Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-12-2005, 10:39
me... just me
Avatar van me... just me
me... just me is offline
Heej, een tijdje geleden heb ik hier een verhaaal geplaatst maar die vonden jullie niet zo goed. Dus ik dacht, ik probeer het nog 1 keer Dus, hier is het begin en ik hoop dat jullie tips voa me hebben zodat het beter kan worden.



Lief dagboek…
Het is al zes maanden geleden sinds ik het heb gehoord… zes maanden al. Het voelt alsof het gisteren was, het is ook al zo dicht bij. Zes maanden lang heb ik gewacht met het opschrijven, ik kon het niet en wilde het eigenlijk ook niet. Maar nu, nu het bijna zover is, moet ik wel. Iets in me zegt dat dit het juiste is. Iets in me verteld me, dat dit me zal helpen tijdens mijn laatste dagen. Mijn laatste dagen hier, mijn laatste dagen…
Ook al ben ik nu zwak en zal ik af en toe rust moeten nemen omdat ik te moe ben om verder te schrijven, of omdat mijn spieren zeer doen, ik zal het opschrijven. Helemaal. Het hele verhaal. Hoe moeilijk het ook voor me is en hoe hard ik nu ook huil. Schrijven zal ik, want dat is immers altijd alles voor me geweest… schrijven.


“Anne, wat is het antwoord?”
“He, wat?” ik schrok op en keek omhoog naar de leraar die voor me stond.
“Anne, ik vroeg je het antwoord van de som op het bord.” Ik keek naar het bord en zag daar een ingewikkelde som staan.
“Geen idee meneer.” Antwoordde ik verbaasd. Hadden we die stof ooit al gehad?
“Geen idee meneer, hoezo geen idee!” De leraar keek me nors aan. “Ik heb dit hele uur alles uit zitten leggen en jij hebt geen idee!” Ik kromp ineen, de leraar werd boos, dat kon je zien. Hij was knalrood!
“Ik… ik was gewoon even weggezakt meneer.” Stamelde ik. Maar de leraar had geen medelijden en wees naar de deur. Ik begreep het gelijk al, dat betekende ‘meld je maar’… ik zuchtte, hees me op aan de stoel en begon mijn tas in te pakken. Zodra ik buiten de deur stond hoorde ik de deur met een enorme klap achter me dicht slaan. Ik keek om door het raampje dat nog na trilde en zag de leraar boos wegbenen en de mensen uit mijn klas grinniken. Weer zuchtte ik en liep de trap af, heel zachtjes tree voor tree, want ik had totaal geen zin in wat me te wachten stond. Mevrouw Pinnen. De meest gehate lerares op school die ook nog eens de sectorleidster was, oftewel de persoon waarbij ik me nu moest gaan melden. En dat betekende, strafwerk of nakomen. En als ze chagrijnig was beiden, dat wist ik maar al te goed want ik had de laatste tijd veel bij haar moeten komen. Ik dommelde telkens weg in de klas omdat ik ’s avonds pas rond een uur of 12 ging slapen. Natuurlijk wisten mijn ouders dit niet, maar ik bleef altijd liggen schrijven in mijn bed. Hele verhalen en gedichten schreef ik, maar niemand mocht ze lezen. Niemand behalve mijn beste vriend, Thijs. Hij vond ze altijd heel erg mooi maar ik zag ze alleen maar als een uitlaatklep voor alles wat er thuis aan de hand was. Mijn ouders waren gescheiden en na de scheiding was mijn moeder ongehoord snel weer aan een nieuwe vent begonnen die ik haatte. Hij keek altijd zo eng naar me, dat ik er kippenvel van kreeg. Ik schrok toen ik bijna tegen de deur van mevrouw Pinnen aan liep, ik was ook zo diep in gedachten verzonken! Ik klopte aan en liep naar binnen, aangezien de mevrouw Pinnen nog steeds voorover gebogen zat kuchte ik even. Ze keek op en keek me met een enge glimlach aan, sarcastisch zei ze: “O, en wat doet u hier mevrouw de groot? Nee, nee zeg maar niets ik wil raden. Uh, misschien liggen slapen in de klas?” Boos keek ik haar aan en boog mijn hoofd.
“Wat zullen we dit keer doen, extra huiswerk of misschien even nablijven. Nee, ik weet het! Ik bel je ouders wel even…” Verschrikt keek ik op. Ik wilde iets zeggen, mijn verontschuldigingen aanbieden, wat dan ook maar ze was me voor. “ En dan nu mijn kamer uit, ga maar naar huis ik regel de rest.” Ze voegde er een haast demonische glimlach aan toe en duwde me praktisch haar kamer uit. Ik raasde en tierde en gaf keihard een trap tegen haar deur. Zo snel ik kon rende ik naar mijn kluisje en haalde mijn jas en mp3 eruit. Ik zette hem op z’n hardst en liep naar mijn fiets. Ik sprong erop en reesde naar huis, daar gooide ik hem neer en rende naar mijn kamer. Pas toen de deur daar dicht was kwam ik tot rust, ik gleed langs de deur naar beneden en hoorde de muziek van Green Day door mijn hoofd galmen ‘wake me up when september ends…’ dat leek me prachtig! Gewoon slapen en niemand die het merkt en dan pas wakker worden als alles voorbij is… kon dat maar! Even bleef ik zo zitten, maar toen mijn rug begon zeer te doen liep ik naar mijn computer om te kijken of er iemand online was. Ja, Thijs was online, ik moest hem vertellen wat er was!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-12-2005, 11:08
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
Weet je: als je het dagboekstukje weghaalt. (nou ben ik niet zo van de dagboekverhalen, maar het lijkt me hier ook overbodig) en je die Thijs eruit schrijft (gewoon die in totaal ehh 3 zinnen ofzo weghalen) heb je al best een aardig verhaal met open einde.

