Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-12-2005, 10:03
Nickie
Nickie is offline
Hallo!!

Ik kreeg een brief waar ik me mee aan kon melden als donor, ik wil het wel maar ik vind het heel moeilijk om aan te kruizen welke organen ze niet mogen hebben.. Je kan kiezen uit de volgende organen en weefsels:

*Alvleesklier
*BLoedvaten
*Botweefsel, kraakbeen en pezen
*Darmen
*Hart
*Hartkleppen
*Hoornvliezen
*Huid
*Lever
*Longen
*Nieren

Welke organen zouden jullie niet weg willen laten halen en waarom??

-x- Nickie

Laatst gewijzigd op 08-12-2005 om 10:05.
Oud 08-12-2005, 10:17
toemba
toemba is offline
Ik heb alles aangevinkt, behalve mijn hoornvliezen. Ik vind het geen tof idee dat ze aan/in mn hoofd gaan zitten. Een betere argumentatie heb ik eigenlijk niet, en ik weet dat hoornvliezen super gewild zijn, maar die moeten ze dan maar van een ander krijgen.
Oud 08-12-2005, 10:22
Somebody Special
Somebody Special is offline
Van mij mogen ze alles hebben, dood is dood.
Bovendien hoop ik als ik ooit iets nodig heb niet te lang te hoeven wachten, vandaar dat ik ook alles geef.
PV
PV is offline
Van mij mogen ze alles hebben, ik merk het toch niet meer dan.
Gothic
Gothic is offline
ze mogen van mij alles hebben... Alles is ontzettend hard nodig en als ik dood ben heb ik het toch niet meer nodig. Daarnaast wordt het netjes gedaan en merken m'n nabestaanden echt niet dat m'n organen eruit zijn...

of ik nou verbrand word of begraven, m'n organen gaan dan toch kapot . Beter iets nuttigs ermee doen dus...
Oud 08-12-2005, 10:23
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Nickie schreef op 08-12-2005 @ 11:20 :
bij mijn brief moet ik aanvinken wat ik juist niet beschikbaar wil stellen.
Heb je het al lang geleden in gevuld dan?

-x-
dan vink je toch niets aan? Misschien is het in die 3 jaar tijd het formulier veranderd
Oud 08-12-2005, 10:23
toemba
toemba is offline
Nou, 20 december is het precies 4 jaar geleden dat ik 18 werd. Dus volgens mij is het al wel weer een tijdje geleden. Maar ik heb toen een donor codicil ingevuld, tegenwoordig krijgt iedereen een brief thuis op het moment dat hij/zij 18 wordt
Oud 08-12-2005, 10:29
Verwijderd
Ik sta alles af. Het lichaam is slechts iets tijdelijks en als mijn ziel eruit vertrekt mag een ander het wat mij betreft gebruiken.
Oud 08-12-2005, 10:33
Nebel
Nebel is offline
Ze mogen alles hebben. (al hebben ze niet aan alles wat)
Oud 08-12-2005, 10:33
gurl19
gurl19 is offline
hoornvliezen, bloedvaten en botweefsel, kraakbeen en pezen heb ik als uitzondering!
Oud 08-12-2005, 10:35
Nickie
Nickie is offline
Ik ben het wel met jullie eens dat je beter alles kunt geven, omdat je er strax tog nix meer aan hebt, maar ik vind het zon vies idee dat ze mijn huid er met een soort van kaasschaaf af gaan halen, ik weet ook wel dat de mensen die verbrand zijn het heel goed kunnen gebruiken.. maar ik zit dus nog in 2 strijd..
Oud 08-12-2005, 10:59
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Ik moet bekennen dat ik me nog steeds niet als donor heb opgegeven, ik moet dat toch echt eens gaan doen.

Voor mijn part recyclen ze de hele rataplan.
Oud 08-12-2005, 11:08
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 08-12-2005 @ 11:59 :
Ik moet bekennen dat ik me nog steeds niet als donor heb opgegeven, ik moet dat toch echt eens gaan doen.

