Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Over stages weet ik niet zo veel. Ik weet alleen dat het bij geneeskunde verplicht is om stage te lopen (maar dat lijkt me logisch, is in Nederland ook volgens mij). Over stages bij andere studies weet ik het niet, sorry.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Zoals jullie allemaal terug hebben kunnen lezen zijn jouw ervaringen heel wat minder rooskleurig dan een aantal andere forummers. Jij hebt blijkbaar dagelang colleges gevolgd, anderen waren veel dagen vrij en zaten niet van 9 tot 9 op school! Het heeft er te maken of je een alpha of bèta studie gaat volgen. Maar zoals mijn decaan heeft verteld zijn de opleidingen in België inderdaad veel theoretischer. Een Nederlandse student heeft daar de eerste twee maanden wat moeilijk mee, maar na die periode gaat het je al stukken makkelijk af! Ik heb mij trouwens gisteren de voorinschrijving via internet voor de opleiding criminologische wetenschappen aan de KUL opgestuurd. Het is nu zeker dat ik naar Leuven ga! |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() En dan nog 1 vraag aan iedereen dan: wanneer moet je beginnen met het zoeken van je kamer en wat is het beste(residentie/kamer bij particulier)? |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik vond het al zo vreem dat er 2005/2006 stond ![]() |
![]() |
||
![]() |
www.kotwijs.be
waarschijnlijk had je deze site al gevonden en op de site van de ku leuven site staat dat het kamer aanbod in juli het grootst is.... Citaat:
Laatst gewijzigd op 13-11-2005 om 18:35. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Als je veel waarde hecht aan je privacy dan denk ik dat je beter een particuliere kamer zoekt. Ik zat in een residentie en had daar nou niet echt heel veel privacy, alleen op je kamer zelf maar om nou de hele dag op een hokje van 12m2 te zitten is nou ook niet het ideaalbeeld. Ik vond het niet zo erg dat ik verder alles met iedereen moest delen dus voor mij was het geen probleem. Ik heb juist mensen om me heen nodig. ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
Vrienden van mij die een particuliere kamer huurden in Leuven hadden vaak een studio en dan heb je wel meer privacy en alles voor jezelf maar zoals jij al zegt: je hebt minder makkelijk contact met je huisgenoten omdat je ze niet noodgedwongen tegen komt.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Ik zal eventjes mijn studiesituatie uitleggen, ik doe nu 3e jaar sociologie aan de K.U.Leuven. We hebben ongeveer 15 college-uren per week, d.w.z. hoorcolleges waarin de prof of een gastspreker een stuk van de leerstof doceert, afhankelijk van de prof en de grootte van de groep is dit interactief (dus met discussie en ruimte voor vragen) of gewoon zitten, luisteren en notities nemen. Soms bedekt dit de ganse leerstof, soms slechts delen ervan, vaak gaat het gepaard met het zelf doornemen van teksten en cursusmateriaal. Daarnaast heb je ook groepswerken, dat is afhankelijk van het vak, die je dus buiten de college-uren moet doen. Soms (vaak in mijn geval) heb je ook paperopdrachten e.d., die je dus ook buiten de college-uren moet doen. Het is wel zo dat er veel deadlines zijn, afhankelijk van de hoeveelheid papers en/of groepswerken die je moet maken, vaak zijn het verre deadlines, bvb. momenteel heb ik 4 deadlines staan tegen 23 december, daar gaat dus inderdaad heel wat planwerk aan vooraf. Werkcolleges zijn vrij zelden bij een theoretische studie als sociologie. In het eerste jaar waren er wel tweewekelijkse werkcolleges van het vak statistiek en ook nog per vak éénmalige oefensessies, om kennis te maken met de examenvorm, behandeling van de stof e.d. Vorig jaar had ik één onderzoekspracticum, en dit jaar een seminarie, dat is ongeveer hetzelfde als een practicum. Dus om een antwoord te geven: Ja, er is veel zelfstandig werk, maar volgens mij is dat eigen aan een hogere (universitaire) opleiding. Later op je werk gaat er heus niemand je hand vasthouden als je iets moet doen, dus ik zie het als een voorbereiding daarop.
