Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-10-2005, 23:34
MTpower
MTpower is offline
Kan iemand mij hier kort en krachtig uitleggen wat dit geloof precies inhoudt?
De ouders van mijn vriendin doen hier aan, maar zij wil er echt niet over praten... Terwijl ik juist wel nieuwsgierig ben
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-10-2005, 00:27
T_ID
T_ID is offline
Google ist dein Freund
Oud 16-10-2005, 00:29
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
T_ID schreef op 16-10-2005 @ 01:27 :
Google ist dein Freund
Daar had ik al gezocht, maar ik heb niet zo'n zin om zo'n eindeloos lange tekst te lezen over wat het precies inhoud...
Heb 1 zo'n tekst wel gelezen, maar daardoor weet ik nog niet waar het precies om draaid bij dat geloof (ging meer over hoe waar het wel niet was en de geboden e.d).
Daarom hoopte ik hier iemand te vinden die dat weet en het kort maar krachtig samen kan vatten
Met citaat reageren
Oud 16-10-2005, 11:54
Juda[NL]
Juda[NL] is offline
Citaat:
MTpower schreef op 16-10-2005 @ 00:34 :
Kan iemand mij hier kort en krachtig uitleggen wat dit geloof precies inhoudt?
De ouders van mijn vriendin doen hier aan, maar zij wil er echt niet over praten... Terwijl ik juist wel nieuwsgierig ben
Shabbat, uitgesproken als sjabbat is de algemene rustdag van de Joden. Op deze dag wordt er aan het woord van God gehouden, dat de 7e dag (volgens de Joodse kalender dus op zaterdag) een rustdag is. Op de Israelische kalender zie je ook Jom Shabbat (Dag can de sjabbat - Rustdag) Als laatste dag van het weekend.

Omdat het een rustdag is, wordt er dus niet gewerkt, geen vuur gemaakt / electriciteit gebruikt, geen telefoon, laat je anderen niet voor je werken etc.

Joden gaan dan naar de sjoel (synagoge) om te bidden naar God. Het zaterdaggebed. Hier worden ook stukken uit de Thora gelezen, en daarna is er een kiddoesj (een hapje en een drankje na de dienst), en gaat men weer naar huis.

Thuis viert men de rustdag door heel veel te leren. Orthedoxe Joden, of mensen die zich aan de shabbat houden, leren alleen stukken uit de TeNaCh, en maken hun huiswerk e.d. Zaterdag (shabbat) wordt ook wel eens de leerdag genoemd, omdat er stukken Joodse geschriften wordt gelezen

Van de synagoge naar huis en weer terug gebeurt altijd lopend.!!!

Je mag niets dragen, m.u.v. kleren op shabbat.

Shabbat is van het tijdstip dat er op Vrijdag avond 3 sterren aan de hemel staan tot Zaterdagavond, als er 3 sterren aan de hemel staan (dus in de winter rond 8 uur).

Als de ouders van die vriend(in) // weet niet meer wat het precies was// aan de shabbat houden, bel dan ook niet naar hun toe, en als je langskomt doe dat dan lopend.

Genoeg info zo?
Oud 16-10-2005, 12:12
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Juda[NL] schreef op 16-10-2005 @ 12:54 :
geen vuur gemaakt / electriciteit gebruikt, geen telefoon,
wow respect als je dat volhoudt

Citaat:
Thuis viert men de rustdag door heel veel te leren.
Dat is niet bepaald het eerste wat bij me opkomt als ik aan een viering denk.
Is het in Israel bijvoorbeeld ook zo dat als je gestrafd dient te worden door de leraar, je dan het huiswerk niet hoeft te maken ofzo?
Met citaat reageren
Oud 16-10-2005, 12:19
juno
juno is offline
Citaat:
MTpower schreef op 16-10-2005 @ 01:29 :
Daar had ik al gezocht, maar ik heb niet zo'n zin om zo'n eindeloos lange tekst te lezen over wat het precies inhoud...
Heb 1 zo'n tekst wel gelezen, maar daardoor weet ik nog niet waar het precies om draaid bij dat geloof (ging meer over hoe waar het wel niet was en de geboden e.d).
Daarom hoopte ik hier iemand te vinden die dat weet en het kort maar krachtig samen kan vatten
Je moet het voor je eindexamen wel kunnen he, een samenvatting maken. Ik waarschuw maar even.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2005, 12:21
Juda[NL]
Juda[NL] is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 16-10-2005 @ 13:12 :

Ik hou me daar ook niet aan , want ik ben liberaal opgevoed. Ik werk gewoon, en ga uit op zaterdag.. Maar er zijn een heleboel Joden die dat makkelijk volhouden

Is het in Israel bijvoorbeeld ook zo dat als je gestrafd dient te worden door de leraar, je dan het huiswerk niet hoeft te maken ofzo?
Dat is dus een hele domme vraag

Antwoord: NEE
Oud 16-10-2005, 12:49
Auryn
Auryn is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 16-10-2005 @ 13:12 :

lol

Eigenlijk is het de bedoeling dat je shabbat alle zorgen en bezigheden van door de week los laat. Je mag dus ook op shabbat niet iets voorbereiden voor de volgende dag. Huiswerk is dus eigenlijk niet zo'n goed voorbeeld.

Alle dingen die je niet mag op shabbat zijn afgeleid van 39 'hoofd-werkzaamheden' die vroeger in de tijden van de tempel vericht werden. Alles wat te maken had met de bouw, of met de werkzaamheden die daar binnen werden uitgevoerd. Vanaf het ploegen van het graan voor de broden tot het sjouwen van bouwmaterialen en het borduren van de kleden. Daarbij hoort natuurlijk ook vuur maken. Dat betekend dat je zelf niet het licht mag ontsteken op shabbat, maar opzich is dat niet zo'n probleem. Je kunt met een speciale tijdklok al je lampen op bepaalde tijden aan laten gaan. Als je die tijdklok van tevoren instelt voer je de handeling niet zelf op shabbat uit en mag het dus wel. Ook mag je niet op shabbat koken, de maaltijden maak je dus vrijdag al klaar en houden de meeste mensen warm op een plaat over het gasfornuis (die dus de hele shabbat warm wordt gehouden).

De shabbat begint vrijdagavond vanaf zonsondergang tot zaterdag nacht. Er worden in totaal drie feestelijke maaltijden gegeten. 's Avonds, 's ochtends en 's middags. Voor de eerste twee maaltijden maakt men eerst Kidoesj, zegening over de wijn, en dan een zegening over het brood ( 2 gevlochten broden: 'challes').

In de ochtend gaat men inderdaad naar de synagoge en men leert veel zoals Juda[NL] al zei. Maar men rust vooral ook veel uit van de afgelopen week. Het is meestal ook gewoon heel gezellig omdat je dan tenminste een dag per week echt tijd hebt voor familie en vrienden zonder het druk te hebben..
Oud 16-10-2005, 14:43
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
juno schreef op 16-10-2005 @ 13:19 :
Je moet het voor je eindexamen wel kunnen he, een samenvatting maken. Ik waarschuw maar even.
Heb m'n examen al achter de rug
En ja.. dat was inderdaad het kutste gedeelte
Met citaat reageren
Oud 16-10-2005, 14:50
MTpower
MTpower is offline
Bedankt voor alle reacties!
Het is een stuk duidelijker nu
Meer info is natuurlijk altijd welkom.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2005, 15:27
Juda[NL]
Juda[NL] is offline
Wat voor info wilde je dan nog meer hebben

Auryn vulde mij perfect aan, wat ik miste, alleeen ook een boel dubbele info

Maar beter dubbel dan niets toch
Oud 16-10-2005, 18:08
Verwijderd
Mensen die niet werken op zaterdag?
Met citaat reageren
Oud 16-10-2005, 18:29
MTpower
MTpower is offline
Vroeg me eigenlijk wel af hoe het zit met sex voor/tijdens het huwelijk...
Mag je sex hebben voor het huwelijk? En als je getrouwd bent, mag je dan sex hebben vanwege de lust? Of mag het dan alleen met de bedoeling kinderen te krijgen?

[edit]
En als het niet mag, wat wordt er dan verstaan onder sex?
Is het dan enkel de penetratie of ook andere handelingen?
Met citaat reageren
Oud 16-10-2005, 19:06
Auryn
Auryn is offline
Citaat:
Juda[NL] schreef op 16-10-2005 @ 16:27 :
Wat voor info wilde je dan nog meer hebben

Auryn vulde mij perfect aan, wat ik miste, alleeen ook een boel dubbele info

Maar beter dubbel dan niets toch
Mijn exuses , ik had het toppic maar vluchtig doorgelezen.
Oud 16-10-2005, 19:46
cartman666
cartman666 is offline
Het is heel lief van Juda[NL] dat hij zo precies omschrijft wat de sabbat voor de joden betekent, maar de sabbatvierders zijn naar mijn weten christenen die van mening zijn dat de wekelijkse rustdag op zaterdag is in plaats van op zondag zoals dat bij de rest van de christenen gebruikelijk is. Hun bekendere naam is 'Zevende Dags Adventisten'. (of kort 'adventisten')
http://www.adventist.nl

Deze mensen gaan dus niet naar de synagoge, maar zullen in de adventkerken te vinden zijn.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2005, 20:07
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
MTpower schreef op 16-10-2005 @ 19:29 :
Mag je sex hebben voor het huwelijk? En als je getrouwd bent, mag je dan sex hebben vanwege de lust? Of mag het dan alleen met de bedoeling kinderen te krijgen?

[edit]
aah, het gaat om seks met je vriendin en de mogelijke reactie van de ouders. Zeg dat dan meteen man.

Wat ik zo lees over de adventisten is dat ze vrij strak aan de bijbel vast houden (blijkt ook al uit hun strakke opvatting over de sabbat op zaterdag) lees anders even hun fundamentele geloofspunten, dan weet je in elk geval wat ze verplicht worden te geloven.

Mbt seks voor het huwelijk, dat verschilt erg per christen. Sommigen zeggen 'waar liefde heerst gebied de heer zijn zegen' Anderen vinden het absoluut verwerpelijk als iemand seks voor het huwelijk heeft daar het iets is waarin man en vrouw één lichaam worden en dat mag niet als ze zich niet eerst voor god hebben voorgesteld. (eh, dat laatste klinkt nogal suf. Ik mis wat passende bijbelteksten en ben extreem moe. Doe het er maar mee.)

Wat ze onder seks zien verschilt natuurlijk ook weer per christen. Beffen, pijpen en penetratie kan je vrij zeker van zijn.

Oja, seks voor lust mag al sinds luther op 31 oktober 1517 zijn stellingen aan de kerkmuur nagelde (kijk monty python 'the meaning of life' )

Laatst gewijzigd op 16-10-2005 om 20:11.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2005, 20:35
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
cartman666 schreef op 16-10-2005 @ 21:07 :
aah, het gaat om seks met je vriendin en de mogelijke reactie van de ouders. Zeg dat dan meteen man.
Haha, niet alleen
Ben gewoon wel geinteresseerd in wat ze precies geloven en wat de gebruiken zijn (dat ik dus niet voor lul sta als ik dat dus niet weet wat me al eens eerder gebeurt is bij een ex )
Maar ook weer niet zo geinteresseerd dat ik er een aantal A4-tjes voor door wil lezen (iets waar ik een ontzettende hekel aan heb)
Met citaat reageren
Oud 16-10-2005, 20:50
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
MTpower schreef op 16-10-2005 @ 21:35 :
Haha, niet alleen
Ben gewoon wel geinteresseerd in wat ze precies geloven en wat de gebruiken zijn (dat ik dus niet voor lul sta als ik dat dus niet weet wat me al eens eerder gebeurt is bij een ex )
Maar ook weer niet zo geinteresseerd dat ik er een aantal A4-tjes voor door wil lezen (iets waar ik een ontzettende hekel aan heb)
Oke, overleef je 7 a4tjes? Of ga je dan hyperventileren? Mocht dat laatste het geval zijn dan kan je het bijvoorbeeld spreiden over 27 dagen (het zijn namelijk 27 punten). Na afloop ben je ingelicht. (hoe kom je overigens voor lul te staan doordat je teweinig kennis hebt van de religie van de ouders van je vriendin?!)

Nog even de link voor het geval je ook een ontzettende hekel hebt aan 'naar boven scrollen'
http://www.adventist.nl/downloads/27_punten.pdf
Met citaat reageren
Oud 16-10-2005, 20:59
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
cartman666 schreef op 16-10-2005 @ 21:50 :
Oke, overleef je 7 a4tjes? Of ga je dan hyperventileren? Mocht dat laatste het geval zijn dan kan je het bijvoorbeeld spreiden over 27 dagen (het zijn namelijk 27 punten). Na afloop ben je ingelicht. (hoe kom je overigens voor lul te staan doordat je teweinig kennis hebt van de religie van de ouders van je vriendin?!)

Nog even de link voor het geval je ook een ontzettende hekel hebt aan 'naar boven scrollen'
http://www.adventist.nl/downloads/27_punten.pdf
pff, ik zal het wel verspreiden over een week
Nouja, bij een ex bijvoorbeeld, wist ik daar niets van.
Maar bij dat geloof was het ook verboden te roken, dus ik ging na het even lekker buiten staan om een peukje op te steken
Vonden ze dus niet leuk...
Of totaal vergeten dat het gebruikelijk is te bidden en alvast beginnen met opscheppen/eten
Dat soort dingetjes
Met citaat reageren
Oud 16-10-2005, 21:22
Juda[NL]
Juda[NL] is offline
Citaat:
MTpower schreef op 16-10-2005 @ 19:29 :

[edit]
Als we dan toch in het Jodendom blijven:

Sex voor het huwelijk.... Er zijn geen verboden voor, in onze Tenach, hebben ze het al over hoeren etc. etc. Dus sex voor het huwelijk en puur voor de lust mag wel

BTW: vanaf 13 jaar is een Joodse jongen volwassen, en al geschikt dus om te trouwen en de hele mikmak......

Dus reken maar uit
Oud 17-10-2005, 17:46
KingOfGod
KingOfGod is offline
Citaat:
Juda[NL] schreef op 16-10-2005 @ 22:22 :
Als we dan toch in het Jodendom blijven:

Sex voor het huwelijk.... Er zijn geen verboden voor, in onze Tenach, hebben ze het al over hoeren etc. etc. Dus sex voor het huwelijk en puur voor de lust mag wel

BTW: vanaf 13 jaar is een Joodse jongen volwassen, en al geschikt dus om te trouwen en de hele mikmak......

Dus reken maar uit
het is toch van de gekken dat de Jood van het forum de meest Christelijke (dwz in harmonie met Christus gedachten en wil) normen en waarden mbt sex heeft

Mijn idee over sabbat:In 6 dagen schiep God de aarde en zaterdag schiep God de rust dus op zaterdag moet je de rust houden.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2005, 20:06
Juda[NL]
Juda[NL] is offline
Citaat:
KingOfGod schreef op 17-10-2005 @ 18:46 :
het is toch van de gekken dat de Jood van het forum de meest Christelijke (dwz in harmonie met Christus gedachten en wil) normen en waarden mbt sex heeft

* knip *
Wat bedoel je daarmee precies?

Geen sex voor het huwelijk is een late uitvinding hoor

Of begrijp ik je verkeerd?
Oud 17-10-2005, 20:22
Verwijderd
ik kom er net achter dat ik pas iets in Deuteronomium over seks voor het huwelijk had gelezen (dat is de Tenach toch?)

Lees maar hieronder (en met name de laatste regel die dikgedrukt is):

Deuteronomium 22:13-21

13 Het volgende kan zich voordoen: Een man trouwt een vrouw, slaapt met haar en krijgt dan een afkeer van haar. 14 Hij begint haar vals te beschuldigen en leugens over haar rond te strooien: ‘Ik ben met deze vrouw getrouwd, maar tijdens de huwelijksnacht ontdekte ik dat ze geen maagd meer was.’ 15 Laten haar vader en moeder dan met het bewijs van haar maagdelijkheid naar de oudsten in de stadspoort gaan. 16 De vader van het meisje moet de oudsten vertellen: ‘Ik heb mijn dochter aan deze man ten huwelijk gegeven, maar hij heeft een afkeer van haar gekregen. 17 Nu beschuldigt hij haar er ten onrechte van dat ze geen maagd meer was . Maar hier is het kleed dat bewijst dat mijn dochter nog wel maagd was.’ En vervolgens moeten de ouders het kleed voor de stadsoudsten uitspreiden. 18 De oudsten moeten die man hardhandig bestraffen 19 en hem een boete van honderd sjekel zilver laten betalen aan de vader van het meisje, omdat hij twijfel heeft gezaaid over de maagdelijkheid van een Israëlitisch meisje. Verder zal hij haar als zijn vrouw moeten aanvaarden, en zolang hij leeft mag hij niet van haar scheiden.
20 Maar als het wél waar is en de maagdelijkheid van het meisje niet kan worden aangetoond, 21 moet zij naar haar ouderlijk huis worden teruggebracht en daar voor de deur door de andere inwoners van de stad worden gestenigd tot de dood erop volgt. Want zij heeft onder het volk van Israël een schanddaad begaan door met iemand te slapen terwijl ze nog bij haar vader thuis woonde. Zo moet u het kwaad dat zich bij u aandient in de kiem smoren.

en in die tijd bestond iets als samenwonen niet. Je woonde of thuis of je was getrouwd. Daarom was eigenlijk alleen seks na het huwelijk gerechtvaardigd.

Ook lezen we dat maagdelijkheid van grote waarde was (en waarschijnlijk nog steeds is).

De duivel is een leugenaar!

Laatst gewijzigd op 17-10-2005 om 20:25.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2005, 21:37
KingOfGod
KingOfGod is offline
Citaat:
Juda[NL] schreef op 17-10-2005 @ 21:06 :
Wat bedoel je daarmee precies?

Geen sex voor het huwelijk is een late uitvinding hoor

Of begrijp ik je verkeerd?
precies dat. Christenen zeggen dat God tegen seks voor het huwelijk is. De waarheid is dat God zelfs seksuele misdaden (in mensenogen dan) gebruikt op een manier die mensen niet snappen maar als ze het zouden weten zouden ze niets anders meer kunnen dan beamen:U bent rechtvaardig.
En Jezus is dan ook op zijn zachtst gezegd niet tegen seks voor het huwelijk. Wat overigens niet wil zeggen dat het goed mogelijk is dat weinigen geroepen zijn om seks voor het huwelijk te hebben.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2005, 21:43
KingOfGod
KingOfGod is offline
Citaat:
soldaat schreef op 17-10-2005 @ 21:22 :
ik kom er net achter dat ik pas iets in Deuteronomium over seks voor het huwelijk had gelezen (dat is de Tenach toch?)

13 Het volgende kan zich voordoen: Een man trouwt een vrouw, slaapt met haar en krijgt dan een afkeer van haar. 14 Hij begint haar vals te beschuldigen en leugens over haar rond te strooien: ‘Ik ben met deze vrouw getrouwd, maar tijdens de huwelijksnacht ontdekte ik dat ze geen maagd meer was.’ 15 Laten haar vader en moeder dan met het bewijs van haar maagdelijkheid naar de oudsten in de stadspoort gaan. 16 De vader van het meisje moet de oudsten vertellen: ‘Ik heb mijn dochter aan deze man ten huwelijk gegeven, maar hij heeft een afkeer van haar gekregen. 17 Nu beschuldigt hij haar er ten onrechte van dat ze geen maagd meer was . Maar hier is het kleed dat bewijst dat mijn dochter nog wel maagd was.’ En vervolgens moeten de ouders het kleed voor de stadsoudsten uitspreiden. 18 De oudsten moeten die man hardhandig bestraffen 19 en hem een boete van honderd sjekel zilver laten betalen aan de vader van het meisje, omdat hij twijfel heeft gezaaid over de maagdelijkheid van een Israëlitisch meisje. Verder zal hij haar als zijn vrouw moeten aanvaarden, en zolang hij leeft mag hij niet van haar scheiden.
20 Maar als het wél waar is en de maagdelijkheid van het meisje niet kan worden aangetoond, 21 moet zij naar haar ouderlijk huis worden teruggebracht en daar voor de deur door de andere inwoners van de stad worden gestenigd tot de dood erop volgt. Want zij heeft onder het volk van Israël een schanddaad begaan door met iemand te slapen terwijl ze nog bij haar vader thuis woonde. Zo moet u het kwaad dat zich bij u aandient in de kiem smoren.

en in die tijd bestond iets als samenwonen niet. Je woonde of thuis of je was getrouwd. Daarom was eigenlijk alleen seks na het huwelijk gerechtvaardigd.

Ook lezen we dat maagdelijkheid van grote waarde was (en waarschijnlijk nog steeds is).

Ik weet het. En zo zou het vast zijn gebleven als iedereen zich onderworpen had aan God. Maar mensen wilden niks hebben van Gods wet.
Daarom is Hij nu bezig op een manier die niemand weet dan die ertoe geroepen is en die druist in tegen alle normen en waarden die christenen gemaakt hebben. van buitenaf gezien tenminste.
Geen weldenkend goed mens kan iets anders doen dan beamen dat God rechtvaardig is als hij de reden ziet van wat dat 'leger' doet.
Joel 2 geloof ik spreekt over dit leger.
(maar ik geef toe, dit vers heeft me breinbrekers bezocht. toch vraag ik ook aan u:waarom heeft ie leviticus 18 niet wat korter gemaakt dan gewoon een hele rits mensen op te schrijven waarmee je geen gemeenschap mocht hebben als je gewoon kon zeggeno sex before marriage?
en waarom zegt God in een van zijn boosheidtegenisrael profeties iets in deze trant:ze doen niks liever dan liegen en stelen. ze hunkeren naar de vrouw van hun naaste EN ZE VERKRACHTEN EEN VROUW TIJDENS HAAR MENSTRUATIE.
Is verkrachting buiten menstruatie oke?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-10-2005, 22:11
Verwijderd
Citaat:
KingOfGod schreef op 17-10-2005 @ 22:43 :
Ik weet het. En zo zou het vast zijn gebleven als iedereen zich onderworpen had aan God. Maar mensen wilden niks hebben van Gods wet.
Daarom is Hij nu bezig op een manier die niemand weet dan die ertoe geroepen is en die druist in tegen alle normen en waarden die christenen gemaakt hebben. van buitenaf gezien tenminste.
Geen weldenkend goed mens kan iets anders doen dan beamen dat God rechtvaardig is als hij de reden ziet van wat dat 'leger' doet.
Joel 2 geloof ik spreekt over dit leger.
(maar ik geef toe, dit vers heeft me breinbrekers bezocht. toch vraag ik ook aan u:waarom heeft ie leviticus 18 niet wat korter gemaakt dan gewoon een hele rits mensen op te schrijven waarmee je geen gemeenschap mocht hebben als je gewoon kon zeggeno sex before marriage?
en waarom zegt God in een van zijn boosheidtegenisrael profeties iets in deze trant:ze doen niks liever dan liegen en stelen. ze hunkeren naar de vrouw van hun naaste EN ZE VERKRACHTEN EEN VROUW TIJDENS HAAR MENSTRUATIE.
Is verkrachting buiten menstruatie oke?
maar wat is je reactie op dat stuk uit Deuteronomium? Is het niet duidelijk wat God denkt over seks voor het huwelijk?
Later bevestidg Jezus dit door te zeggen dat als een man en vrouw gemeenschap met elkaar hebben, ze 1 worden.

Ook zegt Hij dat ze niet meer mogen scheiden en het feit dat er in de wet van Mozes wel een regel daarvoor was (namelijk dat een man een brief mocht schrijven aan zijn vrouw waarin stond dat hij van haar wilde scheiden) enkel was omdat de Joden het toch wel zouden doen.
Zijn dicipelen waren toen verontwaardigd en zeiden: Dan kan men beter niet trouwen. (want je zou dan niet mogen scheiden omdat je 1 bent geworden met je vrouw). Toen zei Jezus ook dat sommigen niet trouwen (sex hebben) omwille van het Konikrijk van de hemelen.

(Dit zijn volgens mij niet meer de letterlijke woorden maar die zijn op te zoeken)
Met citaat reageren
Oud 17-10-2005, 22:20
KingOfGod
KingOfGod is offline
Citaat:
soldaat schreef op 17-10-2005 @ 23:11 :
maar wat is je reactie op dat stuk uit Deuteronomium?
Zoals ik al zei dat stuk bezorgt me breinbrekers, maar ik weet waar ik over praat, ik verzeker je, God roept sommige mensen op om juist dingen te doen die in mensenogen misdaden zijn omdat ze de reden niet kennen en die is op zijn zachtst gezegd iets waarbij de man de leidende rol op zich neemt en de vrouw de lijdende en dat is niet in het huwelijk.
Citaat:
Is het niet duidelijk wat God denkt over seks voor het huwelijk?
dat is het niet ik weet alleen dat het niet verboden is, niet altijd, ik vraag me af of dit vers niet alleen voor Israel geld. iig staan er ook verzen tegenover.
en wie weet wat ze in die tijd onder trouwen verstonden.
Citaat:
Later bevestidg Jezus dit door te zeggen dat als een man en vrouw gemeenschap met elkaar hebben, ze 1 worden.
dat wil niet per se zeggen dat seks voor huwelijk zonde is.
Citaat:
Ook zegt Hij dat ze niet meer mogen scheiden en het feit dat er in de wet van Mozes wel een regel daarvoor was (namelijk dat een man een brief mocht schrijven aan zijn vrouw waarin stond dat hij van haar wilde scheiden) enkel was omdat de Joden het toch wel zouden doen.
of course ik predik geen overspel en hou het huwelijk als het er is wel in ere. huwelijk is mooi.
Citaat:
Zijn dicipelen waren toen verontwaardigd en zeiden: Dan kan men beter niet trouwen. (want je zou dan niet mogen scheiden omdat je 1 bent geworden met je vrouw). Toen zei Jezus ook dat sommigen niet trouwen (sex hebben) omwille van het Konikrijk van de hemelen.
en jezus zei ook als antwoord op de geleerden:jullie kennen de kracht Gods neit. na de opstanding zullen ze niet meer trouwen maar zijn als engelen in de hemel. oftewel dan is er geen huwelijk meer, maar in de oudere geschriften is wel te lezen dat engelen seks kennen. tevens stond in dat deel 'niet velen is het gegeven om te begrijpen wat ik nu zeg' of zoiets.
Citaat:
(Dit zijn volgens mij niet meer de letterlijke woorden maar die zijn op te zoeken) [/B]
idd en er staat nog meer bij.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2005, 22:52
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
KingOfGod schreef op 17-10-2005 @ 23:20 :
Zoals ik al zei dat stuk bezorgt me breinbrekers, maar ik weet waar ik over praat, ik verzeker je, God roept sommige mensen op om juist dingen te doen die in mensenogen misdaden zijn omdat ze de reden niet kennen en die is op zijn zachtst gezegd iets waarbij de man de leidende rol op zich neemt en de vrouw de lijdende en dat is niet in het huwelijk.
Iets specifieker graag? Ik haal er een voorliefde voor buitenechtelijk SM uit namelijk en kan me niet voorstellen dat je dat bedoelt.
Citaat:
dat wil niet per se zeggen dat seks voor huwelijk zonde is.
of course ik predik geen overspel en hou het huwelijk als het er is wel in ere. huwelijk is mooi.
Inderdaad, mits er niet met iemand anders getrouwd wordt dan waarmee de liefde is bedreven. Je kan immers niet met meerdere personen één lichaam worden?

Citaat:
en jezus zei ook als antwoord op de geleerden:jullie kennen de kracht Gods neit. na de opstanding zullen ze niet meer trouwen maar zijn als engelen in de hemel. oftewel dan is er geen huwelijk meer, maar in de oudere geschriften is wel te lezen dat engelen seks kennen. tevens stond in dat deel 'niet velen is het gegeven om te begrijpen wat ik nu zeg' of zoiets.
Er wordt er niet van ons verlangd dat wij de hemel gaan immiteren dus het argument 'in de hemel is geen huwelijk, dus is het hier ook niet essentieel' is niet valide, temeer omdat wij niet kunnen voorstellen hoe het in de hemel toegaat.

Teksten over engelen die seks kennen ken ik niet, maar ik zou graag mijn bijbelkennis verbreden.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2005, 12:53
Juda[NL]
Juda[NL] is offline
Citaat:
soldaat schreef op 17-10-2005 @ 21:22 :

Ok, ook de forumjood kan er naast zitten

Deuteronium (door ons uitgesproken als Dewariem) is inderdaad 1 van de 5 boeken van Mosjé (Mozes), en is een deel van de Thora.
Oud 18-10-2005, 18:04
KingOfGod
KingOfGod is offline
Citaat:
Juda[NL] schreef op 18-10-2005 @ 13:53 :
Ok, ook de forumjood kan er naast zitten

Deuteronium (door ons uitgesproken als Dewariem) is inderdaad 1 van de 5 boeken van Mosjé (Mozes), en is een deel van de Thora.
nee man laat ej nu niet van de waarheid afbrengen door een uit de context gerukt vers.
ik verzeker je er is buitenhuwelijkse seks die door God gewild is!
Met citaat reageren
Oud 18-10-2005, 18:06
KingOfGod
KingOfGod is offline
Citaat:
cartman666 schreef op 17-10-2005 @ 23:52 :
Iets specifieker graag? Ik haal er een voorliefde voor buitenechtelijk SM uit namelijk en kan me niet voorstellen dat je dat bedoelt.

eerder verkrachting.
Citaat:
Inderdaad, mits er niet met iemand anders getrouwd wordt dan waarmee de liefde is bedreven. Je kan immers niet met meerdere personen één lichaam worden?
O nee? Kijk naar David, Salomo, zelfs Abraham.
Citaat:
Er wordt er niet van ons verlangd dat wij de hemel gaan immiteren dus het argument 'in de hemel is geen huwelijk, dus is het hier ook niet essentieel' is niet valide, temeer omdat wij niet kunnen voorstellen hoe het in de hemel toegaat.
ik heb het over het duizendjarig rijk op aarde niet de hemel.
Citaat:
Teksten over engelen die seks kennen ken ik niet, maar ik zou graag mijn bijbelkennis verbreden.
is buitenbijbels, dwz buiten de bijbel die we nu hebben.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2005, 18:32
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
KingOfGod schreef op 18-10-2005 @ 19:06 :
Ah, het duizendjarig rijk, nu vat ik waar je met alle rechtvaardiging van het OT heen wilde.
Oud 18-10-2005, 20:15
Verwijderd
KingOfGod:
ik had je toch ook verteld over een man die vertelde dat hij van God moest scheiden met zijn vrouw en een andere vrouw trouwen?
Afgelopen zondag werd er in de kerk gepreekt over een visie. Bijv. : wanneer is een visie van God. (met visie wordt bijv. bedoeld dat God je roept om bijv. een kerk te beginnen of iets anders te doen).

En er werd gezegd: een visie is niet van God wanneer het tegen Zijn wil ingaat. God laat mensen geen dingen doen die tegen Zijn wil zijn.
Hij zei dat God je geen echtbreuk zal laten plegen want in Zijn Woord staat: Ik haat de echtbreuk.

Dus dit rijmt niet met dat verhaal wat ik vertelde van die man. Ik ben dus ook niet meer zeker wat betreft die man, ik weet er eigenlijk te weinig over wat de visie van die man was en ik geloof het woord dat in de kerk wordt gesproken (tenzij er een fout wordt gemaakt maar die herinner ik me niet).
Met citaat reageren
Oud 18-10-2005, 21:16
KingOfGod
KingOfGod is offline
Citaat:
soldaat schreef op 18-10-2005 @ 21:15 :
KingOfGod:
ik had je toch ook verteld over een man die vertelde dat hij van God moest scheiden met zijn vrouw en een andere vrouw trouwen?
Afgelopen zondag werd er in de kerk gepreekt over een visie. Bijv. : wanneer is een visie van God. (met visie wordt bijv. bedoeld dat God je roept om bijv. een kerk te beginnen of iets anders te doen).

En er werd gezegd: een visie is niet van God wanneer het tegen Zijn wil ingaat. God laat mensen geen dingen doen die tegen Zijn wil zijn.

Das nogal logisch he
Citaat:
Hij zei dat God je geen echtbreuk zal laten plegen want in Zijn Woord staat: Ik haat de echtbreuk.
Ja en Zijn Woord verandert met de tijd. Immers, 2000 jaar geleden is in 1 klap vanalles veranderd en is God een compleet nieuwe weg ingeslagen toen hij een hogepriester koos uit de stam Juda terwijl geschreven staat dat alleen Levieten priesters zijn, en ineens is die hele wet van Mozes ook weg, tenminste voor de heidenen.
Citaat:
Dus dit rijmt niet met dat verhaal wat ik vertelde van die man. Ik ben dus ook niet meer zeker wat betreft die man, ik weet er eigenlijk te weinig over wat de visie van die man was
Als het een verhaal uit de bijbel is lijkt het me duidelijk dat God het wil.
Citaat:
en ik geloof het woord dat in de kerk wordt gesproken (tenzij er een fout wordt gemaakt maar die herinner ik me niet).
Besef dan wel dat er veel kerken zijn, ongetwijfeld, die net als de satanssynagoges van 2000 jaar geleden zijn, (zie zelfs matteus 7 meen ik waarin Jezus zegt dat er velen bij hem zullen komen en zeggen Heer heer hebben wij niet in uw naam geprofeteerd en demonen uitgedreven? ''ik heb jullie nooit gekend'')
en dat er waarschijnlijk velen zijn waarin ze Christus het liefst eruitgooien en kruisigen als Hij nu kwam zoals hij toen kwam.
Ik vertrouw de bijbel boven de kerk, laat u leiden door de Geest
P.S. Ik kan iig 1 huwelijk vinden waarbij ik zeker weet dat God nog liever heeft dat de man van dat huwelijk met een andere man slaapt dan met zijn vrouw.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2005, 23:59
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
eerder verkrachting.
Oke, dit komt niet echt overeen met mijn ethiek moet ik zeggen.
Citaat:
O nee? Kijk naar David, Salomo, zelfs Abraham.
Hum, ja, de koningen van die tijd hadden vrouwen en bijvrouwen natuurlijk. Behoorlijke streep door mijn theorie.
Citaat:

is buitenbijbels, dwz buiten de bijbel die we nu hebben.
Ik zou bijna 'sola scriptura' roepen , maar we zijn ondertussen nogal offtopic, dus ik stel voor dat we dit onderwerp via andere wegen bespreken.

Terug naar de sabbatsvierders, want ik weet nogsteeds niet of de ouders van MTpower's vriendin nou joden of christenen zijn en of hij hun 27 geloofspunten heeft weten door te worstelen. Bovendien vermoed ik dat hij na het lezen nog wel wat vragen over zal hebben.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2005, 13:50
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
cartman666 schreef op 19-10-2005 @ 00:59 :
Terug naar de sabbatsvierders, want ik weet nogsteeds niet of de ouders van MTpower's vriendin nou joden of christenen zijn en of hij hun 27 geloofspunten heeft weten door te worstelen. Bovendien vermoed ik dat hij na het lezen nog wel wat vragen over zal hebben.
Het zijn christenen
Ben al bijna door die tekst heen, mijn oog viel op dit stukje: "Ouders moeten hun kinderen opvoeden om de Heer lief te hebben en te gehoorzamen."
Maar wat nou als hun kind niet geloofd? Wordt dit gezien als mislukking ofzo? En wat als haar vriendje ook niet geloofd?
Ze weten overigens niet dat zij niet geloofd...
Met citaat reageren
Oud 19-10-2005, 14:16
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
MTpower schreef op 19-10-2005 @ 14:50 :
Het zijn christenen
Ben al bijna door die tekst heen, mijn oog viel op dit stukje: "Ouders moeten hun kinderen opvoeden om de Heer lief te hebben en te gehoorzamen."
Maar wat nou als hun kind niet geloofd? Wordt dit gezien als mislukking ofzo? En wat als haar vriendje ook niet geloofd?
Ze weten overigens niet dat zij niet geloofd...
Dat wordt vaak wel als een falen ervaart ja. Als ze pas na jouw komst erachter komen dat je vriendin niet meer gelooft zouden ze misschien kunnen denken dat het door jou komt. Het lijkt me zaak dat je duidelijk maakt dat dat niet het geval is.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2005, 15:43
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
cartman666 schreef op 19-10-2005 @ 15:16 :
Dat wordt vaak wel als een falen ervaart ja. Als ze pas na jouw komst erachter komen dat je vriendin niet meer gelooft zouden ze misschien kunnen denken dat het door jou komt. Het lijkt me zaak dat je duidelijk maakt dat dat niet het geval is.
Dat is het probleem wel een beetje, ze zijn vrij streng in hun geloof, ze doen er ook vanalles aan. M'n vriendin durft het haar ouders niet te zeggen dat ze niet geloofd, dat zegt wel genoeg denk ik. Zij zal haar ouders wel beter kennen dan wie dan ook
Met citaat reageren
Oud 19-10-2005, 15:48
KingOfGod
KingOfGod is offline
Citaat:
MTpower schreef op 19-10-2005 @ 16:43 :
Dat is het probleem wel een beetje, ze zijn vrij streng in hun geloof, ze doen er ook vanalles aan. M'n vriendin durft het haar ouders niet te zeggen dat ze niet geloofd, dat zegt wel genoeg denk ik. Zij zal haar ouders wel beter kennen dan wie dan ook
ik vraag me af wat ze onder streng verstaan want Christendom is niks anders dan geloven in God , in Jezus, dat Jezus gestorven is voor je en je vergeven heeft, en dat je moet houden van je naaste gelijk jezelf. Zwarte kleren dragen en al die regels van niet mogen is niet streng christelijk maar antichristelijk.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2005, 16:02
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
KingOfGod schreef op 19-10-2005 @ 16:48 :
ik vraag me af wat ze onder streng verstaan want Christendom is niks anders dan geloven in God , in Jezus, dat Jezus gestorven is voor je en je vergeven heeft, en dat je moet houden van je naaste gelijk jezelf. Zwarte kleren dragen en al die regels van niet mogen is niet streng christelijk maar antichristelijk.
Is vast wel een goede reden waarom ze niet durft te vertellen dat ze niet geloofd
Met citaat reageren
Oud 19-10-2005, 16:44
KingOfGod
KingOfGod is offline
Citaat:
MTpower schreef op 19-10-2005 @ 17:02 :
Is vast wel een goede reden waarom ze niet durft te vertellen dat ze niet geloofd
misschien is ze 1 van de vele mensen die niet geloven in dat Farizeeeisme dat het christendom van nu geworden is, maar die als Jezus kwam zoals toen gelijk Maria van Magdala huilend zijn voeten kwam zalven en kussen.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2005, 17:32
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
KingOfGod schreef op 19-10-2005 @ 17:44 :
misschien is ze 1 van de vele mensen die niet geloven in dat Farizeeeisme dat het christendom van nu geworden is, maar die als Jezus kwam zoals toen gelijk Maria van Magdala huilend zijn voeten kwam zalven en kussen.
Ze geloofd helemaal niet in god of Jezus of wat dan ook uit de bijbel
Met citaat reageren
Oud 19-10-2005, 17:57
KingOfGod
KingOfGod is offline
Citaat:
MTpower schreef op 19-10-2005 @ 18:32 :
Ze geloofd helemaal niet in god of Jezus of wat dan ook uit de bijbel
Ze heeft jezus nooit gezien. Als Jezus nu kwam zoals toen, dan zouden velen geloven en vele christenen afvallig worden.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2005, 21:23
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
KingOfGod schreef op 19-10-2005 @ 17:44 :
Och nee, het is geen gewone ultraconservatief maar een extreme splinteropvatting.

Man, je bent een eeuw te laat, eind 19e eeuw heeft al iemand een veel betere oplossing beschreven.
Oud 19-10-2005, 23:07
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
MTpower schreef op 19-10-2005 @ 16:43 :
Tsja, lastige zaak. Dan moet ze dat eerst maar eens aan je ouders duidelijk maken. Gewoon eerlijk zijn.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2005, 23:09
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
T_ID schreef op 19-10-2005 @ 22:23 :
Man, je bent een eeuw te laat, eind 19e eeuw heeft al iemand een veel betere oplossing beschreven.
Fout. Kerkhistorisch gezien in elk geval. Het evangelische christendom dat KOG verdedigt tegenover het conservatieve christendom is juist iets van de afgelopen decenia.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2005, 23:48
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
cartman666 schreef op 20-10-2005 @ 00:09 :
Fout. Kerkhistorisch gezien in elk geval. Het evangelische christendom dat KOG verdedigt tegenover het conservatieve christendom is juist iets van de afgelopen decenia.
Dat is niet waar ik naar verwees. (en dat we met een van Nederland's weinig neocons te doen hebben was me ook al duidelijk )
Oud 20-10-2005, 10:18
KingOfGod
KingOfGod is offline
Citaat:
cartman666 schreef op 20-10-2005 @ 00:09 :
mwa, ik beweer niet dat de evangelischen het perfecte geloof hebben hoor. Het ware geloof is alle geboden doen van de 4 evangelien, samen met de Heilige Geest.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten