Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-01-2006, 14:14
Ninnoc
Ninnoc is offline
Dag allemaal,

ik heb eindelijk een vast huis ipv een studententoestand dus ik kan eindelijk een kat nemen
Ik heb goed geinformeerd of het wel kan met een huis op 1 hoog maar de vorige huurder had ook een kat en luikjes etc zijn aanwezig en dat ging altijd goed. Dus dat is geen probleem.

Maar nou ben ik eenn beetje aant kijken en eigenlijk weet ik dus niet waar ik op moet letten als ik een kat wil kopen. Vanaf hoeveel weken mag een katje bij zijn moeder weg? Wat voor inentingen & ontwormingen ed moet ie hebben? Dat soort dingen

Verder ben ik beetje vervelend want ik wil perse een mooie kat die weinig verhaard. Langharig is dus uitgesloten. Graag wil ik een effen blauwe zwarte of bruine. Wat voor rassen hebben jullie en hoe bevalt dat. Ik zit zelf momenteel aan een blauwe rus te denken.

Goed alle informatie is dus welkom, alvast bedankt
Oud 04-01-2006, 14:21
Verwijderd
Een kat mag vanaf een week of 8 weg, maar vaak wordt 10 weken aangehouden. Als je een kat uit het asiel haalt (wat ik aanraad) dan zijn ze vaak 10-12 weken. Katten uit het asiel zijn onderzocht door een dierenarts, zijn ontwormd en ingeënt en hebben een paspoort. Daar hoef je dan zelf niet meer aan te denken (wel de inentingen en ontwormingskuren daarna, maar dat lijkt me logisch).

Wij hebben twee Europese kortharen. Gewoon 'huis-tuin-en-keuken-katten' dus. Ze zijn lief en dat vind ik het belangrijkste. Europese kortharen zijn kortharig (duh ) en je hebt ze in vrijwel alle kleuren. Andere rassen zijn vaak heel duur (en over het algemeen niet te koop in het asiel )...en uiteindelijk zijn het allemaal katten.

Als je een raskat koopt komen er vaak nog heel andere dingen bij kijken. De cattery waar je de kat dan koopt kan je daar vast meer over vertellen.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 14:46
Kali
Kali is offline
Ik raad je trouwens niet aan als je voor een raskat gaat om deze buiten los te laten lopen.
Zo duur duur zijn ze nu ook weer niet, reken ergens afhankelijk qua ras tussen de 100-400€ met inbegrip van spuitjes en ontwormingen enz)
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 14:49
Verwijderd
Citaat:
Kali schreef op 04-01-2006 @ 15:46 :

Zo duur duur zijn ze nu ook weer niet, reken ergens afhankelijk qua ras tussen de 100-400€ met inbegrip van spuitjes en ontwormingen enz)
Wie? Raskatten in het algemeen of een Rus (waar TS het over heeft)?

De zus van een vriendin van mij heeft een raskat en dat beest was, geloof ik, 600 (of 800?) euro oid. Ik vind dat heel veel geld voor een kat. In het asiel kost een 'gewone' kat tussen de 40 en de 80 euro (ongeveer - misschien dat het in andere delen van het land anders is, maar hier is het dat ongeveer) en dan is ie dus ontwormd en twee keer ingeënt.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 14:54
Kali
Kali is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 04-01-2006 @ 15:49 :
Wie? Raskatten in het algemeen of een Rus (waar TS het over heeft)?

De zus van een vriendin van mij heeft een raskat en dat beest was, geloof ik, 600 (of 800?) euro oid. Ik vind dat heel veel geld voor een kat. In het asiel kost een 'gewone' kat tussen de 40 en de 80 euro (ongeveer - misschien dat het in andere delen van het land anders is, maar hier is het dat ongeveer) en dan is ie dus ontwormd en twee keer ingeënt.

