Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-10-2005, 10:39
webklas
webklas is offline
31 Oktober start de webklas Informatiekunde aan de UvA, en daar wou ik wat aandacht voor vragen. Ik weet niet of je bekend bent met het idee van een webklas, daarom even een korte uitleg;

Wat is een webklas?

Als je alvast een voorproefje wilt nemen op studeren, dan kun je een Webklas volgen: een korte introductiecursus op internet, die je vanuit thuis of op school kunt doen. Via internet en e-mail heb je contact met docenten en medestudenten. Op die manier kun je erachter komen of je een studie interessant vindt. Met een Webklas kun je ook studielasturen verdienen, en je kunt het
uitstekend gebruiken als basis voor je profielwerkstuk.

Een Webklas duurt ongeveer tien uur, verdeeld over vier weken. Je besteedt in deze vier weken dus ongeveer 2,5 uur per week aan het lezen van teksten, discussiëren met medeleerlingen en met de docent, en aan het maken van opdrachten.

De meeste deelnemers kennen elkaar niet. Dat leidt tot vele leerzame discussies en leert zowel de docenten als de deelnemers iedere keer weer nieuwe dingen. Want on line discussies blijken over het algemeen informeler dan wanneer ze in een collegezaal plaatsvinden.

31 oktober start dus de webklas informatiekunde, met het spannende onderwerp; Sociaal gedrag bij robots.
In de Science Fiction literatuur en film worden sinds jaar en dag sociale vaardigheden en emoties aan robots toegeschreven. Het monster van Frankenstein, de computer Hall uit Space Odyssey 2000 en Robocop zijn allen begiftigd met emoties en (a)sociale vaardigheden. In recent robotonderzoek wordt geprobeerd
om echte robots sociaal gedrag te laten vertonen. Dat lijkt aardig te lukken, maar de vraag is of mensen dat sociale gedrag van robots serieus nemen. In deze webclass onderzoek je of dit zo is. We gebruiken een meetinstrument (vragenlijst) uit de sociale psychologie dat sociale vaardigheden meet, om te bepalen of het gedrag van de huidige computer systemen sociaal is. We doen dat door observatie van een aantal videoregistraties van robotgedrag en door analyse van de observaties.

Supervisie: Prof. Dr. B.J. Wielinga, Dr. J.A.C. Sandberg *

*Human Computer Studies laboratory (HCS), *

*Informatica Instituut, UvA*

Via deze link kan je je aanmelden:

http://www.studeren.uva.nl/webklasse...A3FEE3E62F4ECF

Alvast veel plezier bij je eerste college Informatiekunde!

Barbara Dubbeldam
Coordinator webklas informatiekunde

Laatst gewijzigd op 20-10-2005 om 10:44.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-10-2005, 17:04
dragonstorm
dragonstorm is offline
de turingtest met een andere naam, dus?
Met citaat reageren
Oud 20-10-2005, 19:03
Boebsie
Boebsie is offline
Citaat:
dragonstorm schreef op 20-10-2005 @ 18:04 :
de turingtest met een andere naam, dus?
Ja inderdaad , dit heeft toch niet al teveel met informatiekunde te maken? Eerder met artificiele intelligentie (studeer ik).
Met citaat reageren
Oud 21-10-2005, 11:37
ganralph
ganralph is offline
introductie dagen van het hoger onderwijs zijn altijd zorgvuldig opgesteld om een beetje interessant te zijn. (vaak interessanter dan het gemiddelde college van de studie die volgt).

staat dit overigens wel goed hier?

meer een aankondiging dan iets met discussiewaarde...
Oud 21-10-2005, 22:16
Hydrogen
Hydrogen is offline
Bah......ZO rooskleurig maken als het maar kan, terwijl het echte schoolwerk vies tegenvalt. Meeloopdagen.......De beste voorbereiding die er is.
Oud 22-10-2005, 17:45
Boebsie
Boebsie is offline
Sterker nog, dit onderwerp behoort tot de A.I. en niet informatiekunde. Vind dat toch enigzins een kwalijke zaak, erg misleidend voor aankomende studenten.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 08:00
mepsteen
mepsteen is offline
is dit eigenlijk niet een beetje reclame?
Oud 25-10-2005, 08:21
Verwijderd
Ik vind dat deze beter op Exacte Vakken past.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2005, 22:43
webklas
webklas is offline
Hoi alles,

Ik heb me inderdaad schuldig gemaakt aan het doen van een aankondiging op dit forum. Het idee is dat ik jullie aandacht steel en aan de hand van de webklas aldaar de discussie voortzet. Excuus als ik me hierbij schuldig heb gemaakt aan misbruik van dit forum.

Inhoudelijk:
Robots en robotica zou je inderdaad eerder in de hoek van de A.I. verwachten (dit is wat ik ook studeerde). Maar er zijn meer kanten aan robots dan hun brein alleen. Een veredelde turingtest zou je maar half kunnen toepassen voor de aspecten van sociaal gedrag die wij met deze webklas willen onderzoeken.

Toch nieuwschierig? Wil je hierover verder discusseren? Ik zeg verplaats de discussie naar de webklas! schrijf je snel in want we beginnen morgen!

groetjes,
Barbara
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten