Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-01-2006, 10:32
lil_me
lil_me is offline
okeej vraagje denken jullie dat het mogelijk is om van het mbo naar de uni te gaan door middel van een colloquium doctum???

Als je nou echt super gedreven bent om verder te komen dan alleen het mbo, zou je het dan via de weg van het hbo moeten doen en zo nog ong 4 jaar extra op school moeten zitten of zou je het gewoon moeten proberen.

Dit is namenlijk echt mij probleem.Ik doe nu het mbo niveau 4 maar das natuurlijk niks vergeleken bij de uni, maar toch.Ik haal super goede cijfers dus naar het hbo kan ik, maar ik wil zoveel meer.Als ik met het mbo klaar ben dan ben ik 21 dus zou ik het kunnen proberen.

Maar ben ik wel slim genoeg de wil heb ik maar heb ik ook de brains ??

Wat denken jullie zou het kunnen

groetjes mij....
Oud 04-01-2006, 10:37
Go
Go is offline
De kans van slagen is niet groot, maar je kunt het altijd proberen.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 10:37
black pear!
black pear! is offline
Ik heb er niet zo veel verstand van, maar het lijkt mij wel een hele grote overstap.
Oud 04-01-2006, 10:38
Femic
Femic is offline
Heb je voor de mbo de mavo gedaan (of vmbo)? En zo ja, waarom geen havo of vwo? Want als je dat niet redde, dan zou ik, als ik jou was, m'n tijd niet verspillen op de uni. Maar waarom niet gewoon een leuke hbo? Dat is toch al een hele goede stap en (meestal) een goede opleiding?!
Oud 04-01-2006, 10:42
lil_me
lil_me is offline
gewoon het vmbo omdat ik dus de cito toets die ze op de basis school afnemen zwaar heb verkloot.In mijn 2e jaar kon ik eigenlijk naar de mavo omdat ik alles gemid een 8 stond behalve nederlands (6,5) dus mocht het niet

hbo lijkt me ook heel leuk, en goed natuurlijk....

misschien moet ik het ook maar gewoon vergeten

groetjuhss mij
Oud 04-01-2006, 10:44
Verwijderd
Er kan heel veel.

Of het jou lukt kun je alleen maar achter komen door het uit te proberen, denk ik. Je kunt altijd proberen dat colloquium doctum te halen. Als dat lukt dan zegt dat al wel iets. En dan zul je nog door die 4/5/6/... jaren universiteit heen moeten komen en of dat lukt is nooit te voorspellen.

Zelf zou ik eerder via het hbo gaan, dan heb je een betere basis en is de stap niet zo groot en je weet dat je HBO aan kunt. Bovendien heb je dan als de universiteit niet lukt een HBO-diploma.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 10:45
Lady Lazarus
Lady Lazarus is offline
Citaat:
Femic schreef op 04-01-2006 @ 11:38 :
Heb je voor de mbo de mavo gedaan (of vmbo)? En zo ja, waarom geen havo of vwo? Want als je dat niet redde, dan zou ik, als ik jou was, m'n tijd niet verspillen op de uni. Maar waarom niet gewoon een leuke hbo? Dat is toch al een hele goede stap en (meestal) een goede opleiding?!
En na een HBO-bachelor zou je altijd nog een master kunnen volgen op de universiteit. Ik weet niet welke MBO-opleiding je nu volgt, maar als je een HBO-opleiding uitzoekt die daar precies op aansluit zou je een verkort traject kunnen volgen zodat je nog maar 3 of 3,5 jaar naar school hoeft te gaan.
Oud 04-01-2006, 10:53
lil_me
lil_me is offline
ik doe nu de SPW 4 maar het is juist zo dat i niet precies weet wat ik hierna wil doen..

Als ik kijk naar hbo opleidingen lijken me rechten, pedagodie en psychologie heel erg leuk, maar volgensmij moet je om hbo psychologie te volgen eerst een bachelor hbo hebben ...
Oud 04-01-2006, 10:54
Young Grow Old
Young Grow Old is offline
Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, maar ik zou het niet doen. Stel dat het op de uni niet lukt, dan zit je met een MBO-diploma en wil je eigenlijk toch nog dat HBO-papiertje, dus ben je nog steeds veel tijd kwijt. En, eerlijk gezegd denk ik dat de kans dat het niet lukt erg groot is met alleen een VMBO en MBO achtergrond.
Oud 04-01-2006, 10:58
Timothy
Timothy is offline
Met de kennis van het MBO zul je toch nadien nog moeten studeren om op VWO niveau te komen. Een CD is altijd op VWO niveau. Dus direct na je MBO een CD afleggen lijkt me niet raadzaam en mijn advies is dus ook zoals de meesten voor mij al zeiden: doe eerst HBO, dan heb je een goede ondergrond en iets om op terug te vallen als het (eventueel daarna) op de universiteit niet lukt.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 11:06
lil_me
lil_me is offline
Citaat:
mijn advies is dus ook zoals de meesten voor mij al zeiden: doe eerst HBO, dan heb je een goede ondergrond en iets om op terug te vallen als het (eventueel daarna) op de universiteit niet lukt.
ik denk dat ik dat maar ga doen ja.Mischien als ik merk dat ik de hbo goed red dat ik dan altijd nog een uni studie kan doen, je bent nooit te oud om te leren toch Mischien is het ook wel het beste en wat jullie ook zeggen als de uni dan niet lukt heb ik altijd nog mijn hbo diploma om op terug te vallen ...

nu nog maar is gaan beslissen welke hbo studie ik wil gaan doen

bedankt voor jullie reacties, ze hebben me echt geholpen
Oud 04-01-2006, 11:15
Verwijderd
Citaat:
Lady Lazarus schreef op 04-01-2006 @ 11:45 :
En na een HBO-bachelor zou je altijd nog een master kunnen volgen op de universiteit. .
Dat kan over het algemeen niet zomaar.

@TS: Als pedagogiek je interessant lijkt, waarom dan geen HBO pedagogiek? (Of SPH of MWD of een dergelijke opleiding?)
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 11:20
lil_me
lil_me is offline
pedagogiek lijkt me ook wel leuk hoor dat is het niet...maar het leek mij gewoon super als ik gelijk een uni studie kon gaan doen snap je maar ik denk gewoon nu niet meer (na alle reacties) dat het echt haalbaar is en ik denk dat ik maar eerst een leuke hbo studie ga volgen bijv pedagogiek
Oud 04-01-2006, 11:52
Verwijderd
Ach, de meeste eerstejaars universitair studenten zijn ook godsgeklaagd clueless, dus je maakt volgens mij als bij de pinken zijnde MBO'er nog wel een redelijke kans.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 12:23
Timothy
Timothy is offline
Citaat:
lil_me schreef op 04-01-2006 @ 12:06 :
je bent nooit te oud om te leren toch

Zeker niet. Vooral niet als je bedenkt dat ik 37 jaar oud ben (of jong ben, het is maar hoe je het bekijkt).
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 12:52
Balance
Balance is offline
Een vriendin van mij is met twee vingers in d'r neus (bij wijze van spreken ) geslaagd voor d'r mbo. En dan niet met zesjes, maar met achten en negens. Nu zit ze op het hbo en werkt ze zich helemaal kapot: ze heeft nu 2 vieren en een vijf gehaald.
Oftewel: wees niet te optimistisch. Dat je mbo kan wil niet zeggen dat je het hbo ook aan kan en al helemaal niet dat je de universiteit aan kan.

Bedenk je ook waarom je naar de uni wil: alleen voor het naampje? Zodat je kan zeggen dat je op de universiteit hebt gezeten? Heb je je al wel verdiept in het verschil tussen mbo - hbo - wo? Want dat is echt enorm groot!
Oud 04-01-2006, 13:33
lil_me
lil_me is offline
het is niet zo dat ik voor het naampje naar de uni wil hoor dat is het echt niet.Ik wil het omdat ik de banen die je via de uni kan gaan doen het allerleukst vind!!

Ik heb me er zeker in verdiept, het is echt geen opwelling waarin ik dit heb bedacht.. Ik werd echt niet vanmorgen wakker van oow waarom ga ik dat niet doen.

En natuurlijk weet ik dat het verschil van niveau gewoon heel groot is.

Ik wil dit gewoon heel graag.En ik denk ook dat ik eerst een hbo studie ga proberen maar ik wil het toch proberen om daarna (als ik het op het hbo goed red) dan naar de universiteit te gaan.

Citaat:
Oftewel: wees niet te optimistisch
Dit ben ik ook echt niet, ik ben juist bang dat ik het niet red terwijl ik het wel heel graag wil.
Oud 04-01-2006, 13:37
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
momenteel kan dat niet, je moet immers 21 zijn voor een C.D.
Oud 04-01-2006, 13:41
lil_me
lil_me is offline
Citaat:
momenteel kan dat niet, je moet immers 21 zijn voor een C.D.
Ik wou het ook doen als ik klaar was met deze opleiding en dan ben ik 21
Oud 04-01-2006, 13:41
zoemzoem
zoemzoem is offline
Waarom zoek je niet een leuke HBO-opleiding waarin je eventueel ook verder wilt, kijk je hoe het eerste jaar gaat, gaat dit erg goed kan je het CD proberen, gaat het niet zo goed, dan kun je gewoon verder met de HBO-opleiding.
Persoonlijk vind ik mbo-wo wel een hele grote stap, niet alleen het niveau is anders, ook de manier van werken (praktisch-theoretisch) is anders. Hoe denken de mensen die je goed kennen erover, denken zij dat je het aankunt?
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 14:08
Verwijderd
Citaat:
zoemzoem schreef op 04-01-2006 @ 14:41 :
Waarom zoek je niet een leuke HBO-opleiding waarin je eventueel ook verder wilt, kijk je hoe het eerste jaar gaat, gaat dit erg goed kan je het CD proberen
Dat zou je dan niet eens hoeven te proberen, op dit moment kun je bij veel universitaire opleidingen ook beginnen als je je HBO-P hebt.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 14:08
lil_me
lil_me is offline
nou ik heb het er met me decaan over gehad en met verschillende leraren en leerlingen.En die denken wel dat ik het aankan omdat ik vreselijk gedreven ben en echt de wil heb om te leren.

Ik ben ook echt een theorie mens ik vind het heerlijk (raar maar waar) om gewoon met me neus in de boeken te zitten .

Maar aan de andere kant ben ik heel onzeker, dus dat kan me wel is tegen werken, zoals dat al meerdere keren is gebeurt.Ik overschat mezelf zeker niet, maar als je iets gewoon zo graag wilt is het gewoon moeilijk om van dat idee af te stappen ( weet niet of iemand snapt wat ik bedoel maar zo voelt het gewoon)

Ik wil ook echt niet over komen als een heel eigenwijs iemand ofzo hoor of als iemand die denkt dat het allemaal niks voor stelt en dat ik het wel kan.

Citaat:
Waarom zoek je niet een leuke HBO-opleiding waarin je eventueel ook verder wilt, kijk je hoe het eerste jaar gaat, gaat dit erg goed kan je het CD proberen, gaat het niet zo goed, dan kun je gewoon verder met de HBO-opleiding.
Dat is ook een heel goed idee zo kan ik eerst zien hoe ik het doe op het hbo en of het mischien wel kwa niveau mijn ding is en ik dat gewoon blijf volgen of dat ik het idee heb dat ik meer kan (dat hoop ik stiekem )
Oud 04-01-2006, 14:09
Verwijderd
Citaat:
lil_me schreef op 04-01-2006 @ 14:33 :
het is niet zo dat ik voor het naampje naar de uni wil hoor dat is het echt niet.Ik wil het omdat ik de banen die je via de uni kan gaan doen het allerleukst vind!!
Aan wat voor banen denk je dan? De meeste studies op universitair niveau reiken je alleen maar een (beperkte) wetenschappelijke basis aan, het is echt niet zo dat ze concreet voor bepaalde banen opleiden.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 14:09
Verwijderd
Citaat:
lil_me schreef op 04-01-2006 @ 14:33 :
Ik wil dit gewoon heel graag.
Graag willen alleen is niet genoeg.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 14:35
Balance
Balance is offline
Citaat:
nare man schreef op 04-01-2006 @ 15:09 :
Aan wat voor banen denk je dan? De meeste studies op universitair niveau reiken je alleen maar een (beperkte) wetenschappelijke basis aan, het is echt niet zo dat ze concreet voor bepaalde banen opleiden.
Inderdaad. Ik ben ook benieuwd wat voor banen de TS ingedachten heeft.

Verder is de gedrevenheid en de wil om te leren en te lezen niet voldoende (al is het natuurlijk wel positief).
Om het nogmaals over die vriendin te hebben: ze is hartstikke gedreven. Ze leest al d'r studiestof en is er veel mee bezig. Maar ze haalt gewoon het niveau niet.