beetje overdreven dramatisch en 'ik vind mezelf zielig, o wat gaat het toch slecht thuis en met mij', maar verder wel oke.
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Oud 24-12-2005, 11:20
me... just me
Avatar van me... just me
me... just me is offline
He tis nog niet afgelopen... dit is gewoon het begin vandaar dat die Thijs erin zit verder bedankt voor de reactie
Met citaat reageren
Oud 24-12-2005, 18:21
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
dat was me wel duidelijk, stond zelfs letterlijk in je beginpost.
wilde alleen even melden dat het nu nog zo slecht niet is.
gewoon wel even uitkijken dat je verhaal wel blijft lopen en niet te zeurderig wordt.
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Oud 24-12-2005, 19:15
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
Buiten de fouten om (na een citaat met een hoofdletter beginnen terwijl dat niet hoort, bijvoorbeeld), spreekt me dit in zijn totaliteit niet aan.
Het verhaal is wat kinderlijk. Dat heeft misschien te maken met je leeftijd en maakt ook helemaal niets uit, want je doelgroep weet ik niet. Met kinderlijk bedoel ik de citaten en dergelijken. Misschien komt het ook doordat het zich op school afspeelt.
Dit verhaal lijkt een clichéverhaal te worden. Met nadruk op líjkt. Als je meer post, verandert mijn mening misschien helemaal.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2005, 20:23
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Ik vind er niets aan, om heel eerlijk te zijn.

Ten eerste het dagboekstukje. Ik vind het niet op een dagboek lijken. Je gebruikt onnodig veel ... en misschien doen veel mensen dat in hun dagboek, maar ik niet en het stoort me bij het lezen. Het is misschien de bedoeling dat het dramatisch is, zo vind ik het in elk geval wel overkomen, maar ik vind dat het dat niet is. Daarnaast is zes maanden... lang. In mijn dagboek schrijf ik meestal meteen. Ik stel het niet uit. Goed, dat ben ik dan, maar ik vind het een beetje een contradictie.

Ten tweede de rest. Het is redelijk standaard. Ik heb ook wel eens zo'n soort verhaal geschreven, ongeveer een jaar geleden al. Meisje let niet op, meisje wordt de klas uitgestuurd, et cetera. Verder vind ik dat je teveel uitroeptekens gebruikt, wat ik te hysterisch over vind komen. Daarnaast houd ik niet van muziek citeren in een verhaal. Ik schrijf zelf vaak genoeg rondom een songtekst, maar dat is anders, vind ik. Ik vind dit in elk geval niet mooi.

Dus; nee.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2005, 21:18
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Schrijven is schrappen. Je schrijft volgens mij echt ontzettend veel onbelangrijke dingen op.

Citaat:
me... just me schreef op 24-12-2005 @ 11:39 :
“Anne, wat is het antwoord?”
“He, wat?” ik schrok op en keek omhoog naar de leraar die voor me stond.
“Anne, ik vroeg je het antwoord van de som op het bord.” Ik keek naar het bord en zag daar een ingewikkelde som staan.
“Geen idee meneer.” Antwoordde ik verbaasd.


Vreselijk stijlmiddel, die bijwoorden. Dodelijk voor dialogen. Alsof de lezer niet kan raden dat je verbaasd was.

Citaat:
Ze keek op en keek me met een enge glimlach aan, sarcastisch zei ze: “O, en wat doet u hier mevrouw de groot? Nee, nee zeg maar niets ik wil raden. Uh, misschien liggen slapen in de klas?”


Hetzelfde verhaal: het sarcasme zit in de opmerking, volkomen overbodig om het op te schrijven. Lelijk.

Citaat:
Boos keek ik haar aan en boog mijn hoofd.
“Wat zullen we dit keer doen, extra huiswerk of misschien even nablijven. Nee, ik weet het! Ik bel je ouders wel even…” Verschrikt keek ik op. Ik wilde iets zeggen, mijn verontschuldigingen aanbieden, wat dan ook maar ze was me voor. “ En dan nu mijn kamer uit, ga maar naar huis ik regel de rest.” Ze voegde er een haast demonische glimlach aan toe en duwde me praktisch haar kamer uit. Ik raasde en tierde en gaf keihard een trap tegen haar deur. Zo snel ik kon rende ik naar mijn kluisje en haalde mijn jas en mp3 eruit. Ik zette hem op z’n hardst en liep naar mijn fiets. Ik sprong erop en reesde naar huis, daar gooide ik hem neer en rende naar mijn kamer. Pas toen de deur daar dicht was kwam ik tot rust, ik gleed langs de deur naar beneden en hoorde de muziek van Green Day door mijn hoofd galmen ‘wake me up when september ends…’ dat leek me prachtig! Gewoon slapen en niemand die het merkt en dan pas wakker worden als alles voorbij is… kon dat maar! Even bleef ik zo zitten, maar toen mijn rug begon zeer te doen liep ik naar mijn computer om te kijken of er iemand online was. Ja, Thijs was online, ik moest hem vertellen wat er was!
Dit hele verhaal over hoe je de klas uitgestuurd werd en naar huis ging... het is gewoon enorm. Volgens mij kan hier heel veel overbodige onzin uit (de songtekst van Green Day, het hele gedoe met 'mevrouw Pinnen'...).
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2005, 21:19
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
misschien dat dan nog proberen te vertalen in opbouwende ipv afkrakende kritiek....
dan wordt haar volgende verhaal of het vervolg hierop misschien nog beter ook. (ging over de kritiek van Nienna* en Roosje)
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Oud 24-12-2005, 22:38
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
Citaat:
Charlottetje schreef op 24-12-2005 @ 22:19 :
misschien dat dan nog proberen te vertalen in opbouwende ipv afkrakende kritiek....
dan wordt haar volgende verhaal of het vervolg hierop misschien nog beter ook. (ging over de kritiek van Nienna* en Roosje)
Oh, maar ik bedoelde het totaal niet afkrakend. Maar blijkbaar heb ik het te bot gezegd en dat was absoluut niet de bedoeling.
Met citaat reageren
Oud 25-12-2005, 11:03
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Oh ja, er moet nog wel gezegd worden dat je op zich niet slecht schrijft. Je stijl is wel in orde, alleen wat je schrijft is niet interessant genoeg en je gebruikt onzinnige stijlmiddelen.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 25-12-2005, 11:30
me... just me
Avatar van me... just me
me... just me is offline
Ok bedankt
Met citaat reageren
Oud 25-12-2005, 21:29
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
Citaat:
Nienna* schreef op 24-12-2005 @ 23:38 :
Oh, maar ik bedoelde het totaal niet afkrakend. Maar blijkbaar heb ik het te bot gezegd en dat was absoluut niet de bedoeling.
gelukkig maar, dan komt het vast wel goed.
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Oud 26-12-2005, 08:56
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Citaat:
Charlottetje schreef op 24-12-2005 @ 22:19 :
misschien dat dan nog proberen te vertalen in opbouwende ipv afkrakende kritiek....
dan wordt haar volgende verhaal of het vervolg hierop misschien nog beter ook. (ging over de kritiek van Nienna* en Roosje)
Hmmmja, daar zit wat in, maar ik ben moeilijk met opbouwende kritiek als ik chagrijnig ben.

Sorry.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2005, 09:22
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
Citaat:
Roosje schreef op 26-12-2005 @ 09:56 :
Hmmmja, daar zit wat in, maar ik ben moeilijk met opbouwende kritiek als ik chagrijnig ben.

Sorry.
ah, je was chagerijnig, dat verklaart dan weer alles. opbouwende kritiek geven hoeft niet moeilijk te zijn. je hebt nu al duidelijk aangegeven wat er 'fout' is, dan hoef je alleen nog maar aan te geven hoe het dan wel kan bijvoorbeeld.

volgende keer maar niet meer chagerijnig zijn dan
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Oud 27-12-2005, 19:18
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Citaat:
Charlottetje schreef op 27-12-2005 @ 10:22 :
ah, je was chagerijnig, dat verklaart dan weer alles. opbouwende kritiek geven hoeft niet moeilijk te zijn. je hebt nu al duidelijk aangegeven wat er 'fout' is, dan hoef je alleen nog maar aan te geven hoe het dan wel kan bijvoorbeeld.

volgende keer maar niet meer chagerijnig zijn dan
Jammer genoeg heb ik daar redelijk weinig over te zeggen.

Nja, ik wacht wel met posten tot ik niet meer chagrijnig ben.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2005, 13:13
basenernie
Avatar van basenernie
basenernie is offline
IK vind het een goed begin Me...just me!!
Die bijwoorden zijn misschien niet belangerijk als je het in hoofd leest Juice maar, als je het voorleest maakt dat het wel spannender.

Me...just me, ga zo door meid!

(K) mij
__________________
Oordeel niet over anderen, want ik zal je meten met de maat waarmee jij die anderen meet!
Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 15:46
anneKiss
anneKiss is offline
Ik vond het wel een goede tekst eigenlijk.
Juice kan wel zeggen dat je al die zinnen weg moet laten maar ik vind het juist een mooie opvulling.
Ik ben nog maar net aangemeld op dit forum en heb er ook niet veel verstand van,maar in dat opzicht ben ik het niet met haar eens.
Ik vind het absoluut niet saai in ieder geval.
Ik snap alleen niet zo veel van dat dagboekstukje.
Maar wel goed hoor !
__________________
Door Anne
Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 16:50
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
anneKiss schreef op 10-01-2006 @ 16:46 :
Ik vond het wel een goede tekst eigenlijk.
Juice kan wel zeggen dat je al die zinnen weg moet laten maar ik vind het juist een mooie opvulling.
Opvulling is -vrijwel- nooit mooi. Je moet schrijven omdat je iets te vertellen hebt, niet omdat je een papier vol wil krijgen.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 10-01-2006, 19:32
Barones
Avatar van Barones
Barones is offline
Toen ik je tekstje las had ik mijn hele mening eigenlijk al klaar, maar toen ik de reacties op je tekst las, zag ik dat eigenlijk alles wat ik wilde zeggen al gezegd is en ik zal het dan ook niet allemaal gaan herhalen. Maar, ik wilde er wel dit over kwijt

Het dagboek gedeelte is denk ik overboden. Het komt ook eigenlijk niet overeen met de rest van de tekst. Daarbij vind ik de rest van de tekst te kinderlijk, en bovendien zijn sommige dingen gewoon te ongeloofwaardig. Bijv de reacties van de leraren, om maar wat te noemen.

Oh nou ben ik toch nog heel veel aan het herhalen. Sorry kon het niet laten. Blijf vooral schrijven, en werk aan je kritiekpunten
Met citaat reageren
Oud 14-01-2006, 17:36
me... just me
Avatar van me... just me
me... just me is offline
Okeej, bedankt... denk ik. Naja, ik zal blijven schrijven maar... ik denk dat het nog lang zal duren voa ik hier weer wat neer zet, aangezien het niveau hier heeel hoog licht volgens mij. Naja, bedankt voa de kritiek in elk geval...
kus- me
Met citaat reageren
Oud 14-01-2006, 18:27
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
Citaat:
me... just me schreef op 14-01-2006 @ 18:36 :
Okeej, bedankt... denk ik. Naja, ik zal blijven schrijven maar... ik denk dat het nog lang zal duren voa ik hier weer wat neer zet, aangezien het niveau hier heeel hoog licht volgens mij. Naja, bedankt voa de kritiek in elk geval...
kus- me
Meisje, meisje, iedereen moet ergens beginnen. Je moet het niet zo persoonlijk oppakken. Op mijn verhalen reageren ze zelden! Bij jou laten ze juist zien wat je beter kunt doen. Doe daar wat mee, blijf posten, en je zult zelf zien dat je vooruit gaat. Dan kun je trots op jezelf zijn.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2006, 19:27
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Citaat:
me... just me schreef op 14-01-2006 @ 18:36 :
Okeej, bedankt... denk ik. Naja, ik zal blijven schrijven maar... ik denk dat het nog lang zal duren voa ik hier weer wat neer zet, aangezien het niveau hier heeel hoog licht volgens mij. Naja, bedankt voa de kritiek in elk geval...
kus- me
Schrijven is vooral oefenen. Toen ik hier kom, schreef ik heel slecht en ik mag hopen, dat ik nu niet meer op dat niveau zit. Van kritiek kun je leren, hoe hard deze ook gegeven wordt. Althans, als je het accepteert en er niet tegenin gaat. Zo te zien zit dat wel goed bij jou, dus blijf het vooral proberen. Ik weet niet hoe oud je bent?

Probeer iig "voor" als "voor" te schrijven, en niet als "voa", want dat is redelijk storend. Al doe je het in je verhaal niet, dan zou het wel heel erg met je gesteld zijn.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 08:23
me... just me
Avatar van me... just me
me... just me is offline
Haha, oké sorry... dat was omdat ik toen ook aan het msnen was. Maar jullie hebben gelijk (trouwens ik ben 14)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid roken
danielDTC97
23 24-10-2012 15:45
Muziek Muziekenquete
_grietje012
6 06-02-2008 12:41
Verhalen & Gedichten Weet je nog hoe het was?
Stanley
3 12-02-2007 17:05
Games Guild Wars #2
D@mien
500 31-10-2006 21:06
Verhalen & Gedichten column vooroordelen
bluebird
6 25-06-2004 10:59


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:26.