Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-12-2005, 11:50
Maradinus
Maradinus is offline
Is hij dan echt helemaal leeg of kun dan altijd nog bestanden terug halen.

of moet dan patartie(ofzo) verwijderen als je er zeker van wilt zijn dat hij leeg is
Oud 21-12-2005, 12:52
Enlightenment
Enlightenment is offline
-> S&M

Een geformatteerde schijf is 'leeg' in de zin dat je al je ruimte ter beschikking hebt. Ben je bezorgd over datarecovery: dat is ook na een format mogelijk. Er zijn wel utilities die data recovery vrijwel onmogelijk maken.
Oud 21-12-2005, 15:25
ExVaal
ExVaal is offline
Low level format.

Of je geeft 'm een format, ketst 'm daarna helemaal vol met een dummyfile ter grootte van je HDD en je format 'm opnieuw.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2005, 15:37
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
Vaal schreef op 21-12-2005 @ 16:25 :
Of je geeft 'm een format, ketst 'm daarna helemaal vol met een dummyfile ter grootte van je HDD en je format 'm opnieuw.
Daar kan Lucky Luciano je wel aan helpen .. -_-;
Met citaat reageren
Oud 21-12-2005, 16:05
freyk
freyk is offline
Ze zijn al bij s&m bezig met een topic over dit onderwerp.
Oud 21-12-2005, 17:12
Maradinus
Maradinus is offline
kon daar niks vinden over partitie verwijderen of je dan ook alles kwijt bent...
Oud 21-12-2005, 22:06
Shock
Shock is offline
Gewoon zerofillen
Oud 22-12-2005, 11:05
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Shock schreef op 21-12-2005 @ 23:06 :
Gewoon zerofillen
Dat maakt fysieke recovery een stuk gemakkelijker. Het beste zijn alternating datastreams (ofwel patterns).
Oud 22-12-2005, 16:14
phoxetis
phoxetis is offline
daar gaan we weer....................
Oud 22-12-2005, 16:35
Nocturnal
Nocturnal is offline
wtf heb je te verbergen dan?
Oud 23-12-2005, 05:49
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Nocturnal schreef op 22-12-2005 @ 17:35 :
wtf heb je te verbergen dan?
Gegevens die je niet op straat wilt gooien?
Oud 23-12-2005, 09:06
M@rco
M@rco is offline
Toen ik een paar maanden geleden mijn oude harde schijf verkocht heb ik dit erop losgelaten:

http://www.killdisk.com/

Het is gratis, dus waarom niet
Oud 23-12-2005, 15:10
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 23-12-2005 @ 06:49 :
Gegevens die je niet op straat wilt gooien?
steek hem dan in de brand, beetje bedrijf vernietigd die dingen gewoon en gooien de rest van het systeem in de uitverkoop.
De gewone mensen hebben erg weinig te verbergen over het algemeen.

stel iemand gaat proberen mijn schijf te recoveren.. nou veel plezier met de mp3tjes en acad bestanden
Met citaat reageren
Oud 23-12-2005, 18:49
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
twain4me schreef op 23-12-2005 @ 16:10 :
steek hem dan in de brand, beetje bedrijf vernietigd die dingen gewoon en gooien de rest van het systeem in de uitverkoop.
Dat wordt inderdaad gedaan ja, alhoewel goede behandeling een praktische datarecovery ook al onmogelijk maakt. Maar zelf vraag ik me dan af of voor zulke bedrijfs-kritische toepassingen de hele schijf niet encrypted zou moeten zijn, zoals met FreeBSD's GBDE of GELI (high-grade slice encryption).
Citaat:
De gewone mensen hebben erg weinig te verbergen over het algemeen.
stel iemand gaat proberen mijn schijf te recoveren.. nou veel plezier met de mp3tjes en acad bestanden
Ben ik niet helemaal met je eens. Onderzoek wijst namelijk uit dat op veel tweedehands PC's privacygevoelige informatie bevat, zoals toegangscodes voor de bank, rekeningafschriften, privedocumenten, emails en ga zo maar door. Vaak zelfs zonder software datarecovery te hoeven gebruiken.
Het kan zijn dat jij en anderen daar niet bang voor zijn, maar veel mensen in elk geval wel, ook al realiseren zij niet dat een ander zomaar over dergelijke gegevens beschikt als zij hun 2e hands PC verkopen.
Oud 23-12-2005, 23:49
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 23-12-2005 @ 19:49 :
Ben ik niet helemaal met je eens. Onderzoek wijst namelijk uit dat op veel tweedehands PC's privacygevoelige informatie bevat, zoals toegangscodes voor de bank, rekeningafschriften, privedocumenten, emails en ga zo maar door. Vaak zelfs zonder software datarecovery te hoeven gebruiken.
Het kan zijn dat jij en anderen daar niet bang voor zijn, maar veel mensen in elk geval wel, ook al realiseren zij niet dat een ander zomaar over dergelijke gegevens beschikt als zij hun 2e hands PC verkopen.
Mensen die voor de lol al hun rekeningafschriften gaan lopen inscannen zijn sowieso niet goed wijs.
Oud 24-12-2005, 11:55
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 24-12-2005 @ 00:49 :
Mensen die voor de lol al hun rekeningafschriften gaan lopen inscannen zijn sowieso niet goed wijs.
Wel eens van internetbankieren gehoord?

Rekeningafschriften zijn iets van de vorige eeuw.
Oud 24-12-2005, 13:41
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 24-12-2005 @ 12:55 :
Wel eens van internetbankieren gehoord?
Rekeningafschriften zijn iets van de vorige eeuw.
Ja, internetbankieren, maar je bewaart echt niet al je rekeningafschriften op je computer hoor.

Heb je toevallig een ICT opleiding gedaan ofzo?
Oud 24-12-2005, 16:59
Enlightenment
Enlightenment is offline
Bij de oude girotel bewaar je sowieso alles op je lokale hardeschijf, en bij ABN download je je rekeningoverzicht omdat online alles maar voor 2 of 3 maanden bewaard wordt.

Mijn punt is: je PC kan best privacygevoelige gegevens bevatten die je niet zomaar op straat wilt gooien. In het ergste geval staat je creditcardnummer in je browser-cache waardoor iemand je rekening kan plunderen. Dat je niet alles op straat wilt gooien betekent niet dat je iets duisters/illegaals te verbergen hebt, dat is gewoon common sense.

En ik heb informatica (cs) gestudeerd, alhoewel niet erg lang.
Oud 25-12-2005, 22:55
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 24-12-2005 @ 17:59 :
Bij de oude girotel bewaar je sowieso alles op je lokale hardeschijf, en bij ABN download je je rekeningoverzicht omdat online alles maar voor 2 of 3 maanden bewaard wordt.

Mijn punt is: je PC kan best privacygevoelige gegevens bevatten die je niet zomaar op straat wilt gooien. In het ergste geval staat je creditcardnummer in je browser-cache waardoor iemand je rekening kan plunderen. Dat je niet alles op straat wilt gooien betekent niet dat je iets duisters/illegaals te verbergen hebt, dat is gewoon common sense.

En ik heb informatica (cs) gestudeerd, alhoewel niet erg lang.
Neem dan ook een echte bank
ok, ik heb altijd iets te zeuren over de rabobank ,maar die bewaren je spullen teminste echt voor je. naja het blijven boeven

Dit is weer zoon mooi voorbeeld dat de gebruiker eigelijk gewoon niet weet waar hij mee bezig is. browser instellingen etc. Je hebt trouwens geen idee hoe makelijk het is afschriften etc van een persoon te pakken te krijgen. Momenteel wordt massaal de verhuisservice van TPG post misbruikt voor dit doeleinde.

Het is ook veel interesanter om de data die je wil hebben vanaf afstand te pakken te krijgen. Dus tijdens het verzenden/ ontvangen of via het Inet van de hardeschijf plukken.

Anyway het punt blijft dat de gebruiker vaak zelf de gevoelige info op zijn schijf heeft staan en zich daar niet van bewust is.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2005, 09:59
Enlightenment
Enlightenment is offline
Daarom kan het niet kwaad om voordat je je computer verkoopt 2e hands of aan de weg zet (he Tonino? ) om eerst je hardeschijf te formatteren of nog beter met eraser te behandelen (alternate data streams / patterns). Dat is gewoon geen overbodige luxe.

Maar idd, als je een trojan op je computer hebt kun je veel meer kwaads uitrichten, maar dat is logisch. Maar als je een computer eenmaal in handen hebt heb je minder kennis nodig en heb je alle tijd om rond te snuffelen, zonder de kans opgemerkt te worden. Dus beiden zijn zaken om te voorkomen zou ik zeggen.
Reageren

Regels voor berichten