Voor mijn part recyclen ze de hele rataplan.
Ik heb het ook nog steeds niet gedaan
Oud 08-12-2005, 12:27
Verwijderd
Ik heb me een hele tijd geleden al laten registreren als donor. Ze mogen alles hebben wat nog bruikbaar is.
Oud 08-12-2005, 12:37
coopergirl
coopergirl is offline
Ik stel alles ter beschikking wanneer ik overlijd. Op m'n 15de heb ik me als donor laten registreren.
Oud 08-12-2005, 12:40
AlopiA
AlopiA is offline
Ik heb bloedvaten, botweefsel, kraakbeen en pezen, darmen, hoornvliezen en huid uitgezondert, de rest mogen ze hebben.
Oud 08-12-2005, 12:48
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
van mn ogen moeten ze afblijven. tja, verder maakt t me niet zo heel erg veel uit, hoewel ik het hele idee van donor-organen geen geweldig idee vind

(*betoog over het vertragende effect van donor-organen op alternatieve ontwikkelingen en de absurde belemmeringen die de medische wetenschap opgelegd zijn mbt het gebruik van stamcellen en genmanipulatie komt hier *)
Oud 08-12-2005, 13:07
ook hallo
ook hallo is offline
Citaat:
Somebody Special schreef op 08-12-2005 @ 11:22 :
Van mij mogen ze alles hebben, dood is dood.
Bovendien hoop ik als ik ooit iets nodig heb niet te lang te hoeven wachten, vandaar dat ik ook alles geef.
Oud 08-12-2005, 13:10
Verwijderd
Misschien handig om ermee rekening te houden dat je alleen als donor 'gebruikt' wordt na een zwaar ongeluk of iets dergelijks. Ga dus niet uit van een conventionele begrafenis of crematie.
Oud 08-12-2005, 13:12
Verwijderd
Citaat:
Gothic schreef op 08-12-2005 @ 11:22 :
ze mogen van mij alles hebben... Alles is ontzettend hard nodig en als ik dood ben heb ik het toch niet meer nodig. Daarnaast wordt het netjes gedaan en merken m'n nabestaanden echt niet dat m'n organen eruit zijn...

of ik nou verbrand word of begraven, m'n organen gaan dan toch kapot . Beter iets nuttigs ermee doen dus...
ben ik het mee eens
Oud 08-12-2005, 13:12
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Snees schreef op 08-12-2005 @ 14:10 :
Misschien handig om ermee rekening te houden dat je alleen als donor 'gebruikt' wordt na een zwaar ongeluk of iets dergelijks. Ga dus niet uit van een conventionele begrafenis of crematie.

Globaal kun je stellen dat je hersendood moet zijn en in het ziekenhuis aan de aparatuur moet liggen alvorens je als donor bruikbaar bent..
Oud 08-12-2005, 13:19
Verwijderd
Citaat:
coopergirl schreef op 08-12-2005 @ 14:12 :

Globaal kun je stellen dat je hersendood moet zijn en in het ziekenhuis aan de aparatuur moet liggen alvorens je als donor bruikbaar bent..
Als je als 70- of 80-jarige na een lang ziekbed aan kanker of Alzheimer overlijdt is er weinig meer te graaien.
Oud 08-12-2005, 13:50
steefos
steefos is offline
Ik weet het niet zeker maar ik zou niet willen dat ze na mijn dood aan mijn hoornvliezen en huid zitten.
Aan mijn hoornvliezen hebben ze sowieso niets, aan mijn huid vast wel. Verder vindt ik kraakbeen en pezen een eng idee, maar aan de andere kant ik ben dan toch al dood.
Oud 08-12-2005, 16:18
*meizz*
*meizz* is offline
Aan de ene kant vind ik het een eng idee als mensen in me gaan snijden, maar ik ben dan toch dood.
En een ander kan daardoor waarschijnlijk nog een aantal jaar leven, wat heb jij er dan nog aan?
Ik denk (maar ik weet het ook nog niet hoor) dat ik alles zou afstaan dat niet te zien is (voor nabestaanden ed)
En ik hoop dat ze het maar weer netjes dichtnaaien vind ik toch een fijner idee
Oud 08-12-2005, 16:39
Verwijderd
Van mij mogen ze ook alles hebben Of ze mijn organen nou gebruiken om er levens mee te redden of dat ik wordt opgegeten door de maden Alle twee niet echt een geweldig idee dus dan liever levens redden
Oud 08-12-2005, 16:59
Roos
Roos is offline
Gewoon alles, waarom niet?
Oud 08-12-2005, 17:00
Raven
Raven is offline
Citaat:
shining schreef op 08-12-2005 @ 17:39 :
Van mij mogen ze ook alles hebben Of ze mijn organen nou gebruiken om er levens mee te redden of dat ik wordt opgegeten door de maden Alle twee niet echt een geweldig idee dus dan liever levens redden
Idem, anders eten de wurmen het maar op.. dan gun ik het liever iemand die er wat aan heeft
Oud 08-12-2005, 17:07
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Snees schreef op 08-12-2005 @ 14:19 :
Als je als 70- of 80-jarige na een lang ziekbed aan kanker of Alzheimer overlijdt is er weinig meer te graaien.
en dan nog? Huid kan misschien nog wel of andere dingen en stel dat ze niets kunnen gebruiken? Dan is het toch niet erg om donor te zijn geweest?
Oud 08-12-2005, 17:11
boer
boer is offline
van mij mogen ze alles hebben. Het interreseerd me echt niks.
Oud 08-12-2005, 17:14
Roos
Roos is offline
Citaat:
Snees schreef op 08-12-2005 @ 14:10 :
Dat is niet waar.
Oud 08-12-2005, 17:15
Verwijderd
Nu sta ik geregistreerd voor alles behalve hoornvlies en huid, maar ik overweeg die twee ook ter beschikking te gaan stellen.
Oud 08-12-2005, 17:19
Verwijderd
Bij mij gaat er dus echt niks uit he.
Ik vind het maar een eng idee dat ze alles uit mn lijf halen en dat bij anderen in hun lijf gaan stoppen.
Ookal kan ik dan iemands leven redden, ik vind het te eng om me als donor op te geven.

Nog iemand die daar zo over denkt?
Oud 08-12-2005, 17:22
duivelaartje
duivelaartje is offline
Als ik zo'n formulier krijg zou ik denk ik niets aankruizen, ze mogen alles van mij hebben. De huid vind ik nog een beetje een vreemd idee, maar ach, ik ben toch dood. Er zijn mensen die het hard nodig zullen hebben.
Oud 08-12-2005, 17:54
*Supergirlll*
*Supergirlll* is offline
Met mij mogen ze ook doen wat ze willen als ik later dood ben
(al is dat waarschijnlijk niet zo leuk voor de nabestaanden) Dood is dood naar mijn idee, ik merk er zelf toch niks meer van
Oud 08-12-2005, 18:04
Qamra
Qamra is offline
Ik wil mijn huid, aderen, botten en ogen houden. Ik kan niet over het nare gevoel heenstappen wat ik hierbij heb.

Nu nog dat ding invullen, ookal weiger ik.
Oud 08-12-2005, 18:37
Roos
Roos is offline
http://www.donorregister.nl/pdf/Dono...FM%201a.02.pdf

Uitprinten, opsturen, klaar
Oud 08-12-2005, 18:41
Verwijderd
Van mij mogen ze alles hebben, dood is (in ieder geval lichamelijk) dood voor mij en ik heb dan liever dat ze er iemand mee helpen of desnoods gebruiken voor de wetenschap zodat het nog enig nut heeft. Ze mogen recyclen wat ze kunnen
Oud 08-12-2005, 19:35
Frostbite
Frostbite is offline
Ik word helemaal ontmanteld als ik dood ben.
Oud 08-12-2005, 19:48
Mara
Mara is offline
Ik heb jaren geleden laten registreren dat ze alles mogen hebben.
Oud 08-12-2005, 20:16
esprit-chick
esprit-chick is offline
Citaat:
Lilith schreef op 08-12-2005 @ 18:19 :
Ik vind het maar een eng idee dat ze alles uit mn lijf halen en dat bij anderen in hun lijf gaan stoppen.
Ookal kan ik dan iemands leven redden, ik vind het te eng om me als donor op te geven.

ja, wil niets afstaan.
ik vind het te onnatuurlijk om te transplanteren en ik wil ook niets afstaan als ik dan zelf er nadeel op een wachtlijst zou krijgen (een maatregel die wel overwogen wordt door t kabinet)

daarbij wil ik als ik dood ben (als dat kan natuurlijk) een soort van 'heel' zijn, beetje rpresentatief voor hoe ik in mn leven was.
ms lichaam is van mij en ook al is zij na m,ijn dood van mijn geest gescheiden het blijft mijn lichaam en geen grondstof voor wetenschap
Oud 08-12-2005, 20:22
Raven
Raven is offline
Citaat:
esprit-chick schreef op 08-12-2005 @ 21:16 :
ja, wil niets afstaan.
ik vind het te onnatuurlijk om te transplanteren en ik wil ook niets afstaan als ik dan zelf er nadeel op een wachtlijst zou krijgen (een maatregel die wel overwogen wordt door t kabinet)

daarbij wil ik als ik dood ben (als dat kan natuurlijk) een soort van 'heel' zijn, beetje rpresentatief voor hoe ik in mn leven was.
ms lichaam is van mij en ook al is zij na m,ijn dood van mijn geest gescheiden het blijft mijn lichaam en geen grondstof voor wetenschap
hum donor zijn is niet voor de wetenschap maar om iemand anders mee te helpen

en zoals ik al zei ik heb liever dat iemand anders er nog plezier van heeft dan dat alles door de wurmen opgevreten wordt
Oud 08-12-2005, 20:36
Verwijderd
Van mij mogen ze alles hebben.
Oud 08-12-2005, 20:51
Verwijderd
Ik ben net zo heilig als Bernadette Soubirous en kan het de Rooms-Katholieke kerk niet aandoen om onvergankelijk in een kist te liggen zonder hoornvlies
Oud 08-12-2005, 20:54
Nickie
Nickie is offline
Maar wat hebben ze precies aan de hoornvliezen??
Word dat ook niet weggehaald als je je ogen laat laseren??

Of zit ik weer in de verkeerde richting te denken?
Oud 08-12-2005, 21:22
Verwijderd
Het hoornvlies is het buitenste laagje van je oog. Het zorgt er voor dat het binnenste van je oog beschermd wordt en het zorgt voor lichtbreking waardoor je scherp kunt zien. Het wordt niet weggehaald bij ooglaseren, dan zou je daar een langzaam leeglopend oog van krijgen het wordt er geloof ik wel bij opgetild (er wordt een flapje uit gesneden) en dan weer terug geplaatst zodat ze er daaronder bij kunnen, maar dat weet ik niet zeker. Een deel van het hoornvlies kan zichzelf niet herstellen; als dat deel dus beschadigd is blijft het zo, en als de beschadiging voor je pupil ziet dan mis je een deel van het beeld; een hoornvliestransplantatie zorgt ervoor dat je dan weer goed ziet. Het hoornvlies kan bovendien troebel worden door bepaalde oogaandoeningen, ook dan kan het getransplanteerd worden.
Oud 08-12-2005, 21:27
Maharani
Maharani is offline
Citaat:
Lilith schreef op 08-12-2005 @ 18:19 :

Ja, ik ook
Oud 08-12-2005, 21:39
Verwijderd
Citaat:
esprit-chick schreef op 08-12-2005 @ 21:16 :
Na een jaartje ben je verrot en aangevreten, inderdaad wel een plastische representatie als je per se je lichaam voor jezelf wilt houden.
Oud 08-12-2005, 21:41
Verwijderd
Ik ben er nog niet helemaal uit, maar als ik donor word wil ik niet dat ze mijn hart nemen en mijn hoornvliezen. Maar ik weet uberhaupt nog niet of ik donor wil worden, dus ja.
Oud 08-12-2005, 22:05
Estar
Estar is offline
Mijn hersens, maar dat is toch geen mogelijkheid.

Ik zou het geen prettig idee vinden als mensen die ik niet ken ineens mijn verleden kennen.
Oud 08-12-2005, 22:27
Poeperd
Poeperd is offline
*Alvleesklier
*BLoedvaten
*Botweefsel, kraakbeen en pezen
*Darmen
*Hart
*Hartkleppen
*Hoornvliezen
*Huid
*Lever
*Longen
*Nieren

Ik zou liever niet hebben dat ze aan mijn huid, botweefsel (etc.) en hoornvliezen zitten.

Hoornvliezen omdat ik wil dat ze van mn hoofd afblijven. De huid omdat ik dat gewoon te.. tja. Dat wil ik gewoon niet En het bot. *Zucht* nouja, ik kan het niet goed uitleggen, maar die dingen zou ik niet willen Verder mogen ze me helemaal leeghalen.

Regels voor berichten