Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-10-2005, 15:20
Bloem
Bloem is offline
(Hoi Leonoor )

Ik zit eraan te denken om te proberen om eens een tijd suikerarm/suikervrij te eten, en te kijken of ik me dan beter voel, minder trillende handen heb en meer energie bijvoorbeeld. Nou heb ik ooit voor mijn gezondheid al eens helemaal suikervrij moeten eten, en wat ik daar nog van weet is dat suiker echt óveral inzit. Ik woon nog thuis en eet ook al geen vlees, dus mijn moeder moet nu al eten apart houden voor mij af en toe. Als ik helemaal geen suiker meer wil eten schopt ze me ws. op straat , dat is ook eigenlijk geen doen als het niet persé nodig is. Als ik op mezelf zou wonen zou ik het wel willen proberen, maar ik wil het mijn moeder nu niet aan doen. Spaghetti-mix ed. wil ik dus nog wel gewoon eten, maar waar ik het uit kan laten, wil ik wel proberen.

Heeft iemand ervaring ermee, of misschien zelfs zin om mee te doen?
Met citaat reageren
Oud 04-10-2005, 16:02
Miracle
Miracle is offline
Ik heb een jaar ongeveer suikervrij/arm gegeten. Het is geen pretje, maar dat zal je zelf al weten. Ik wist trouwens niet dat in avond eten ook veel suiker zat. Daar lette ik meestal niet zo heel erg op. Voor mijn gevoel zat suiker vooral in tussendoortjes(snoep) en drinken.

Dingen die ik verving voor suikervrije dingen:
- Dropjes
- Hagelslag
- 'nep'suiker
- Drinken (Coolbest, toen der tijd bijna het enige suikervrije drinken wat ik mocht hebben)
- Koekjes
- Suikervrije ijsjes

Dat was het zo ongeveer wel, ik ben vast wat vergeten, maar dat vullen anderen dan wel voor me aan. Snuffel eens rond bij dat soort alternative winkeltjes om ideeën op te doen. Vaak verkopen die wel veel, maar supermarkten hebben toch ook wel wat. Je kunt er iig wat ideeën opdoen. Kijk eens bij de natuurwinkel, reformzaakjes en de Tuinen.

Nog een tip: zorg op feestjes etc. gewoon zelf voor je eten. Bij mij wilde iedereen rekening met me houden, maar ik had zo'n streng dieet dat ik altijd wel iets niet mocht. Dat soort voor beide partijen voor frustratie enzo, ik vond het altijd heel vervelend als ze iets speciaal voor mij kochten en ik mocht het alsnog niet hebben.
Oud 04-10-2005, 16:13
Bloem
Bloem is offline
Ah dankje Ik moet ook even kijken hoe ik het precies ga invullen, het is natuurlijk iets dat ik 'gewoon' voor mezelf wil, en niet omdat ik suikerziekte heb ofzo, dus ik verwacht inderdaad nogal wat cynische reacties. Misschien dat ik het voor mezelf zoveel mogelijk doe, en dan op feestjes af en toe iets kleins eet waar wel suiker inzit ofzo.

Natuurvoedingswinkel zat ik ook al aan te denken, ga eens uitzoeken waar die hier precies zit. Met dat dieet dat ik toen had mocht ik ook heel veel meer dingen dan alleen suiker niet, dat was echt onhandig, ik hoop dat 'alleen' suiker zoveel mogelijk schrappen iets makkelijker is, vooral tegenwoordig nu van alles wel een light/suikervrij iets lijkt te zijn
Met citaat reageren
Oud 04-10-2005, 17:02
ekki
ekki is offline
Ik vind het goed van je dat je suikervrij wilt gaan eten . Ik zou wel opletten met light-producten. In veel van die producten zitten zoetstoffen, zoals aspartaam. Dat zijn ook niet echt goeie stoffen: puur chemisch. Ik vind dat echt rommel en word er ook misselijk van. Als je niet anders kunt is het misschien wel ok, maar ik zou niet allerlei light producten gaan kopen. Ik denk niet dat je dan veel gezonder leeft enzo.

Ikzelf probeer altijd zo weinig mogelijk suiker te eten. Ik koop vaak producten waar geen suiker in zit, maar als er aspartaam in zit koop ik het ook niet. En ja, dat doe ik gewoon voor mezelf. In brood zit volgens mij ook wel eens suiker, maar daar ga ik niet op letten. Koeken bij de natuurvoedingswinkel vind ik best wel lekker (Russisch brood, een koek, is mijn favoriet, je hebt daar verschillende soorten van). En verder... tsja, ik moet even hard denken wat ik eet waar suiker in zit. Misschien wel in mijn avondeten, maar ik eet eigenlijk altijd verse groenten enzo, dus daar zal ook geen suiker in zitten. Alleen van die prefab sausjes misschien, maar die hoef je niet te eten. Ik neem aan dat je natuurlijke suikers (zoals in fruit) wel gewoon eet, die zijn ook niet slecht ofzo. Ik drink zelf veel water en veel kruidenthee, eigenlijk nooit iets met suiker. 's Ochtends eet ik vaak pindakaas op brood, maar daar heb je bij de natuurvoedingswinkel ook suikervrije van. Ik vraag me af of ik nu wat over het hoofd zie en zo ja: wat dan.

Succes in ieder geval! Er zijn een hoop vervangers, dus daar zou ik eens naar kijken.
Oud 04-10-2005, 17:23
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Bloem schreef op 04-10-2005 @ 17:13 :
Ah dankje Ik moet ook even kijken hoe ik het precies ga invullen, het is natuurlijk iets dat ik 'gewoon' voor mezelf wil, en niet omdat ik suikerziekte heb ofzo, dus ik verwacht inderdaad nogal wat cynische reacties. Misschien dat ik het voor mezelf zoveel mogelijk doe, en dan op feestjes af en toe iets kleins eet waar wel suiker inzit ofzo.
Cynische reacties kan, maar ik neem aan dat je heel goed kunt uitleggen waarom je het doet? Ik moet zeggen dat ik dat nooit heb gehad, maar dat zegt niks over jou natuurlijk.

Citaat:
Natuurvoedingswinkel zat ik ook al aan te denken, ga eens uitzoeken waar die hier precies zit. Met dat dieet dat ik toen had mocht ik ook heel veel meer dingen dan alleen suiker niet, dat was echt onhandig, ik hoop dat 'alleen' suiker zoveel mogelijk schrappen iets makkelijker is, vooral tegenwoordig nu van alles wel een light/suikervrij iets lijkt te zijn
Natuurwinkelswinkels zijn wel duur, hou daar rekening mee. Zelf een beetje creatief zijn werkt ook. Misschien nog een tip voor drinken: een vruchtensap vermengen met water. Bijv. appelsap of perensap. Erg lekker.

Misschien kun je hier voedingsmiddelen posten waarvan je denkt wat problemen kan veroorzaken? Mss kunnen we je dan nog helpen.
Oud 04-10-2005, 17:51
Bloem
Bloem is offline
Hey, leuk al die reacties Ik heb het net aan mijn moeder verteld, die begon al te steigeren toen ze het woord 'suikervrij' hoorde, ze heeft vroeger natuurlijk heel veel apart voor me moeten koken en kan me wel voorstellen dat ze daar niet echt weer zin in heeft. Maar toen ik vertelde dat ze met het avondeten geen rekening hoefde te houden, vond ze het wel best

Zal even vertellen waarom ik heb besloten om suiker te laten staan, dat maakt de achtergrond misschien wat duidelijker inderdaad. Ik ben chronisch ziek, dat is algemeen bekend, en daardoor ben ik sowieso nogal eens erg trillerig en erg moe. Nu merkte ik al eens eerder dat ik na het eten van een stuk chocola of ander snoep-iets, een soort dip kreeg, nog moeier werd of nog meer ging trillen bv. Vanmiddag had ik dat weer, en omdat ik dat niet heb als ik een boterham met kaas of een schaaltje kwark ofzo eet, denk ik dat het wel eens met suiker te maken zou kunnen hebben. Ik eet geen vlees meer omdat ik daar erge buikklachten van krijg, misschien dat ik ook wel niet goed tegen suiker kan. Vandaar dat ik het een tijd zonder suiker wil proberen, kan nooit kwaad, en wie weet helpt het wel echt.

@Miracle, ik kan het wel goed verwoorden ja, maar ik geloof dat mijn moeder wel iets heeft van 'komt zij weer met iets vreemds aan', zeg maar Dat had ze ook toen ik stopte met vlees eten, maar toen ze zag hoeveel baad ik daarbij had vond ze het wel goed, en nu houdt ze er echt veel rekening mee enzo

Dat natuurvoedingswinkels er leuke prijzen op na houden kan ik me nog herinneren ja, maar goed, ik koop er geen snoep meer voor in de plaats zal ik maar denken Wat drinken betreft drink ik overdag eigenlijk altijd al alleen maar (kruiden)thee zonder suiker, dus dat zal geen probleem zijn. Komen we meteen op wat ekki zegt, van teveel zoetstoffen, daar heb je inderdaad gelijk in. Ik drink nu 's avonds al behoorlijk veel light-frisdrank met aspartaam (cola light enzo), dat doe ik mijn hele leven al. Maar als ik dan verder ook nog veel aspartaam binnen ga krijgen zal het wel minder gezond worden.

Op dingen als gewoon brood wil ik ook niet letten, ik denk niet dat daar het 'probleem' in zit. Dat is ook maar erg weinig, net als in pakjes spaghetti-saus ofzo. Sausjes uit een potje eten we sowieso al vrijwel nooit, dus dat zal ook wel goed komen.

Ik denk dat ik morgen maar eens de supermarkt ga uitpluizen, en wat ik dan nog 'tekort' kom, ga ik bij een natuurvoedingswinkel zoeken
Met citaat reageren
Oud 04-10-2005, 20:30
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Bloem schreef op 04-10-2005 @ 17:13 :
Ook zo'n heerlijk onzinverhaal, diabeten mogen best suiker eten. Ze moeten gewwon opletten met de koolhydraten (suikers zijn daar een onderdeel van) en weten hoeveel in wat zit en hoeveel koolhydraten ze dus mogen/kunnen eten.
Natuurlijk is het wel onverstandig om bepaalde dingen te eten. Mars bijvoorbeeld, zitten netzoveel koolhydraten in als in een normale avondmaaltijd. Je mag het wel hebben, alleen betekent het wel dat je een hele maaltijd moet overslaan.

Verder veel dingen zelf maken. Jam bijvoorbeeld, is ook best te eten als er minder suiker in gaat. Toetjes hetzelfde verhaal. Gewoon minder suiker gebruiken dan voorgeschreven (kan echt vaak een stuk minder)
Zoetstoffen kan best, maar niet teveel. (maar dat is met alles zo) Zoetstoffen kan je ook gebruiken als je dingen zelf maakt, gewoon een beetje in doen. Hoeft echt niet zo zoet.
Pastasaus kan je net zo goed zelf maken. Ik die het meestal met een pakje omdat ik ontzettent lui ben, maar mijn vader maakt hem thuis helemaal zelf. Nog lekkerder ook.
Oud 04-10-2005, 22:41
ekki
ekki is offline
Je hebt eigenlijk voor bijna niets echt suiker of zoetstoffen nodig. Jam bestaat ook zonder suiker/zoetstoffen (in de natuurvoedingswinkel o.a.) en is nog veel lekkerder dan wanneer het wel gezoet is. Ook een stuk duurder, maarja. Als je eenmaal niet meer gewend bent suiker te eten, dan is al snel iets te zoet. Ik zou iets ook niet zo snel met zoetstof zoeter maken. Dan maar gewoon niet zoet (kan even niets bedenken waar ik per se suiker in zou willen hebben, behalve dan brood ofzo, geen idee hoe dat smaakt zonder suiker, maar volgens mij kan dat wel? Als je zelf bakt oid?). Ik zou nog liever suiker eten dan zoetstoffen. Wat ik al zei: zoetstoffen zijn synthetisch en het is gewoon rommel.

Nou ben ik ook niet aan een streng dieet, ik eet gewoon een stuk taart op een verjaardag, maar voel me er niet lekker door. Veel eten valt mij sowieso niet goed. Wel jammer dat ik eten vaak erg lekker vind. Maar ik ontdek steeds meer gezonde dingen zonder suiker en niet al te vet enzo, dat is wel beter. Ook chips koop ik eigenlijk nooit meer, want ik ga het gewoon zelf opvreten. Helaas koopt m'n vriend het wel, dat is het nadeel. Hij koopt voornamelijk het ongezonde, ik het gezonde. Onhandig, hoor...
Oud 04-10-2005, 22:47
Bloem
Bloem is offline
Ekki, in zelfgebakken brood 'moet' ook suiker, voor het gist dat er in zit, om het brood te laten rijzen heb je daar suiker bij nodig, als ik het goed zeg. Tenminste zo legde mijn moeder het uit toen ik verbaasd stond dat er zelfs in brood suiker gaat

Sinds ik met dat echte dieet vrijwel helemaal niks mocht, doe ik al geen suiker meer in mijn thee, en limonade vind ik ook al heel snel veel te zoet, dus daar doe ik véél minder in dan de meeste mensen. Met dat soort dingen ga ik het denk ik ook niet zo moeilijk krijgen, wel met snoep enzo, maar wil toch nog een paar kilootjes afvallen, dus dat komt er mooi bij December zal wel lastig worden, ben dan ook nog jarig, maar ga het gewoon proberen vol te houden. Las op E&D iets van Leonoor over suikervrije appel-kaneel stroop voor op brood, daar ga ik maar eens naar opzoek, ben gek op alles met kaneel
Met citaat reageren
Oud 04-10-2005, 22:49
Bloem
Bloem is offline
Btw Ieke, ik kook niet zo vaak, en wil mijn moeder niet met nog meer extra gedoe opzadelen. Als ik op mezelf zou wonen zou ik dat wel doen, maar goed, dat zie ik tegen die tijd wel weer

ekkie (zonder hoofdletter! ), wel moeilijk lijkt me dat inderdaad, als er geen 'slechte' dingen in huis zijn eet je ze ook niet, maar als ze er wel zijn, en als iemand dan ook nog eens 'gezellig' naast je chips gaat eten, tja...
Met citaat reageren
Oud 05-10-2005, 12:22
ekki
ekki is offline
ekki zonder hoofdletter, maar ook zonder e aan het eind . Toch bedankt .

Ja, inderdaad, in brood gaat suiker voor het gisten. Anders krijg je ehm... zuurdesembrood? Daar zit denk ik geen gist in. Je hebt ook fermentbrood, dat is iets minder vies en zit volgens mij ook geen gist in. Maar dat zou je allemaal bij de winkel moeten vragen. Ik heb ook een tijdje suikervrij gegeten, maar dat niet lang vol gehouden.

Enneh... appelkaneelstroop met rozijnen ken ik (weet niet of dat dezelfde is als Leonie bedoelt) en die is errrrrrrugggg lekker!
Oud 05-10-2005, 13:26
Verwijderd
Ik eet nu een jaar of zes (zoveel mogelijk) suikervrij en het bevalt goed. Suiker zit inderdaad in heel veel dingen, vooral ook in heel veel dingen waarvan je het niet verwacht (wel vaak maar een klein beetje, maar toch).

Er komen tegenwoordig steeds meer suikervrije/-arme dingen in de gewone supermarkt, maar veel van die dingen bevatten wel weer zoetstoffen. Je moet er idd wel opletten dat je niet teveel vervangt voor lightdingen met zoetstoffen, want teveel zoetstoffen is ook slecht.

In zuurdesembrood zit idd geen gist, maar echt lekker is het niet, vind ik. Die appelkaneelstroop is ook met rozijnen, zal wel dezelfde zijn als jij bedoeld, ekki.

@Bloem: als je meer wilt weten dan moet je het maar zeggen.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2005, 21:48
Bloem
Bloem is offline
Ben niet htuis en kan hier niet zo goed forummen, maar thanx vast voor de informatie, ga morgen even de supermarkt plunderen met suikervrije appel-kaneelstroop enzo
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 07:16
Martine1986
Martine1986 is offline
over dat suiker in brood: Is het niet zo dat de suiker zegmaar "opgebruikt" wordt door de gist en er dus in het eindproduct geen suiker zit?
of heb ik dat helemaal verkeerd bedacht?

iets meer ontopic:
Ik heb tot ik een jaar of 10 was volledig suikervrij gegeten omdat ik daar exceem van kreeg. Voor zover ik me kan herinneren kochten wij heel veel in de natuurvoedingswinkel. Tegenwoordig heb je in veel supermarkten trouwens ook een schap met van die zonnatura producten, daar liggen ook vaak suikervrije producten tussen volgensmij. (al is dat dacht ik net zo duur als de natuurvoedingswinkel en kun je het dus net zo goed daar gaan halen, meer keus)
Oud 06-10-2005, 10:42
the exploding boy
the exploding boy is offline
Zolang je het maar niet gaat vervangen voor de kunstmatige zoetstoffen, want als je die veel binnenkrijgt, kun je nog beter suiker eten.
Helaas zit suiker natuurlijk overal in,vooral brood, banaan etc. Maar ik neem aan dat je de fruitsuikers nit uit wilt sluiten, maar ook daar zul je wel op moeten letten, omdat je lichaam er net zo mee omgaat als andere suikers.

Waar misschien wel goed is om op te letten is de GI ( glycemische index) Hoe hoger die is, hoe sneller je bloedglucosespiegel stijgt en daalt ( waardoor je dus gaat trillen en naar voelen etc. ) Hoe lager die is, hoe minder snel achter elkaar de suikers uit een product worden opgenomen door je lichaam, je krijgt dan wel net zovele suikers binnen alleen in afgepaste mate, je bloedglucosespiegel stijgt dan ook niet zo snel , zodat je je ook niet zo naar gaat voelen. Helaas in nederland doen geloof ik maar 2 merken aan de GI op de verpakking zetten, maar je kunt zelf denk ik wel nagaan welke producten dat hebben ( bv brood wordt heel snel omgezet ---> stijgt en daalt snel, evenalsbv.witte pasta,aardappelen etc . ) Dan kun je beter kwark oid eten als ontbijt.

Naja hier heb je vast niks aan, maar wat ik bedoelde is dat je er even op let, dat je niet alleen geen suiker meer in de thee doet oid. want dat heeft gewoon geen zin zowat.

En natuurlijk geen blikvoer, maar vers eten kopen scheelt heel veel suikers, maar je moet niet alles light gaan kopen ofzo. In de reform bestaat er een kunstmatige zoetstof die geen effect heeft op de bloedglucosespiegel en waar je lijf ook goed mee om kan gaan. ( in tegenstelling tot aspartaam, dat zich in je hersenen ophoopt bij langdurig gebruik..), misschien moet je daar eens naar vragen?
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 10:43
the exploding boy
Citaat:
Martine1986 schreef op 06-10-2005 @ 08:16 :
over dat suiker in brood: Is het niet zo dat de suiker zegmaar "opgebruikt" wordt door de gist en er dus in het eindproduct geen suiker zit?
of heb ik dat helemaal verkeerd bedacht?

In het eindproduct zit ook geen suiker meer, maar wel koolhydraten,die meteen al in je mond door je speelksel weer omgezet worden in glucose....
Met citaat reageren
Oud 07-10-2005, 12:24
Bloem
Bloem is offline
Ik was sowieso al een beetje aan het opletten dat ik genoeg eiwitten binnenkrijg, en iets minder khdr. Sowieso at ik altijd al volkoren brood of roggebrood, dus dat zit dan wel goed. Mijn avondeten heb ik niet zoveel invloed op, maar daar gaat sowieso altijd verse groentes door, ook als we nasi of spaghetti ofzo eten. Fruit wil ik idd wel gewoon eten, het gaat me vooral om toegevoegde suikers, geraffineerde suikers zijn dat toch?
Met citaat reageren
Oud 07-10-2005, 14:28
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
the exploding boy schreef op 06-10-2005 @ 11:42 :
In de reform bestaat er een kunstmatige zoetstof die geen effect heeft op de bloedglucosespiegel en waar je lijf ook goed mee om kan gaan. ( in tegenstelling tot aspartaam, dat zich in je hersenen ophoopt bij langdurig gebruik..), misschien moet je daar eens naar vragen?
Je weet niet toevallig hoe het heet, hoe ze het verkopen ofzoiets? Ik werk in een natuurwinkel, maar ik heb er nog nooit van gehoord. Ik zal morgen eens vragen aan een collega.
Oud 07-10-2005, 19:36
ekki
ekki is offline
Citaat:
Bloem schreef op 07-10-2005 @ 13:24 :
Ik was sowieso al een beetje aan het opletten dat ik genoeg eiwitten binnenkrijg, en iets minder khdr. Sowieso at ik altijd al volkoren brood of roggebrood, dus dat zit dan wel goed. Mijn avondeten heb ik niet zoveel invloed op, maar daar gaat sowieso altijd verse groentes door, ook als we nasi of spaghetti ofzo eten. Fruit wil ik idd wel gewoon eten, het gaat me vooral om toegevoegde suikers, geraffineerde suikers zijn dat toch?
Geraffineerde suikers, ja.

Volgens mij is rietsuiker (zowel in de natuurvoedingswinkel als de gewone supermarkt te krijgen) minder slecht. Net als oersuiker (natuurwinkel, dat komt volgens mij ook niet van suikerbieten, maar is wel heeeeeeeeel lekker in bijv. yoghurt en op brood of beschuit, vind ik dan. Smaakt een beetje naar ehm... stroop ).
Oud 07-10-2005, 19:48
Miracle
Miracle is offline
Oerzoet (of suiker, ik weet niet meer hoe het heet). Ik wilde een keer suiker in m'n thee en m'n baas bood me dat aan, gatverdamme zeg. Dat was echt smerig.
Oud 10-10-2005, 12:03
the exploding boy
Citaat:
Miracle schreef op 07-10-2005 @ 15:28 :
Je weet niet toevallig hoe het heet, hoe ze het verkopen ofzoiets? Ik werk in een natuurwinkel, maar ik heb er nog nooit van gehoord. Ik zal morgen eens vragen aan een collega.
weet de naam niet meer
maar ze gebruiken het iig. in oosterse landen als suiker, het is een plant, je kunt ook de bladeren ervan als zoetstof gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2005, 19:31
ekki
ekki is offline
Citaat:
Miracle schreef op 07-10-2005 @ 20:48 :
Oerzoet (of suiker, ik weet niet meer hoe het heet). Ik wilde een keer suiker in m'n thee en m'n baas bood me dat aan, gatverdamme zeg. Dat was echt smerig.
Ja, gatver, is idd niet zo lekker in je thee . Oerzoet, ja, zo heet dat. Zoals ik al zei in bijv. yoghurt of op beschuit oid wel erg lekker (en op krentenbrood bijv.).
Oud 11-10-2005, 08:44
the exploding boy
Citaat:
ekki schreef op 10-10-2005 @ 20:31 :
Ja, gatver, is idd niet zo lekker in je thee . Oerzoet, ja, zo heet dat. Zoals ik al zei in bijv. yoghurt of op beschuit oid wel erg lekker (en op krentenbrood bijv.).
Nope die bedoel ik niet , oerzoet is gewoon bio suiker, dus dat heeft wel degelijk invloed op je bloedglucosespiegel, wat ik bedoel is een plant en heet iets van sativa ofzo.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2005, 16:11
ekki
ekki is offline
Citaat:
the exploding boy schreef op 11-10-2005 @ 09:44 :
Nope die bedoel ik niet , oerzoet is gewoon bio suiker, dus dat heeft wel degelijk invloed op je bloedglucosespiegel, wat ik bedoel is een plant en heet iets van sativa ofzo.
Maar ik quote jou ook niet. Ik weet dat het wat anders is, ik noemde het alleen omdat het lekker is.
Oud 12-10-2005, 11:37
Verwijderd
@Bloem: Wat ik wel lekkere tussendoortjes vind zijn B'tweens van Hero. Je hebt light-versies van repen met noten en met chocola en je hebt ook fruitrepen (rode vruchten en sinasappel).
Met citaat reageren
Oud 13-10-2005, 12:40
the exploding boy
Citaat:
ekki schreef op 11-10-2005 @ 17:11 :
Maar ik quote jou ook niet. Ik weet dat het wat anders is, ik noemde het alleen omdat het lekker is.
ok
Met citaat reageren
Oud 13-10-2005, 13:16
Lynn
Lynn is offline
Mijn vriend heeft een allergie waardoor hij ook geen suiker en (veel) andere zoetstoffen mag.
Qua brood enzo mag hij best veel, mits er dus geen suiker in zit. Bruin brood, wit brood, afbakbroodjes van de Aldi, noem maar op. Ligt net aan het soort brood en waar het vandaan komt. Beschuit haalt hij bij een reform- of natuurwinkel.
Wat broodbeleg betreft; hij mag "onze" kaas, pindakaas en sommige honingsoorten, maar heeft zijn eigen jam en pasta. De meeste vleeswaren mag hij niet (ham etc.). Boter mag hij wel.
Hij heeft zijn eigen ontbijtkoek, ook gewoon van de reformwinkel.

Met avondeten eet hij zo'n beetje alles; (bijna) alle soorten vlees, verse groenten, aardappels. Jus meestal ook wel, maar mayonaise, ketchup en andere sauzen moet hij weer voor zichzelf halen. Vis en kip is ook geen probleem, zolang het maar vers is en er geen sauzen over zitten.

Daarnaast eet hij volop fruit, chips (Nibbit, naturel, paprika, ham-kaas, doritos, bijna alles wel), toastjes, kruidenboter etc. Hij mag geen salade's als kipkerrie, tonijn etc. omdat daar "onze" mayonaise in zit. Zijn moeder maakt zelf vaak dipsausjes en fruitsalade's die hij ook mag, daarvoor gebruikt ze gewoon zijn mayonaise en dan wat Maggi om het wat pittiger te maken. (De mayonaise die hij mag is nogal flauw )

Nouja, hij mag dus eigenlijk nog best wel veel, zolang hij maar een beetje uitkijkt. Omdat het op dit moment heel goed gaat met zijn allergie, mag hij proberen soms toch iets met een beetje suiker te nemen om te kijken hoe zijn lichaam erop reageert.

Ik weet niet of je hier zoveel aan hebt, maargoed. Ik verveelde me, dus vandaar dit hele verhaal.
Oud 13-10-2005, 16:15
Anno2007
Anno2007 is offline
Ik pas wel is op bij een tweeling, en het jongetje heeft een ziekte die een beetje lijkt op autisme (naam ben ik kwijt). maar daan wordt daardoor heel erg druk enzow. Sinds kort eten hij en zijn zusje (die zijn gedrag kopiert ->aandacht) geen suiker (en kleurstoffen) meer, als test van hun moeder. Dit scheelt echt een boel! Ze zijn veel liever, rustiger en luisteren ook een stuk beter. Het is zelfs zo dat na een hele periode, daan tioch suiker binnen kreeg, doordat hij bij oma een stuk chocolade kreeg. Hij was darvoor heel lief, daarna was het alleen maar krijsen enzow. Het helpt dus ook echt. Ze zijn pas klein (5), dus ze willen ook nog wel snoep enzow, dus ze krijgen dingen als pepermunt, suikervrije kauwgom en iets wat ze ook heel lekker vinden: rozijntjes (je weet wel, in die rode pakjes met zon). Ook kapitein koek kunne ze goed hebben (weet niet in hoevere welke dan psies). of anders een alternatief als een stukje kaas
wat ik hiermee wil zeggen is dat er een boel dingen makkelijk te vervangen zijn door simpele (vrij goedkope) andere dingen. (weet niet of je er wat aan hebt hoor)

ff nog over dat brood. Wij bakken ook altijd zelf brood (mama dan met de broodbakmasjien) en zij gooit daar nooit suiker in. Enkel water, meel (uit een zak van de makro), gist olie en zout in. Zit er dan ergens toch suiker in of idd geen suiker?
Met citaat reageren
Oud 15-10-2005, 20:46
Verwijderd
Citaat:
Lynn schreef op 13-10-2005 @ 14:16 :
Wat broodbeleg betreft; hij mag "onze" kaas, pindakaas en sommige honingsoorten, maar heeft zijn eigen jam en pasta.
Niet mbt jouw vriend, maar wel in het algemeen: in veel pindakaas zit ook suiker, is wel iets om ook op te letten als je geen suiker wilt/mag. Dit geldt ook voor veel chips en toastjes.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2005, 19:44
Bloem
Bloem is offline
Heb bijna 2 weken in het ziekenhuis gelegen en moet zondagavond weer terug voor nog een (krap) weekje (hoop ik), dus van mijn suikervrij probeersel is nog niet heel veel terecht gekomen. (Had het even te druk met andere dingen om er echt op te letten, had het me nog niet echt aangewent ) Heb wel weer wat goede tips gelezen, onze pindakaas had idd geen suiker en in paturain linesse, wat ik ook vaak op mijn brood eet, zit het ook niet Ik ga er nu iig weer goed op letten, ben benieuwd hoever ik kom
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten