Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-10-2005, 16:03
Napoleonfan
Napoleonfan is offline
Sinds een aantal maanden, ben ik weer volledig "hersteld" van mijn anorexia periode. Van de dertig kilo die ik te licht was, heb ik twintig al weer teruggewonnen. Het was zwaar, ook voor mijn lichaam. Ik heb langzamerhand gemerkt dat mijn maag blijvend moeite heeft met het verwerken van (vooral) mijn (warme) avondeten. Ik kreeg altijd maagzuur in mijn mond na iedere maaltijd, soms boerde ik het ook op. Maar ik dacht hier wel mee te kunnen omgaan. Alleen heb ik de laatste paar weken een probleem...ik hou mijn avondeten écht niet binnen. Soms geef ik over, en komt maar een gedeelte er uit, soms blijft er van mijn maaginhoud niets over. En ik kan me er niet tegen verzetten, want mijn maag protesteert zó hevig op dat moment. Ik durf eerlijk gezegd er niet mee naar de dokter te gaan, want die weet uiteraard van mijn verleden...straks moet ik weer opgenomen worden...hoe kan ik dit zelf verhelpen? Want ik vind het ontzettend vervelend, en zie elke keer weer op tegen het avondeten.
Oud 11-10-2005, 16:08
Verwijderd
En hier heb je helemaal geen last van bij wat je overdag eet?
Misschien helpt het om licht verteerbare dingen te eten als avondeten of om een half bord avondeten te nemen om 5 uur, en een half bord om 7 uur, zodat het niet allemaal tegelijk in je maag komt.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2005, 16:08
ekki
ekki is offline
Vervelend, zeg... doe je zo je best...

Ik denk toch dat je wel naar je huisarts moet gaan. Die zal het juist fijn vinden als je komt. En je wordt heus niet weer opgenomen zomaar, daar moet je toch ook zelf achter staan? Het is volgens jou een puur lichamelijk probleem (ik hoop voor je dat het niet psychisch is inderdaad, dan is het een ander verhaal). Dus misschien kan de arts daar wel iets van een medicijn tegen geven.

Hoe lang is het al? Als het een paar dagen is, zou ik het nog heel even afwachten.
Oud 11-10-2005, 16:14
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik zou proberen te eten in kleinere porties en idd lichtverteerbare dingen, dingen waar je maag niet zo snel van overstuur raakt dus geen vette of sterk gekruide dingen bijvoorbeeld.
Oud 11-10-2005, 16:16
Napoleonfan
Napoleonfan is offline
@ Sarah:

Ik móet ontbijten wil ik de rest van de dag nog iets kúnnen eten, anders verdraagt mijn maag het ook niet. Naast het ontbijt (een klein schaaltje yoghurt met cruesli) eet ik ook wel eens sultana of een appel, dit hou ik allemaal prima binnen, en ik heb er niet eens last van. Maar het avondeten...nee, dat wil gewoon niet. Ik probeer meestal pasta, rijst of mihoen te eten, met groenten en soms vis. Maar ik hou het gewoon niet binnen.

@ Ekki: De vorige keer dat ik werd opgenomen, was dat niet vrijwillig (RM), vandaar dat ik zo bang ben om weer opgenomen te worden, en dus doe ik net als of alles goed gaat, ook al is dat niet het geval. Ik sta ook onder toezicht van GGNet, en volgens mij hebben die ook contact met mijn huisarts. Dus ik weet het zonet nog niet....Misschien kan ik beter geen avondeten meer eten? Maar een beetje yoghurt of zo?
Oud 11-10-2005, 16:18
Verwijderd
ik denk dat een beetje yoghurt als avondeten niet echt een manier is om goede voedingsstoffen binnen te krijgen
Met citaat reageren
Oud 11-10-2005, 16:20
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik zou nu niet juist weer gaan minderen met eten, nu het net goed gaat. Misschien verdraagt je maag het beter als je 's middags warm eet (als dat past in je dagschema) of als je tweemaal een kleinere hoeveelheid warm eten eet, of brood erbij ofzo. Ik zou een beetje uit proberen wat beter bevalt maar zeker niet minder gaan eten nu je juist goed bezig bent, dat zou zonde zijn
Oud 11-10-2005, 16:58
Gothic
Gothic is offline
juist naar de dokter gaan, die kan je evt. medicijnen geven om het maagzuur te onderdrukken... Hij ziet echt wel dat je goed bezig bent en zal hiervoor echt geen RM aanvragen. Dat zou hij doen als je niet zou eten, of als je weer maaltijden zou overslaan. Jij probeert het juist wel allemaal te eten...

zelf kun je uitzoeken bij welk voedsel je maag het meeste protesteert. Je kunt maaltijdsalades proberen? Zit meestal veel sla is, klein beetje pasta en klein beetje kip en het op die manier opbouwen...
Oud 11-10-2005, 17:06
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Kan je niet meer kleinere porties verspreid over de dag eten? Dat helpt bij mij nml wel heel goed... Grote dingen kan mijn maag regelmatig ook niet goed verteren. Ik ben er gister nog heel erg ziek van geweest... En jij zult waarschijnlijk nog veel minder kunnen hebben... Probeer soep, noodles, ed. vroeg in de middag te eten...

Wel heel erg vervelend voor je zeg....

Trouwens... Als jij de dokter duidelijk uitlegt dat je maag hevig protesteert en dat het je dus echt niet lukt ook al wil je het wel... Misschien kan hij dan een afspraak regelen met een dietist zodat die jou op weg kan helpen met een goede voedingspatroon met licht verteerbare dingen... Hij zal je heus niet direct terugsturen hoor
Met citaat reageren
Oud 11-10-2005, 17:27
Balance
Balance is offline
Ik zou toch naar de dokter gaan. Ten eerste denk ik niet dat je de enige bent met dit probleem. Misschien dat hij dit juist wel herkent en er een oplossing voor weet. Maar zelfs als hij dit niet herkent, dan nog zal hij aan jouw gewicht en jouw instelling kunnen zien dat het dit keer anders is; dat je wel voedingsstoffen binnen wil krijgen, maar dat het niet lukt. Ik denk zelfs dat hij het alleen maar goed vindt dat je op zoek gaat naar gezonde oplossingen.
Oud 11-10-2005, 18:01
Vitamintje
Vitamintje is offline
Hey,
Je krijgt echt niet zomaar een RM zeker niet als je uitlegt dat het door je maag komt dat je eten eruit komt. Maar heb je dit pas sinds kort want dan kan het misshien ook ergens anders door komen dan door de anorexia. I heb zelf ook anorexia gehad maar heb er gelukkig geen maagklachten aan over gehouden (helaas wel andere dingen maja ) Ik wens je heel veel sterkte, en volhouden he met het eten en aankomen he.

-xxx-
Met citaat reageren
Oud 11-10-2005, 18:09
Mara
Mara is offline
Ik zou even naar de dokter gaan. Hij/zij heeft zoiets heus wel eerder gezien en kan je ermee helpen of je doorsturen naar de dietist
Met citaat reageren
Oud 11-10-2005, 18:40
Amma
Amma is offline
Ik heb eens gehoord dat je maag kan krimpen als je lange tijd praktisch niks eet. Of dat waar is weet ik niet zeker, maar je maag is iig geen eten meer gewend, het is dan ook niet zo gek dat het er weer uit komt.
Ik zou licht verteerbaar voedsel proberen, verspreid over de dag in heel kleine porties en daarbij wat water drinken.
En als het zo blijft, toch maar naar de dokter. Die weet dan vast wel een oplossing, en zal je heus niet meteen weer laten opnemen. Het is immers niet zo dat je niet wil eten, maar het lukt gewoon niet. Succes!
Met citaat reageren
Oud 11-10-2005, 20:02
miekmuis
miekmuis is offline
Je wordt gedwongen opgenomen als je psychische problemen hebt, niet als je fysieke problemen hebt.

Gewoon naar de dokter gaan dus.
Oud 11-10-2005, 21:26
Verwijderd
Citaat:
Napoleonfan schreef op 11-10-2005 @ 17:16 :
@ Ekki: De vorige keer dat ik werd opgenomen, was dat niet vrijwillig (RM), vandaar dat ik zo bang ben om weer opgenomen te worden, en dus doe ik net als of alles goed gaat, ook al is dat niet het geval. Ik sta ook onder toezicht van GGNet, en volgens mij hebben die ook contact met mijn huisarts. Dus ik weet het zonet nog niet....Misschien kan ik beter geen avondeten meer eten? Maar een beetje yoghurt of zo?
Zoals al eerder gezegd, je wordt echt niet zomaar opgenomen hoor!!
Daarnaast kunnen GGnet en jouw huisarts wel contact met elkaar hebben, maar een huisarts heeft een beroepsgeheim, en mag dus niet zomaar alles over jou door vertellen.
Je kan het er anders mss ook nog over hebben met hem dat je dit moeilijk vind, omdat je bang bent dat het door gaat naar GGnet.

Verdere adviezen zijn al gegeven, gewoon langs de huisarts gaan, zeker omdat het weer beter lijkt te gaan.

Sterkte ermee
Met citaat reageren
Oud 12-10-2005, 14:23
Nebel
Nebel is offline
Ik ben het wel met de rest eens maar ik snap heel goed dat het moeilijk is. Je kunt als tijdelijke oplossing een half uur/kwartier voor je avondeten een tablet domperidon (kan je kopen bij kruidvat/trekplijster/da (maar daar heet het gastrocure) innemen. Dat helpt tegen misselijkheid, opgeblazen gevoel, zure oprispingen. Het zorgt er ook voor dat je voedsel eerder je maag verlaat. Dat kun je natuurlijk niet de rest van je leven slikken, maar soms moet je lichaam even wennen. Je kunt het ook langzaam afbouwen, want het werkt ook nog als je het na je eten neemt en je je misselijkheid op voelt komen. Sterkte!
Met citaat reageren
Oud 12-10-2005, 20:04
mrsjones
mrsjones is offline
Ik heb ook tijdje last gehad van kokhalzen enzo na het eten. De dokter heeft mij toen domperidon geven. Dat helpt echt.
Maar ik zou gewoon naar de dokter gaan als ik jou was, je bent al zover gekomen dan is dit toch een eitje.
Suc6 en Sterkte

Laatst gewijzigd op 12-10-2005 om 20:06.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2005, 23:05
Romance
Romance is offline
hm, misschien ben ik nu een bitch
maar vind je het niet een beetje raar dat je voorstelt om s avonds alleen een beetje joghurt te eten voor avondeten?
dat is ECHT niet genoeg he meisje, dat weet je zelf ook wel.
bovendien als je dat nu een tijd gaat doen, weet je dat het als je misselijkheid daar eventueel minder van zou worden en je weer normaal kan gaan eten het weer erg moeilijk om een hele maaltijd te eten.

het kan best psychisch zijn, zonder dat je hetzelf weet misschien.Ik heb het ook af en toe.Maar als ik dan nadenk, beself ik me altijd dat het kwam omdat ik me eigenlijk te dik voel en het er uit wil hebben.

even nog een vraagje: eet je op een dag alleen maar een bakje joghurt met crusli een pakje sultana een appel en een bord avond eten?
if zo: veeeeeeeeeeeeeeeeeeeel te weinig, het zou goed kunnen dat de misselijkheid daardoor komt.als je zo weinig eet gaat je maag zijn eigen sappen verteren en word je inderdaad erg misselijk als je dan weer wat normaler eet (geen pretje) dan moet je dus juist veel meer gaan eten ,door de misselijkheid heen (houdt vanzelf wel op) om je beter te voelen.
Oud 13-10-2005, 09:49
Verwijderd
Citaat:
Romance schreef op 13-10-2005 @ 00:05 :

even nog een vraagje: eet je op een dag alleen maar een bakje joghurt met crusli een pakje sultana een appel en een bord avond eten?
if zo: veeeeeeeeeeeeeeeeeeeel te weinig, het zou goed kunnen dat de misselijkheid daardoor komt.als je zo weinig eet gaat je maag zijn eigen sappen verteren en word je inderdaad erg misselijk als je dan weer wat normaler eet (geen pretje) dan moet je dus juist veel meer gaan eten ,door de misselijkheid heen (houdt vanzelf wel op) om je beter te voelen.
Ze is opgenomen geweest, dus ik neem aan dat haar al vaak genoeg verteld is wat ze nodig heeft op een dag, maar dat ze die hoeveelheid nog niet 'aan kan' en aan het opbouwen is
Met citaat reageren
Oud 13-10-2005, 18:18
Romance
Romance is offline
uhm, ja maar duurt het een aantal maanden om een voedingsmenu op te bouwen?

in de kliniek hebben ze me geleerd dat hoe langer je wacht, hoe moeilijker het wordt om alles weer te eten, ik moest daar een volledig voedingsadvies binnen twee weken eten en daarvoor at ik al een half jaar bijna niets.

dus zo lang wachten met opbouwen lijkt me niet echt goed voor de gezondheid, maargoed ik raak nu offtopic, vroegme alleen af hoe het zit
Oud 13-10-2005, 19:57
Verwijderd
Als ik jou was dan zou ik meer verspreid gaan eten en toch naar de dokter gaan wanneer dat na twee dagen nog niet zou helpen.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2005, 23:06
Verwijderd
Ik lees ook tussen de regels door dat het haar misschien wel heel goed uitkomt die maagklachten, lekker smoesje om je avond eten over te slaan. Zeg me dat ik het mis heb?

Als je echt wilt dat het over gaat, naar de dokter gaan. Krijg je maagzuurpilletjes, probleem waarschijnlijk opgelost.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2005, 23:21
weirdone666
weirdone666 is offline
Gezien mijn eigen ervaring is dit het gevolg van anorexia.
Ik hoop dat het niet zo is!!!!!!!!!!!!!!!
Sterkte

Regels voor berichten