I dacht raskatten in het algemeen, ik heb zelf een Heilige Birmaanse seal point en die was 400€ en dacht dat dat toch al een vrij zeldzaam ras was.
Ken wel iemand die zo zot was om 1000€ voor een lilac point Britse korthaar te betalen.
Na beetje gegoogle is de prijs voor een blauwe rus toch tussen 250 - 700€ , en in België is er een te koop voor 250€ op een forum ... ( volgens google dus)

Ook letten bij een raskat op hun karakter, sommigen hebben het echt nodig dat er mensen aanwezig zijn, of veel aandacht enz. Wil je een kat die op je schoot zit, of die individueel moet overleven enz.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 14:56
Verwijderd
Als je een raskat koopt zou ik hem in een cattery kopen die goed aangeschreven staat en dan ben je al snel wat meer geld kwijt, denk ik. (Hoeveel zou ik niet precies weten, ik denk dat je daarvoor het beste gewoon contact kunt opnemen met een aantal cattery's.)

Volgens mij heeft dat meisje waar ik het over had ook een Britse korthaar.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 15:26
Bloem
Bloem is offline
Ik zou ook zeker geen raskat van marktplaats.nl ofzo afhalen, als je dan toch veel geld voor zo'n beestje wilt uitgeven, dan ook maar bij een fatsoenlijke cattery. Overigens denk ik dat de meeste raskatten eerder tussen de 400 en 800 euro kosten dan tussen de 200 en 400, maar oke.

Kijk anders eens op www.dierenasiels.com want daar zitten ook nog wel eens raskatjes tussen. Je kunt dacht ik zoeken op langhaar, europese korthaar en overig korthaar ofzo.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 16:05
Verwijderd
Citaat:
Kali schreef op 04-01-2006 @ 15:54 :
I dacht raskatten in het algemeen, ik heb zelf een Heilige Birmaanse seal point en die was 400€ en dacht dat dat toch al een vrij zeldzaam ras was.
Ken wel iemand die zo zot was om 1000€ voor een lilac point Britse korthaar te betalen.(...)
Dat is niet een heel abnormaal bedrag voor zo'n kat.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 16:10
Muchacha
Muchacha is offline
Wij hebben gratis een halve Britse korthaar omdat onze kattin met een kater van een hogere orde als de hare heeft gepaard En het is een geweldig beest!
Raskatten zou ik ook niet buiten laten, die kunnen wel eens gestolen worden...
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 16:15
Kali
Kali is offline
Citaat:
perseus schreef op 04-01-2006 @ 17:05 :
Dat is niet een heel abnormaal bedrag voor zo'n kat.

Wel als je weet dat hij dat betaald heeft omdat de katten reeds gereserveerd waren en hij het dubbel of driedubbele direct betaald heeft om een kat mee te kunnen nemen.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 16:23
Verwijderd
Citaat:
Kali schreef op 04-01-2006 @ 17:15 :
Wel als je weet dat hij dat betaald heeft omdat de katten reeds gereserveerd waren en hij het dubbel of driedubbele direct betaald heeft om een kat mee te kunnen nemen.
Dat is inderdaad belachelijk, hij mag wel wat rationeler handelen.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 16:31
wizkid
wizkid is offline
Raskatten buiten laten is inderdaad gevaarlijk omdat er van die gekken rondlopen die je kat meenemen en hem dan weer verkopen.
Ik heb ook een blauwe rus gehad, maar ik mocht haar gratis afhalen als kitten, dus daar heb ik wel geluk mee gehad.
Persoonlijk zou ik niet zoveel geld uitgeven aan een (ras)kat, er zijn enorm veel stakkers die in het asiel zitten of op marktplaats staan die een nieuw baasje zoeken.
Oud 04-01-2006, 17:52
Muchacha
Muchacha is offline
Wizkid, die raskatten verdienen dan geen baasje?
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 18:19
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Muchacha schreef op 04-01-2006 @ 18:52 :
Die worden gefokt omdat er vraag naar is, als ze niet verkocht zouden worden omdat iedereen een asielkat zou nemen, zouden ze ook niet meer gefokt worden
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 18:29
Muchacha
Muchacha is offline
Citaat:
Bloem schreef op 04-01-2006 @ 19:19 :
Die worden gefokt omdat er vraag naar is, als ze niet verkocht zouden worden omdat iedereen een asielkat zou nemen, zouden ze ook niet meer gefokt worden
Goed gezien
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 18:50
Kali
Kali is offline
Om ze te laten uitsterven?
Ik vind mijn raskat lief, en zou direct weer een nemen, omdat ze een heel ander karakter hebben dan de meeste straatkatten...
elke kat is wel anders, maar karakter zit toch beetje in de soort ook ...
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 19:12
wizkid
wizkid is offline
Citaat:
Muchacha schreef op 04-01-2006 @ 18:52 :
Oh dat bedoel ik helemaal niet, zie Bloem haar antwoord voor uitleg. Het is zo dat als steeds meer mensen raskatten gaan kopen er natuurlijk ook steeds meer gefokt worden. Vaak is het ook zo dat als mensen (of kinderen) een leuke kat in een film zien ze hem dan willen hebben. Na een tijdje blijkt die kat dan toch niet zo leuk te zijn en brengen ze hem naar het asiel, zetten hem op internet of dumpen hem gewoon ergens. Dat zag je bijvoorbeeld ook bij de film van de 101 dalmatiërs (maar dan met honden).
Ze zullen ook niet uitsterven hoor, er zal altijd wel vraag naar raskatten blijven.
Oud 04-01-2006, 19:54
Verwijderd
Als je een raskat wil, dan moet je een raskat aanschaffen.
Waar je dan inderdaad wel rekening mee moet houden zijn de kosten. Wij hebben zelf een brits korthaar en die prijzen liggen gemiddeld rond de €450,-. Mijn ervaring is dat de meeste prijzen van raskatten (met stamboom) rond die koers liggen (tenzij je een sphynx kat wil, dan moet je meer gaan denken aan een euro of duizend)
Een raskat mag pas ná twaalf weken weg en meestal worden dat zelfs dertien weken, maar dat is afhankelijk van de regels van de rasvereniging waar de cattery zich bij aangesloten heeft.

