Oud 01-11-2005, 23:36
*amélie*
*amélie* is offline
Dit vraag ik voor een vriendin, maar ook uit nieuwsgierigheid.

Een vriendin van mij huurt een kamer bij een particuliere huisbaas. Voor zo ver ik weet legaal; ze staat ingeschreven bij de gemeente en mag haar huur overmaken. Het huis waar zij en 3 andere meiden in woont, heeft wat achterstallig onderhoud. Door klachten van hun onderburen (lekkages) moet de huisbaas het huis opknappen. Ik weet niet precies hoe het in zijn werk is gegaan, maar min of meer door druk van de buren heeft de huisbaas naar het huis laten kijken. De hele achtergevel moet vernieuwd worden, een nieuw keukenblok, het plafond en de vloer moeten gerepareerd worden. Dat gaat hij dus laten doen. Nou prima, maar nu wil hij ook de huur verhogen! Voor die vriendin van mij stijgt de huur van 200E/maand naar 225E/maand (incl). Een fixe stijging dus. Een huisgenootje van haar gaat zelfs van 175 naar 225. Echt een groot bedrag dus, zeker van de een op de andere maand.

Nu is mijn vraag, kan haar huisbaas dit zomaar maken? En zonee heeft het nut bezwaar hier tegen te maken en waar dan? Bij de huurcommissie? En staan ze dan sterker als ze met z'n vieren 1 bezwaar indienen? Of ieder apart?
__________________
You can't milk a cow with your hands in your pants
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-11-2005, 23:40
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
voor zover ik weet is er elk jaar een wettelijk maximum (percentage) waarmee de huur verhoogd mag worden. dat zal iig geen 12,5 % zijn, en zeker geen 30% (ff snel 'uitgerekend gokje' hoe hoog die huurverhoging is in procenten). sowieso zal je huisbaas de huur voor iedereen met hetzelfde percentage moeten verhogen. daarnaast, je betaalt huur juist zodat je geen onderhoudskosten hebt, niet om die naderhand alsnog te moeten betalen. dat je huisbaas kennelijk geen rekening heeft gehouden met onvoorziene kosten doet daar niks aan af.

stel dat deze huurverhoging legaal zou zijn, dan nog had de huisbaas dat moeten melden voordat de 'waarde' van het huis hoger zou zijn geworden, zodat je een keus had gehad.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 01-11-2005, 23:47
*amélie*
*amélie* is offline
Maar wat zou je er als huurder tegen kunnen doen?
__________________
You can't milk a cow with your hands in your pants
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 06:41
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
huurcommissie, maar ik denk niet dat het gezelliger wordt in het huis als je dat doet...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 10:39
ganralph
ganralph is offline
het wordt ook niet gezelliger als je huisbaas zo maar de huur met 25-50 euro verhoogt.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 10:40
Verwijderd
Citaat:
ganralph schreef op 02-11-2005 @ 10:39 :
het wordt ook niet gezelliger als je huisbaas zo maar de huur met 25-50 euro verhoogt.
Alhoewel ik dat geen extreme huurverhoging vind, moet ik zeggen. Maar leuk is anders.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 11:15
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Bij een extreme huurverhoging dacht ik ook aan 100 euro oid. Niet aan 25 euro. Ook al is leuk inderdaad anders.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 11:29
ganralph
ganralph is offline
van 175 naar 225 vind ik behoorlijk fors. bijna 30%. ik zou nu niet graag 30% extra huur op moeten hoesten hoor.
en het mag volgens mij ook niet.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 11:56
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Maar het gaat om haar vriendin. En die gaat van 200 naar 225. Dat is 12,5 procent... En zoveel vind ik 25 euro niet. Zeker niet als dit de eerste verhoging is en hij het de jaren daarvoor niet gedaan heeft.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 12:24
Verwijderd
^ mee eens
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 12:34
*amélie*
*amélie* is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 02-11-2005 @ 11:56 :
Maar het gaat om haar vriendin. En die gaat van 200 naar 225. Dat is 12,5 procent... En zoveel vind ik 25 euro niet. Zeker niet als dit de eerste verhoging is en hij het de jaren daarvoor niet gedaan heeft.
Ze woont er net een jaar, dus ik weet niet hoe vaak hij de huur al verhoogd heeft. 12,5% of 25 euro vind ik behoorlijk veel. Ik heb aan het eind van de maand zo veel niet over. Zeker niet per direct.

Daarbij het zijn kamers van 11m2 voor 225 en dat is zonder internet en electriciteit. Dat kost hen ook nog 30 euro per maand wat een totaal van 255 maakt en dat is gewoon te veel voor wat ze er voor krijgen.

Je moet als huurder hier toch tegenin kunnen gaan?
__________________
You can't milk a cow with your hands in your pants
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 13:02
Verwijderd
( www.vrom.nl )

1. Wat is de maximale huurverhoging tussen 1 juli 2005 en 30 juni 2006?
Voor deze periode geldt een maximale huurverhoging van 2,7 %. Deze is gebaseerd op de inflatie in 2004 (1,2%) plus 1,5%. Dat wil niet zeggen dat elke huur met 2,7% wordt verhoogd. De verwachting is dat de gemiddelde huurverhoging in 2005 rond de 1,8% uitkomt.

3. Wat is de huurverhoging bij lage huren?
Voor woningen met een relatief lage huur geldt een andere maximale huurstijging. Het gaat daarbij om zelfstandige woningen met een huurprijs onder de € 200,- (op 30 juni 2005) en waarbij bovendien de huurprijs minder is dan 50% van de maximale huurprijsgrens op die datum. In deze gevallen wordt niet een percentage gehanteerd maar een maximale huurstijging van € 25,- per maand als maximaal redelijke huurverhoging aangehouden. Dit kan betekenen dat de huurprijs per saldo met een hoger percentage wordt verhoogd dan 2,7.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 13:18
Roxy
Avatar van Roxy
Roxy is offline
aan de andere kant bied hij na die verbouwingen tot een luxer huis aan de inwonende, nieuw keukenblok blabla zijn ook voordelen voor degene die daar wonen dus ik kan me voorstellen dat de huur wel daardoor omhoog gaat..
__________________
Everyone wants to be found.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 13:46
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Roxy schreef op 02-11-2005 @ 13:18 :
aan de andere kant bied hij na die verbouwingen tot een luxer huis aan de inwonende, nieuw keukenblok blabla zijn ook voordelen voor degene die daar wonen dus ik kan me voorstellen dat de huur wel daardoor omhoog gaat..
ja maar een verhuurder mag niet zomaar de boel opknappen en er dan een hogere huur voor vragen.


en ik blijf er bij dat 25 euro / 12,5% ook een forse verhoging is
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 14:37
juno
Avatar van juno
juno is offline
Pff, als je een avondje naar de film gaat met zijn tweeen ben je die 25 euro ook kwijt, dus een forse huurverhoging zou ik het niet durven noemen, zeker niet als je rekening houdt met wat je er allemaal voor terugkrijgt.

Ik snap dat je voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten, maar je moet wel redelijk blijven. Die huisbaas gaat een godsvermogen uitgeven aan die verbouwing.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 14:57
*amélie*
*amélie* is offline
Citaat:
juno schreef op 02-11-2005 @ 14:37 :

Ik snap dat je voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten, maar je moet wel redelijk blijven. Die huisbaas gaat een godsvermogen uitgeven aan die verbouwing.
Daar betaal je toch de huur voor? Dat hij het huis onderhoudt en er geld aan overhoudt? Hij vangt elke maand zo'n 900 euro aan huur en heeft nog nooit wat aan onderhoud gedaan. Nu moet het, omdat de onderburen er anders een rechter bijhalen (ze hebben lekkage door de scheef staande gevel).

En dat door de verbouwing de huur iets omhoog gaat, begrijp ik. Maar ik vind dat hij dat niet per direct mag doen.

Ze gaan in ieder geval met z'n vieren bezwaar maken. En hebben gevraagd of ze, als de huur echt zo hoog moet zijn, de tijd krijgen een andere kamer te zoeken.
__________________
You can't milk a cow with your hands in your pants
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 15:04
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
juno schreef op 02-11-2005 @ 14:37 :
Pff, als je een avondje naar de film gaat met zijn tweeen ben je die 25 euro ook kwijt, dus een forse huurverhoging zou ik het niet durven noemen, zeker niet als je rekening houdt met wat je er allemaal voor terugkrijgt.

Ik snap dat je voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten, maar je moet wel redelijk blijven. Die huisbaas gaat een godsvermogen uitgeven aan die verbouwing.
dat die huisbaas kosten maakt kan die ook vantevoren weten; als hij dat niet doet is de huurprijs te laag, maar dat is in feite niet het probleem van de huurder maar van de verhuurder.

sowieso, verdien jij teveel of zo ? in een ander topic snapte je ook al niet waarom iemand 100 geleende eurootjes toch wel graag weer terug zou willen hebben.

en zoals jij het stelt : dan ga ik dus liever een avondje naar de film, dan dat ik die huurverhoging betaal. Da's het nadeel van centjes, juno : je kan ze maar 1 keer uitgeven.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 15:21
Ivo
Ivo is offline
Als ik het zo begrijp gaat het hier om een nogal uitgebreide verbouwing. Voor het oplossen van de lekkage zou de huisbaas geen extra huurverhoging in rekening mogen brengen. Als het echter gaat om aanpassingen die het woongenot van de huidige bewoners flink verhogen, zoals het plaatsen van dubbel glas, vervangen van gaskachels voor CV, een nieuw, uitgebreider keukenblok enz. dan mag hier in mijn ogen wel een huursverhoging tegenover staan. Er moet dan alleen wel eerst met de bewoners overlegd worden of ze deze verbetering wel willen betalen.

Overigens dacht ik ook dat het om veel meer dan 25 euro ging. 25 euro per maand is inderdaad 300 euro per jaar. Maar als je woning daarvan echt verbeterd zou ik er niet heel erg lang wakker van liggen, of ik moet het wel heel krap hebben. 225 voor een kamer van 11 m2 is overigens in de meeste studiesteden niet uitzonderlijk hoog. Zeker niet als straks de woning weer in goede staat is.

Volgens mij zijn er trouwens wel wettelijke regels over hoe lang van te voren een huisbaas een verandering in het huurcontract kenbaar moet maken en er zijn ook regels hou je tegen die verandering van het contract bezwaar moet aantekenen (in dit geval dus een verandering van de huurprijs).
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 02-11-2005, 18:14
juno
Avatar van juno
juno is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 02-11-2005 @ 15:04 :
dat die huisbaas kosten maakt kan die ook vantevoren weten; als hij dat niet doet is de huurprijs te laag, maar dat is in feite niet het probleem van de huurder maar van de verhuurder.

sowieso, verdien jij teveel of zo ? in een ander topic snapte je ook al niet waarom iemand 100 geleende eurootjes toch wel graag weer terug zou willen hebben.

en zoals jij het stelt : dan ga ik dus liever een avondje naar de film, dan dat ik die huurverhoging betaal. Da's het nadeel van centjes, juno : je kan ze maar 1 keer uitgeven.

De huisbaas ging uit van een bepaald kostenplaatje toen hij zijn huurprijs vaststelde. 200 euro is nou niet betaald een woekerhuur te noemen. Nu gaat de huur naar 225, en dat is nog steeds niet duur.

Jullie doen net of die huisbaas zijn huurders een poot uitdraait. Wonen is nu eenmaal duur, het is altijd de grootste kostenpost van de vaste lasten.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 21:18
Verwijderd
Citaat:
juno schreef op 02-11-2005 @ 18:14 :
De huisbaas ging uit van een bepaald kostenplaatje toen hij zijn huurprijs vaststelde. 200 euro is nou niet betaald een woekerhuur te noemen. Nu gaat de huur naar 225, en dat is nog steeds niet duur.

