee bezig te houden. "Live and let live", dat is duidelijke taal.
Oud 17-09-2005, 10:10
notorius
notorius is offline
Respect moet je verdienen!
Met citaat reageren
Oud 17-09-2005, 11:46
Verwijderd
Citaat:
Yab-Yum schreef op 16-09-2005 @ 07:30 :
Ik niet. Ik noem het respect en geen elementaire fatsoensnorm als ik een moordenaar de kans geef/het recht op een rechtsproces en niet zelf voor rechter ga spelen. Bijvoorbeeld.
Het is misschien geen respect, maar het toont i.i.g respect.
Waarom is dat respect? De notie dat en de wijze waarop een samenleving met zijn moordenaars omspringt is niet een elementaire vorm van respect, dat is gewoon wat wij als rechtsstaat met elkaar hebben afgesproken.

Ik heb nog steeds geen bevredigende definitie van het woord 'respect' gezien.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2005, 11:50
LiqqY
LiqqY is offline
Ik heb respect voor iedereen die het verdient, in mijn ogen
Oud 18-09-2005, 17:51
Dragon_Fly
Dragon_Fly is offline
Citaat:
LiqqY schreef op 17-09-2005 @ 12:50 :
Ik heb respect voor iedereen die het verdient, in mijn ogen
Dat idd De mensen die idd in de Twin Towers zijn gevlogen, en mensen vermoorden en weet-ik-veel-wat allemaal gedaan hebben, kan ik ook geen respect voor hebben. Die hebben dan toch ook geen respect voor iemand anders? En iets meer in de omgeving: Emigranten die geen respect hebben voor onze regels kan ik ook niet respecteren.. Laatst zag ik een 'emigrant' die riep: "Ja, ik zal die politie wel ff in elkaar schoppen en dit en dat en blablabla" Dat soort lui heb ik ook geen respect voor, dat vind ik echt klinkklare onzin.. Degene die zelfs respecteert, zal respect krijgen denk k
Oud 18-09-2005, 18:09
gezweetwel
gezweetwel is offline
Citaat:
Dragon_Fly schreef op 18-09-2005 @ 18:51 :
Degene die zelfs respecteert, zal respect krijgen denk k
Je zegt zelf dat je niet bereid bent te respecteren (in bepaalde gevallen), dus dan moet je die zin ook op jezelf reflecteren.

Kijk... In feite zeg je nu: ik ben bereid ieders mening te accepteren, tenzij het een andere dan de mijne is
Oud 18-09-2005, 20:13
Juda[NL]
Juda[NL] is offline
Citaat:
justhanna schreef op 11-09-2005 @ 18:42 :
Er zijn genoeg mensen die ik niet respecteer, maar die ik wel gewoon in hun waarde laat.
Idem.

Hoe laag de waarde ook is
Oud 19-09-2005, 19:20
mepsteen
mepsteen is offline
respect voor die kut gabbers, no way
Oud 19-09-2005, 20:53
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Gary X schreef op 17-09-2005 @ 00:46 :
Respect is iets relatiefs en vaak verward met beleefdheid. Het is het niet eens waard om je mee bezig te houden. "Live and let live", dat is duidelijke taal.
En cliché.
Oud 19-09-2005, 20:57
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
nare man schreef op 17-09-2005 @ 12:46 :
Waarom is dat respect? De notie dat en de wijze waarop een samenleving met zijn moordenaars omspringt is niet een elementaire vorm van respect, dat is gewoon wat wij als rechtsstaat met elkaar hebben afgesproken.

Ik heb nog steeds geen bevredigende definitie van het woord 'respect' gezien.
Ja, maar dat hebben we wel afgesproken met een reden en dat heeft weer met respect te maken.
En dat is respect omdat ik daarmee wil aangeven: ik laat jou -ook al heb je vreselijke dingen gedaan- in je waarde, ik ontneem je niet je grondrechten, ik probeer nog steeds fatsoenlijk met je om te gaan. (ik spreek hier over die moordenaar die ik aanhaalde)
En dat doe ik echt niet om dat dat zo afgesproken is, maar omdat ik dat zie als een vorm van respect die ik jegens iedereen ongeacht zijn/haar achtergrond en daden moet "praktizeren." (kan juiste woord even niet vinden)
Oud 19-09-2005, 20:59
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Dragon_Fly schreef op 18-09-2005 @ 18:51 :
Dat idd De mensen die idd in de Twin Towers zijn gevlogen, en mensen vermoorden en weet-ik-veel-wat allemaal gedaan hebben, kan ik ook geen respect voor hebben. Die hebben dan toch ook geen respect voor iemand anders? En iets meer in de omgeving: Emigranten die geen respect hebben voor onze regels kan ik ook niet respecteren.. Laatst zag ik een 'emigrant' die riep: "Ja, ik zal die politie wel ff in elkaar schoppen en dit en dat en blablabla" Dat soort lui heb ik ook geen respect voor, dat vind ik echt klinkklare onzin.. Degene die zelfs respecteert, zal respect krijgen denk k
Ik zou het nou juist zo cool vinden als mensen ook respect hadden voor mensen die geen respect hebben.
Of een poging deden tot. (zoals ik)
Ik snap het wel, maar volgens mij moet je daar boven staan en is het krachtiger om dan ook nog respect te hebben. (en dan bedoel ik dus niet de waarderende vorm van respect)
Oud 29-09-2005, 18:51
RedQueen
RedQueen is offline
Respect moet je verdienen. Ik behandel iedereen in principe met respect op het moment dat ik ze voor het eerst ontmoet. En inderdaad het ligt dan aan die persoon zelf of ik in de toekomst mijn respect ook nog toon. Maar heb in ieder geval voor andermans mening wel respect, ook al zal ik het er niet altijd mee eens zijn. Ik zal misschien een discussie aangaan met die persoon, hem mijn standpunt laten horen, maar ik zal hem nooit aanvallen op zijn mening, alleen op zijn argumenten.

Laatst zag ik in mijn woonplaats een allochtone man (waar hij vandaan komt maakt niet uit, een mens is een mens) in een bushokje staan samen met zijn gezin, bestaande uit z'n vrouw en z'n dochtertje van een jaar of drie á vier. Ik moest ook wachten in dat bushokje, bij nadere inspectie zag ik dat die man met z'n hand in het slipje van z'n dochtertje zat. Ik heb hem toen eerst gevraagd waarom hij dat deed, "dat mag ik toch zelf weten" kwam er in gebrekkig Nederlands uit, heb hem toen verteld dat wat hij deed in strijd is met de rechten van een kind. Het kind was verdomme 4 en weet nog niet dat dat niet normaal is. Blijkbaar vond hij het de gewoonste zaak van de wereld, vervolgens vraag ik aan zijn vrouw waarom zij dit soort gedrag toelaat van haar man. "ja, ik kan er niks aan doen". Zag toen ook pas dat de vrouw onder de blauwe plekken zat, toen begonnen mijn vuistjes nogal te jeuken en heb ik die man een ram op zijn bek gegeven, hij ging terug vechten en uiteindelijk lag hij daar nog op straat toen de bus kwam. Ik ben ingestapt, op weg naar mijn vriend, razend van woede dat sommige mensen dus echt geen respect hebben voor anderen. De rechten van de mens, en zeker die van een kind moet je niet overtreden in mijn buurt want dan ga ik de confrontatie met je aan.

Moraal van dit verhaal: hebben mensen respect voor mij, en voor andere mensen in het algemeen, ongeacht nationaliteit en dergelijke, dan hebben die mensen mijn respect ook verdient en dan krijgen ze het ook.
Reageren

Regels voor berichten