Verder, mocht je inderdaad een raskat willen en je gaat bij de betreffende cattery kijken, moet je letten op hoe het nest erbij ligt: ligt het in de huiskamer, zijn de kittens levendig en vrolijk, kun je ze makkelijk aanpakken, maken ze een gezonde indruk (dat wil zeggen: schone neusjes, geen waterige oogjes, glanzende vachtjes) etc. Je moet ook goed letten op hoe de andere katten er uitzien, als deze zich niet in dezelfde ruimte bevinden, vráág daar dan altijd naar. Een fokker die iets te verbergen heeft, is meestal geen goede fokker.
De eerste inentingen heeft jouw kitten met dertien weken al gehad en als het goed is, is hij ook al ontwormd (maar dat is voor jou als eigenaar een terugkomend iets)
Ook zijn er in ieder kattenras erfelijke ziektes 'in omloop' waar op getest moet worden (deze tests moeten voor beide ouderdieren negatief zijn) en waar je naar moet vragen. Deze ziektes zijn vaak rasgebonden, voor de brits korthaar, bijvoorbeeld, zijn dat: HCM (erfelijke hartafwijking) PKD (erfelijke afwijking aan de nieren) Kattenaids en Leukemie, maar zoals ik al zei: dat kan verschillen.

Het lijkt me niet verstandig als je op kleurtjes gaat kiezen, maar probeer je te verdiepen in een ras. Spreekt het karakter je aan, denk je dat dit een kat is waar je veel plezier aan gaat beleven etc. (buit het feit dat je een raskat gaat kopen en er zoveel informatie over beschikbaar is, dus vooral uit. Zo weet je waar je aan begint)
Bovendien is het naar buiten laten van een raskat ook niet zo'n goed idee, dus zul je misschien op zoek moeten gaan naar een kat die goed binnen kan blijven: Een brits korthaar bijvoorbeeld

Anyway, laat je goed informeren (ga op zoek op internet) en bedenk goed waar je aan begint. De aanschaf kosten zijn nog maar het begin van het leven van een kat bij jou thuis. Een kat moet naast eten, drinken en wat speelgoed namelijk misschien ook wel eens naar de dierenarts, en dat zijn allemaal extra kosten. En dit geldt natuurlijk zowel voor een ras- als een "straat"kat, maar dat spreekt denk ik voor zich.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 20:56
Verwijderd
Citaat:
Kali schreef op 04-01-2006 @ 19:50 :
Om ze te laten uitsterven?
Ik vind mijn raskat lief, en zou direct weer een nemen, omdat ze een heel ander karakter hebben dan de meeste straatkatten...
elke kat is wel anders, maar karakter zit toch beetje in de soort ook ...
Een Europese korthaar is niet per definitie een 'straatkat'...

En tuurlijk zit het karakter ook in de soort, maar met het karakter van Europese kortharen is niets mis.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 21:16
Bloem
Bloem is offline
Nee, maar bepaalde raskatten hebben vaak wel een uitgesprokener karakter dan 'huis tuin en keukenkatten'. Tenminste, dat is wat ik altijd lees

Ik vind oosterse kortharen qua uiterlijk helemaal geweldig, en wat ik over hun karakter lees lijkt me dat ook super, en ik heb ze nog nooit in een asiel zien zitten. Maar ik denk dat ik toch een soort schuldgevoel zou krijgen als ik zo'n duur raskatje zou nemen ipv een asieltje, die natuurlijk net zo leuk en lief kan zijn
Met citaat reageren
Oud 05-01-2006, 10:18
wizkid
wizkid is offline
Citaat:
Bloem schreef op 04-01-2006 @ 22:16 :
Nee, maar bepaalde raskatten hebben vaak wel een uitgesprokener karakter dan 'huis tuin en keukenkatten'. Tenminste, dat is wat ik altijd lees
Oh dat klopt ook wel, bijvoorbeeld een Siamees staat erom bekend dat ze veel met je 'kletsen'. Het leuke van "huis tuin en keuken katten" is dan dat ze sommige trekjes van raskatten hebben. Ik heb hier ook 1 kat die veel met me 'kletst'.
Oud 05-01-2006, 14:04
Verwijderd
Dat soort specifieke eigenschappen zijn meestal niet per se rasgebonden. Dat wil zeggen dat je veel kletsende siamezen hebt, maar dat betekent niet dat een pers per definitie NIET kletst of dat een siamees al-tijd een prater is.

Ik denk dat je vooral een keus moet maken tussen 'grote' karaktertrekken waar een ras om bekend staat. Maine coons bijvoorbeeld, zijn fantastische huisdieren, maar wél onafhankelijk. Terwijl een Oosterse korthaar nog geen twintig minuten zonder zijn baasje kan (met veel lawaai als gevolg )
En een Noorse Boskat is een kat die heel veel ruimte nodig heeft om zich uit te leven, terwijl een pers of een Brits korthaar een kat is die je goed binnen kan houden.
Persoonlijk denk ik dat dat dingen zijn waar je vooral rekening mee moet houden bij het maken van je keuze.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 08:02
11568
11568 is offline
Alle dierenasielen in Nederland lopen over van de katten, ook kleintjes. Waarom ga je daar niet eens kijken?
De meest leuke/mooie [en wereldvreemde ] kat die ik ooit heb gekend [en nog heb] komt gewoon uit het asiel. Hoeft toch niet persé een merkje op te zitten?
Met citaat reageren
Oud 12-01-2006, 13:22
Verwijderd
Citaat:
Bloem schreef op 04-01-2006 @ 22:16 :

Ik vind oosterse kortharen qua uiterlijk helemaal geweldig, en wat ik over hun karakter lees lijkt me dat ook super, en ik heb ze nog nooit in een asiel zien zitten. Maar ik denk dat ik toch een soort schuldgevoel zou krijgen als ik zo'n duur raskatje zou nemen ipv een asieltje, die natuurlijk net zo leuk en lief kan zijn
Dan neem je er later toch twee, een raskat en een asielkat? Voel je je ook niet meer schuldig.

Volgens mij valt het verschil tussen raskat en huis-tuin-en-keukenkat heel erg mee. De raskatten die ik ken, zijn net zulke arrogante rotzakken als de huis-tuin-en-keukenkatten en komen toch even vaak knuffelen. Ik denk dat het meer te maken heeft met dat raskatten minder vaak vrij buiten lopen - ze richten zich dan sowieso meer op de baasjes en het binnenleven.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten