![]() |
||
Citaat:
![]() |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() ik zeg alleen dat er meer is dan alleen dat |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
ik BEN een halve chemicus nl ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
daar buiten kan je makkelijk zien dat de natuur op een planmatige manier handeld. heb ik al aardig wat voorbeelden van genoemd in topics dacht ik zo in veel ( bijbelse) religies sluiten wetenschap en religie (godsdienst) elkaar uit. in mijn religie ( en nog een aantal anderen) is dat zeker niet het geval. anders moet je eens opzoeken hoe de wetenschap scheikunde ontstaan is ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() alleen zijn veel dieren meer verbonden met een collectief bewustzijn. dat is ook een "ziel" maar meer overkoepelend ![]() (niet zo makkelijk uit te leggen merk ik) |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() Je bent een beetje bezig om die overkoepelende hogere macht net zo lang terug te trekken en abstract te maken totdat het uberhaupt niet meer toetsbaar is. En dat mag, maar dan zal die hogere macht wel als een onbewijsbaar verzinsel door het leven moeten gaan.
||
Citaat:
maar het is lastig om uit te leggen hoe ik dat zie. en dat is ook iets wat iedereen zelf moet ervaren (of niet). hekserij is geen "verkondigings" religie zoals het christendom of de islam. ik verplicht niemand om te denken zoals ik denk, maar het is wel leuk als sommige mensen ook wat aan dat wereldbeeld hebben. het idee van een juiste weg of geloof bestaat bij heksen niet Laatst gewijzigd op 11-12-2005 om 15:25. |
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Kun jij me uitleggen hoe leven dan is ontstaan uit aminozuren, en daar dan de chemische reacties waar je het over had bij betrekken? ![]() (alleen ff T_ID svp) |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
"Ik liep eens blijgezind in de savanne en FLOEP daar verschenen me ineens 2 mooie beesten, zomaar uit het niets ! Ik besloot ze leeuwen te noemen." Wat betreft het ontstaan van het leven : De wetenschap kan idd nog geen sluitende verklaring geven hoe dit in het werk zou zijn gegaan, maar niemand kan bewijzen dat dit het werk is van een schepper, kortom : het enige dat we zeker weten is dat we er nix (of weinig) over weten. Maar aangezien zoveel zaken wijzen op evolutie mogen we aannemen dat het vanzelf ontstaan is. |
![]() |
||
Citaat:
Zelf kan ik daar dingen aan toevoegen die ik vanuit AK nog weet, zoals de ruwe atmosfeer van de aarde, die minder bescherming bood tegen de zon, waardoor de bestraling zo kon worden dat aminozuren eiwitten zijn gaan vormen. Een iets andere atmosfeer en die verandering was nooit gebeurd.
||
Citaat:
Aarde is het product van een combinatie van meerdere ideale omstandigheden en toevalligheden.
||
![]() |
Citaat:
Natuurlijk kan dit door ‘iets’ bovennatuurlijks geschapen zijn, maar dan is dat 'iets' mijn inziens wel een sadist. Het vele moorden en lijden in de natuur staat in ieder geval in schril contrast met wat je zou verwachten van een goede en liefdevolle god, zoals de abrahamitische godsdiensten die menen te hebben. Dat is mijn punt.
Laatst gewijzigd op 13-12-2005 om 16:08. |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
En daar loopt dan elke discussie op stuk, want zodra men het gaat hebben over arbitraire concepten als rechtvaardigheid komt automatisch de veiligheidsklep in beeld: als de gelovige bemerkt dat iets niet strookt met zijn eigen opvattingen, met zijn (rechts)gevoel of met zijn gevoel voor liefde en rechtvaardigheid, dan houdt hij zichzelf voor dat niet god, maar híj iets verkeerd doet, dat híj het is die het goddelijk handelen niet kan doorgronden. Daarom is het hanteren van een concept als 'goddelijke rechtvaardigheid' ook heel gevaarlijk. |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
De tegenwerping van ‘the greater good’ waarvoor God het lijden toelaat kun je ook toepassen op de ideeën van Hitler. Hitler liet ook vele mensen lijden voor wat hij meende dat ‘the greater good’ was. Het doel heiligt niet altijd alle middelen. Mijns inziens geen sterke tegenwerping dus. Citaat:
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Je zou kunnen betogen dat goddelijke rechtvaardigheid niet kenbaar is. Immers, hoe kunnen wij goddelijke rechtvaardigheid te weten komen? Door de bijbel te lezen en door de teksten en uitspraken van geloofsleiders te bestuderen. Maar dan nog zitten we met een vertaalslag van die bijbelse teksten naar ons eigen begrippenapparaat: we moeten interpreteren. Dat doe je zelfs als een tekst zo duidelijk is als het maar kan. Dat leidt ook vaak tot problemen bij gelovigen: óf ze accepteren niet dat je ook ondubbelzinnige religieuze teksten moet interpreteren ('het staat er toch'), óf ze komen met het 'dat kunnen wij niet bevatten'-argument. Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
omdat er geen goed is zonder slecht en omdat er geen vooruitgang is zonder dingen die wij als slecht zien. Je zou eens wat over bijna-doodervaringen moeten lezen, net als alle andere mensen die denken dat de mens een soort robot is die door een massa waterige, met bloed en adertjes doordrenkte hersenen wordt "bestuurd" en dus min of meer een slaaf van hun lichaam zijn. Mensen met een BDE beleefden de werkelijkheid (dus leefden) terwijl hun hersenen waren gestopt met werken. Klinisch dood dus, te zien op het schermpje, dus argumenten zoals: "die waren nog niet echt morsdood" gaan hier niet op. Hoe verklaar je dat? Deze mensen konden alles vertellen wat de doktoren deden na hun overlijden. Beetje vreemd toch, als dood=einde verhaal?
||
Citaat:
Het gebeurd wel bij mensen die ver heen zijn, maar nog niet dood zijn. Tevens moet het niet verward worden met de gevallen af en toe waarbij iemand die enkele dagen dood is toch nog tot leven kan komen. De verklaring voor de bijna-dood-ervaring luidt dus: halucinatie.
||
![]() |
Citaat:
Als iemand een vlak EEG (elektro-encefalogram) heeft (het schermpje waar je het over had), betekent dit dat de buitenste lagen van de hersenschors geen activiteit meer vertonen. Over de activiteit van diepere lagen van de schors en diepere hersenstructuren (waaronder de hersenstam) is met EEG niets te zeggen. EEG is dan ook geen betrouwbare methode om hersendood vast te stellen. Bij een vlak lijntje kunnen diepe hersenstructuren nog werken en kan iemand dus ervaringen hebben.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
En het eerste geval waarbij de acties van die arsten geloofwaardig gecheckt zijn met wat de patient dacht te hebben gezien moet nog geconstateerd worden.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Men kan het dus niet plaatsen. Misschien is het ook zo bij God/Allah. Er gebeuren bepaalde dingen, waarbij je in eerste instantie niet denkt aan het bestaan van een God, omdat je niet alles kunt waarnemen of wat dan ook maar. |
![]() |
|||
Citaat:
![]() Citaat:
A - We zeggen dan dat er iets dat warmte afgeeft en proberen of we er meer over te weten kunnen komen. B - We noemen die warmte god X en benoemen een paar mensen die geacht worden meer over X te weten. Om te voorkomen dat dat lekkere warme gevoel weg gaat besluiten we vervolgens naar verloop van tijd dat we aan X moeten offeren, omdat het anders nog wel eens kon gebeuren dat de warmte stopte. Welke van de twee benaderingen is het meest zinnig?
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() die dingen ZIJN gechecked. bovendien als de hersenschors niet actief is KAN je geen hallucinaties hebben ![]() (als je tenminste in de theorie van de westerse wetenschap wat dat betreft gelooft) |
![]() |
||
Citaat:
![]() bestaat ze dan of niet ? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Jij gelooft toch ook in logica? En hoe kun je dat bewijzen? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Met andere woorden: bij mensen wiens hersenen nog functioneren.
||
Citaat:
de hersenschors is het eerste wat ermee ophoud dus. DAT is nl wat een EEG meet ik denk dat je de hersenstam bedoelt maar die gegelt ademhaling en de sneileid van je hartslag(oa) |
![]() |
||
Hey mensen, ik ben er weer! Ik ga voor de lol eens advocaat van de duivel* spelen..
*met de duivel wordt in dit geval God bedoeld.. oh hoe ironisch! ![]() Kijk eens wat ik gevonden heb mensen! Het ultieme bewijs dat God bestaat! w00t! (jammer alleen at zelfs een kleuter deze redenatie vol gaten kan schieten..) Nu het beste nieuws, een goede godsvrezende gozer claimt hier dat je $10,000 kunt krijgen als je zijn "bewijs" op zijn forum weerlegt. Maar helaas pindakaas, iedereen die hm om zijn oren komt meppen met logica en/of de fouten in zijn beredenering aanwijst wordt gelijk geband.. goh, wat een verrassing! ![]() Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
God is: hookee | 204 | 17-06-2009 12:35 | |
Beleidszaken |
[religie] Algemeen beleid Kitten | 32 | 12-06-2008 17:02 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
PvV: 'Kamerleden en bewindslieden met dubbele nationaliteit kunnen niet' Mark Almighty | 500 | 26-02-2007 20:29 | |
Niet geloven ook geloven...?! WärteR | 181 | 08-10-2006 22:13 | |
>> Geloven in God << Lord Dolphin | 378 | 17-11-2005 22:03 | |
Een keerpunt in de geschiedenis. De val van het atheïsme... BiL@L | 62 | 17-09-2003 04:17 |