Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-11-2005, 18:29
joes
joes is offline
Is het zo dat zodra je bijvoorbeeld de basis van de Nederlandse taal, en dan bedoel ik niet de beheersing van de woorden of betekenissen ed ervan, maar het grammaticale niet goed beheerst (zoals ontleden, d's en t's, hun en hen, als en dan) je een slechte schrijver bent?

Ik had het hier over met mijn ouders en we vroegen het ons af en niemand kon een antwoord bedenken. Zou het aan het soort schrijver liggen dan? weet ik veel. Dat is dus mijn vraag
Oud 29-11-2005, 18:41
Reynaert
Reynaert is offline
Ligt eraan wat voor soort schrijver je bent, en wat je als de basis van de Nederlandse Taal ziet. Een literaire schrijver zal naast artistieke motivatie ook moeten beschikken over technische vaardigheden om geaccepteerd worden door bijvoorbeeld uitgeverijen of tijdschriften.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2005, 18:53
Verwijderd
Ik zou zeggen van niet, aangezien ik een schrijver zie als een verhalenmaker, ook al heb ik een hekel aan slechte interpunctie, stijl of spelling. Als iemand die bijvoorbeeld dyslectie heeft een verhaal schrijft en dat laat verbeteren op taalgebied, dan is het nog steeds zijn verhaal en of het verhaal dan slecht is ligt aan de inhoud.
Als je 't mij vraagt
Met citaat reageren
Oud 29-11-2005, 19:07
Verwijderd
Ik denk dat 'goed' kunnen schrijven voornamelijk neerkomt op taalgevoel. Weten welke woorden wat doen in welke combinaties, hoe je zinnen in elkaar zet en hoe alles zich in alinea's moet verhouden.

Iemand die dyslexisch is, kan evenveel taalgevoel hebben als de redacteur van Het Groene Boekje, dus in principe kun je een goed schrijver zijn, ook als je niets bakt van de spelling.

Maar zoals onze sluwe vos al zegt; je kan nog zo mooi schrijven, maar als je manuscript begint met 'Ik wordt', zullen veel uitgevers en redacteuren het meteen weggooien.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 30-11-2005, 16:10
Guenevery
Guenevery is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 29-11-2005 @ 20:07 :
Ik denk dat 'goed' kunnen schrijven voornamelijk neerkomt op taalgevoel. Weten welke woorden wat doen in welke combinaties, hoe je zinnen in elkaar zet en hoe alles zich in alinea's moet verhouden.

Iemand die dyslexisch is, kan evenveel taalgevoel hebben als de redacteur van Het Groene Boekje, dus in principe kun je een goed schrijver zijn, ook als je niets bakt van de spelling.

Maar zoals onze sluwe vos al zegt; je kan nog zo mooi schrijven, maar als je manuscript begint met 'Ik wordt', zullen veel uitgevers en redacteuren het meteen weggooien.

LUH-3417
Daar komt bij dat er genoeg voorbeelden zijn van dyslextische schrijvers die het wel 'gemaakt' hebben. Denk aan: Roald Dahl, Jacques Vriens, Adriaan van Dis, Gustave Flaubert, Multatuli, John Irving, Andersen, Agatha Cristie, Marc Twain, Lewis Caroll en Francis Bacon.
Reageren

Regels voor berichten