Als ik de TS mag adviseren zou ik de mogelijkheid volgen die Leonoor ook al aangeeft: ga eerst je P halen op het HBO en als je dat dus (ruim) aan bleek te kunnen, ga dan naar de universiteit.
Oud 04-01-2006, 19:26
Verwijderd
Hoe kunnen wij weten of jij slim genoeg bent om naar een universiteit te gaan?
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 19:46
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ik zou ook eerst hbo proberen. Als zelfs dat haast te makkelijk voor je is, kun je altijd nog na je propedeuse naar de universiteit. Eerlijk gezegd geef ik je weinig kans. Ik heb ook nu iemand in mijn klas die mbo makkelijk heeft gedaan en nu toch een onvoldoende heeft gehaald voor dr psychologie tentamen (die HBO toegepaste psychologie). En zo moeilijk was dat tentamen echt niet.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 20:40
Verwijderd
Offtopic: Onvoldoendes kun je ook halen om een andere reden dan dat je de stof niet aan kunt.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 20:49
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 04-01-2006 @ 21:40 :
Offtopic: Onvoldoendes kun je ook halen om een andere reden dan dat je de stof niet aan kunt.
Dat snap ik ook wel. Het was een voorbeeld. Ze scoort op meerdere vlakken matig.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 21:05
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 04-01-2006 @ 21:40 :
Het gaat erom dat je lage cijfers haalt. Je hoort wel vaker mensen zeggen 'hij had wel een onvoldoende maar dat komt niet omdat hij niet intelligent genoeg is' ofzoiets. Dan ligt het aan faalangst, aan vergeetachtigheid, weet ik veel, altijd aan een externe oorzaak.

Iemand karakter is integraal. Je kunt maar in heel beperkte mate veranderen. Als iemand 'wel intelligent is maar geen discipline heeft' dan is het eindresultaat dus 'dom'.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 21:13
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 04-01-2006 @ 22:05 :
Het gaat erom dat je lage cijfers haalt. Je hoort wel vaker mensen zeggen 'hij had wel een onvoldoende maar dat komt niet omdat hij niet intelligent genoeg is' ofzoiets. Dan ligt het aan faalangst, aan vergeetachtigheid, weet ik veel, altijd aan een externe oorzaak.

Iemand karakter is integraal. Je kunt maar in heel beperkte mate veranderen. Als iemand 'wel intelligent is maar geen discipline heeft' dan is het eindresultaat dus 'dom'.
Het leek een voorbeeld van "kijk, ze haalt een laag cijfer, dat bewijst dat het niet te doen is voor een mbo'er". Ik vind één cijfer niet laten zien dat het in het algemeen moeilijk is. Iedereen haalt wel eens een slecht cijfer en voor veel mbo'ers is de overstap naar het hbo erg groot (en naar de universiteit dus nog groter) en daar moeten veel mensen aan wennen. Heeft heel weinig met 'geen discipline' te maken. Daarnaast willen er nog wel eens dingen gebeuren in een mensenleven, waardoor één enkel cijfer nooit een beeld kan geven van hoe iemand werkelijk presteert. Toetsen zijn altijd een momentopname, maar één cijfertje is dat wel in heel grote mate.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2006, 03:36
Mindfields
Mindfields is offline
Mijn vriend is ook begonnen op de mavo, daarna mbo, nu hbo en straks (over 1,5 jaar) gaat hij waarschijnlijk naar de universiteit. Dus kan best, als je maar tijd en geld genoeg hebt.
Oud 05-01-2006, 07:22
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Mindfields schreef op 05-01-2006 @ 04:36 :
Mijn vriend is ook begonnen op de mavo, daarna mbo, nu hbo en straks (over 1,5 jaar) gaat hij waarschijnlijk naar de universiteit. Dus kan best, als je maar tijd en geld genoeg hebt.
Maar hij doet wel eerst hbo. TS wil direct naar de universiteit. Dat is een groot verschil.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2006, 12:41
Verwijderd
Citaat:
Nouja, je kunt daar natuurlijk wel wat op aanmerken. Ten eerste is het maar de vraag of je pas helemaal achterin de twintig 'klaar' wilt zijn en productief wilt worden voor de samenleving. Ten tweede krijg ik toch altijd de indruk dat die mensen die achterin de twintig, komende via mbo en hbo toch uiteindelijk nog een universitaire studie afronden, nooit het uiteindelijke arbeidsniveau halen van iemand die meteen via vwo kwam en op zijn 24e klaar was.

Dat viel me op omdat er in mijn jaar een aantal mensen zaten die ook via de mbo-stapelroute kwamen. Met stampen kom je een heel eind, maar daarmee red je het (vaak) niet als je ambieërt door te stromen naar een baan van niveau. Doe je de universiteit omdat het 'leuk' is, dan maakt het niets uit natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2006, 14:59
Verwijderd
HBO Psychologie bestaat eigenlijk niet. Er is wel toegepaste psycholgie, maar dat is slechts een propodeuse. Met die propodeuse kun je echter naar de universiteit. Maar ik moet er wel bij zeggen dat wiskunde op A2 niveau verwacht wordt (het is niet vereist maar dat is wel minstens het niveau) en daarbij is wat jij gehad hebt helemaal niks bij. Je krijgt geloof ik veel statistiek en voor een behoorlijk aantal mensen is dat zelfs erg moeilijk. Ook verwachten ze op de universiteit een mate van zelfstandigheid, dat je zelf aantekeningen maakt tijdens colleges, de stof bestudeert, en zelf uitzoekt wanneer je tentamens hebt. Je gaan je niet vertellen dat je het niet goed doet bijvoorbeeld. Dat is ook al een verschil, naast het niveau.
Ik zou eerst een HBO doen, daar heb je veel verschillende mogelijkheden en dan kun je alsnog overwegen om een master, of pre-master aan de universiteit te halen. Dat kost je meestal 2 jaar.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2006, 15:05
Verwijderd
Als 21 bent ben je klaar met je mbo en kun in principe een CD doen. Je kunt echter beter naar het HBO. Als het HBO te makkelijk is kun je na je propedeuse gelijk doorstromen naar de universiteit. Is het HBO nog redelijk pittig voor je, dan is WO simpelweg te hoog gegrepen en kun je het HBO afmaken.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2006, 15:10
Azzurra
Azzurra is offline
Citaat:
nare man schreef op 05-01-2006 @ 13:41 :
Nouja, je kunt daar natuurlijk wel wat op aanmerken. Ten eerste is het maar de vraag of je pas helemaal achterin de twintig 'klaar' wilt zijn en productief wilt worden voor de samenleving. Ten tweede krijg ik toch altijd de indruk dat die mensen die achterin de twintig, komende via mbo en hbo toch uiteindelijk nog een universitaire studie afronden, nooit het uiteindelijke arbeidsniveau halen van iemand die meteen via vwo kwam en op zijn 24e klaar was.

Dat viel me op omdat er in mijn jaar een aantal mensen zaten die ook via de mbo-stapelroute kwamen. Met stampen kom je een heel eind, maar daarmee red je het (vaak) niet als je ambieërt door te stromen naar een baan van niveau. Doe je de universiteit omdat het 'leuk' is, dan maakt het niets uit natuurlijk.
dat denk ik juist niet! mensen die via het mbo en hbo doorstromen weten wat het is om zich ergens voor in te zetten, om ergens hard voor te werken. mensen die via het vwo naar de universiteit gaan en alles met gemak halen hebben vaak geen goede werkmentaliteit.
Oud 05-01-2006, 17:22
Roos
Roos is offline
Citaat:
Azzurra schreef op 05-01-2006 @ 16:10 :
mensen die via het vwo naar de universiteit gaan en alles met gemak halen hebben vaak geen goede werkmentaliteit.
Bron?
Oud 05-01-2006, 19:08
Femic
Femic is offline
Citaat:
lil_me schreef op 04-01-2006 @ 14:41 :
Ik wou het ook doen als ik klaar was met deze opleiding en dan ben ik 21
Dus je zit nu in 't 1e jaar? En dan denk je al te weten dat je de hbo of de uni makkelijk aan kan? Als ik jou was, zou ik eerst 'ns wachten tot ik in het laatste jaar zat en dan nog eens goed de mogelijkheden bekijken.

Citaat:
mensen die via het vwo naar de universiteit gaan en alles met gemak halen hebben vaak geen goede werkmentaliteit.
Bedankt.
Wat een onzin trouwens.
Oud 05-01-2006, 21:16
Verwijderd
Citaat:
Ik heb ook mavo gedaan, alleen daarna havo, nu hbo en straks universiteit. Maar dat is, wat Chloe Siere al zegt, met wat meer tussenstappen.

Zelf denk ik niet dat de ene manier meer waard is dan de andere. Natuurlijk zit er verschil in, maar ik geloof niet dat het één slechter is dan de ander of wat dan ook. (Ik kan btw niet stampen, iets wat veel vwo'ers wel kunnen (of iig de indruk wekken dat te kunnen ). )
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 02:17
Mindfields
Mindfields is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 05-01-2006 @ 22:16 :
(Ik kan btw niet stampen, iets wat veel vwo'ers wel kunnen (of iig de indruk wekken dat te kunnen ). )
Meer stampen? VWO'ers horen over het algemeen beter gebruik van hun intelligent te maken. Ik kan het trouwens zelf ook niet.
Oud 06-01-2006, 07:19
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef op 05-01-2006 @ 15:59 :
HBO Psychologie bestaat eigenlijk niet. Er is wel toegepaste psycholgie, maar dat is slechts een propodeuse. Met die propodeuse kun je echter naar de universiteit. Maar ik moet er wel bij zeggen dat wiskunde op A2 niveau verwacht wordt (het is niet vereist maar dat is wel minstens het niveau)
Het is wiskunde A1. Daarbij kun je tijdens je propedeuse toegepaste psychologie een wiskunde cursus volgen zodat je je certificaat kunt halen.

Maar volgens mij is er wel een hbo psychologie. Die zit dacht ik ook in Deventer, maar is via een andere instelling? Ik dacht ook dat een forumster dat doet.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 07:41
Verwijderd
Citaat:
Mindfields schreef op 06-01-2006 @ 03:17 :
VWO'ers horen over het algemeen beter gebruik van hun intelligent te maken.
Ik weet het. Ik had het verder niet over meer, maar over (beter) kunnen stampen.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 07:41
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 06-01-2006 @ 08:19 :
Ik dacht ook dat een forumster dat doet.
Loontjuh, als ik me niet vergis.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 14:49
Verwijderd
Citaat:
dat denk ik juist niet! mensen die via het mbo en hbo doorstromen weten wat het is om zich ergens voor in te zetten, om ergens hard voor te werken. mensen die via het vwo naar de universiteit gaan en alles met gemak halen hebben vaak geen goede werkmentaliteit.
Net zoals MBO'ers véél intelligenter zijn op sociaal gebied

TS: Waarom doe je hierna niet gewoon een propedeuse HBO? Als dat echt goed gaat, kun je alsnog doorstromen naar de uni...
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 15:08
zoemzoem
zoemzoem is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 04-01-2006 @ 15:08 :
Dat zou je dan niet eens hoeven te proberen, op dit moment kun je bij veel universitaire opleidingen ook beginnen als je je HBO-P hebt.
Ik ben niet helemaal thuis in het HBO-gebeuren, maar ik dacht dat alles werd omgezet naar bachelor-master en dat er straks dus geen propedeuses meer zijn om te behalen.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 16:13
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
zoemzoem schreef op 06-01-2006 @ 16:08 :
Ik ben niet helemaal thuis in het HBO-gebeuren, maar ik dacht dat alles werd omgezet naar bachelor-master en dat er straks dus geen propedeuses meer zijn om te behalen.
Alles is toch al een bachelor of master?
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 18:33
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
zoemzoem schreef op 06-01-2006 @ 16:08 :
euhm, je vergist je. met het BaMa systeem verandert er niks aan het 1e jaar hoor.
Oud 06-01-2006, 18:45
Verwijderd
Om precies te zijn wordt het propedeusejaar nu niet meer aangeduid als propedeuse, maar heet het B1 en is het gewoon onderdeel van de bachelor. Je hebt dus in feite nog maar twee fasen: bachelor (B1, B2, B3) en master (één- of tweejarig).

Maar veel universiteiten en hogescholen blijven hun eerste jaar gewoon propedeuse noemen, en een aantal reikt ook nog officiële getuigschriften uit met het woord 'propedeuse' erop.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 18:47
Verwijderd
Citaat:
Kijk, luie donders heb je op alle niveau's. Ik geloof niet dat een vwo'er die makkelijk doorstroomt naar de universiteit en daar goede cijfers haalt, altijd of vaker luier zijn dan mbo'ers of hbo'ers. En om zo sterk te spreken in termen van 'geen goede werkmentaliteit', dat gaat nogal ver.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten