Ik had het er in de Asterix-topic ook over, maar ik denk dat het niet zo is dat een 'ziel' van een serie altijd weg is wanneer de schrijver/bedenker kapot is.
Donald Duck-stripverhalen zijn misschien wel een goed voorbeeld. Walt Disney is al een poos dood, en de persoon die Donald Duck in eerste instantie verzon/tekende (als dat niet Walt zelf was) zal ook niet meer leven. Maar nog steeds worden er nieuwe Donald Duck verhalen gemaakt die een zekere 'ziel' hebben en die niet enorm veranderd zijn, buiten de verandering van de tand des tijds (nu spelen Kwik, Kwek en Kwak op een spelcomputer, bijvoorbeeld).
Maar in de meeste gevallen is het anders. Ren & Stimpy waren al snel niet boeiend meer toen Nickelodeon de maker John Kricfalusi van de troon gehaald had. Of de zoon van de science fictionschrijver Herbert probeert de verhalen van pappa af te vertellen, maar maakt er een potje van.
Maar, diezelfde zoon schreef eerder verhalen binnen de Star Trek-serie en voor zover ik weet is er daar nooit geklaagd over dat hij een slecht schrijver is. Misschien omdat Star Trek een soort gedecentraliseerd auteurschap heeft; veel mensen schrijven binnen die serie. Misschien dat hij daar dus als schrijver zelf aan de slag kan, en niet als opvolger/nastrever van iemand.
De oplossing is volgens mij om het auteurschap te decentraliseren, zodat er geen één enkele stijl is, maar een cluster van herkenbare stijlen die om elkaar heen hangen en elkaar oproepen. Willy Vandersteen heeft dit geprobeerd en is er goed mee weggekomen. Althans, hij is zelf dood, maar zijn creatie leeft voort en is populair. Als hij tot aan het einde zelf was blijven tekenen en schrijven zou het ten eerste vrij slordig geworden zijn, gok ik, en ten tweede zou de overgang naar een nieuw team bij zijn dood te groot zijn geweest.
Aan de andere kant kun je het uitgeverijen en bedrijven niet kwalijk nemen dat ze populaire karakters als Lucky Luke en Asterix niet laten rusten wanneer de maker dood is. Er zit zoveel bekendheid en geld in die figuren dat er wel mee doorgegaan moet worden.
LUH-3417
|