Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-10-2005, 19:50
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Jive. schreef op 10-10-2005 @ 20:38 :
Om even over te stappen op een andere onderwerp...

Hoe was het om op kot te wonen en hoe bevalt het nu in Nederland...

Ik ben bang dat als we doorgaan op de vorige onderwerpen, deze topic eingdigt in een verschrikkelijk drama

(overige opmerkingen en vragen zijn natuurlijk nog steeds welkom)
Op kot in Leuven was ontzettend leuk. Ik zat in een residentie van de universiteit zelf, op de campus van exacte wetenschappen. Ik deelde de voorzieningen (keuken, douches, wc, etc) met zeven anderen maar in de praktijk waren het er meestal twaalf in plaats van zeven. Mijn vriend was bijvoorbeeld ook regelmatig bij mij. We deden heel veel dingen, zo zijn we samen op weekend geweest naar de Ardennen.

Wat je alleen goed moet weten is dat Belgen niet op kot 'wonen'. Ze zijn er doordeweek maar wonen echt nog bij hun ouders. Je zal dus ook zelden Belgen tegen komen die in het weekend of de vakanties nog in Leuven blijven, echt bijna iedereen gaat dan naar huis. Ik bleef er zelf wel eens een weekend maar dat is absoluut niet aan te raden omdat het dan ontzettend stil is in de stad en je alleen Chinezen tegenkomt. Vooral met de blok en examens is het vreselijk stil. De stad leeft echt op het ritme van de universiteit en de studenten. Als je mee wilt komen en mee wilt doen en niet wilt vereenzamen ga je dus best ook nog elk weekend naar huis.

Vooral omdat het ik het op kot zo naar mijn zin had heb ik het er heel moeilijk meegehad dat het voor mij toch het beste was om weg te gaan uit Leuven. Ik mis mijn huisgenoten nog altijd heel erg en ik vind het jammer dat ik van de meeste niets meer hoor.

Wat wel goed is om te weten: zoek een kot echt dicht in de buurt van waar je les hebt (en kijk dan ook naar de locaties in de hogere semesters/jaren, meestal heb je het eerste semester van je eerste jaar ergens anders les dan de rest van je studie). Het komt namelijk vaak voor dat je maar een uurtje ofzo vrij ben tussen de lessen en het is vervelend als je dan lang onderweg bent naar je kot en er uiteindelijk maar 20 minuutjes kan blijven. Dat had ik dus. Ik zat op kot in Heverlee en had les in Leuven en dat redde ik bijna niet in een uur heen en terug.

Ervaringen over Nederland heb ik helaas nog niet want ik heb jammergenoeg nog steeds geen kamer en reis elke dag heen en weer. Ik studeer nu in Rotterdam en daar is het toch echt moeilijker om een kamer te vinden dan in Leuven. Al ben ik hier ook wel veel later begonnen met zoeken dan in Leuven. als je nog tips hebt over Rotterdam zijn ze altijd welkom
Oud 10-10-2005, 20:08
Verwijderd
Naar alle hevige discussies ben ik toch nog steeds van plan om naar Leuven te gaan. Ik ga dan zeker op kot! Ik woon is Roosendaal, en iedere dag met de trein lijkt me niet te realiseren. Heb je misschien nog een tip op het gebied van huisvesting. Juist wel of niet met meerdere studenten? Kiezen voor meer of minder luxe? enz.. enz..

Toch wel fijn dat er iemand is met zoveel levenservaring!
Met citaat reageren
Oud 10-10-2005, 20:20
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Jive. schreef op 10-10-2005 @ 21:08 :
Naar alle hevige discussies ben ik toch nog steeds van plan om naar Leuven te gaan. Ik ga dan zeker op kot! Ik woon is Roosendaal, en iedere dag met de trein lijkt me niet te realiseren. Heb je misschien nog een tip op het gebied van huisvesting. Juist wel of niet met meerdere studenten? Kiezen voor meer of minder luxe? enz.. enz..

Toch wel fijn dat er iemand is met zoveel levenservaring!
Tsja, of je een kot (gedeelde voorzieningen) of een studio (alles voor jezelf) wilt hangt af van je eigen voorkeur en van je budget. Ik vond het niet erg om mijn douche, wc en keuken te delen met anderen. Ik kan niet goed alleen zijn en op deze manier had ik altijd wel iemand om me heen. Vrienden van me hadden meestal een studio en alles voor zichzelf en vonden dat fijn. Het ligt er een beetje aan hoe je zelf bent: kan je er tegen om de hele dag mensen om je heen te hebben, altijd rekening te moeten houden met anderen en een kleiner kamertje te hebben of heb je liever een wat grotere kamer met alle voorzieningen voor jezelf maar ook alleen de gezelligheid van jezelf en laat je budget dat wel toe? Dat is denk ik de afweging die je moet maken.

Ik heb zelf een jaar lang op een kamertje van 12m2 geleefd en ik vond het groot genoeg. Vrienden van mij vonden dat echter maar piepklein, zeker als ik er een week samen met mijn vriend op leefde.

Je hebt ook nog de keuze tussen een universitaire residentie waar je vaak meer begeleiding hebt maar soms ook meer verplichtingen en je hebt bijvoorbeeld ook residenties met een sluitingsuur of waar je verplicht gezamelijk ontbijt hebt of die streng katholiek zijn maar ook hele vrije. Privekoten zijn ook prima geschikt maar dan moet je zelf een beetje meer opletten of het wel allemaal goed zit met brandveiligheid enzo. Je hebt dan wel meer vrijheid.

Ik weet niet of je het weet maar daarom zeg ik het nog maar even: In 2007 komt de HSL trein van Amsterdam via Breda naar Brussel en de kans is zeer groot dat dan de huidige Internationale trein van Amsterdam via Roosendaal naar Brussel verdwijnt. Je verbinding naar Leuven zal er waarschijlijk dus niet beter op worden en zeker ook niet goedkoper!
Oud 10-10-2005, 20:32
Verwijderd
Citaat:
Ik weet niet of je het weet maar daarom zeg ik het nog maar even: In 2007 komt de HSL trein van Amsterdam via Breda naar Brussel en de kans is zeer groot dat dan de huidige Internationale trein van Amsterdam via Roosendaal naar Brussel verdwijnt. Je verbinding naar Leuven zal er waarschijlijk dus niet beter op worden en zeker ook niet goedkoper!
Twee keer per week van Leuven naar Roosendaal en weer terug, lijkt me met een vervangend OV-bedrag per maand toch wel te overbruggen. Zelfs wanneer de HSL voorbij komt geraced!
Met citaat reageren
Oud 10-10-2005, 20:34
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Jive. schreef op 10-10-2005 @ 21:32 :
Twee keer per week van Leuven naar Roosendaal en weer terug, lijkt me met een vervangend OV-bedrag per maand toch wel te overbruggen. Zelfs wanneer de HSL voorbij komt geraced!
Vergis je daar niet in. Het lijkt een heel bedrag maar ik woon in Goes en heb een voordeelurenkaart dus dat stukje Roosendaal - Goes kost me haast niets en ik kon van dat bedrag nu maar drie weekenden per maand naar huis met een weekendretour.
Oud 10-10-2005, 20:39
Verwijderd
mmm....

Misschien heb je daar dan toch wel gelijk in!

Ik kom jou trouwens ook over tegen
Met citaat reageren
Oud 10-10-2005, 20:41
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Jive. schreef op 10-10-2005 @ 21:39 :
mmm....

Misschien heb je daar dan toch wel gelijk in!

Ik kom jou trouwens ook over tegen
Vooral dat grensstukje Roosendaal - Essen is heel duur en veel mensen onderschatten dat toch. Je kan wel een campuskaart nemen tot Roosendaal grens, en misschien ook wel tot Roosendaal, dan krijg je vijf retourtjes (hoef je niet perse op dezelfde dag af te leggen, mag ook vrijdag heen en zondag terug bijvoorbeeld) en dat is dan goedkoper. Voor meer info moet je maar even kijken op www.b-rail.be maar ik weet niet of al die regelingen blijven bij komst van de HSL.

Mja, kan je niet beter Duits gaan studeren
Oud 10-10-2005, 20:43
Verwijderd
Wat moest ik toch zonder jou!
Met citaat reageren
Oud 10-10-2005, 20:46
Verwijderd
Oja... ik ga in de herfstvakantie, samen met een vriendin een dagje naar Leuven.
Heb je wat tips op het gebied van bezienswaardigheden en gelegenheden?
Met citaat reageren
Oud 10-10-2005, 20:50
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Jive. schreef op 10-10-2005 @ 21:46 :
Oja... ik ga in de herfstvakantie, samen met een vriendin een dagje naar Leuven.
Heb je wat tips op het gebied van bezienswaardigheden en gelegenheden?
Uhm, ik zou vanaf het station door de Bondgenotenlaan naar de Grote markt gaan, met een beetje mooi weer wat gaan drinken op een terrasje op de Oude markt (en met slechter weer in een cafe'tje daar). Dan eens rondlopen door de binnenstad langs alle gebouwen van de uni. Als je het boeiend vind kan je eens naar Heverlee gaan, naar de campus van exacte wetenschappen maar ik verwacht niet dat dat voor jouw studie interessant is. Ik zou vooral in het centrum rondkijken, rondom de Oude Markt, Grote markt, Kapucijnenvoer, Naamsestraat, Brusselsestraat. Als je vriendin van winkelen houdt is de Diestsestraat een aanrader en de Bondgenotenlaan ook wel maar die is duuuur.

Misschien handig om alvast eens rond te kijken in de buurt van de locatie waar je les hebt en wat straatnamen te noteren zodat je weet welke straten in de buurt liggen voor als je een kamer zoekt. Rondom de Vaartstraat komen altijd veel kamers leeg, net als rondom de Parkstraat. Als je liever buiten de stad zit zou je ook nog in Heverlee kunnen kijken maar houdt dan wel rekening met een langere reistijd.
Oud 10-10-2005, 20:57
Verwijderd
Bedankt voor alle tips!
Met citaat reageren
Oud 10-10-2005, 21:48
freakje
freakje is offline
De Bondgenotenlaan is niet zo duur, je hebt daar H&M, Zara e.d. maar ook wel een aantal boetiekjes, die wel duur zijn natuurlijk.

Verder kan je een ijsje of lekkere warme wafel gaan eten bij Crocantino (tussen de Bondgenotenlaan en Diestsestraat), naar het kunstwerk van Jan Fabre gaan kijken. Het is een soort van naald met een grote kever op, je kan het niet missen op het Ladeuzeplein, daar heb je ook de indrukwekkende universiteitsbibliotheek.
Je kan ook naar het begijnhof gaan (ergens aan de Vismarkt) of naar de universitaire kruidentuin (Kapucijnenvoer, maar ik weet niet of die het ganse jaar open is).
Als het mooi weer is, kan je ook in het stadspark gaan liggen, dat is echt zalig!
Je hebt ergens in de Naamsestraat ook zo'n verborgen plekje waar een mooie bronzen wereldbol staat, het is boven op de berg (voorbij de universiteitshallen) en ik vind het wel mooi.

Enkele lekkere eet-/drinkadresjes: 'Ananas en Ramanas' (Vaartstraat 10); 'De Werf' (Hoge Schoolplein); 'Den Appel' (naast de Universiteitsbib.).

Als je wil kan je tijdens de herfstvakantie zelfs enkele lessen bijwonen, aangezien de universiteit geen herfstvakantie heeft (behalve 1 en 2 november dan).

Veel plezier in elk geval!
Oud 11-10-2005, 11:35
Verwijderd
Dank je....
Met citaat reageren
Oud 11-10-2005, 15:38
Verwijderd
duss.....
Met citaat reageren
Oud 11-10-2005, 18:41
Al Murphy
Al Murphy is offline
Als student Criminologie zal je vooral veel les hebben in de gebouwen van de rechten-faculteit, aan de Tiensestraat; daarom is het niet echt handig om een kot in Heverlee te zoeken. Daar zitten vooral mensen die exacte wetenschappen studeren.

Een van de leukste studentenbuurten (nu ja, 60% van Leuven is studentenbuurt) is de Vlamingenstraat en de directe omgeving, op een boogscheut van de faculteit. Verder is ook alles dichtbij. Als 18jarige nieuweling in Leuven kan je trouwens het best gewoon voor een kot kiezen. Als je meer privacy wil, kan je binnen een paar jaar nog altijd een (veel duurdere) studio gaan huren.

Het kotleven wordt trouwens door bijna iedere student anders ervaren. Het is voor elk wat wils. Sommigen trekken enorm veel met hun kotgenoten op, anderen vooral met de vrienden die ze al van vroeger kennen. Sommige mensen leven erg teruggetrokken, eten het liefst in alle rust alleen en zitten 's avonds uren te msn'en, anderen vind je dan weer elk vrij uur in de kroeg. Verhalen van anderen horen, is natuurlijk leuk, maar dat wil niet zeggen dat je het zelf ook op dezelfde manier zal meemaken.

Ikzelf ben nooit een gezellig-met-het-kot-pannenkoeken-bakken-mens geweest, maar ik heb er heel lieve mensen leren kennen, met wie ik echt een unieke band heb opgebouwd. Kotgenoten maak je immers op hun mooiste en lelijkste momenten mee, en zeker in de blok groeien mensen soms erg naar elkaar toe.

Ik ben het voor het grootste gedeelte met Daantje eens, maar ikzelf vond het (op het studeren na...) een heel leuke tijd om in de blok in Leuven te blijven. De mensen die dan ook in Leuven zijn, zitten vaak net in hetzelfde schuitje als jezelf, en dat brengt (zeker binnenhuis) wel een unieke sfeer met zich mee; soms desolaat, soms vrolijk.

Ik weet niet wanneer je precies komt kijken hoe het hier eraan toe gaat, maar waarschijnlijk is op dat moment het Klapstuk-festival aan de gang, dat is een tweejaarlijks dansfestival in het STUK. Zeker een bezoekje waard. www.klapstuk.be De STUKbar vind ik ook zowat het leukste café van de stad.

Citaat:
duss.....
Geen idee wat je hiermee bedoelt.

@ freakje: juist, Ananas en Ramanas... dank je voor de tip, ik ga er sebiet nog eens lekker eten.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2005, 11:33
~Sjeherazade~
~Sjeherazade~ is offline
Waarom overwegen jullie enkel antwerpen of leuven?
Gent is er ook nog, en ik denk dat dat iets opwindender is dan Leuven. Is als stad denk ik iets progressiever en spannender. De universiteit van Leuven is trouwens katholiek, terwijl die van Gent dat niet is, toch ook belangrijk.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2005, 11:38
Verwijderd
Om eerlijk te zijn spreekt Gent mij niet zo aan. Ik heb veel positieve en natuurlijk ook een aantal negatieve verhalen gehoord over Leuven. Wanneer ik volgend jaar naar Leuven ga, heb ik al woonruimte. Dat de Universiteit daar katholiek is, vind ik geen probleem. Ik zit nu ook op een Katholieke middelbare school
Met citaat reageren
Oud 12-10-2005, 15:41
TD
TD is offline
Citaat:
~Sjeherazade~ schreef op 12-10-2005 @ 12:33 :
Gent is er ook nog, en ik denk dat dat iets opwindender is dan Leuven. Is als stad denk ik iets progressiever en spannender. De universiteit van Leuven is trouwens katholiek, terwijl die van Gent dat niet is, toch ook belangrijk.
En Brussel? Die is ook niet noemenswaardig dan? Als je het dan toch over 'progressief' wil hebben integenstelling tot katholicisme, dan mag de Vrije Universiteit Brussel ook wel vermeld worden (overigens niet te verwarren met de betekenis van 'Vrije' in de Vrije Univ. Amst, dat is iets heel anders )
Oud 15-10-2005, 14:44
freakje
freakje is offline
Citaat:
~Sjeherazade~ schreef op 12-10-2005 @ 12:33 :
Dat katholiek is relatief hoor, je krijgt 1 jaar filosofie in elke opleiding die je volgt aan de K.U.L. (volgens mij gewoon in elke unief) en 1 jaar religie en zingeving. Dus dat valt wel mee, de kwaliteit van het onderwijs krijg je er ook bij hé, waarmee ik niet wil zeggen dat R.U.G. minder kwaliteit zou zijn, daar kan ik niet over meespreken.
Oud 15-10-2005, 17:28
Verwijderd
Ik ga donderdag naar Leuven!

Heeft iemand nog specifieke tips voor die dag?
Met citaat reageren
Oud 15-10-2005, 17:46
freakje
freakje is offline
Als je een lekker broodje wil eten, kan ik je ook nog het vluggertje aanraden. Dat is aan het holiday inn-hotel, bevindt zich in de tiensestraat, achter het Thai-house (een rond restaurant), tegenover het universiteitsgebouw De Valk, tevens een van de gebouwen waar de criminologen vaak les hebben.

Je hebt ook nog een leuk koffiehuis in het eerste zijstraatje van de bondgenotenlaan, rechts als je van het fochplein komt, links als je van het station komt. Het heet Punto Café en hun cappucino en warme chocolademelk is hemels! Hun soep is ook erg lekker!
Oud 15-10-2005, 17:50
Verwijderd
Zijn er ook veel kledingwinkels en warenhuizen? Een vriendin gaat namelijk ook mee
Met citaat reageren
Oud 15-10-2005, 18:21
freakje
freakje is offline
Op de bondgenotenlaan heb je o.a. de H&M, Zara, C&A en heel wat boetiekjes en kleinere kleding/schoenenwinkels. Dan heb je ook de Diestestraat (parallel aan de bondgenotenlaan), dat is eigenlijk de winkelstraat, met o.a. The body shop, hunkemuller, promod, coolcat, etam, inno ... Verder heeft de parijsstraat wel enkele leuke winkeltjes en ook de brusselsestraat heeft een paar boetieks en ook de Hema is daar.
Oud 18-10-2005, 15:05
Verwijderd
Bedankt voor de reacties
Met citaat reageren
Oud 18-10-2005, 16:55
Akilina
Akilina is offline
Wow, ik had dit topic nog nooit eerder gezien, maar ik vond het echt heel leuk om te lezen. Vooral alle reacties van Daantje_0705 vond ik heel interessant om te lezen. Ik wil ook graag volgend jaar in België gaan studeren, maar ik wil inderdaad wel eerst nog beter weten hoe het er daar aan toegaat. Ik zit ook te twijfelen of ik in Gent of in Leuven wil gaan studeren. Want ik zou liever in Gent gaan wonen, maar de studie die ik het liefste zou willen doen is alleen maar mogelijk in Leuven, maar ja, ik heb nog even om erover na te denken.

Hhmm, ik hoop dat dit topic nog een beetje levend gehouden wordt.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2005, 17:49
Verwijderd
@ akilina: ik hoop ook dat deze topic nog een tijdje blijft, dus misschien kunnen we er dan wat nieuw leven in blazen

Kom je ook uit Nederland? Welke studie wil je gaan doen? Wat vind jij de voor- en nadelen van studeren in België? Kortom er is nog genoeg om over te discussiëren!
Met citaat reageren
Oud 18-10-2005, 19:57
Verwijderd
Hooiiiii

Ik studeer Criminologie aan de universiteit van Leuven en ik geloof dat de eerste post in deze thread ging over Criminologie in Leuven?

In de tweede post zag ik ergens 'Antwerpen' staan. Schrappen van je lijstje: Criminologie geven ze alleen in Leuven, Gent en Brussel

Over Brussel kan ik eigenlijk weinig zeggen, ik weet alleen dat ze in Leuven meer de nadruk leggen op de rechtsvakken en in Gent op de 'forensische vakken' (lees: ik heb gehoord dat je zelfs chemie en biologie krijgt In Leuven krijg je enkel gerechtelijke geneeskunde, en dat is écht niet zo moeilijk als het klinkt )
Oh, Leuven heeft altijd al ongelooflijk veel 'aanzien' gehad als universiteit. "Oh, zit je écht in Leuven?? Wauw! "

Brussel lijkt mij eigenlijk niet leuk om op kot te zitten, but then again, maybe that's just me
Leuven en Gent zijn allebei wel gezellige steden, denk ik. Ik ben nog maar één keer in Gent geweest, dus daar weet ik weinig van.

Als je Criminologie komt doen kan je best een kot zoeken in en rond het centrum, maar als je een fiets hebt is niks écht ver.
Als je eens een uurtje niks te doen hebt tussendoor kan je altijd even binnenwippen in de bib en je in een zeteltje nestelen met een boek of achter de computer gaan zitten en wat forummen, lekker gratis. Of natuurlijk wat studeren ofzo
Als je 's middags 'maar een uurtje' hebt kan je in één van de Alma- (studenten-)restaurants gaan eten, ipv over en weer te rijden/wandelen naar je kot.

Het lessenrooster voor de crimi's valt héél goed mee. Ik heb als tweede baccer dit semester elke week zo'n 13 à 14 uur les. Maandag twee uur, dinsdag zeven ( !!) woensdag niks, donderdag vier en half en vrijdag twee en half. 't Is de moeite Je moet uiteraard wel werken in de uren dat je dan géén les hebt, en de lessen methodologie houden groepswerken in, maar zelfs dàn heb je nog tijd genoeg voor leuke dingen Niet dat criminologie studeren niet leuk zou zijn, natuurlijk

In tegenstelling tot in de biomedische wetenschappen, heb ik nog maar één keer in m'n driejarige uniefcarrière een mondeling examen moeten doen (twee eigenlijk, examen en herexamen filosofie in het eerste jaar, de tweede keer dat ik het eerste jaar deed was er een nieuwe prof en een nieuwe cursus en is het examen schriftelijk geworden)

Als je nog vragen hebt, hou ze niet voor jezelf, maar gooi ze hier even neer, en als ik niet reageer moet je effe pm'en en zeggen dat ik hier moet komen kijken

xxx
Met citaat reageren
Oud 18-10-2005, 19:58
Verwijderd
bijna vergeten!

website van de studentenclub van criminologie:

http://www.crimen.be

mét forum !! http://forum.crimen.be
Met citaat reageren
Oud 18-10-2005, 20:08
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 09-10-2005 @ 21:06 :
Het zal heus niet onmogelijk zijn maar het is zeker wennen en ik wil gewoon dat niemand dat onderschat. Ik zat vorig jaar met tegen de 30 Nederlanders in Leuven en voor zover ik weet zit iedereen inmiddels terug in Nederland om hier wat anders te studeren. Nou wil ik best geloven dat jij je er voor wil inzetten maar je maakt mij ook niet wijs dat er van ons 30'en niemand was die dat ook van plan was.
Toen ik het eerste jaar Criminologie drie jaar geleden deed zaten er - volgens mij - vier Nederlanders in de les, en drie van die vier zitten nu in het derde jaar. Vorig jaar (tweede keer het eerste) heb ik - denk ik - drie Nederlanders bij ons in de richting kunnen vinden, en die zitten nu allemààl in het tweede...

voorbeeld, tegenvoorbeeld
Met citaat reageren
Oud 21-10-2005, 09:53
Verwijderd
Gisteren een dagje naar Leuven en Antwerpen geweest. Dat was echt hartstikke leuk. De verbindingen vanuit Roosendaal waren perfect. Volgens mij hebben we in 2 uur de hele binnenstad doorkruist, en enorm veel winkels en restaurantjes gezien. En volgens mij hebben we ook de faculateit voor Rechtsgeleerdheid in de Tiensestraat gezien, maar daar waren we niet helemaal zeker van.

Toch heb ik ook nog een vraagje over de opleiding criminologie. In het derde jaar moet je volgens mij een bepaalde richting kiezen. Maar wat heeft dit voor invloed op je toekomst en welk concreet beroep zou je kunnen beoefenen wanneer je je diploma binnen hebt... In Nederland zijn de eerste criminologie studenten vorig jaar voor het eerst afgestudeerd, dus er is nog maar weinig bekend over de werkgelegenheid op dit gebied.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2005, 15:55
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Jive. schreef op 21-10-2005 @ 10:53 :
Gisteren een dagje naar Leuven en Antwerpen geweest. Dat was echt hartstikke leuk. De verbindingen vanuit Roosendaal waren perfect.
Doordeweek wel ja. In het weekend (zaterdag/zondag) is die verbinding een heel stuk minder doordat de trein Amsterdam - Brussel dan ook naar Antwerpen Centraal rijdt waardoor je vaak net je aansluiting misloopt.
Oud 23-10-2005, 13:34
Verwijderd
Het is hier wel een Belgentopic geworden
Ik had eerst je beginpost gelezen met de intentie wat informatie te geven, maar hoe verder ik in het topic vorderde hoe minder informatie nog te vermelden was...
Ik heb enkel mijn twijfels bij de bedenkingen die daantje maakt over de 'vereiste voorkennis' bij het aangaan van een studie in België als Nederlander.
Een universiteit blijft een universiteit en ook elke Belgische eerstejaars zal grote ogen opzetten wanneer hij beseft dat zijn middelbare kennis eigenlijk van minimale nut is. Wiskunde, statistiek, boekhouden, economie, biologie, anatomie, chemie, welk vak dan ook wordt in zo'n beperkte mate uitgediept in het middelbaar dat je aan de universiteit bijna van nul herbegint.
Misschien speelt dit een grotere rol in een richting zoals biomedische (alhoewel mijn vriendin geneeskunde studeert en het volledig met me eens is), maar wanneer je het rechtsgebied betreedt valt het bijna te verwaarlozen.

Leuven is een gezellig stadje, maar ik had het na 18 jaar wel gezien. Dat is dan ook de reden waarom ik voor een 'echte' stad heb gekozen (Brussel) om mijn studies voort te zetten.
Gent lijkt me inderdaad een interessant compromis, maar iedereen weet uiteraard zelf het best wat hij zoekt in zijn studiestad.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2005, 14:57
Verwijderd
Zo, eindelijk weer eens een serieuze reactie

@ Spare: Ik heb net alle posts weer eens terug gelezen, en je hebt helemaal gelijk. Het begint serieus en daar blijft het ook bij. Gelukkig heb ik nog heel wat vragen aan al deze ervaringsdeskundigen. Ik kan er wel een heel verhaal omheen winden, maar daar heb ik nu niet zoveel zin in.

De opleiding criminologie kent vanaf vorig jaar een Numerus Fixus in Nederland. Hoe komt het dat dit niet het geval is in België? Is het daar: Wie het eerst komt, het eerst maalt? Of wordt iedereen die zich aanmeldt daar automatisch toegelaten?

Wat zijn de vooruitzichten voor een criminologie student? Mij is altijd verteld dat de opleiding criminologie een uitgebreid vlak beslaat met verschillende mogelijkheden en opties. Maar zoals ik al eens eerder heb gevraagd: Waar kan je aan de slag?

Ik weet op dit moment bijna 100% zeker dat ik na mijn diploma in Leuven wil gaan studeren. De stad is mij enorm goed bevallen. Het is niet bijzonder groot, maar het heeft wel de uitstraling van een stad als Brussel of Antwerpen. Via mijn moeder ben ik in contact gekomen met een man die mij heeft verteld over een groep broeders die in Leuven een aantal huizen bezitten waar zij zorgen voor de huisvesting van studenten. Heeft iemand hier al eens iets van gehoord? Of is dit ook nieuw voor jullie...

Ook heb ik nog wat finaciële vraagjes voornamelijk gericht aan de Nederlanders onder ons. In België is volgens mij alles anders geregeld als in ons Kikkerlandje.
Wanneer ik naar Leuven ga, krijg ik per maand van de overheid studiefinanciering en een vervangend bedrag voor mijn OV-kaart. Is dit genoeg om van rond te komen? Ik weet dat dit per persoon verschillend is. Maar zijn er veel studenten die door de week een extra bijbaantje hebben of is dit niet te combineren met colleges en huiswerk? Ik werk nu in het weekend bij een warenhuis in Nederland, zou ik deze baan gewoon kunnen houden of is het verstandiger deze op te geven?

Pfff.... That's it!

Ik hoop dat er wat Nederlanders en Belgen zijn die mij kunnen helpen met het beantwoorden van deze vragen.

Keep this Topic alive

Laatst gewijzigd op 23-10-2005 om 15:01.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2005, 15:32
freakje
freakje is offline
Citaat:
De opleiding criminologie kent vanaf vorig jaar een Numerus Fixus in Nederland. Hoe komt het dat dit niet het geval is in België? Is het daar: Wie het eerst komt, het eerst maalt? Of wordt iedereen die zich aanmeldt daar automatisch toegelaten?
Ik denk dat gewoon iedereen daar toegelaten wordt, maar daarvoor kan je beter contact opnemen met de faculteit zelf, zij zullen het met zekerheid kunnen bevestigen.
Oud 23-10-2005, 15:35
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Jive. schreef op 23-10-2005 @ 15:57 :
Ik weet op dit moment bijna 100% zeker dat ik na mijn diploma in Leuven wil gaan studeren. De stad is mij enorm goed bevallen. Het is niet bijzonder groot, maar het heeft wel de uitstraling van een stad als Brussel of Antwerpen. Via mijn moeder ben ik in contact gekomen met een man die mij heeft verteld over een groep broeders die in Leuven een aantal huizen bezitten waar zij zorgen voor de huisvesting van studenten. Heeft iemand hier al eens iets van gehoord? Of is dit ook nieuw voor jullie...

Ook heb ik nog wat finaciële vraagjes voornamelijk gericht aan de Nederlanders onder ons. In België is volgens mij alles anders geregeld als in ons Kikkerlandje.
Wanneer ik naar Leuven ga, krijg ik per maand van de overheid studiefinanciering en een vervangend bedrag voor mijn OV-kaart. Is dit genoeg om van rond te komen? Ik weet dat dit per persoon verschillend is. Maar zijn er veel studenten die door de week een extra bijbaantje hebben of is dit niet te combineren met colleges en huiswerk? Ik werk nu in het weekend bij een warenhuis in Nederland, zou ik deze baan gewoon kunnen houden of is het verstandiger deze op te geven?
Er zijn in Leuven heel veel studentenhuizen (residenties) die beheerd worden door broeders of andere kloosterlieden ofzo. Ik zat zelf niet in zo'n residentie en vrienden van mij ook niet dus ik heb hier niet echt ervaring mee maar heb er dus wel van gehoord. Ik ben wel wezen kijken in die residenties op de bezoekdagen en het zag er allemaal prima uit hoor. Het waren geen hele grote kamers maar dat hoef ik ook niet. Het is per residentie verschillend hoe streng de regels zijn enzo, daar moet je met de bezoekdagen ofzo dan even naar informeren en kijken wat je wel en niet belangrijk vindt.

Als je in Leuven gaat studeren krijg je idd gewoon elke maand stufi van de IB-Groep en OV-vergoeding. Als je liever toch een OV-kaart hebt dan kan je je OV-vergoeding hiervoor inwisselen maar dat lijkt me in jouw geval niet zo zinvol. Die OV-vergoeding lijkt veel maar ik kon er per maand maar een weekend van naar mijn vriend (Leuven - Haarlem) plus een weekend van naar huis (Leuven - Goes). Ik had er dan wel een voordeelurenkaart bij en kocht altijd een weekendretour, dan ben je het voordeligste uit. Ik kon er ook drie weekenden van naar huis maar nooit alle weekenden in de maand. Veel vrienden van me hadden een campuskaart voor de trein en dan ben je wel wat voordeliger uit maar dan moet je wel elk weekend naar huis gaan om het eruit te halen. Dat is ookw el aan te raden want in de weekenden is Leuven echt uitgestorven en is het echt saai alleen en dan duurt zo'n weekend wel heel lang.

Bij mij op de gang en ook bij mijn vrienden was er niemand die doordeweek een bijbaantje had. Dat kon ook niet bij mijn studie. Ik was echt wel de volle week bezig met studie en huiswerk. Of dat bij criminologie anders is kan ik je niet zeggen maar er zijn erg weinig Belgen die doordeweeks werken. De meeste werken wel de zaterdag. Als je elk weekend naar huis gaat dan is het best mogelijk om thuis een bijbaantje te houden. Ik had zelf geen bijbaantje omdat ik maar een weekend per maand thuis was en ik kreeg basisbeurs + ouderbijdrage en ik leende 100 euro in de maand bij. Daar kon ik net van rondkomen maar dan was ik ook echt wel zuinig.
Oud 23-10-2005, 16:42
Verwijderd
Over de numerus fixus (in België heet het numerus clausus dacht ik?) weet ik zeer weinig. Er zijn echt maar een héél klein aantal studies in Vlaanderen (in Wallonië is dat anders) die een beperking hebben op het aantal studenten.
Uiteraard kan het zijn dat het echt vol zit, maar daar heb ik eigenlijk nog nooit verhalen over gehoord.
Je hebt echt tijd zat om je in te schrijven in België (bij mij sloten de inschrijvingen op 16 oktober dit jaar, ná het begin van het academiejaar dus!)

Ik heb geen ervaring met de werkmogelijkheden na een criminologie-master (een vriendin van mij studeert het dus ik zou het wel eens kunnen navragen), maar persoonlijk sta ik daar vrij sceptisch tegenover. Je kan eventueel eens binnenspringen in een aantal interim-kantoren om te vragen wat de mogelijkheden precies zijn (heb ik ook gedaan voor ik aan mijn studie begon). Ze zullen over het algemeen een eerlijker en objectiever antwoord geven dan proffen, studenten e.d.

Die broedertehuizen kunnen gelinkt zijn aan het Begijnhof (oud paterdorpje o.i.d. in het centrum van Leuven), maar dat weet ik niet met zekerheid.
Mijn indruk is dat het véél gemakkelijker is om aan een kot (of kamer zoals jullie zeggen) te geraken dan in Nederland.
Zeker in Leuven zou het geen probleem moeten zijn aangezien de stad zelfs sancties heeft moeten nemen omwille van een overvloed. Als je echt een ruime keuze wilt raad ik u aan om ergens in juni opnieuw naar Leuven te trekken en misschien bij je faculteit te horen.
Er zijn meestal koten die door KUL zelf verhuurd worden en ik denk dat buitenlandse studenten daar een soort van voorrang op hebben.
Als je je deftig informeert mag het alleszins geen enkel probleem vormen.

Over het financiële aspect: bijbaantjes zijn volgens mij zeker te combineren, maar dat hangt natuurlijk van de studie én de lesuren af.
Als je bv. één dag in de week geen les hebt lijkt mij dat bv. perfect te doen.
Misschien moet je wat cijfers geven over die studiefinancering want ik zou niet weten hoeveel dat per maand inhoudt.

Laatst gewijzigd op 23-10-2005 om 16:45.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2005, 18:22
Goede Fee
Goede Fee is offline
Wat een fijn topic is dit. Ik ben echt heel erg aan het twijfelen of ik in Rotterdam Criminologie moet gaan studeren of in Leuven.
Eigenlijk zit ik alleen een beetje met het vervoer; welke verbindingen vanuit Nederland zijn er om in België te komen?
Is er misschien ook een verbinding vanuit Eindhoven ofzo?
Oud 23-10-2005, 18:50
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Goede Fee schreef op 23-10-2005 @ 19:22 :
Wat een fijn topic is dit. Ik ben echt heel erg aan het twijfelen of ik in Rotterdam Criminologie moet gaan studeren of in Leuven.
Eigenlijk zit ik alleen een beetje met het vervoer; welke verbindingen vanuit Nederland zijn er om in België te komen?
Is er misschien ook een verbinding vanuit Eindhoven ofzo?
Met de trein kan je uit Nederland alleen via Roosendaal of via Maastricht. Een meisje die bij mij in Leuven studeerde woonde in Valkenswaard, bij Eindhoven en zij ging met de trein naar Neerpelt (Belgie) en daar kwamen haar ouders haar ophalen omdat de verbindingen anders gewoon heel slecht zijn. Er gaan wel bussen de grens over met limburg maar ik weet niet hoe dat zit met Brabant.

Let wel op dat de huidige treinverbindingen maar zo blijven tot januari 2007. Dan komt er een nieuwe dienstregeling waarin de HSL is opgenomen en vanaf dat de HSL gaat rijden verdwijnt de huidige trein van Amsterdam naar Brussel en zal je via Breda de grens over moeten ipv via Roosendaal en ook flink meer moeten gaan betalen.
Oud 23-10-2005, 20:41
Goede Fee
Goede Fee is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 23-10-2005 @ 19:50 :
Met de trein kan je uit Nederland alleen via Roosendaal of via Maastricht. Een meisje die bij mij in Leuven studeerde woonde in Valkenswaard, bij Eindhoven en zij ging met de trein naar Neerpelt (Belgie) en daar kwamen haar ouders haar ophalen omdat de verbindingen anders gewoon heel slecht zijn. Er gaan wel bussen de grens over met limburg maar ik weet niet hoe dat zit met Brabant.

Let wel op dat de huidige treinverbindingen maar zo blijven tot januari 2007. Dan komt er een nieuwe dienstregeling waarin de HSL is opgenomen en vanaf dat de HSL gaat rijden verdwijnt de huidige trein van Amsterdam naar Brussel en zal je via Breda de grens over moeten ipv via Roosendaal en ook flink meer moeten gaan betalen.
Ik moet vanuit Noord-Limburg komen, dus dan is de verbinding naar Leuven erg slecht, geloof ik. Maar ik kan inderdaad wel eens naar de busverbindingen kijken...
Oud 23-10-2005, 22:42
Verwijderd
Citaat:
Goede Fee schreef op 23-10-2005 @ 21:41 :
Ik moet vanuit Noord-Limburg komen, dus dan is de verbinding naar Leuven erg slecht, geloof ik. Maar ik kan inderdaad wel eens naar de busverbindingen kijken...
Zoals je weet kom ik uit Roosendaal, dus die verbinding is op zich (nog) wel goed te doen. Als ik jou was zou ik me niet al te druk maken om reismogelijkheden. Ik neem aan dat je in Leuven of Rotterdam toch wel op kamers zou gaan. Je reist dus waarschijnlijk iedere week één keer op en neer. En als dat nou 2 keer per week was lastig is moet je dat maar op de koop toenemen. Tuurlijk is het fijn om goede verbindingen te hebben, maar het belangrijkste blijft nog steeds dat je naar een Universiteit gaat die jou het leukst lijkt.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 16:52
Goede Fee
Goede Fee is offline
Citaat:
Jive. schreef op 23-10-2005 @ 23:42 :
Zoals je weet kom ik uit Roosendaal, dus die verbinding is op zich (nog) wel goed te doen. Als ik jou was zou ik me niet al te druk maken om reismogelijkheden. Ik neem aan dat je in Leuven of Rotterdam toch wel op kamers zou gaan. Je reist dus waarschijnlijk iedere week één keer op en neer. En als dat nou 2 keer per week was lastig is moet je dat maar op de koop toenemen. Tuurlijk is het fijn om goede verbindingen te hebben, maar het belangrijkste blijft nog steeds dat je naar een Universiteit gaat die jou het leukst lijkt.
Ja, dat weet ik ook wel. Ik heb eigenlijk helemaal geen zin om naar Rotterdam, Leiden of Amsterdam te gaan, het zijn gewoon niet de universiteiten die mij tof lijken. Maar om nou iedere weekend twee keer super lang te gaan reizen, vind ik ook niks. Maar ik ben nog aan het uitzoeken hoé lang ik precies moet reizen, misschien valt het allemaal wel mee.

Hoe lang doe je er vanuit Roosendaal over om naar Leuven te komen, met de trein/bus?
Oud 24-10-2005, 17:59
Al Murphy
Al Murphy is offline
@ goede fee:

Je zou ook de snelbus kunnen nemen. Vanuit Maaseik rijdt er een bus naar Leuven. Dat is nummer 178. Die vertrekt daar op zondagavond rond half acht, en is rond kwart na negen in Leuven. Op vrijdagavond rijdt hij terug naar huis.

Iets meer naar het noorden heb je ook nog snelbus 179.

Ik denk dat de snelbus de snelste manier is om vanuit Noord-Limburg naar Leuven te gaan.

www.delijn.be -> reisinfo -> van daaruit vind je alle details.

en als je 'neerpelt leuven' intypt in google, vertelt google me dat het met de trein 1u51 minuten duurt.

Toevoeging: Roosendaal - Leuven duurt blijkbaar in de week 1u17 en in het weekend tussen anderhalf uur en twee uur.

Laatst gewijzigd op 24-10-2005 om 18:01.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 22:18
Verwijderd
Inderdaad. Met de trein doe ik er ongeveer anderhalf uur over. En voor die 2 keer per week vind ik dit eerlijk gezegd niet zo'n probleem!
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 08:37
Goede Fee
Goede Fee is offline
Citaat:
Al Murphy schreef op 24-10-2005 @ 18:59 :
@ goede fee:

Je zou ook de snelbus kunnen nemen. Vanuit Maaseik rijdt er een bus naar Leuven. Dat is nummer 178. Die vertrekt daar op zondagavond rond half acht, en is rond kwart na negen in Leuven. Op vrijdagavond rijdt hij terug naar huis.

Iets meer naar het noorden heb je ook nog snelbus 179.

Ik denk dat de snelbus de snelste manier is om vanuit Noord-Limburg naar Leuven te gaan.

www.delijn.be -> reisinfo -> van daaruit vind je alle details.

en als je 'neerpelt leuven' intypt in google, vertelt google me dat het met de trein 1u51 minuten duurt.

Toevoeging: Roosendaal - Leuven duurt blijkbaar in de week 1u17 en in het weekend tussen anderhalf uur en twee uur.
Dankjewel!
Het maakt inderdaad minder uit dan ik had gedacht. Als ik met de trein naar Rotterdam moet, dan doe ik er ook 2u30 minuten over. Naar Leuven duurt ongeveer net zo lang als ik door de week reis! Maar in het weekend zit ik dan wel weer 3u30 minuten in de trein. Hmmm.
Oud 25-10-2005, 13:50
Verwijderd
Dan reizen we toch gezellig samen
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 17:29
Goede Fee
Goede Fee is offline
Citaat:
Jive. schreef op 25-10-2005 @ 14:50 :
Dan reizen we toch gezellig samen
Hahaha. Als ik naar Leuven ga, zal ik aan je denken.
Oud 25-10-2005, 17:38
Verwijderd
Gelukkig!
Met citaat reageren
Oud 29-10-2005, 23:31
Verwijderd
Kan iemand mij trouwens iets vertellen over de vervangende OV-kaart. Ik heb al gezocht op de site van de Nederlandse overheid, maar veel duidelijker wordt het echter niet
Met citaat reageren
Oud 30-10-2005, 08:50
Goede Fee
Goede Fee is offline
Kijk eens op de site van de IB-groep. Klik!
Je kunt geloof ik een vergoeding krijgen voor je OV-kaart als je er geen wilt, maar je kunt je OV-kaart ook gewoon houden.
Oud 30-10-2005, 09:52
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Jive. schreef op 30-10-2005 @ 00:31 :
Kan iemand mij trouwens iets vertellen over de vervangende OV-kaart. Ik heb al gezocht op de site van de Nederlandse overheid, maar veel duidelijker wordt het echter niet
Als je opgeeft dat je in het buitenland gaat studeren bij de IB-Groep krijg je automatisch OV-vergoeding van ongeveer 75 euro per maand. Als je toch liever je OV-kaart wilt hebben moet je een formulier OV-kaart buitenland aanvragen waarmee je dan toch een OV-kaart kunt krijgen en geen OV-vergoeding. Het is trouwens geen vervangende OV-kaart ofzo hoor, gewoon extra geld bij de rest van je stufi.
Reageren

Regels voor berichten