Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-08-2002, 06:56
TMLWKY
TMLWKY is offline
Wie gelooft er hier in Jezus? Dwz: wie gelooft er dat Jezus werkelijk de zoon van God is, en dat hij wonderen heeft verricht (water in wijn veranderen, over water lopen, etc.)

En zo ja, wat is je motivatie daarbij? Waarom geloof je dat het zo is?
Advertentie
Oud 23-08-2002, 07:33
HarmenM
HarmenM is offline
Yep, ik geloof in Jezus en geloof dat Hij de zoon van God is. (ben christen)

waarom ik dat ben, kan ik moeilijk onderbouwen, 't blijft natuurlijk geloven.

Ik weet het voor mezelf voor 100% zeker, maar daarvoor heb ik geen wetenschappelijk bewijs.

Ik weet wel hoe ik me voelde voor dat ik christen was en nu. Ik zou nooit meer zonder Jezus willen.
Oud 23-08-2002, 08:49
Verwijderd
Nope, allemaal gelul...
Oud 23-08-2002, 10:31
lady_x
lady_x is offline
Ik geloof niet < er is geen zekerheid < dus nutteloos erin te geloven...

Ik geloof enkel in mezelf.
Oud 23-08-2002, 12:29
xsten
xsten is offline
Citaat:
HarmenM schreef:
Yep, ik geloof in Jezus en geloof dat Hij de zoon van God is. (ben christen)

waarom ik dat ben, kan ik moeilijk onderbouwen, 't blijft natuurlijk geloven.

Ik weet het voor mezelf voor 100% zeker, maar daarvoor heb ik geen wetenschappelijk bewijs.

Ik weet wel hoe ik me voelde voor dat ik christen was en nu. Ik zou nooit meer zonder Jezus willen.
Nou dat zijn nog eens goede argumenten! Je hele leven wijden aan iets wat je gewoon maar voor "100%" zeker weet.....

Ik geloof absoluut niet in jezus. Al zou ik al iets zien in het geloof, dan zou ik nog niet geloven dat hij echt heeft bestaan. Hij is gewoon de hoofdpersoon in het o-zo-grote sprookjesboek.

Het kan gewoon nooit dat iemand die dingen heeft gedaan. De bijbel is geschreven als houvast voor mensen die het moeilijk hadden, met wat dan ook. Een soort handleiding voor het leven. De domme mens heeft dat echter totaal verkeerd begrepen en heeft hier een heel geloof aan gewijd.
Oud 23-08-2002, 12:37
Just Johan
Just Johan is offline
nee; eerst nam ik nog wel aan dat jezus bestaan heeft als zijnde een soort van socrates ofzo maar sinds ik http://www.atheists.org/church/didjesusexist.html gelezen heb ben ik ook daaraan serieus gaan twijfelen
Oud 23-08-2002, 13:54
Kirk22
Kirk22 is offline
Ik denk dat hij best wel charisma had, en dat zijn daden enorm overdreven zijn, zoals dat altijd gaat bij mond-op-mond overlevering.
Eerst helpt hij iemand oversteken -> dan heeft hij een leven gered -> dan wekte hij iemand uit de dood -> toen zorgde hij dat kreupelen konden lopen en blinden konden zien -> enz enz enz. Iemand schrijft het op, maakt er een geloof van en hoppa iedereen gelooft het mooiste verhaal.
Oud 23-08-2002, 16:20
rene-gn
rene-gn is offline
Ik geloof dat Jezus heeft bestaan, (en nog steeds bestaat!).
Waarom, dat is lastig. Ik geloof in God, en Jezus is voor mij een deel van de drie-enige God, Vader, Zoon, Heilige Geest. En ik heb de aanwezigheid van God gevoeld, en daarom geloof ik ook dat Jezus heeft bestaan, en wonderen heeft gedaan. Ik las dat iemand riep

Citaat:
Het kan gewoon nooit dat iemand die dingen heeft gedaan
Nee, maar Jezus is heel bijzonder, mens en God, tegelijk, dus niet half, maar allebei. En hij kan dus dingen die normale mensen zoals wij niet kunnen. Wonderen, en hij heeft van zijn Vader de macht over de dood gekregen.
Oud 23-08-2002, 16:22
HarmenM
HarmenM is offline
Ik ga mijn woorden niet verdedigen....

heb ik geen zin in, en jullie zullen toch altijd weerwoorden hebben...

