|
|
Bekijk resultaten poll: Moet er een beperking komen aan lenen. | |||
Ja, mensen mogen beperkt worden. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
20 | 54.05% |
Nee, mensen mogen dat helemaal zelf bepalen. |
2 | 5.41% |
Compromis tussen de twee, een maximumbedrag of iets dergelijks. |
14 | 37.84% |
Nog anders, namelijk... |
1 | 2.70% |
Aantal stemmers: 37. Je mag niet stemmen in deze poll |
![]() |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
![]() |
|
Inkomensgrens voor leningen bepleit
HILVERSUM Er moet een inkomensgrens komen voor leningen, omdat mensen zich te makkelijk in de schulden steken en in de problemen komen bij het aflossen. Dat zeggen de rechters-commissarissen die schuldsaneringen en faillissementen behandelen. Invoering van het plan betekent dat zo'n 10% van de huishoudens niet meer kan lenen of op afbetaling kan kopen. De volkskredietbanken, die de eerste schuldhulpverlening verzorgen, staan achter het plan. De Tweede Kamer vindt het te ver gaan, maar wil wel dat de maximale rente voor mensen met een laag inkomen wordt verlaagd. http://www.nos.nl/nos/artikelen/2005...0A00600CC.html N.a.v. dit artikel: wat vind je er van? Is het een goede ontwikkeling dat mensen met lage inkomens beschermd worden tegen zichzelf doordat ze geen bedragen kunnen lenen die eigenlijk hoger zijn dan ze af kunnen betalen? Zelf ben ik voorstander van mensen dit zelf uit laten zoeken, maar tevens heb ik veel voorbeelden gezien van mensen die simpelweg niet in staat waren om hun eigen kas te voeren (bijv: grote dingen kopen, op vakantie gaan, maar dan iets simpels als huur of electriciteit niet betalen). Nu vind ik dat de mensen met alle reclame voor lenen op het verkeerde been worden gezet, tuurlijk, je hoort er doorheen te prikken en te beseffen dat er niets zoiets bestaat als goedkoop lenen, maar toch, sommigen kunnen dat gewoon niet. Mij lijkt een tussenweg van een maximumbedrag naar inkomen dan ook de beste oplossing, op die manier kunnen mensen nog zelf financieel hun zaken regelen, maar worden ze toch behoed voor leningen die per definitie hen failliet zullen helpen.
|
![]() |
||
Citaat:
Bijvoorbeeld door te stellen dat iemand geen lening mag afsluiten waarvan de maandelijkse terugbetaling groter is dan, laten we zeggen, 10% van zijn inkomen. Zo kan nu iemand met bijstand zich groen en geel lenen, en vervolgens failliet gaan, zijn huis uit gezet worden en al de hele shite erbij, zonder dat er ergens een beperking op zijn financiële handel en wandel zit. Zo heb ik bij mijn vakantiebaan zelf iemand uit moeten leggen waarom hij gewoon een lul was om met plain bijstand (a € 700 per maand) een huurcontract van € 550 te tekenen en daarna nog € 30.000 te lenen voor een mercedes, de man begreep simpelweg niet waarom de woningcorporatie zijn excuus van 'ik kan het niet betalen' niet accepteerde. Zo ook een vrouw uit Ghana die een gigantische lening afsloot om haar geestelijk gehandicapte zoon in Ghana door een medicijnman te laten 'behandelen' en daardoor failliet zou gaan. Zo iemand komt met een huurschuld van pak em beet € 8000 naar je toe met de vraag 'wat gaat U daaraan doen'. Waag het niet te antwoorden met "u aanmanen en uitzetten als u dat niet betaald", want ondanks dat je voor 100% gelijk hebt begrijpen dat soort mensen gewoon niet waarom dat zo is. Moeten er voor dat soort mensen wettelijke remmen komen op hun uitgaven, of is uitgeven ook gewoon een actie waar je zelf voor verantwoordelijk bent, en de klappen voor moet incasseren als het mis gaat?
Laatst gewijzigd op 20-10-2005 om 22:37. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Nu hebben ze de mogelijkheid om wanneer de schuldenaar een aanvraag voor de WNSP indient om die aanvraag af te schieten door niet akkoord te gaan, dan kunnen ze een slordige 22 jaar later nog schulden innen als er correct aangemaand wordt, maar toch, het blijft een lijdensweg. Ik had ergens nog een rapport gezien over de schade van wanbetalers voor de economie, die was best groot dacht ik, een miljard of een dergelijk bedrag was meende ik wat iedereen in Nederland vanwege wanbetalers in 2004 was misgelopen.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dus, om het nog even te herhalen, de vrijheid over je eigen vermogen te beschikken weegt voor mij heel zwaar. Je kunt mensen niet gedeeltelijk beschikkingsonbevoegd maken omdat ze in de ogen van anderen niet goed met geld kunnen omgaan. Dan gebruik je precies dezelfde redenatie als vijftig jaar geleden, toen vrouwen beschikkingsonbevoegd werden zodra ze trouwden, omdat men ervan uitging dat 'die vrouwtjes' helemaal niets van financiën snapten, en dat dat de taak van de wijze man was. |
![]() |
||
Citaat:
Bijv kan je met bijstand onmogelijk 40.000 lenen met een maandelijkse last van 388 euro. (aldus een leen-site die ik erbij heb gepakt) Dat is bijna de helft afbetalen aan lening, en dan moeten de vaste lasten er nog van af, en daarna moet je er nog van eten.
||
Citaat:
Natuurlijk is het goed om die domme mensen te beschermen, maar zorg er dan voor dat iemand met verstand ze dan advies geeft, voordat ze met die 1.000 Euro een tv gaan kopen, inplaats van voedsel.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |