Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-11-2005, 09:43
irritant
irritant is offline
Mee eens of niet mee eens!
uitleg stelling

Met de stelling eens:
Islam is eigenlijk niet zo slecht maar wordt heel erg overdreven door de media
--> argumenten/voorbeelden waarin dat naar voren komt

Niet met de stelling eens:
Islam is slecht kijk maar naar theo van gogh en aanslagen e.d.

Graag met argumenten het is voor een betoog !

alvast bedankt
Advertentie
Oud 18-11-2005, 10:40
Verwijderd
Nee, ik vind dat de islam juist heel mild wordt behandeld vanuit de media, net zoals alle andere barbaarse en gevaarlijke religies, zoals het christendom.
Oud 18-11-2005, 10:45
Rohit
Rohit is offline
Islam is de Ware religie, en elke negatieve bericht hierover is er een te veel.
Oud 18-11-2005, 11:09
Kalm
Kalm is offline
Citaat:
Kshatriya schreef op 18-11-2005 @ 11:45 :
Er valt bij religie echt geen zinnig gesprek te voeren of een of ander geindoctrineerd persoon komt met een statement in de zin van '<Insert Religion> is de Ware...<Insert random reason>

Vooralsnog ben je gewoon een persoon en moet je beginnen met 'Ik vind...'

Laatst gewijzigd op 18-11-2005 om 11:14.
Oud 18-11-2005, 11:17
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 18-11-2005 @ 11:40 :
Nee, ik vind dat de islam juist heel mild wordt behandeld vanuit de media, net zoals alle andere barbaarse en gevaarlijke religies, zoals het christendom.
religies zijn niet gevaarlijk, alleen verkeerde interpretatie en uitvoering daarvan kan gevaarlijk zijn
Oud 18-11-2005, 11:22
Kalm
Kalm is offline
Citaat:
Narcotic schreef op 18-11-2005 @ 12:17 :
religies zijn niet gevaarlijk, alleen verkeerde interpretatie en uitvoering daarvan kan gevaarlijk zijn
Vuurwapens zijn niet gevaarlijk, alleen verkeerde personen en uitvoeringen kunnen ermee gevaarlijk zijn.

Geef een gek een vuurwapen en hij schiet mensen overhoop. Geef kansloze arme ongeschoolde mensen 'God' en ze hebben een grote kans geindoctrineerd te raken omdat dat het enige in hun leven is (en het is wel zo makkelijk voor de leiders omdat het volk zoet is en een simpel en tevreden bestaan leidt)
Oud 18-11-2005, 11:25
juno
juno is offline
Islam is misschien heel goed voor islamieten, maar omdat het doel van de islam is zoveel mogelijk mensen islamitisch te maken, omdat dat immers goed voor ze zou zijn, is het toch geen goede godsdienst voor niet-islamieten.
Oud 18-11-2005, 11:26
Verwijderd
De mensen die een godsdienst (en niet een aantal aanhangers daarvan) gevaarlijk vinden, moeten zichzelf laten nakijken.
Oud 18-11-2005, 11:28
Verwijderd
Citaat:
juno schreef op 18-11-2005 @ 12:25 :
Islam is misschien heel goed voor islamieten, maar omdat het doel van de islam is zoveel mogelijk mensen islamitisch te maken, omdat dat immers goed voor ze zou zijn, is het toch geen goede godsdienst voor niet-islamieten.
Zij die ervoor open staan. (Bovendien is het meer dan logisch dat elk religie claimt het beste voor de mensheid te zijn.)

Maak je maar geen zorgen, er is geen dwang in de Islam.
Oud 18-11-2005, 11:29
Verwijderd
Citaat:
Narcotic schreef op 18-11-2005 @ 12:17 :
Ja, en de islam en het christendom lenen zich nu juist uitstekend voor 'verkeerde' interpretaties. Dat gezegd hebbende, vind ik het niet erg dat sommige dingen in de bijbel 'verkeerd' worden geïnterpreteerd, zoals het toestaan van verkrachting en moord.
Oud 18-11-2005, 11:31
juno
juno is offline
Er moet in die godsdienst wel een kiem zitten van wat een aantal aanhangers kan gebruiken als inspiratie om tot hun (ook gewelddadig) radicalisme te geraken.
Oud 18-11-2005, 11:41
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Enigzins zeker, maar ik denk niet dat dat bewust gebeurt. Er is gewoon een 'omg-moslim!'-sfeer. En ik word er moe van.