Jullie doen net of die huisbaas zijn huurders een poot uitdraait. Wonen is nu eenmaal duur, het is altijd de grootste kostenpost van de vaste lasten.
Een huisbaas hoort ook te begrijpen dat om de zoveel tijd geld uitgegeven moet worden aan onderhoud. En hoe langer je dat uitstelt, hoe hoger het bedrag uiteindelijk zal worden. En 'reparaties aan vloer en plafond, en vervanging van het oude keukenblok' vind ik niet iets waardoor je woning opeens 20% prettiger wordt.

En zeker die huursverhoging van 175 naar 225 per maand, is gewoon een hoop geld voor een student. Het gemiddelde huishouden vindt het overigens ook niet prettig om 600 euro op jaarbasis te verliezen aan een te zuinige huurbaas.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2005, 00:29
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
De huurcommisie veegt dit van tafel als je deze huurverhoging zou betwisten. Tenzij we het hebben over een omgebouwde bezemkast waarvoor zoveel huur al marktconform is, maar als we het hebben over een huur die onder de commerciële waarden ligt dan heb je per definitie al verloren.

De huisbaas kan echter wel door achterstallig onderhoud gedwongen worden de huren fors (denk aan tot 40% eraf) verlagen, goede kans dat die onderburen daarmee dreigden.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 03-11-2005, 10:03
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
juno schreef op 02-11-2005 @ 18:14 :
De huisbaas ging uit van een bepaald kostenplaatje toen hij zijn huurprijs vaststelde. 200 euro is nou niet betaald een woekerhuur te noemen. Nu gaat de huur naar 225, en dat is nog steeds niet duur.

Jullie doen net of die huisbaas zijn huurders een poot uitdraait. Wonen is nu eenmaal duur, het is altijd de grootste kostenpost van de vaste lasten.
dat boeit niet, dat jij 225 euro niet te veel vindt. Daarnaast, een verhoging van 175 naar 225 euro per maand is een verhoging van meer dan 100 ouderwetse guldentjes per maand en volkomen onacceptabel, en simpelweg illegaal.

Als je een huis gaat verhuren, dan weet je dat het onderhoud door de huurprijs opgebracht moet kunnen worden. Dan ga je niet ineens de huurprijs ineens verhogen omdat je begroting niet deugt.

@T_ID : da's onzin. Een verhoging van 50 euro per maand is, zoals eerder ook al gezegd wordt, geen redelijke verhoging.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 03-11-2005, 10:05
ganralph
ganralph is offline
het gaat er niet om of 200,- veel is of niet. het gaat er om dat je ineens 12,5% extra gaat betalen voor iets waar je niet om gevraagd hebt.

het "wooncomfort" zal best verhoogd worden, prima. Maar ik denk dat niemand 400,- extra gaat betalen als de huisbaas besluit een bubbelbad met 6 glijbanen aan te leggen. verhoogt het comfort ook.
nu snap ik het verschil tussen 25,- en 400,- ook wel, maar waar ligt de grens? volgens mij ligt die grens bij de wettelijk vastegesteld maximale huurverhoging, die hierboven ergens genoemd is.

(kijken of iedereen hetzelfde zegt als de telefoonprovider het abonnement met 12,5% verhoogt en dat je dan wel ineens kunt WAPpen oid, waar je nooit om gevraagd hebt)
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2005, 10:24
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 03-11-2005 @ 10:03 :
@T_ID : da's onzin. Een verhoging van 50 euro per maand is, zoals eerder ook al gezegd wordt, geen redelijke verhoging.
Als de huurprijs onder commerciële tarieven lag dan is een verhoging tot op dat commerciële niveau altijd acceptabel, zo zit de regelvoering van de huurcommissie in elkaar.

Nu wat ik niet waarop je de woonruimte in kwestie zou kunnen taxeren, maar als je een taxatie zou krijgen voor een huur van € 300 per maand, en je protesteerd tegen een verhoging van 175 naar € 200 dan wordt je bezwaar bij de huurcommisie zonder veel omzien in de prullenbak gemikt.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 03-11-2005, 11:37
juno
Avatar van juno
juno is offline
Die huisbaas heeft geen keus: hij moet dat groot onderhoud uitvoeren.

Het is dus niet dat hij iets zinloos en duurs gaat aanleggen, of dat hij het best bij de oude situatie zou kunnen houden. Dat is het verschil met dat bubbelbad met glijbanen of het telefoonabbonnement, wat inderdaad onredelijk zou zijn.

Dit is niet onredelijk. Ze hebben er al die tijd voor weinig kunnen huren, omdat zijn kosten niet zo hoog waren. Nu schieten de kosten voor de huisbaas opeens onverwacht met sprongen omhoog. Dat mag best gecompenseerd worden in de vorm van een iets hogere huur, want het woongenot gaat ook omhoog.

Je kunt in dit geval niet zeggen laat maar zitten, ik heb liever die lagere huur, want de boel stort in elkaar.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-11-2005, 15:22
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
juno schreef op 03-11-2005 @ 11:37 :
Die huisbaas heeft geen keus: hij moet dat groot onderhoud uitvoeren.

Het is dus niet dat hij iets zinloos en duurs gaat aanleggen, of dat hij het best bij de oude situatie zou kunnen houden. Dat is het verschil met dat bubbelbad met glijbanen of het telefoonabbonnement, wat inderdaad onredelijk zou zijn.

Dit is niet onredelijk. Ze hebben er al die tijd voor weinig kunnen huren, omdat zijn kosten niet zo hoog waren. Nu schieten de kosten voor de huisbaas opeens onverwacht met sprongen omhoog. Dat mag best gecompenseerd worden in de vorm van een iets hogere huur, want het woongenot gaat ook omhoog.

Je kunt in dit geval niet zeggen laat maar zitten, ik heb liever die lagere huur, want de boel stort in elkaar.
het is een fout dat de verhuurder niet heeft ingecalculeerd dat er dergelijke kosten zijn. die fout hoeft hij niet te verhalen op zijn huurders.
in een huurcontract staat vaak dat je een bepaalde prijs betaald (200,-) en dat de verhuurder een kamer in goede staat levert. hij heeft zich maar aan die "goede staat" te houden.
dit is hetzelfde als dat je "inclusief" huurt en de verhuurder komt aanzetten met een rekening, omdat je meer water hebt gebruikt dan begroot was. dat is dan zijn fout.

de aanvankelijke huur is "inclusief" goed onderhoud, dus als de kosten hoger uitvallen is dat jammer voor de verhuurder.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2005, 16:14
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
juno schreef op 03-11-2005 @ 11:37 :
Die huisbaas heeft geen keus: hij moet dat groot onderhoud uitvoeren.

Het is dus niet dat hij iets zinloos en duurs gaat aanleggen, of dat hij het best bij de oude situatie zou kunnen houden. Dat is het verschil met dat bubbelbad met glijbanen of het telefoonabbonnement, wat inderdaad onredelijk zou zijn.

Dit is niet onredelijk. Ze hebben er al die tijd voor weinig kunnen huren, omdat zijn kosten niet zo hoog waren. Nu schieten de kosten voor de huisbaas opeens onverwacht met sprongen omhoog. Dat mag best gecompenseerd worden in de vorm van een iets hogere huur, want het woongenot gaat ook omhoog.

Je kunt in dit geval niet zeggen laat maar zitten, ik heb liever die lagere huur, want de boel stort in elkaar.
jij snapt t hele punt van huren niet zo he ?
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 03-11-2005, 19:48
MB
Avatar van MB
MB is offline
Citaat:
*amélie* schreef op 02-11-2005 @ 12:34 :


Daarbij het zijn kamers van 11m2 voor 225 en dat is zonder internet en electriciteit. Dat kost hen ook nog 30 euro per maand wat een totaal van 255 maakt en dat is gewoon te veel voor wat ze er voor krijgen.

Je moet als huurder hier toch tegenin kunnen gaan?
Ehm, 225 euro voor 11m2 excl. is dus echt niet uitzonderlijk veel.

Citaat:
juno schreef op 02-11-2005 @ 14:37 :
Pff, als je een avondje naar de film gaat met zijn tweeen ben je die 25 euro ook kwijt, dus een forse huurverhoging zou ik het niet durven noemen, zeker niet als je rekening houdt met wat je er allemaal voor terugkrijgt.

Ik snap dat je voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten, maar je moet wel redelijk blijven. Die huisbaas gaat een godsvermogen uitgeven aan die verbouwing.
Ik vind dat jij te makkelijk doet over geld, zeker op een forum voor scholieren en studenten. Jij weet toch zelf ook wel dat de meeste studenten (te) weinig geld hebben? En voor 25 euro kan je wel weer een boek kopen, of bijna een week eten...
__________________
As finishing touch, God created the dutch
Met citaat reageren
Oud 03-11-2005, 22:12
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
T_ID schreef op 03-11-2005 @ 10:24 :
Als de huurprijs onder commerciële tarieven lag dan is een verhoging tot op dat commerciële niveau altijd acceptabel, zo zit de regelvoering van de huurcommissie in elkaar.

Nu wat ik niet waarop je de woonruimte in kwestie zou kunnen taxeren, maar als je een taxatie zou krijgen voor een huur van € 300 per maand, en je protesteerd tegen een verhoging van 175 naar € 200 dan wordt je bezwaar bij de huurcommisie zonder veel omzien in de prullenbak gemikt.
als je nou de post van hppa hier ergens boven gelezen had, dan had je geweten dan 50 euro het dubbele is van wat als een redelijke huurstijging gezien mag worden.

overigens zul je mbt de huurcommisie wel gelijk hebben, maar een appartement voor een x bedrag verhuren en dan laten taxeren, en daar de nieuwe huur op baseren, is simpelweg niet toegestaan.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 10:12
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
MB schreef op 03-11-2005 @ 19:48 :
Ehm, 225 euro voor 11m2 excl. is dus echt niet uitzonderlijk veel.
niet uitzonderlijk veel, maar wel te hoog

het overgrote deel van de verhuurde kamers in Nederland wordt (veel) te duur verhuurd. dat krijg je nou eenmaal bij grote vraag en weinig (officiele) controle.

en ik snap niet waarom een huurcommissie geen bezwaar zou hebben tegen een verhoging van 12,5% - 30% in een keer?

stel dat 200,- te laag is. geeft dat de verhuurder dan het recht om op ieder willekeurig moment de huur fors te verhogen?

ik blijf me er over verbazen dat er mensen zijn die de verhuurder in deze gelijk geven. waarschijnlijk de mensen die zelf nog nooit huur hebben hoeven betalen/bij elkaar rapen iedere maand.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 15:18
juno
Avatar van juno
juno is offline
Ik ben huurbaas. En ik heb altijd gezeik met huurders die hun huur niet of te laat betalen of de boel slopen of vervuilen zodat het daarna niet meer te verhuren is zonder dat IK de teringbende weer in orde mag maken terwijl ze de laatste maand huur niet betalen zodat ik ook al geen borg meer heb.

Dus ja, ik redeneer niet vanuit die arme huurders, want ik vind mezelf veel zieliger. Mijn hypotheekbank zegt namelijk heus niet tegen mij dat ik niet hoef te betalen als mijn huurders mij laten wachten op mijn geld.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 17:16
MB
Avatar van MB
MB is offline
Citaat:
juno schreef op 04-11-2005 @ 15:18 :
Ik ben huurbaas. En ik heb altijd gezeik met huurders die hun huur niet of te laat betalen of de boel slopen of vervuilen zodat het daarna niet meer te verhuren is zonder dat IK de teringbende weer in orde mag maken terwijl ze de laatste maand huur niet betalen zodat ik ook al geen borg meer heb.

No offence, maar dan doe jij iets niet goed... Ik ken zat mensen die kamers huren en ik ken er geen 1 die de boel afbreekt of onverhuurbaar maakt. Als ze de laatste maand huur niet betalen dan hou je toch lekker de borg in (die ze vantevoren normaal betalen), dat is toch meestal 1 maand?
__________________
As finishing touch, God created the dutch
Met citaat reageren
Oud 05-11-2005, 08:16
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
MB schreef op 04-11-2005 @ 17:16 :
No offence, maar dan doe jij iets niet goed... Ik ken zat mensen die kamers huren en ik ken er geen 1 die de boel afbreekt of onverhuurbaar maakt. Als ze de laatste maand huur niet betalen dan hou je toch lekker de borg in (die ze vantevoren normaal betalen), dat is toch meestal 1 maand?
Dat bedoelt ze juist. Doordat ze de boel slopen, mogen ze hun borg eigenlijk niet terug krijgen. Maar omdat ze de laatste maand niet betaald hebben, is die borg inderdaad eigenlijk de laatste maand. Dan is er dus geen borg meer over om de schade te vergoeden.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2005, 13:12
Big Brother
Avatar van Big Brother
Big Brother is offline
zoals eerder vermeld mag de kale huur maar met 2,7 % per jaar (afhankelijk van inflatie etc) verhoogd worden, met een uitzondering op huurprijzen die al ver onder het maximum liggen.

de servicekosten zijn echter bijna vrij in te vullen (ookal moet de huisbaas kunnen aantonen wat hij zelf aan servicekosten heeft betaald), maar het is zijn goed recht om onderhoud te verhalen in de servicekosten.

het is relatief gezien een hoge stijging (28,5 %), maar het is ruim onder het maximum wat hij mag vragen.

ik denk dus dat je blij moet zijn met het feit dat je een tijd in een kamer hebt kunnen wonen voor 175 euro ipv te zeiken over het feit dat je straks (niet veel) meer gaat betalen.
__________________
hoi, ik ben een signature
Met citaat reageren
Oud 05-11-2005, 14:20
*amélie*
*amélie* is offline
Citaat:
Big Brother schreef op 05-11-2005 @ 13:12 :

ik denk dus dat je blij moet zijn met het feit dat je een tijd in een kamer hebt kunnen wonen voor 175 euro ipv te zeiken over het feit dat je straks (niet veel) meer gaat betalen.
Het is 175 excl. voor 10m2. Vind ik een vrij hoge huur voor een kamertje met gipsen wanden die je zo om duwt. Maar goed daar gaat het niet om.

Ik snap echt niet zo goed dat er mensen zijn die aan het eind van de maand 25 of 50 euro overhouden. Woon je dan wel op jezelf? Jullie kunnen het wel normaal vinden om zoveel te vragen voor weinig, omdat er zo'n grote vraag naar kamers is. Maar als je er niks tegen doet, blijven de prijzen alleen maar stijgen.

@Juno: In dit geval is er echt geen sprake van wanbetalende studenten die het huis de vernieling in helpen. Dus het is niet zo dat de huisbaas moet verbouwen, omdat ze het zelf gesloopt hebben.

Anyway, er is overleg met de huisbaas (hij is best redelijk). En voor mij kan dit topic wel dicht, want het is nu meer een discussie of 50 euro veel is of niet.
__________________
You can't milk a cow with your hands in your pants
Met citaat reageren
Oud 05-11-2005, 15:59
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ik woon niet op kamers. Maar toen ik aan het rondkijken was voor een kamer in Amsterdam, kon ik echt niet voor die prijs normaal huren. Vandaar dat ik 225 euro niet veel vind voor deze oppervlakte.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 05-11-2005, 17:19
MB
Avatar van MB
MB is offline
Citaat:
*amélie* schreef op 05-11-2005 @ 14:20 :
Het is 175 excl. voor 10m2. Vind ik een vrij hoge huur voor een kamertje met gipsen wanden die je zo om duwt. Maar goed daar gaat het niet om.

Ik snap echt niet zo goed dat er mensen zijn die aan het eind van de maand 25 of 50 euro overhouden. Woon je dan wel op jezelf? Jullie kunnen het wel normaal vinden om zoveel te vragen voor weinig, omdat er zo'n grote vraag naar kamers is. Maar als je er niks tegen doet, blijven de prijzen alleen maar stijgen.

achja, ik betaal 330 euro incl voor een kamer van 8.5 m2, dus valt allemaal best mee
__________________
As finishing touch, God created the dutch
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 14:07
Big Brother
Avatar van Big Brother
Big Brother is offline
Citaat:
MB schreef op 05-11-2005 @ 17:19 :
achja, ik betaal 330 euro incl voor een kamer van 8.5 m2, dus valt allemaal best mee
dat is dan weer een beetje aan de ruime kant, maar wat doe je er aan he? je hebt gewoon een kamer nodig dus betaal je er voor.

ik zit liever ook in een kamer van 30 m2 voor 100 e per maand, maar dat kan tegenwoordig niet meer (in 1905 wel, omgerekend in fl natuurlijk!). als je gewoon een beetje op de kamermarkt kijkt in (studenten)steden, ontdek je vanzelf dat je gewoon blij moet zijn met 10/12 m2 voor 225 euro.
__________________
hoi, ik ben een signature
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 17:33
juno
Avatar van juno
juno is offline
Als ik de prijzen even omreken, ben ik begonnen op een lekkende en tochtende zolderkamer van 16 M2 voor 375 inclusief.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 18:48
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
juno schreef op 04-11-2005 @ 15:18 :
Ik ben huurbaas.
dat verklaart een hoop...
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 23:03
juno
Avatar van juno
juno is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 06-11-2005 @ 18:48 :
dat verklaart een hoop...
Ik kijk vanuit een kosten/baten afweging. Mijn (verplichte dure lineaire-plus-renteopslag omdat het een verhuurd pand is) hypotheek moet namelijk wel iedere maand betaald worden, evenals de gemeentelijke belastingen, de Box 3 heffing, de waterschapsheffingen en de verzekeringen, die ook nog eens duurder zijn omdat het een verhuurd pand is. Het moet steeds onderhouden worden en na het vertrek van een huurder heb ik leegstand om de boel weer in orde te maken en de kapotte dingen te repareren, te vervangen of aan te vullen.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 11:43
Verwijderd
Citaat:
juno schreef op 06-11-2005 @ 17:33 :
Als ik de prijzen even omreken, ben ik begonnen op een lekkende en tochtende zolderkamer van 16 M2 voor 375 inclusief.
op kamers in amsterdam zeker?
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 11:48
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
juno schreef op 06-11-2005 @ 23:03 :
Ik kijk vanuit een kosten/baten afweging. Mijn (verplichte dure lineaire-plus-renteopslag omdat het een verhuurd pand is) hypotheek moet namelijk wel iedere maand betaald worden, evenals de gemeentelijke belastingen, de Box 3 heffing, de waterschapsheffingen en de verzekeringen, die ook nog eens duurder zijn omdat het een verhuurd pand is. Het moet steeds onderhouden worden en na het vertrek van een huurder heb ik leegstand om de boel weer in orde te maken en de kapotte dingen te repareren, te vervangen of aan te vullen.
ik zeg niet dat ik je niet begrijp, ik zeg alleen dat je huidige inkomensverschaffing een hoop verklaart. Ik neem overigens aan dat je slim genoeg bent om vantevoren de huur uit te rekenen; de huisbaas van de TS kennelijk niet.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:35.