Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-10-2005, 21:08
Stefanie1984
Stefanie1984 is offline
Mijn OV is sinds 1 week gestolen, en ik heb al aangifte enzovoorts gedaan, en ik wacht nu op mijn nieuwe OV kaart. Het probleem is wel dat ik trein/bus kosten heb gemaakt om naar school te gaan. Krijg ik dit vergoed?
Oud 05-10-2005, 21:11
Chaucus
Chaucus is offline
Is het niet zo dat je één treinkaartje kunt declareren ofzo?
Oud 05-10-2005, 21:12
Hawahaai
Hawahaai is offline
Volgens mij kun je inderdaad 1 keer een treinkaartje ofzo vergoed krijgen, en verder zul je het echt zelf moeten betalen. Je moet zelfs nog een boete van ... een euro of 60 geloof ik betalen om je nieuwe OV te krijgen.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2005, 21:17
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
HaWaHaai schreef op 05-10-2005 @ 22:12 :
Volgens mij kun je inderdaad 1 keer een treinkaartje ofzo vergoed krijgen, en verder zul je het echt zelf moeten betalen. Je moet zelfs nog een boete van ... een euro of 60 geloof ik betalen om je nieuwe OV te krijgen.
Is dat ook als ie gestolen is? Bij verlies okee, maar nu is het toch niet jouw schuld?

Je kan idd een keer je treinkosten terug krijgen als je je OV vergeten ben maar dan moet je wel een kopie daarvan opsturen en dat kan toch niet als ie gestolen is, of zou een kopie van de nieuwe ook goed zijn?
Oud 05-10-2005, 21:20
Verwijderd
Citaat:
32 euro + proces verbaal van op het politiebureau
Met citaat reageren
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
31.76....was vroeger iets van 65 gulden ofzo....

http://www.ib-groep.nl/SRVS/CGI-BIN/...Case=obj(1462)
Stefanie1984
Stefanie1984 is offline
Ik heb alle treinkaartjes en buskaarten nog bewaard, ik had gehoord dat het wel mogelijk was. En een nieuwe OV kost 31 euro.( dat moest ik tenminste betalen)
Oud 05-10-2005, 22:20
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 05-10-2005 @ 22:17 :
Is dat ook als ie gestolen is? Bij verlies okee, maar nu is het toch niet jouw schuld?
Ja, ook dan. Het is je eigen verantwoordelijkheid, je hebt dat ding in bruikleen. Dan hoor je er dermate voorzichtig mee om te gaan dat de kaart ook niet gestolen kan worden. Diefstal van de OV-kaart kun je vanuit de positie van de IB-Groep interpreteren als nalatigheid.
Oud 05-10-2005, 22:33
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Neiu schreef op 05-10-2005 @ 23:20 :
Ja, ook dan. Het is je eigen verantwoordelijkheid, je hebt dat ding in bruikleen. Dan hoor je er dermate voorzichtig mee om te gaan dat de kaart ook niet gestolen kan worden. Diefstal van de OV-kaart kun je vanuit de positie van de IB-Groep interpreteren als nalatigheid.
je hoeft bij diefstal lang niet altijd nalatig te zijn.
Oud 06-10-2005, 06:14
justhanna
justhanna is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 05-10-2005 @ 23:33 :

Je leest niet goed:
Diefstal van de OV-kaart kun je vanuit de positie van de IB-Groep interpreteren als nalatigheid.

Interpreteren. Het zou zou kunnen zijn. En de IB-groep kan gewoon niet altijd uitzonderingen blijven maken, want er zijn zoveel mensen die hun OV verliezen of die bestolen worden...

En naar wat ik weet van een vriendin is dat ze inderdaad voor 30 euro een nieuwe OV kon kopen en ze kreeg ook maar 1 treinkaartje vergoed. Lekker duur grapje dus.
Oud 06-10-2005, 08:43
Verwijderd
Je mag dan zeker niet op het postkantoor de andere OVkaart kiezen?
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 08:56
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 06-10-2005 @ 09:43 :
Als je hem al een halfjaar hebt, wel...
Oud 06-10-2005, 09:44
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 06-10-2005 @ 09:56 :
Dus het is in principe mogelijk om dan een weekend en een weekOV te hebben?
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 09:49
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 06-10-2005 @ 10:44 :
Ja. Ze zijn er en houden het ook nog vol. Je hoeft namelijk niet per se je OV te laten scannen als de conducteur dat wil.

@ikbenschipper1: justhanna zegt precies wat ik bedoel. Ze kunnen het niet weten en dus maken ze geen uitzondering. De IB-Groep interpreteert het als nalatigheid. Boeken van de bibliotheek die zijn gestolen samen met je tas worden ook bij jou in rekening gebracht, hoewel je daar misschien ook niets aan kunt doen. Het is jouw verantwoordelijkheid en dus jouw probleem.
Wat er niets aan afdoet dat ik het ook niet helemaal jofel vind, maar ik begrijp het wel.
Oud 06-10-2005, 10:07
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 05-10-2005 @ 23:33 :
hoezo niet, als iets gejat wordt ben je dr tenslotte niet erg zuinig op geweest.
Oud 06-10-2005, 10:49
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 06-10-2005 @ 11:07 :
hoezo niet, als iets gejat wordt ben je dr tenslotte niet erg zuinig op geweest.
nee, als jij iets thuis in een afgesloten kast bewaart en dr rijdt n crimineel met een vrachtwagen door je voorgevel en hij blaast vervolgens je kast op met n bom om jouw spullen te jatten, dan ben je er idd niet erg zuinig op geweest

maw: kom niet met dat soort algemene regels als "je bent er niet zuinig op geweest" als je de situatie niet kent.

OT: het kan niet. (het is vaak ook moeilijk te bewijzen of je bijvoorbeeld gerold bent of je spullen bent verloren - er is daarom geen verschil voor de ibg)
Oud 06-10-2005, 12:05
Gimme more beer
Citaat:
In principe wel ja. Maar ze zullen misschien wel gaan twijfelen als jij elk halfjaar voor een ander OV-type langskomt

Het is natuurlijk fraude, maar het werkt blijkbaar wel. Als ze je scannen met je "gejatte" OV ben je overigens goed de lul
Oud 06-10-2005, 13:03
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 06-10-2005 @ 13:05 :
Het is natuurlijk fraude, maar het werkt blijkbaar wel. Als ze je scannen met je "gejatte" OV ben je overigens goed de lul
Maar dat mag je weigeren.
Oud 06-10-2005, 13:12
Gimme more beer
Citaat:
Neiu schreef op 06-10-2005 @ 14:03 :
Maar dat mag je weigeren.
Of je dat mag weigeren of niet, weet ik niet en interesseert me eerlijk gezegd ook vrij weinig, ze vragen gewoon om je vervoersbewijs, pakken het en scannen het. Het is niet zo dat ze het vragen. En je wekt natuurlijk ook wantrouwen op als je weigert. Daarnaast klap je met je slaperige kop je portemonnee open, ze zien je weekend-OV terwijl het woensdagochtend is, jij denkt "kut" en laat snel je week-OV zien. Denk je dan dat je ermee wegkomt?
Oud 06-10-2005, 13:16
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 06-10-2005 @ 14:12 :
Of je dat mag weigeren of niet, weet ik niet en interesseert me eerlijk gezegd ook vrij weinig, ze vragen gewoon om je vervoersbewijs, pakken het en scannen het. Het is niet zo dat ze het vragen. En je wekt natuurlijk ook wantrouwen op als je weigert. Daarnaast klap je met je slaperige kop je portemonnee open, ze zien je weekend-OV terwijl het woensdagochtend is, jij denkt "kut" en laat snel je week-OV zien. Denk je dan dat je ermee wegkomt?
Hehe, dat laatste is wel ontzettend dom.
Je wekt wel wantrouwen, maar ze kunnen er weinig tegen doen. Ze vragen het mij wel altijd: mag ik je vervoersbewijs even vasthouden? Ik heb er weinig problemen mee, maar anderen klaarblijkelijk wel en dat is nog hun goed recht ook.
Oud 06-10-2005, 13:21
Gimme more beer
Citaat:
Neiu schreef op 06-10-2005 @ 14:16 :
Hehe, dat laatste is wel ontzettend dom.
Je wekt wel wantrouwen, maar ze kunnen er weinig tegen doen. Ze vragen het mij wel altijd: mag ik je vervoersbewijs even vasthouden? Ik heb er weinig problemen mee, maar anderen klaarblijkelijk wel en dat is nog hun goed recht ook.
Je zult wel gelijk hebben, maar dan nog is het echt zaak om zeer wakker te blijven als ze om je vervoersbewijs komen vragen. Stel je voor dat je je weekend-OV bent vergeten om te ruilen voor je week-OV op maandagochtend. Dan heb je wel mooi een boete van 35 euro plus de kosten van je vervoersbewijs.
Oud 06-10-2005, 13:26
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 06-10-2005 @ 14:21 :
Je zult wel gelijk hebben, maar dan nog is het echt zaak om zeer wakker te blijven als ze om je vervoersbewijs komen vragen. Stel je voor dat je je weekend-OV bent vergeten om te ruilen voor je week-OV op maandagochtend. Dan heb je wel mooi een boete van 35 euro plus de kosten van je vervoersbewijs.
Tsja, eigen schuld. Het is ook niet handig om ze tegelijk mee te nemen. Ik ken iemand wiens portemonnee is gestolen en die daarna gevonden is met twee OV-jaarkaarten erin... Degene die de rest van de portemonnee heeft gevonden heeft ze allebei na het aan de politie gezien te laten hebben naar de IB-Groep gestuurd (daar krijg je 12 euro per stuk voor). De eigenaar had een redelijk probleempje: hij heeft 68 euro per halve maand dat hij de tweede OV had terug mogen betalen voor beide kaarten. Au.
Oud 06-10-2005, 13:30
Gimme more beer
Precies. Daarnaast is een week-OV of weekend-OV prima toereikend voor de functies die het moet vervullen. Ik zou ook volgende week dinsdag graag gratis met de trein naar Amsterdam gaan, maar als ik niet zou studeren, zou ik dat ook nog steeds doen. Voor m'n studiereistijd is het toereikend.
Oud 06-10-2005, 15:08
Verwijderd
Citaat:
Ik heb juist begrepen dat dat niet kan. Tenminste niet twee met dezelfde datum. Een van beide zal dus verlopen zijn.

Toen ik een nieuwe kaart ging halen, mocht ik namelijk níet kiezen welke ik wilde hebben. Aangezien ik een weekkaart was verloren, kreeg ik een weekkaart terug. Zou de weekkaart opgestuurd worden naar de IBG, dan pas mag ik wisselen. Anders pas wanneer de verloren kaart is verlopen.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 15:10
Gimme more beer
Citaat:
Andijvie schreef op 06-10-2005 @ 16:08 :
Ik heb juist begrepen dat dat niet kan. Tenminste niet twee met dezelfde datum. Een van beide zal dus verlopen zijn.

Toen ik een nieuwe kaart ging halen, mocht ik namelijk níet kiezen welke ik wilde hebben. Aangezien ik een weekkaart was verloren, kreeg ik een weekkaart terug. Zou de weekkaart opgestuurd worden naar de IBG, dan pas mag ik wisselen. Anders pas wanneer de verloren kaart is verlopen.
Dat is dus niet zo. Je neemt een kaart, verliest hem meteen, geeft dat op bij de politie, ontvangt een nieuwe en een halfjaar later stuur je je nieuwe kaart op naar de IBG en ontvang je bijvoorbeeld een weekendkaart, terwijl je dan je oude "verloren" kaart nog hebt. Zo kun je dat blijven doen.
Oud 06-10-2005, 15:19
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 06-10-2005 @ 16:10 :
Dat is dus niet zo. Je neemt een kaart, verliest hem meteen, geeft dat op bij de politie, ontvangt een nieuwe en een halfjaar later stuur je je nieuwe kaart op naar de IBG en ontvang je bijvoorbeeld een weekendkaart, terwijl je dan je oude "verloren" kaart nog hebt. Zo kun je dat blijven doen.
Ik heb dus begrepen dat je wanneer je eenmaal je kaart verloren bent of hij is gestolen, je een jaar lang niet mag wisselen. (Tenzij de oude kaart gevonden wordt en bij de IBG wordt ingeleverd.)
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 15:42
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 06-10-2005 @ 16:19 :
Ik heb dus begrepen dat je wanneer je eenmaal je kaart verloren bent of hij is gestolen, je een jaar lang niet mag wisselen. (Tenzij de oude kaart gevonden wordt en bij de IBG wordt ingeleverd.)
Dat dacht ik idd ook.
Daarnaast heb ik nog nooit gehad dat ik werd gescand
1x vroeg die conducteur of hij hem mocht vasthouden
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 15:43
Gimme more beer
Citaat:
Andijvie schreef op 06-10-2005 @ 16:19 :
Dat is dus geen jaar, maar een halfjaar, voor zover ik weet. Daar is ooit al eens een topic over geweest.
Oud 06-10-2005, 15:56
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 06-10-2005 @ 16:43 :
Dat is dus geen jaar, maar een halfjaar, voor zover ik weet. Daar is ooit al eens een topic over geweest.
Site van de IBG:

Citaat:

Heb je in het kaartjaar ( 1 januari tot en met 31 december) een vervangende kaart aangevraagd, bijvoorbeeld omdat je OV-studentenkaart zoekgeraakt of gestolen is? Dan kun je tot het volgende kaartjaar niet meer van kaartsoort wisselen. Heb je al een wisseling aangevraagd, dan gaat die niet door.

Je kan dus pas weer wisselen wanneer je verloren kaart verlopen is.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 16:33
Gimme more beer
Okee, dan is dat misschien veranderd. Is misschien maar goed ook
Oud 06-10-2005, 20:55
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 06-10-2005 @ 09:43 :
Nee, als je je OV verloren, kwijt bent of als ie gestolen is mag je niet meer wisselen van week naar weekend of andersom.
Oud 30-11-2005, 12:25
Chaucus
Chaucus is offline
Hoe zit t nu eigenlijk met terugvragen van een treinkaartje? En als dat kan, hoe doe je dat?
Oud 30-11-2005, 12:44
Go
Go is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 06-10-2005 @ 09:56 :
In de folder lees ik dat dat niet mogelijk is: Is je eerste kaart zoekgeraakt of gestolen dan kun je niet meer van kaart wisselen.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2005, 13:30
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 06-10-2005 @ 21:55 :
Nee, als je je OV verloren, kwijt bent of als ie gestolen is mag je niet meer wisselen van week naar weekend of andersom.
Nogal logisch, dan zou bij iedereen aan het begin van het jaar de OV 'gestolen' worden, en zouden ze zich daarna ineens realiseren dat ze toch liever een andere kaartsoort hebben.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2005, 18:21
Roos
Roos is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 06-10-2005 @ 17:33 :
Okee, dan is dat misschien veranderd. Is misschien maar goed ook
Dat is al een behoorlijk tijdje zo
Oud 01-12-2005, 09:24
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Chaucus schreef op 30-11-2005 @ 13:25 :
Hoe zit t nu eigenlijk met terugvragen van een treinkaartje? En als dat kan, hoe doe je dat?
Ik up natuurlijk niet voor niets
Oud 01-12-2005, 09:40
Bellyn
Bellyn is offline
Als je je OV kwijt bent geraakt, iemand vind hem en stuurt hem op naar de IB, krijg je dan eigenlijk bericht erover?
Oud 01-12-2005, 11:43
Verwijderd
Ik heb nog nooit gehad dat iemand mijn OV wilde gaan scannen.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2005, 15:55
Roos
Roos is offline
Citaat:
Bellyn schreef op 01-12-2005 @ 10:40 :
Als je je OV kwijt bent geraakt, iemand vind hem en stuurt hem op naar de IB, krijg je dan eigenlijk bericht erover?
Nee volgens mij moet je alsnog een nieuw OV betalen. De vinder moet er namelijk een hoekje afknippen zodat hij niet meer geldig is, toch?
Oud 02-12-2005, 16:29
Gimme more beer
Citaat:
gerwin schreef op 30-11-2005 @ 13:44 :
In de folder lees ik dat dat niet mogelijk is: Is je eerste kaart zoekgeraakt of gestolen dan kun je niet meer van kaart wisselen.
Lees mijn andere reactie van 6 oktober eens, dat had ik al gezien
Oud 02-12-2005, 16:30
Gimme more beer
Citaat:
Chaucus schreef op 01-12-2005 @ 10:24 :
Ik up natuurlijk niet voor niets
Ik snap niet wat je bedoelt. Terugvragen van welk treinkaartje?
Oud 02-12-2005, 16:36
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 02-12-2005 @ 17:30 :
Ik snap niet wat je bedoelt. Terugvragen van welk treinkaartje?
Heb de NS al gebeld....je kunt voor de periode één treinkaartje terugvragen...net als dat je een keer je OV/voordeelurenkaart mag vergeten in een jaar
Oud 02-12-2005, 16:38
Gimme more beer
Citaat:
Chaucus schreef op 02-12-2005 @ 17:36 :
Heb de NS al gebeld....je kunt voor de periode één treinkaartje terugvragen...net als dat je een keer je OV/voordeelurenkaart mag vergeten in een jaar
Ah, de openingspost. Daar was, naar ik meen, eerder al een antwoord op gegeven
Oud 03-12-2005, 13:19
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
hppa schreef op 01-12-2005 @ 12:43 :
Ik heb nog nooit gehad dat iemand mijn OV wilde gaan scannen.
Ik heb uberhaupt nog nooit gezien dat een ov werd gescand
Reageren

Regels voor berichten