Dat neemt niet weg dat er natuurlijk problemen zijn.
Oud 18-11-2005, 11:50
Verwijderd
Sorry, maar ik kan even niet meer helder nadenken.
Oud 18-11-2005, 11:58
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Want?
Oud 18-11-2005, 12:03
Verwijderd
Ik ben zojuist onheus bejegend. Via PM.
Oud 18-11-2005, 12:08
Verwijderd
Ik vind wel dat het voornamelijk aan de media en het kabinet te wijten is dat de woorden 'Marokkaan', 'moslim' en 'terrorist' synoniemen voor elkaar geworden zijn.
Oud 18-11-2005, 12:09
Verwijderd
^
En allochtoon.
Oud 18-11-2005, 12:12
Verwijderd
Het woord 'allochtoon' heeft echt een enorme begripsverschuiving ondergaan. Betekende het eerst gewoon 'buitenlander', later werd het een eufemisme voor 'gastarbeider', daarna een paraplubegrip voor 'alles met de Nederlandse nationaliteit maar met een niet-Westerse achtergrond' en tegenwoordig inderdaad simpelweg 'radicaal' of 'strenge islamiet'.
Oud 18-11-2005, 12:18
Il organista
Il organista is offline
Ik denk dat de media wel een erg eenzijdig beeld schetsen van de Islam. De Islam is veel breder en uitgebreider dan alleen dat deel dat voornamelijk in de media naar voren komt, namelijk de fundamentalistische/ultra-orthodoxe islam. Er zijn ook binnen de Islam vele vrijzinnige stromingen, stromingen die juist naastenliefde prediken etc. etc. etc.

Mephistopheles heeft zeker een punt als hij zegt dat religies regelmatig verkeerd uitgelegd worden. Een religie verketteren om de manier waarop zij uitgelegd wordt, is echter onzinnig en veel te kort door de bocht.
Oud 18-11-2005, 12:45
Verwijderd
Citaat:
Il organista schreef op 18-11-2005 @ 13:18 :
Een religie verketteren om de manier waarop zij uitgelegd wordt, is echter onzinnig en veel te kort door de bocht.
Welnu, als de overgrote meerderheid van de aanhangers van een bepaalde religie die religie op een bepaalde manier uitleggen, dan kun je toch wel met zekerheid zeggen dat voor de praktische toepassing die religie ... is (vul hier kwalificatie in).

Ik bedoel dat je weinig opschiet met volhouden dat iets berust op een foutieve interpretatie, want als iedereen die interpretatie aanhangt en de 'juiste' interpretatie wordt bijv. alleen nog door een paar hooggeleerde enkelingen bedreven, dan moet je er gewoon van uitgaan dat die religie in de praktijk een andere vorm heeft gekregen.
Oud 18-11-2005, 13:07
one.
one. is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 18-11-2005 @ 11:40 :
Oud 18-11-2005, 14:23
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
n.a.v. van dit soort uitspraken ben ik nog aan het nadenken over wat er nu belachelijker is, de paar mensen die werkelijk onterecht de islam verketteren, of de geïndoctrineerde massa's die het ontkennen op een toon alsof je tegenover hen hebt beweerd dat ze allemaal zware misdadigers zijn.

Een reactie op dit topic dus zodra ik hier uit ben.
Oud 18-11-2005, 15:02
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
En de Koranjugend komt weer hard terug met dezelfde KUT post.

je had namelijk ook kunnen antwoorden met (als je het eens bent met de stelling, wat ik in jouw geval zo zou zijn):

Ja, ben ik mee eens, want als je de tv aanzet, krant open slaat of iets anders, zie je alleen maar aanslagen van extremistische moslims. Waardoor het lijkt dat alle moslims zo zijn.

En niet met een reply over hoe goed jij jouw geloof vind. Want dat heb je in feite gedaan
Oud 18-11-2005, 15:31
Rohit
Rohit is offline
Het lijkt me duidelijk dat ik Islam de Ware godsdienst zie, net zoals Mephostophilis het gevaarlijk en barbaars vind. Echter loost iedereen zijn kritiek op mij.
Oud 18-11-2005, 15:33
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
Kshatriya schreef op 18-11-2005 @ 16:31 :
Het lijkt me duidelijk dat ik Islam de Ware godsdienst zie, net zoals Mephostophilis het gevaarlijk en barbaars vind. Echter loost iedereen zijn kritiek op mij.
ben ik ook tegen, ik snap alleen niet waarom bij elke reactie hier van een gelovige er gelijk bij gezegd moet worden hoe goed en uber hun religie is.
Wat bij deze stelling absoluut niet hoeft. Je had dus op 1000 andere manieren kunnen reageren.
Advertentie
Oud 18-11-2005, 15:34
Verwijderd
Citaat:
Omdat ze het niet met jou eens zijn, en wel met Mephostophilis.
Oud 18-11-2005, 15:36
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
Mortification schreef op 18-11-2005 @ 16:34 :
Omdat ze het niet met jou eens zijn, en wel met Mephostophilis.
waar staat dat in mijn post?
Oud 18-11-2005, 15:37
Rohit
Rohit is offline
Citaat:
Mr. Pignati schreef op 18-11-2005 @ 16:33 :
ben ik ook tegen, ik snap alleen niet waarom bij elke reactie hier van een gelovige er gelijk bij gezegd moet worden hoe goed en uber hun religie is.
Wat bij deze stelling absoluut niet hoeft. Je had dus op 1000 andere manieren kunnen reageren.
Het was een tegenreactie op dat van Mephostophilis.
Oud 18-11-2005, 15:40
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
Kshatriya schreef op 18-11-2005 @ 16:37 :
Het was een tegenreactie op dat van Mephostophilis.
dat is altijd lastig uit te maken met dit soort dingen. Kortom doe het gewoon niet.
Oud 18-11-2005, 16:03
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Meph levert indien gevraagt een onderbouwing die zijn uitspraak slechts een klein beetje generaliserend maakt, een onderbouwing die ik kan onderschrijven. Dat terwijl die van jou door genoeg fundamentalistische idioten wordt gedaan om er niet automatisch van uit te gaan dat het niet serieus bedoeld is.

Verder: internet is niet geschikt voor zaken die stembuigingen vereisen om de grap of nuance te zien, doet het gewoon niet, na een vergelijkbare opmerking over de 'koranjugend' ontspoorde al een topic.
Oud 18-11-2005, 16:10
Verwijderd
Citaat:
Begrijpelijk. Er zitten hier meer mensen die Mephs mening delen dan mensen die jouw mening delen. Als je op islamitischejongeren.nl zoiets zou zeggen zouden de kaarten waarschijnlijk precies andersom geschud zijn.
Oud 18-11-2005, 17:20
Christiana
Christiana is offline
Religie is bullshit, het zijn altijd excuses
Is het niet voor de djihad dan wel voor de dood, ik zal hierna nog een fijner leven hebben *JOEPIE*

Religie is wel gevaarlijk want het kan dus een excuus zijn om iemand te doden. Check the history: Dood alle heidenen! Zij verpatsen ons geloof!

Sorry??? Als je moordzuchtig bent kun je het ook gewoon zeggen hoor!

Om terug te komen op de Islam, idd gewoon een excuus voor de djihad en niet gevaarlijk maar bullshit!!! Alle mensen die mee doen aan die freeky kamikaze shit zijn gek ik hun hoofd! Opgefokt door geestelijk zieke mensen.

Maar dat is mijn mening
Oud 18-11-2005, 17:21
Il organista
Il organista is offline
Citaat:
nare man schreef op 18-11-2005 @ 13:45 :
Welnu, als de overgrote meerderheid van de aanhangers van een bepaalde religie die religie op een bepaalde manier uitleggen, dan kun je toch wel met zekerheid zeggen dat voor de praktische toepassing die religie ... is (vul hier kwalificatie in).

Ik bedoel dat je weinig opschiet met volhouden dat iets berust op een foutieve interpretatie, want als iedereen die interpretatie aanhangt en de 'juiste' interpretatie wordt bijv. alleen nog door een paar hooggeleerde enkelingen bedreven, dan moet je er gewoon van uitgaan dat die religie in de praktijk een andere vorm heeft gekregen.
Daar heb je natuurlijk gelijk in. Punt in deze discussie echter is het feit dat het overgrote deel van de christenen en moslims de ´foute´ interpretatie niet aanhangt en een vredelievende religie predikt. Op dat moment slaat het nergens op om de religie te verketteren op basis van een ´foutje´ interpretatie van een zeer kleine minderheid.
Oud 18-11-2005, 17:26
Il organista
Il organista is offline
Citaat:
Christiana schreef op 18-11-2005 @ 18:20 :
Religie is bullshit, het zijn altijd excuses
Is het niet voor de djihad dan wel voor de dood, ik zal hierna nog een fijner leven hebben *JOEPIE*

Religie is wel gevaarlijk want het kan dus een excuus zijn om iemand te doden. Check the history: Dood alle heidenen! Zij verpatsen ons geloof!

Sorry??? Als je moordzuchtig bent kun je het ook gewoon zeggen hoor!