ik weet voor mijzelf het verschil van christen zijn en niet christen zijn. daardoor weet IK voor MIJZELF wat het beste is.

laat ik het zo zeggen: we zullen zien wie er gelijk krijgt...
Oud 23-08-2002, 16:32
lady_x
lady_x is offline
Citaat:
xsten schreef:
Nou dat zijn nog eens goede argumenten! Je hele leven wijden aan iets wat je gewoon maar voor "100%" zeker weet.....
Als hij gelovig wil zijn, dan is dat zijn beslissing, ik respecteer die en ik denk niet dat wij daar oordeel over kunnen geven, toch??
Oud 23-08-2002, 16:38
HarmenM
HarmenM is offline
er zijn dingen die je gewoon al amper(kan wel) in real life kan uitleggen.... Laat staan via internet
Oud 23-08-2002, 16:55
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
HarmenM schreef:
Ik ga mijn woorden niet verdedigen....

heb ik geen zin in, en jullie zullen toch altijd weerwoorden hebben...

ja idd; misschien moet je er zelf ook eens kritisch over nadenken; als dan je geloof nog steeds overeind blijft is dat okay maar jezelf verschuilen voor tegenargumenten en zeggen "ik weet het voor mezelf 100% zeker" dat vind ik toch wel eigenaardig. het kenmerk van een gelovige (op ieder gebied) is in bijna alle gevallen dat ze ook niet willen zien dat het anders zou kunnen, dus dat ga ik jou niet kwalijk nemen; dat moet je zelf maar weten.

ik weet voor mijzelf het verschil van christen zijn en niet christen zijn. daardoor weet IK voor MIJZELF wat het beste is.

ja misschien is het wel beter voor je; maakt het niet meer waar dan het is; maar misschien is het beter om te doen wat goed voor je is inderdaad.

klinkt een beetje als een dreigement; "ik zal naar jullie zwaaien vanuit de hemel als jullie eeuwig branden"; brengt me meteen op dat element "angst" dat "niet geloven" oproept voor een twijfelaar. ik meen me te herinneren dat je zoiets eerder ontkende. maar misschien bedoel je dat ook helemaal niet; in dat geval wil ik alleen maar zeggen dat ik er echt voor geen procent rekening mee houd dat de god van de christenen bestaat; daarvoor snap ik er teveel van.
Oud 23-08-2002, 17:26
TMLWKY
TMLWKY is offline
Ik ben zelf Christen (soort van: ik geloof wel in een kracht die God genoemd kan worden maar niet in een man bovenin de Hemel), en ik geloof dat Jezus niet anders was dan normale mensen, behalve in zijn denken. De ideeen van Jezus zijn gewoon ontzettend goed, en daar geloof ik in. Maar ik geloof dus niet dat Jezus een soort 'God op aarde' of een gezant van God of zijn Zoon is geweest... Voor mij is hij gewoon een soort... voorbeeld.

Natuurlijk snap ik het dat sommige mensen het anders zien, dat kan ik begrijpen. Maar ik begon dit onderwerp niet om te zien wie niet in Jezus gelooft, maar om degenen die wel geloven dat Jezus in de ware zin de Zoon van God is... En dus met het verzoek tot die personen (bedankt Harmen, Kirk en René) om uit te leggen waarom zij dit geloven...
Oud 23-08-2002, 17:26
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
rene-gn schreef:

Nee, maar Jezus is heel bijzonder, mens en God, tegelijk, dus niet half, maar allebei.
Da's ook toevallig gisteren beweerde een gozer in mijn klas nog dat Jezus een halfgod was, omdat hij zoon van een god en een mens was

En Harmen, jij bedoeld dat hij zekerheid geeft, he?
Dat je je niet overal verantwoordelijk voor hoeft te voelen?
En dat je zo gemotiveerd word door die mooie beloften over na je dood?

Lekker makkelijk he?
Maar er is geen zekerheid, en je bent overal verantwoordelijk voor, en door die motivatie ga je hard werken en je onderwerpen aan de mensen die liever profiteren van het leven vóór de dood.
Oud 23-08-2002, 17:33
MickeyV
MickeyV is offline
Ik zweef een beetje tussen niet-geloven en geloven. Wat wel voor het Christendom pleit, is de mooie muziek. Vooral R.K. renaissance polyfonie. Ah.
Oud 23-08-2002, 17:37
TMLWKY
TMLWKY is offline
Citaat:
MickeyV schreef:
Ik zweef een beetje tussen niet-geloven en geloven. Wat wel voor het Christendom pleit, is de mooie muziek. Vooral R.K. renaissance polyfonie. Ah.
Vind al die Bach kerkliedereen ook erg mooi
(*loves Jesus, Joy of Man's Desire*)
Oud 23-08-2002, 17:57
Just Johan
Just Johan is offline
DC Talk - "Jesus Freak"

is wel cool
Oud 23-08-2002, 18:06
Not for Sale
Not for Sale is offline
gaat 't over muziek... ik hoef niet te zeggen wat dat betekent voor de poll die bezig is, wie dit gelijk geeft
Oud 23-08-2002, 18:39
Kirk22
Kirk22 is offline
Citaat:
HarmenM schreef:

"pas maar op anders ga je met zwarte Piet mee in de zak naar Spanje."
Oud 23-08-2002, 21:09
xsten
xsten is offline
Citaat:
lady_x schreef:
Als hij gelovig wil zijn, dan is dat zijn beslissing, ik respecteer die en ik denk niet dat wij daar oordeel over kunnen geven, toch??
Wie zegt er dat ik die keuze niet respecteer? Ik respecteer die keuze zeker, zodra iemand zijn keuze kan beargumenteren en dat hij in zijn volgende post zegt dat het o-zo-moeilijk uit te leggen is zegt misschien ook wel iets over zijn geloof. Zodra iemand vol gelooft in dat gene en daar totaal achter staat en weet waar hij over praat respecteer ik die keuze, maar als je alles in het midden laat en "gewoon" gelooft, moet je je mond houden.
Oud 23-08-2002, 21:38
AtHell
AtHell is offline
Ik geloof ook in jezus, ik ben namelijk ook een zoon van god (alleen die bestaat dan weer niet)

wil je dat ik je problemen oplos ??

mail me: thelocalidiot@wolfheze.nl
Oud 23-08-2002, 21:39
REIE
REIE is offline
Citaat:
rene-gn schreef:

Nee, maar Jezus is heel bijzonder, mens en God, tegelijk, dus niet half, maar allebei. En hij kan dus dingen die normale mensen zoals wij niet kunnen. Wonderen, en hij heeft van zijn Vader de macht over de dood gekregen.
Potverdekke, die Bijbel staat vol met metaforen. Het verhaal van Reintje de vos is toch ook niet echt, maar er zit een kern van waarheid in. Precies zo met Jezus. Hij deelde alles, en vergaf mensen etc. en dus was hij wel een goed mens. Mensen verzonnen er een hoop bij om nog meer eens te benadrukken hoe goed Jezus was. Hij was gewoon een profeet, meer niet.

REIE
Oud 23-08-2002, 22:07
Verwijderd
Citaat:
HarmenM schreef:

DIT vind ik nou een strakke uitspraak!! *klapt*

Alleen een probleem, als we eenmaal liggen te verotten in de grond kunnen we niet meer bewijzen dat we gelijk hadden!! Damn
Oud 23-08-2002, 22:14
Carpe Diem
Carpe Diem is offline
Ik geloof ook in Jezus.

Hij roeleert.
Oud 24-08-2002, 01:46
Biertjehakken
Biertjehakken is offline
Citaat:
Isobuster schreef:
Ik geloof ook in Jezus.

Hij roeleert.
Gezellig he, gelofen in Jezus
Advertentie
Oud 24-08-2002, 08:31
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
Morgan schreef:

DIT vind ik nou een strakke uitspraak!! *klapt*

Alleen een probleem, als we eenmaal liggen te verotten in de grond kunnen we niet meer bewijzen dat we gelijk hadden!! Damn
LOL
Oud 24-08-2002, 15:36
rene-gn
rene-gn is offline
Citaat:
REIE schreef:

Potverdekke, die Bijbel staat vol met metaforen. Het verhaal van Reintje de vos is toch ook niet echt, maar er zit een kern van waarheid in. Precies zo met Jezus. Hij deelde alles, en vergaf mensen etc. en dus was hij wel een goed mens. Mensen verzonnen er een hoop bij om nog meer eens te benadrukken hoe goed Jezus was. Hij was gewoon een profeet, meer niet.

REIE
Waarom begin je mij nu aan te vallen op mijn mening? ik dacht dat dat niet de bedoeling was. En ja, als je Jezus als een profeet ziet: ieder zijn mening, toch, en in dit vrije land respecteren we die.
Oud 24-08-2002, 15:37
TMLWKY
TMLWKY is offline
Volgens mij verliest men hier het doel van dit onderwerp uit het oog!

Ik ben alleen benieuwd waarom mensen geloven dat Jezus echt de Zoon van God is. Dus mensen die dat niet geloven hoeven hier uberhaupt al niet op te reageren.
Oud 24-08-2002, 15:44
rene-gn
rene-gn is offline
Nou waarom...

Ik geloof dus in God, en in een God in drie-voud. Als ik de bijbel lees, is dat voor mij de conclusie die ik trek, er is een Vader, een Zoon(aka Jezus) en een Geest. Het antwoord is dus simpel, en ik besef ook wel dat het antwoord voor nuchtere mensen zoals die hier zijn te wankel is. Jezus is de zoon van God, en deed wonderen zoals beschreven, ik geloof dus niet dat het metaforen zijn. Waarom ik dat geloof?Het staat in de Bijbel, en ik heb de aanwezigheid van God in mijn leven gevoeld. Moeilijk te begrijpen, maar voor mij de waarheid.
Oud 24-08-2002, 15:46
TMLWKY
TMLWKY is offline
Citaat:
rene-gn schreef:
Nou waarom...

Ik geloof dus in God, en in een God in drie-voud. Als ik de bijbel lees, is dat voor mij de conclusie die ik trek, er is een Vader, een Zoon(aka Jezus) en een Geest. Het antwoord is dus simpel, en ik besef ook wel dat het antwoord voor nuchtere mensen zoals die hier zijn te wankel is. Jezus is de zoon van God, en deed wonderen zoals beschreven, ik geloof dus niet dat het metaforen zijn. Waarom ik dat geloof?Het staat in de Bijbel, en ik heb de aanwezigheid van God in mijn leven gevoeld. Moeilijk te begrijpen, maar voor mij de waarheid.
Ok, het staat in de Bijbel en je hebt de aanwezigheid van God gevoeld... Ik trek dit niet in twijfel want ik weet dat je achter je geloof staat, maar stel dat nou de God die jij hebt gevoeld een ander is dan die in de Bijbel staat?

En nog iets: de Bijbel is door mensen geschreven... Kunnen die mensen dan niet gewoon zelf een aantal leuke dingen ertussendoor gooien? Dingen die wel waar zijn maar niet waargebeurd? Welke garantie heb je dat de Bijbel de waarheid bevat?
Oud 24-08-2002, 16:07
rene-gn
rene-gn is offline
Citaat:
TMLWKY schreef:

Ok, het staat in de Bijbel en je hebt de aanwezigheid van God gevoeld... Ik trek dit niet in twijfel want ik weet dat je achter je geloof staat, maar stel dat nou de God die jij hebt gevoeld een ander is dan die in de Bijbel staat?

En nog iets: de Bijbel is door mensen geschreven... Kunnen die mensen dan niet gewoon zelf een aantal leuke dingen ertussendoor gooien? Dingen die wel waar zijn maar niet waargebeurd? Welke garantie heb je dat de Bijbel de waarheid bevat?
Ik heb altijd al een hekel aan stel dat vragen gehad, en deze vind ik erg slecht. Maar, toch, ik ben iemand die (bijna) alles wil beantwoorden.

De God die ik heb gevoeld, tijdens het bijbellezen(o.a.) kan voor mij geen andere God zijn dan die van de Bijbel. Als dat wel zo is, dan heb ik toch wel even moeite om het te gaan begrijpen.

De Bijbel is idd door mensen geschreven, maar door mensen die de zegen van God hadden, en die door God ook geholpen werden bij het schrijven. Ook nu kan ik me niet voorstellen dat mensen hier zelf dingen bij gaan verzinnen. En dan nog, als dingen wel waar zijn maar niet waargebeurd, wat is dan het probleem? En de garantie dat de Bijbel waar is zul je wel nooit, in dit leven, krijgen. Het blijft geloven.
Oud 24-08-2002, 16:28
sase
sase is offline
Ik geloof in Jezus, de zoon van God, die alle wonderen heeft gedaan die in de Bijbel stonden. Waarom..tja. Zoals Rene-gn zegt, ik heb God's aanwezigheid in mijn leven gevoeld, en als het een andere God is dan die van de Bijbel snap ik het niet meer hoor. In Jezus/God geloven is geloven, dat kun je niet met argumenten echt bewijzen. Dat is juist het mooie eraan vind ik, het vertrouwen. Ik vertrouw erop dat ik na mijn dood (als alles een beetje meezit, ik dus geen seriemoordenaar wordt ofzo) in de hemel beland en een geweldige eeuwige leven zal hebben. En ik vertrouw er ook op, dat ik, omdat ik ervoor gekozen heb om Jezus te volgen, dat Hij mij altijd zal bijstaan..
Oud 24-08-2002, 17:19
legatus
legatus is offline
Iemand het nummer voor de Hotline 'ik ben christen, voel zijn aanwezigheid, geef me een spuitje'?.
Oud 24-08-2002, 18:30
Beyoned
Beyoned is offline
ehm jezus betsaat niet!!

met de bijbel proberen ze denk ik gewoon mensen normen en waarden te geven zoals

respect elkaar
deel dingen
enzovoort
Oud 24-08-2002, 18:32
Verwijderd
Citaat:
legatus schreef:
Iemand het nummer voor de Hotline 'ik ben christen, voel zijn aanwezigheid, geef me een spuitje'?.
0900-8824
Oud 24-08-2002, 19:40
Joël
Joël is offline
Ja, ik geloof wel in Jezus, maar met mijn verstand kan ik het niet beredeneren. D'r is dan ook al een jarenlange tweestrijd aan de gang tussen mijn Christenlijke en mijn wat kritischere persoonlijkheid. Ik weet niet of ik het schitzofrenie mag noemen, maar zoiets is het wel. Mijn gevoel heeft net als alle Christenen duidelijk dat gevoel gekend, maar iets in mij zegt dat er voor alles minstens 2 verklaringen zijn... Kortom; ik ben al aardig gek aan het worden.
Oud 24-08-2002, 19:41
pvm
pvm is offline
Ja, ik geloof in God, de almachtige Vader, Schepper van hemel en aarde. En in Jezus Christus, Zijn enige Zoon, onze Heer, Die ontvangen is van de Heilige Geest, geboren uit de maagd Maria, Die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, gestorven en begraven, Die nedergedaald is. ter helle, de derde dag verrezen uit de doden, Die opgestegen is ten hemel, zit aan de rechterhand van God, de almachtige Vader, Vandaar zal Hij komen oordelen de levenden en de doden. Ik geloof in de Heilige Geest; De heilige katholieke Kerk, De gemeenschap van de heiligen, De vergeving van de zonden, De verrijzenis van het lichaam, En het eeuwig leven.

Waarom gelooft iemand is de vraag? Ik geloof omdat ik Jezus werkelijk ervaar en hij werkelijk deel uitmaakt van mijn leven. Dat geeft mij ook de kracht om te geloven dat Hij de Christus was, dat Hij ons verlost heeft! Daarom geloof ik in hem!

Natuurlijk, dat is geen wetenschappelijke verklaring, en die zul je ook van mij niet horen. Net zomin als dat jij mij kunt verklaren waarom je verliefd word op iemand, netzomin als je kunt verklaren waarom mensen elkaar huwen, terwijl daarvan evenmin vaststaat dat die persoon 100% de ware is.
Oud 24-08-2002, 20:16
legatus
legatus is offline
Citaat:
Ik weet niet of ik het schitzofrenie mag noemen, maar zoiets is het wel.
Inderdaad, zo mag je het niet noemen. En zoiets is het ook niet.

Vergelijk het dan met DIS, de nieuwe naam voor MPS. Tenslotte vertoon je geen catatoon gedraag en hoor je stemmetjes. Toch?
Oud 24-08-2002, 22:06
Verwijderd
Citaat:
pvm schreef:
Ja, ik geloof in God, de almachtige Vader, Schepper van hemel en aarde. En in Jezus Christus, Zijn enige Zoon, onze Heer, Die ontvangen is van de Heilige Geest, geboren uit de maagd Maria, Die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, gestorven en begraven, Die nedergedaald is. ter helle, de derde dag verrezen uit de doden, Die opgestegen is ten hemel, zit aan de rechterhand van God, de almachtige Vader, Vandaar zal Hij komen oordelen de levenden en de doden. Ik geloof in de Heilige Geest; De heilige katholieke Kerk, De gemeenschap van de heiligen, De vergeving van de zonden, De verrijzenis van het lichaam, En het eeuwig leven.

Waarom gelooft iemand is de vraag? Ik geloof omdat ik Jezus werkelijk ervaar en hij werkelijk deel uitmaakt van mijn leven. Dat geeft mij ook de kracht om te geloven dat Hij de Christus was, dat Hij ons verlost heeft! Daarom geloof ik in hem!

Natuurlijk, dat is geen wetenschappelijke verklaring, en die zul je ook van mij niet horen. Net zomin als dat jij mij kunt verklaren waarom je verliefd word op iemand, netzomin als je kunt verklaren waarom mensen elkaar huwen, terwijl daarvan evenmin vaststaat dat die persoon 100% de ware is.
Hahaha Dat bovenste stukje vind ik echt ziek, dat je dat allemaal uit je hoofd weet

Dat laatste stukje slaat als een lul op een drumstel...je kunt verklaren waarom je verliefd wordt, namelijk één van de eigenschappen van de ander bevalt je op een dusdanige manier dat er een bepaalde chemische stof in je lichaam wordt aangemaakt die ervoor zorgt dat je de werkelijkheid anders ziet. Ook kun je rationeel verklaren waarom mensen trouwen terwijl ze niet 100% de ware denken te hebben: ze willen gewoon settelen en niet de rest van hun leven zoeken blijven, dus nemen ze de kans dat die persoon niet de ware is voor lief.
Oud 24-08-2002, 23:13
pvm
pvm is offline
Citaat:
Hahaha Dat bovenste stukje vind ik echt ziek, dat je dat allemaal uit je hoofd weet
Zo vreemd is dat niet, ik houd van God, net zoals hij van mij houdt! En als je van iemand houd wil je alles van hem weten. Dus een geloofsbeleidenis van een paar zinnen onthouden is dan geen kunst, net zoals je het adres van je vriendin onthoud+haar hobbies+haar eigenaardigheden enz....

Citaat:
Dat laatste stukje slaat als een lul op een drumstel...je kunt verklaren waarom je verliefd wordt, namelijk één van de eigenschappen van de ander bevalt je op een dusdanige manier dat er een bepaalde chemische stof in je lichaam wordt aangemaakt die ervoor zorgt dat je de werkelijkheid anders ziet.
Je benadert het onderwerp anders dan mij voor ogen stond. Ik wil aangeven dat het ervaren van God en daar de consequetie uit te trekken door te geloven niet een louter rationeel proces is. Iets dat je overkomt, net zoals verliefdheid. Verliefdheid is immers ook geen rationeel iets.

Citaat:
Ook kun je rationeel verklaren waarom mensen trouwen terwijl ze niet 100% de ware denken te hebben: ze willen gewoon settelen en niet de rest van hun leven zoeken blijven, dus nemen ze de kans dat die persoon niet de ware is voor lief.
Je moet mijn tekst beter lezen. Ik zeg dat mensen huwen zonder dat 100% vaststaat dat de ander de ware is. Dat weet je namelijk nooit! Ik noem hier geen voorbeeld van mensen die doelbewust niet de ware huwen.
Oud 25-08-2002, 08:35
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
pvm schreef:
Je moet mijn tekst beter lezen. Ik zeg dat mensen huwen zonder dat 100% vaststaat dat de ander de ware is. Dat weet je namelijk nooit! Ik noem hier geen voorbeeld van mensen die doelbewust niet de ware huwen.
maar je neemt wel impliciet aan dat er een 'ware' bestaat; wat ook maar een geloof is.
Oud 25-08-2002, 09:58
Joël
Joël is offline
Citaat:
legatus schreef:

Inderdaad, zo mag je het niet noemen. En zoiets is het ook niet.

Vergelijk het dan met DIS, de nieuwe naam voor MPS. Tenslotte vertoon je geen catatoon gedraag en hoor je stemmetjes. Toch?
*verontschuldiging* ja, ja, sorry .
Oud 25-08-2002, 10:02
Tio
Tio is offline
Wat mij altijd een beetje heeft gestoord aan alle fantastische monotheïstische geloven in deze wereld is de: MIJN GOD IS DE ENIGE WARE! mentaliteit.
Heb ooit eens een discussie op een ander forum meegemaakt waar iemand het bestaan van God ging aantonen m.b.v. de Bijbel :rolleyes. En ook iemand die meende dat de enige goede christen een christen was die probeerde alle "heidenen" te bekeren.
Ik vind God trouwens maar erg racistisch. Wel een beetje alle mensen in Europa vertellen dattie bestaat, maar het geheim houden voor de Aziaten en (native) Amerikanen.
Ik geloof eigenlijk ook niet zo in de hemel. Het witte sprookjeskasteel, waar een gestresste Petrus bij die poort van 'm staat en een wachtrij van hier tot Tokio heeft omdat al die mensen erdoor moeten. En God die met z'n witte baard en Jezus op een kleiner stoeltje naast zich een beetje zit te kijken offie je niet naar de Hel moet sturen.
En nu ga ik iedereen nog even met een "stel dat.." vervelen.
Als God echt bestaat. Dachten jullie dan echt dat een mens hem kan begrijpen/uitleggen?
Oud 25-08-2002, 10:08
Just Johan
Just Johan is offline
wat ik ook zo opvallend vind is dat de menselijke intuïtie zo zwak is over het algemeen maar dat wanneer het op dingen aankomt die niet toetsbaar zijn mensen dingen opeens 100% zeker gaan weten.

Laatst gewijzigd op 25-08-2002 om 10:12.
Oud 25-08-2002, 10:34
pvm
pvm is offline
Citaat:
maar je neemt wel impliciet aan dat er een 'ware' bestaat; wat ook maar een geloof is.
Nou, laat ik het zo zeggen, je kunt pas spreken van een "gelukt" huwelijk als er niet gescheiden wordt (en er in geluk geleeft word enz, maar dat doet er nu even niet zoveel toe). Van tevoren weet je nooit of je zult gaan scheiden. En dat bedoel ik dus te zeggen dat nooit 100% vaststaat dat je de "ware" hebt (iemand waarmee een huwelijk standhoud).

Citaat:
Ik vind God trouwens maar erg racistisch. Wel een beetje alle mensen in Europa vertellen dattie bestaat, maar het geheim houden voor de Aziaten en (native) Amerikanen.
Als je je wat meer verdiept had in de materie had je geweten dat Christus zich aan het Joodse volk openbaarde. Dat wij nu het Christendom ook kennen heeft ermee te maken dat het Christendom op een gegevenmoment staatsgodsdienst van het Romeinse rijk werd en daardoor ineens in heel Europa bekend werd. Vanuit Europa zijn er nogal wat missiewerken verricht, zodat men zelfs in Azie en Amerika Christus kent. Maar daar is maar een kleine gemeenschap van gelovigen (die veelal nog vervolgd word ook!)

Citaat:
Als God echt bestaat. Dachten jullie dan echt dat een mens hem kan begrijpen/uitleggen?
Zijn volledige Glorie zullen we nooit kennen tot we in de hemel zijn. Toch kunnen we er wat van proberen te leren en te begrijpen, door bijvoorbeeld de H.Schrift te lezen en bestuderen.
Oud 25-08-2002, 10:54
Just Johan
Just Johan is offline
dan komt deze alinea:

Citaat:
dus geheel te vervallen.
Oud 25-08-2002, 11:03
pvm
pvm is offline
Citaat:
Just Johan schreef:
dan komt deze alinea:

dus geheel te vervallen.
Nee, absoluut niet. Het is mijn reactie op sommiggen die beweren dat geloven onzinnig is, omdat je je leven wijdt aan iets wat niet 100% vaststaat. Deze alinea geeft aan dat we dingen doen (verliefd worden, trouwen) waarbij wij ons leven wijden (door te huwen) aan een partner, terwijl daarbij evenmin vaststaat dat je het met die partner zult uithouden.
Oud 25-08-2002, 11:16
de doornvogel
de doornvogel is offline
ik geloof in Jezus als de zoon van God. Anders zou hij een oplichter zijn geweest en zou hij zichzelf hebben laten martelen en doden voor niets.
Oud 25-08-2002, 13:10
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
de doornvogel schreef:
ik geloof in Jezus als de zoon van God. Anders zou hij een oplichter zijn geweest en zou hij zichzelf hebben laten martelen en doden voor niets.
of het was iemand die het goed bedoelde en wie door anderen woorden in de mond zijn gelegd.

of het was niemand; en het zijn zomaar verhalen.
Oud 25-08-2002, 15:20
MickeyV
MickeyV is offline
Ah! pvm kent de vertaling van het Credo uit zijn hoofd! R.K. dus?

Credo in unum Deum, Patrem omnipotentem, factorem caeli en terrae, et in unum Dominum, Jesum Christum, etc, etc.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten