Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-11-2005, 14:24
Verwijderd
Ik doe nu HBO Fysiotherapie en opeens krijg ik te maken met de zogenaamde momentsarm. Nu heeft mijn lerares wel een korte uitleg gegeven, maar ik wil er graag nog wat meer over weten zodat ik het beter begrijp en het makkelijker kan toepassen. Ik heb namelijk ook niet natuurkunde of scheikunde in mijn profiel gehad op de havo.

Kan iemand mij dit misschien vertellen?

Met google word ik namelijk ook niet echt heel veel wijzer..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-11-2005, 14:35
Verwijderd
Het begrip 'momentsarm' heb ik nog nooit gehoord... wel het begrip
'arm' dat simpelweg de afstand tot het scharnierpunt is. Het moment zelf is het uitwendig product van de krachtvector en de armvector, dacht ik (in het meest eenvoudige geval, namelijk dat de kracht en de arm loodrecht op elkaar staan, levert dit simpelweg een moment op ter grootte van de arm maal de kracht).
Met citaat reageren
Oud 12-11-2005, 15:49
Verwijderd
Ik zal morgen ofzo eens een plaatje maken wat mijn lerares had getekend. Een vriend van me vertelde ook al dat 'momentsarm' hem niet bekend voorkomt. Toch als je gaat googlen kom je wel die term een paar keer tegen mbt de fysiotherapie. Maar misschien als ik allemaal kleine stukjes info heb dat ik het samen kan voegen tot één geheel en dat zou al helpen
Met citaat reageren
Oud 12-11-2005, 16:03
Verwijderd

Voila, een wip. Het blokje rechts heeft veel minder massa, maar staat ver van het draaipunt af. Het blokje links heeft veel massa, maar staat dicht bij het draaipunt. De afstand tussen de krachten en het draaipunt heet arm, maar googlen geeft dat somme mensen liever de naam 'momentsarm' gebruiken. Het product van kracht en arm noem je namelijk moment. Als de wip in evenwicht is, geldt namelijk:
kracht1 x arm1 = kracht2 x arm2
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 13:44
Upior
Upior is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 12-11-2005 @ 15:35 :
Het begrip 'momentsarm' heb ik nog nooit gehoord... wel het begrip
'arm' dat simpelweg de afstand tot het scharnierpunt is. Het moment zelf is het uitwendig product van de krachtvector en de armvector, dacht ik (in het meest eenvoudige geval, namelijk dat de kracht en de arm loodrecht op elkaar staan, levert dit simpelweg een moment op ter grootte van de arm maal de kracht).
Dude, denk je dat iemand die geen natuurkunde heeft gehad er iets van begrijpt als je begint te praten over "uitwendige producten" en "vectoren"?
Oud 13-11-2005, 14:07
Verwijderd
Citaat:
Upior schreef op 13-11-2005 @ 14:44 :
Dude, denk je dat iemand die geen natuurkunde heeft gehad er iets van begrijpt als je begint te praten over "uitwendige producten" en "vectoren"?
Nee, vandaar dat ik er in haakjes achter zet wat het meest simpele geval is. Anders wek ik misschien de indruk dat het moment altijd de kracht maal de arm is, en dat is niet zo.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 15:17
Keith
Keith is offline
Als je de juiste arm kiest (loodrecht afstand tussen krachtlijn en draaipunt) is het wle altijd kracht maal arm.

kracht1 x arm1 = kracht2 x arm2

Is echter een uiterst specifieke formule die alleen van toepassing is als je aanneemt dat er maar twee momenten zijn om een draaipunt en er geen draaiversnelling is. Een betere, algemenere formule:

SOM (i tot N) Fi x ri = alpha x I
waar alpha de draaiversnelling is.

Als je alles om het zwaartepunt neemt.

Maja, daar heeft een simpele fysiotherapeut natuurlijk niks aan
Reageren

Regels voor berichten