Om terug te komen op de Islam, idd gewoon een excuus voor de djihad en niet gevaarlijk maar bullshit!!! Alle mensen die mee doen aan die freeky kamikaze shit zijn gek ik hun hoofd! Opgefokt door geestelijk zieke mensen.

Maar dat is mijn mening
Dan moet ik zeggen dat je er een uiterst ongenuanceerde en dientengevolge belachelijke mening op na houdt. De Islam typeren als ´die freeky kamikaze shit´ is echt onzinnig. Zoals ik in mijn post hierboven heb gezegd, is het slechts een kleine minderheid binnen de Islam die dit gedachtegoed aanhangt. Als je die nuances niet kunt onderscheiden, kun je maar beter je mond houden over religie, want veel toe te voegen heb je niet aan een discussie als je zo´n gebrek aan kennis tentoonspreidt.

Daarnaast heb ik ook problemen met het op basis van de geschiedenis beoordelen van een godsdienst. Net zoals je niet kunt zeggen dat Duitsers moordlustig zijn op basis van het Hitlerregime, kun je niet zeggen dat christenen of moslims moordlustig zijn op basis van kruistochten of veroveringen van Mohammed. Wat er in de geschiedenis gebeurd is, is erg genoeg, dat ontken ik niet, maar het is belangrijk om, als je over dit soort onderwerpen denkt iets toe te voegen te hebben, naar de hedendaagse stand van de religie te kijken en niet naar het grijze verleden.

Dit alles is natuurlijk slechts mijn bescheiden mening.
Oud 18-11-2005, 17:43
MazeMouse
MazeMouse is offline
Ach joh, als er morgen ineens een gereformeerde het in zijn hoofd haalt balkie om te leggen omdat hij niet gereformeerd is (ik zeg maar iets) dan zijn zij weer de gebeten hond.

Het probleem zit hem op dit moment gewoon in het feit dat er naar verhouding meer gemoord en geterroriseerd wordt uit naam van Allah en het nog een "hot item" is.

Laten we niet vergeten dat tot nog niet zo lang geleden de katholieken en protestanten elkaar in Ierland nog altijd aan het uitmoorden waren.
Dit probleem krijg je vooral als er mensen zijn die hun geloof als enige waarheid zien (En ook als enige waarheid accepteren) en dan toevallig toegevoegde regeltjes als "ongelovigen hebben geen rechten" ofzo maar wat graag ten uitvoer brengen.
Oud 18-11-2005, 17:48
RoB!N
RoB!N is offline
Islam is opzich niks mis mee. Als ze hem maar goed interperteren. En men elke regel gelijksteld. Want eigenlijk is het een geloof van liefde voor de medemens enzo en dat doe je niet door de medemens om te leggen omdat hun het niet met je eens bent.
Dan leg je de islam verkeerd uit en veracht je je god. Terwijl ze het in zijn naam doen. Omdat ze geloven dat een onbekend iets hun zegt dat je mag moorden...

Ben niet gelovig dus zo kijk ik erop. Moslims die zich aan de koran houden zijn over het algemeen wel goede mensen
Oud 18-11-2005, 17:51
Kalm
Kalm is offline
Citaat:
Il organista schreef op 18-11-2005 @ 18:26 :
Daarnaast heb ik ook problemen met het op basis van de geschiedenis beoordelen van een godsdienst. Net zoals je niet kunt zeggen dat Duitsers moordlustig zijn op basis van het Hitlerregime, kun je niet zeggen dat christenen of moslims moordlustig zijn op basis van kruistochten of veroveringen van Mohammed. Wat er in de geschiedenis gebeurd is, is erg genoeg, dat ontken ik niet, maar het is belangrijk om, als je over dit soort onderwerpen denkt iets toe te voegen te hebben, naar de hedendaagse stand van de religie te kijken en niet naar het grijze verleden.

Dit alles is natuurlijk slechts mijn bescheiden mening.
Maar gebruiken wij nog geschriften van Hitler? Dacht het niet. Moslims en Christenen gebruiken nog steeds respectievelijk de Koran en de Bijbel met nog steeds visies uit die tijd, die nog altijd na worden geleefd.
Oud 18-11-2005, 20:28
rare
rare is offline
mee oneens, maar er zijn mensen die het wel erg bont maken: theo van gogh, die meisjes die vermoord werden op de bamboeheuvel, 11/9...
Oud 18-11-2005, 20:53
Verwijderd
Citaat:
Kalm schreef op 18-11-2005 @ 18:51 :
Maar gebruiken wij nog geschriften van Hitler? Dacht het niet. Moslims en Christenen gebruiken nog steeds respectievelijk de Koran en de Bijbel met nog steeds visies uit die tijd, die nog altijd na worden geleefd.
Precies. Ze worden uiteraard wel zo geïnterpreteerd dat ze zoveel mogelijk stroken met de moderne maatschappij, maar dat is niet altijd mogelijk. En anders dan een wetgever, die een veranderde opvatting makkelijk in het wetboek kan wijzigen, kan het geloofsboek niet zomaar even veranderd worden omdat de regels uit de tijd zijn.