||
Citaat:
in het algemeen: Gedurende het eerste semester zal je een aantal uren hoorcolleges hebben. Van een vak zul je een cursus hebben, en vaak ook nog wel 'aanbevolen literatuur'. Of je je die aanbevolen literatuur al dan niet koopt en bekijkt, bepaal je zelf. Een les duurt pakweg 2 uur en heb je wekelijks, en je zit in een aula, met pakweg 150 andere studenten. De docent geeft les over een bepaald onderwerp (een half of heel hoofdstuk bijvoorbeeld) en ondertussen kan jij vlijtig nota's nemen, de krant lezen, een dutje doen, OXO spelen met degene langs je, luisteren en af en toe wegdromen, of gewoon in je bed blijven liggen. Dit bepaal je zelf. Alles wat in de les gezegd wordt (of het nu in je cursus staat of niet) + eventueel meer is examenstof. Heel vaak heb je t.o.v. die les of die docent verder helemaal geen verplichtingen. Als je wil mag je 's avonds nog eens je nota's bekijken, bijwerken, opstoken, of van anderen gaan kopiëren. Als één les voorbij is, kan je maken dat je op tijd in de aula bent voor de volgende les. Dat kan aansluitend in dezelfde aula zijn, of een uur later en twee straten verder. Na X weken kan de helft van de studenten al lang niet meer volgen waarover de docent het heeft, maar na de les mag je wel vragen stellen. De docent begint te merken dat hij niet alles gezien krijgt wat hij wil zien, en het tempo van de lessen zal nog wat omhoog gaan. En als het januari is heb je t.o.v. die docent nog geen enkele opdracht gekregen, nog geen verplichtingen gehad, maar word je gewoon verondersteld de behandelde leerstof te kennen en beheersen en krijg je examen. Dat kan schriftelijk of mondeling. Letterlijke vragen uit de cursus, of case-studies, of interpretatievragen. Soms zijn het ook meerkeuzevragen (juist antwoord: +2, geen antwoord: geen punt, fout antwoord: -1). Hangt van je docent af. En als je een tien haalt of meer (op twintig) ben je geslaagd. Maakt niet uit of je ooit naar die hoorcolleges geweest bent, van wie je de cursus gekopieerd hebt, of je dezelfde vragen nog 3 dagen langer kan onthouden. Zelfstandig leren of plannen wil dus zeggen: niemand zal het in je plaats doen. Bij sommige richtingen heb je veel hoorcolleges (he, Daantje), bij andere richtingen zijn het misschien maar een paar uurtjes per week. Bij sommige vakken horen ook practica. Het hangt van het vak af wat je daarin precies moet doen. Meestal moet je tegen het einde van het semester wel verslagen van die practica inleveren. Die dingen maak je in groepjes van een paar mensen, en tellen ook voor een gedeelte mee bij de examens. Je krijgt hier bij het begin van je practicum een opdracht, en op practica geldt wel een verplichte aanwezigheid.
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Volgens mij is het punt toch net zelfstandigheid en daarmee leren omgaan, en dat houdt nu eenmaal in dat je alles zelf moet doen zonder dat er iemand zal vragen of je het al dan niet gedaan hebt (behalve bij de examens natuurlijk). Er is trouwens wel begeleiding als je dat nodig zou hebben, ofwel bij van die repetitorbureaus, ofwel aangeboden door de faculteit (bij ons is dat allesinds zo) in de vorm van oefensessies, zoals ik hierboven al gezegd heb. Ik weet wel dat je bij criminologie monitoraat hebt, wat dus ook oefeningen en toepassingen van de leerstof inhoudt. Je kan voor meer informatie over het studeren zelf misschien eens een kijkje nemen op de site van criminologie en je richtingsspecifieke vragen daar op het forum posten.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Alleen kan ik je wel vertellen dat de naam van de VUB véél beter is dan die van de KUB. VUB is sowieso ook groter en zal dus hoogstwaarschijnlijk ook meer studierichtingen hebben. edit: voor de rest ben ik het helemaal eens met wat freakje en Al Murphy al zeiden. Universiteit is geen middelbaar, in België niet en ook in Nederland niet. Er zullen zeker wel verschillen bestaan tussen de 2 landen, maar een aanpassing is het sowieso voor iedereen en overal. Laatst gewijzigd op 19-11-2005 om 13:25. |
![]() |
||
Citaat:
Je moet trouwens wel aan de IB-Groep opgeven dat je daar studeert en studiefinanciering aanvragen enzo he.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Ik zat wel op kot op de campus en ik vond dat eigenlijk heerlijk rustig. Je zit midden in de bossen en je bent toch binnen tien minuutjes midden in de stad. Ik ben het ook niet met je eens dat het een soort gevangeniscomplexen zijn. Het ziet er van buiten misschien ongezellig uit maar van binnen kun je het met je huisgenoten zo gezellig maken als je wil, daar ben je met je gang heel vrij in.
|
Daantje heeft hier al zoveel verteld over haar ervaring op de residentie (in Heverlee); ik denk niet dat dat nog eens herhaald moet worden. Anders kan je beter eens een kijkje nemen op de opendeurdagen in het voorjaar.
Hier een brochure over op kot gaan in Leuven. Vind je alles in terug. Of: http://www.kuleuven.be/huisvesting/ Een kamer die je bij particulieren huurt, kost gemiddeld iets van 200 euro per maand. Huurwaarborg is in de regel ook 1 maand huur. Contract loopt ofwel voor 10 maanden, ofwel voor 12 maanden (zie www.kotwijs.be, vanaf dat de kamers beginnen vrij te komen). Als je een contract hebt voor 10 maanden en je hebt tweede zit, dan moet je soms voor de resterende 2 maanden ook nog een bedrag betalen, evenredig met hoelang je in de zomerperiode op kot blijft. Het is zinloos om te vroeg naar een kot te gaan zoeken. Vlak na de examenperiode van juni is het aanbod het grootst. De grootte van een kamer begint vanaf 12 m², tot kamers die qua ruimte wat leefbaarder zijn. Daarnaast is er in de regel ook nog een gemeenschappelijke keuken + gemeenschappelijk sanitair. De ligging en de kotgenootjes is verder het meest doorslaggevend voor de sfeer op kot. En dat kan overal anders zijn.
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() ![]()
|