Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Heb 1 zo'n tekst wel gelezen, maar daardoor weet ik nog niet waar het precies om draaid bij dat geloof (ging meer over hoe waar het wel niet was en de geboden e.d). Daarom hoopte ik hier iemand te vinden die dat weet en het kort maar krachtig samen kan vatten ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Omdat het een rustdag is, wordt er dus niet gewerkt, geen vuur gemaakt / electriciteit gebruikt, geen telefoon, laat je anderen niet voor je werken etc. Joden gaan dan naar de sjoel (synagoge) om te bidden naar God. Het zaterdaggebed. Hier worden ook stukken uit de Thora gelezen, en daarna is er een kiddoesj (een hapje en een drankje na de dienst), en gaat men weer naar huis. Thuis viert men de rustdag door heel veel te leren. Orthedoxe Joden, of mensen die zich aan de shabbat houden, leren alleen stukken uit de TeNaCh, en maken hun huiswerk e.d. Zaterdag (shabbat) wordt ook wel eens de leerdag genoemd, omdat er stukken Joodse geschriften wordt gelezen Van de synagoge naar huis en weer terug gebeurt altijd lopend.!!! Je mag niets dragen, m.u.v. kleren op shabbat. Shabbat is van het tijdstip dat er op Vrijdag avond 3 sterren aan de hemel staan tot Zaterdagavond, als er 3 sterren aan de hemel staan (dus in de winter rond 8 uur). Als de ouders van die vriend(in) // weet niet meer wat het precies was// aan de shabbat houden, bel dan ook niet naar hun toe, en als je langskomt doe dat dan lopend. ![]() Genoeg info zo?
|||
Citaat:
![]() ![]() Citaat:
Is het in Israel bijvoorbeeld ook zo dat als je gestrafd dient te worden door de leraar, je dan het huiswerk niet hoeft te maken ofzo? ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Antwoord: NEE
||
![]() |
Citaat:
![]() Eigenlijk is het de bedoeling dat je shabbat alle zorgen en bezigheden van door de week los laat. Je mag dus ook op shabbat niet iets voorbereiden voor de volgende dag. Huiswerk is dus eigenlijk niet zo'n goed voorbeeld. Alle dingen die je niet mag op shabbat zijn afgeleid van 39 'hoofd-werkzaamheden' die vroeger in de tijden van de tempel vericht werden. Alles wat te maken had met de bouw, of met de werkzaamheden die daar binnen werden uitgevoerd. Vanaf het ploegen van het graan voor de broden tot het sjouwen van bouwmaterialen en het borduren van de kleden. Daarbij hoort natuurlijk ook vuur maken. Dat betekend dat je zelf niet het licht mag ontsteken op shabbat, maar opzich is dat niet zo'n probleem. Je kunt met een speciale tijdklok al je lampen op bepaalde tijden aan laten gaan. Als je die tijdklok van tevoren instelt voer je de handeling niet zelf op shabbat uit en mag het dus wel. Ook mag je niet op shabbat koken, de maaltijden maak je dus vrijdag al klaar en houden de meeste mensen warm op een plaat over het gasfornuis (die dus de hele shabbat warm wordt gehouden). De shabbat begint vrijdagavond vanaf zonsondergang tot zaterdag nacht. Er worden in totaal drie feestelijke maaltijden gegeten. 's Avonds, 's ochtends en 's middags. Voor de eerste twee maaltijden maakt men eerst Kidoesj, zegening over de wijn, en dan een zegening over het brood ( 2 gevlochten broden: 'challes'). In de ochtend gaat men inderdaad naar de synagoge en men leert veel zoals Juda[NL] al zei. Maar men rust vooral ook veel uit van de afgelopen week. Het is meestal ook gewoon heel gezellig omdat je dan tenminste een dag per week echt tijd hebt voor familie en vrienden zonder het druk te hebben.. ![]()
||
Citaat:
![]() En ja.. dat was inderdaad het kutste gedeelte ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
|
Het is heel lief van Juda[NL] dat hij zo precies omschrijft wat de sabbat voor de joden betekent, maar de sabbatvierders zijn naar mijn weten christenen die van mening zijn dat de wekelijkse rustdag op zaterdag is in plaats van op zondag zoals dat bij de rest van de christenen gebruikelijk is. Hun bekendere naam is 'Zevende Dags Adventisten'. (of kort 'adventisten')
http://www.adventist.nl Deze mensen gaan dus niet naar de synagoge, maar zullen in de adventkerken te vinden zijn. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Wat ik zo lees over de adventisten is dat ze vrij strak aan de bijbel vast houden (blijkt ook al uit hun strakke opvatting over de sabbat op zaterdag) lees anders even hun fundamentele geloofspunten, dan weet je in elk geval wat ze verplicht worden te geloven. Mbt seks voor het huwelijk, dat verschilt erg per christen. Sommigen zeggen 'waar liefde heerst gebied de heer zijn zegen' Anderen vinden het absoluut verwerpelijk als iemand seks voor het huwelijk heeft daar het iets is waarin man en vrouw één lichaam worden en dat mag niet als ze zich niet eerst voor god hebben voorgesteld. (eh, dat laatste klinkt nogal suf. Ik mis wat passende bijbelteksten en ben extreem moe. Doe het er maar mee.) Wat ze onder seks zien verschilt natuurlijk ook weer per christen. Beffen, pijpen en penetratie kan je vrij zeker van zijn. Oja, seks voor lust mag al sinds luther op 31 oktober 1517 zijn stellingen aan de kerkmuur nagelde ![]() Laatst gewijzigd op 16-10-2005 om 20:11. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Ben gewoon wel geinteresseerd in wat ze precies geloven en wat de gebruiken zijn (dat ik dus niet voor lul sta als ik dat dus niet weet ![]() ![]() Maar ook weer niet zo geinteresseerd dat ik er een aantal A4-tjes voor door wil lezen (iets waar ik een ontzettende hekel aan heb) ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Nog even de link voor het geval je ook een ontzettende hekel hebt aan 'naar boven scrollen' http://www.adventist.nl/downloads/27_punten.pdf |
![]() |
||
Citaat:
![]() Nouja, bij een ex bijvoorbeeld, wist ik daar niets van. Maar bij dat geloof was het ook verboden te roken, dus ik ging na het even lekker buiten staan om een peukje op te steken ![]() Vonden ze dus niet leuk... Of totaal vergeten dat het gebruikelijk is te bidden en alvast beginnen met opscheppen/eten ![]() Dat soort dingetjes ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Sex voor het huwelijk.... Er zijn geen verboden voor, in onze Tenach, hebben ze het al over hoeren etc. etc. Dus sex voor het huwelijk en puur voor de lust mag wel ![]() BTW: vanaf 13 jaar is een Joodse jongen volwassen, en al geschikt dus om te trouwen en de hele mikmak...... Dus reken maar uit ![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() Mijn idee over sabbat:In 6 dagen schiep God de aarde en zaterdag schiep God de rust dus op zaterdag moet je de rust houden. |
![]() |
||
Citaat:
Geen sex voor het huwelijk is een late uitvinding hoor ![]() Of begrijp ik je verkeerd?
||
![]() |
Citaat:
En Jezus is dan ook op zijn zachtst gezegd niet tegen seks voor het huwelijk. Wat overigens niet wil zeggen dat het goed mogelijk is dat weinigen geroepen zijn om seks voor het huwelijk te hebben. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Daarom is Hij nu bezig op een manier die niemand weet dan die ertoe geroepen is en die druist in tegen alle normen en waarden die christenen gemaakt hebben. van buitenaf gezien tenminste. Geen weldenkend goed mens kan iets anders doen dan beamen dat God rechtvaardig is als hij de reden ziet van wat dat 'leger' doet. Joel 2 geloof ik spreekt over dit leger. (maar ik geef toe, dit vers heeft me breinbrekers bezocht. toch vraag ik ook aan u:waarom heeft ie leviticus 18 niet wat korter gemaakt dan gewoon een hele rits mensen op te schrijven waarmee je geen gemeenschap mocht hebben als je gewoon kon zeggen ![]() en waarom zegt God in een van zijn boosheidtegenisrael profeties iets in deze trant:ze doen niks liever dan liegen en stelen. ze hunkeren naar de vrouw van hun naaste EN ZE VERKRACHTEN EEN VROUW TIJDENS HAAR MENSTRUATIE. Is verkrachting buiten menstruatie oke? ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Later bevestidg Jezus dit door te zeggen dat als een man en vrouw gemeenschap met elkaar hebben, ze 1 worden. Ook zegt Hij dat ze niet meer mogen scheiden en het feit dat er in de wet van Mozes wel een regel daarvoor was (namelijk dat een man een brief mocht schrijven aan zijn vrouw waarin stond dat hij van haar wilde scheiden) enkel was omdat de Joden het toch wel zouden doen. Zijn dicipelen waren toen verontwaardigd en zeiden: Dan kan men beter niet trouwen. (want je zou dan niet mogen scheiden omdat je 1 bent geworden met je vrouw). Toen zei Jezus ook dat sommigen niet trouwen (sex hebben) omwille van het Konikrijk van de hemelen. (Dit zijn volgens mij niet meer de letterlijke woorden maar die zijn op te zoeken) |
![]() |
|||||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
en wie weet wat ze in die tijd onder trouwen verstonden. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Teksten over engelen die seks kennen ken ik niet, maar ik zou graag mijn bijbelkennis verbreden. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Deuteronium (door ons uitgesproken als Dewariem) is inderdaad 1 van de 5 boeken van Mosjé (Mozes), en is een deel van de Thora.
||
![]() |
Citaat:
ik verzeker je er is buitenhuwelijkse seks die door God gewild is! |
![]() |
|||||
![]() |
Citaat:
eerder verkrachting. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
|||||
![]() |
Citaat:
Das nogal logisch he ![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
en dat er waarschijnlijk velen zijn waarin ze Christus het liefst eruitgooien en kruisigen als Hij nu kwam zoals hij toen kwam. Ik vertrouw de bijbel boven de kerk, laat u leiden door de Geest P.S. Ik kan iig 1 huwelijk vinden waarbij ik zeker weet dat God nog liever heeft dat de man van dat huwelijk met een andere man slaapt dan met zijn vrouw. |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() ![]() Terug naar de sabbatsvierders, want ik weet nogsteeds niet of de ouders van MTpower's vriendin nou joden of christenen zijn en of hij hun 27 geloofspunten heeft weten door te worstelen. Bovendien vermoed ik dat hij na het lezen nog wel wat vragen over zal hebben. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Ben al bijna door die tekst heen, mijn oog viel op dit stukje: "Ouders moeten hun kinderen opvoeden om de Heer lief te hebben en te gehoorzamen." Maar wat nou als hun kind niet geloofd? Wordt dit gezien als mislukking ofzo? En wat als haar vriendje ook niet geloofd? ![]() Ze weten overigens niet dat zij niet geloofd... |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Man, je bent een eeuw te laat, eind 19e eeuw heeft al iemand een veel betere oplossing beschreven.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||