Een ander 'gevaar' is het soort mensen dat denkt dat het mogelijk is om een bepaald geloof 'te ontdoen van culturele invloeden', lees: het geloof 'terugbrengen naar zijn zuivere vorm'. Die mensen hebben er (in het algemeen) niets van begrepen.
Oud 18-11-2005, 22:07
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
laffo
Oud 18-11-2005, 23:13
Jasmijn.
Jasmijn. is offline
Helemaal mee eens. En niet alleen media, ook sites en aantal boeken.

Islaam keurt terrorisme af, en niet alle moslims gedragen zich volgens de regels van islaam. Het beeld dat we krijgen van Islaam is fout en de dingen die gezegd moeten worden, worden niet gezegd...

De waarheid kun je alleen vinden door ernaar te zoeken...
Oud 18-11-2005, 23:23
T_ID
T_ID is offline
Wie zegt dat alle kritiek op de islam per definitie verkeerd gerichte kritiek op terreur of geweld is?

Strikt een leer aanhangen die niet verandert en dus uit de tijd raakt en daarmee het contact met de werkelijkheid verliezen is iets waarop ik even hard kritiek zal leveren als iemand die vanuit diezelfde leer geweld gebruikt.

Beiden zijn met de nodige nuance (hoewel ik het niveau "1 moslimterrosist =/= alle moslims zijn terroristen" zo vanzelfsprekend vind dat ik het niet expliciet ga noemen) heel terechte vormen van kritiek.

Laatst gewijzigd op 18-11-2005 om 23:25.
Oud 18-11-2005, 23:25
MTpower
MTpower is offline
Nee, er werd verteld dat Mohammed B. Theo had vermoord en ja, het was een moslim.
Er werd verteld dat er in Londen aanslagen zijn gepleegd, inderdaad door moslims.
Er wordt niet verteld dat alle moslims slecht zijn of dat de islam slecht is, het zijn slechts feiten.
Daarbij zijn het niet alleen de slechte dingen die moslims doen die in de media komen
Oud 19-11-2005, 00:01
vichog
vichog is offline
Citaat:
MTpower schreef op 19-11-2005 @ 00:25 :
Daarbij zijn het niet alleen de slechte dingen die moslims doen die in de media komen
laten we het positief bekijken, zijn er ook goede dingen die de moslims doen en in de krant komen?
Oud 19-11-2005, 00:03
vichog
vichog is offline
Citaat:
imène schreef op 19-11-2005 @ 00:13 :
De waarheid kun je alleen vinden door ernaar te zoeken...
Helemaal mee eens, alleen jammer dat veel mensen van zichzelf te lui zijn om dat te doen
Oud 19-11-2005, 00:05
vichog
vichog is offline
Citaat:
McCaine schreef op 18-11-2005 @ 23:07 :
laffo
Kun je me alsjeblieft een link o.i.d. geven waar ik nieuwe afkortingen kan vinden?
Oud 19-11-2005, 00:05
Verwijderd
jouw sig is cool
Oud 19-11-2005, 00:07
vichog
vichog is offline
Citaat:
nare man schreef op 19-11-2005 @ 01:05 :
jouw sig is cool
ow bedankt, dat heb ik nog nooit gehoord!
Oud 19-11-2005, 00:35
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
vichog schreef op 19-11-2005 @ 01:01 :
laten we het positief bekijken, zijn er ook goede dingen die de moslims doen en in de krant komen?
Laatst was nog op de tv hoe leden van een moskee kleding, dekens en andere spullen verzamelde voor de slachtoffers van de aardbeving in Kasjmir
Oud 19-11-2005, 09:39
Kalm
Kalm is offline
Citaat:
nare man schreef op 19-11-2005 @ 01:05 :
jouw sig is cool
Citaat:
vichog schreef op 19-11-2005 @ 01:07 :
ow bedankt, dat heb ik nog nooit gehoord!
'het is de wetenschap die onophoudelijk het bestaan van God bevestigt'

Laatst gewijzigd op 19-11-2005 om 09:41.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten