Citaat:
juno schreef op 16-10-2005 @ 14:18 :
Wat hij gedaan heeft is nog niet eens poging tot, anders was hij niet vrijgesproken. De Officier zal ook poging tot wel subisidiair hebben tenlastegelegd?
|
Geen idee wat het requisitoir was, maar dat hij is vrijgesproken vind ik geen argument. Dat is gewoon de feitelijke opvatting van deze rechter, waarschijnlijk (maar niet per se) is dat ook wel een uitlegging die de Hoge Raad zou sanctioneren, maar daar hoef je het niet mee eens te zijn. Ik bekritiseer de uitspraak dan ook.
Citaat:
Ik vind niet dat je jezelf tot een heksenjacht op vermeende terroristen mag laten verleiden, omdat er paniek is uitgebroken onder de bevolking, paniek die welbewust gezaaid is door politici met populistische tendenzen.
|
Sommige maatregelen hebben beslist meer nut dan andere, dat is waar. Verleiding tot heksenjacht is uiteraard gevaarlijk. Daarom is het onze taak, als juristen, om te waken voor misbruik van bepaalde begrippen, en te waken voor zuiverheid van oogmerk en afweging. Daarbij is het echter niet de taak van de jurist om stelling te nemen tegen inbreuken op grondrechten die weliswaar juridisch zijn toegestaan maar die hooguit moreel verwerpelijk zijn. Dat kunnen we wel doen, maar daarbij moeten we ons beroepen op ons mens-zijn, niet op de rechtsregels die we bewaken.
Citaat:
Ik hecht teveel waarde aan de rechtssstaat om individuen op te offeren aan de gemoedsrust van het collectief. Dat is in de zestiende en zeventiende eeuw met talloze onschuldige zogenaamde heksen die op de brandstapel kwamen al genoeg gebeurd. Speciaal voor hen werd het normale procesrecht opgeschort, omdat waar ze van beticht werden anders niet te bewijzen was. Zij werden opgeofferd als scapegoats aan de collectieve angst van een hele samenleving, die overigens berustte op inbeelding. Ik zie dat nu weer gebeuren, en ik vind het een kwalijke ontwikkeling.
|
Zoals ik al zei wil ik ook geen individuen opofferen aan het collectief. Maar de strafrechtelijke straf is een product van verschillende tegen elkaar inwerkende factoren, een product van een afweging waarin onder invloed van de tijdsgeest nu eens weer meer de rehabilitatie op de voorgrond treedt (zoals in de jaren zeventig), dan weer eens de vergeldingsgedachte (zoals tegenwoordig). Het opofferen van mensen aan de collectieve bloedlust is uiteraard kwalijk. Maar zeggen dat het daadskarakter van ons strafrecht ertoe dwingt bepaalde wensen en gevoelens in de samenleving te negeren of minder gewicht toe te kennen, dat gaat mij tever. Daarmee doe je geen recht aan het feit dat het strafrecht geen op zichzelf staand belang dient.
Laten we wel wezen, de rechtsstaat is mooi, maar de rechtsstaat heeft geen
eigen belang, zoals een vennootschap dat wel heeft. De vennootschap is er niet alleen voor de aandeelhouders, maar de rechtsstaat is er wel alleen voor de burgers. Uiteraard brengt dat mee dat verdachten, die ook burgers zijn, aanspraak kunnen maken op de rechten die de rechtsstaat aan het burgerschap verbindt. Maar waar democratisch besloten wordt tot schrapping of vermindering van bepaalde strafvorderlijke waarborgen, met inachtneming van de daarvoor geldende procedures en met inachtneming van internationale verdragen, kun je niet volhouden dat 'de rechtsstaat' zich ertegen verzet dat die waarborgen geschrapt of verminderd worden.
Gelukkig is strafrecht geen statisch geheel, maar is het dynamisch en staat het in open verbinding met de samenleving. Natuurlijk moet het geen instrument des wrakes worden van de slachtoffers maar dat zie ik ook zo snel nog niet gebeuren. Tegen het gebruiken van het strafrecht voor het terugbrengen van vertrouwen, tegen het inspringen op bepaalde tendensen in de samenleving, heb ik geen enkel bezwaar - UITERAARD MITS dat gebeurt met inachtneming van de waarborgen die het strafrecht daar zelf voor stelt.