Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-08-2002, 09:49
miep
miep is offline
Je hebt dyslexie en dat andere, dat je niet met nummers over weg kan. Bestaat daar ook een test voor, ik vraag me namelijk af of ik het heb. Ik sta bij m'n nieuwe baantje afentoe achter de kassa, omdat 't afentoe is leer ik 't natuurlijk ook niet echt snel, maar het gaat echt zo verrot!! Ik voel me zo'n dombo, dat ben ik altijd al geweest met hoofdrekenen/geld, maar 't wordt dus niet beter ook! Ik schaam me afentoe echt helemaal dood gewoon! Misschien is 't ook een soort faal angst van me, dat geld enzo omdat ik al jaren tegen mezelf zeg dat ik 't niet kan, ja dan kan je 't ook niet, maar ik ga me gewoon echt al onzekerder voelen daar. Straks moet ik er weer heen en ik ben gewoon hartstikke zenuwachtig. Zie er altijd onwijs tegen op! En het valt ook altijd onwijs tegen als ik daar de hele dag sta!
Wie kent mijn probleem, heeft tips of advies? Alvast bedankt!

groetjes miep
Oud 24-08-2002, 09:53
Verwijderd
Jij hebt het over dyscalculie. Je kunt hier meer info over vinden op www.dyscalculie.nl
Met citaat reageren
Oud 24-08-2002, 11:30
Verwijderd
Ik ben dyslectisch en ik draai ook vaak cijfers om. Met balansen op m'n werk had ik een hele lijst waarop ik de cijfers andersom (56 ipv 65 bv) neer had gezet. Ik dus alles weer doorgekrast en goed opgeschreven en me verontschuldigd bij de bedrijfsleider, zijn reactie 'ben je soms dyslectisch?' Ja dus. Hij vond het totaal geen probleem, nam de lijst aan en zei verder niks. Misschien kun je het aan de bedrijfsleider uitleggen, dan weet hij/zij er iig vanaf en hoe je je voor hem niet te schamen, dat scheelt denk ik al. Je bent geen dombo, zowel dyslexie en dyscalculie hangen niet samen met je iq, hoe 'slim' of 'dom' iemand ook is, iedereen kan er last van hebben. Als je het hebt, dan blijf je het houden, je kunt er alleen meer om leren gaan. Er zijn ook instanties ed waar je voor hulp terecht kunt. Vraag anders eens op school aan je mentor of decaan of die er iets van weten.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2002, 13:43
tacidvs
tacidvs is offline
De hedendaagse mens is perfect met uitzonderingen, weten we.
Oud 24-08-2002, 17:49
kleine wicca
kleine wicca is offline
jemig, ik kan me mijn eerste week achter de kassa nog herinneren, ik d8 dat ik dooooooood ging joh

gewoon veel oefenen, op een gegeven moment valt et kwartje wel..............
Oud 27-08-2002, 12:41
Verwijderd
ik zou er ook ooit wel es op getest willen worden, ik denk dat ik het wel heb, ik heb er ooit een verhaal over gelezen en alles kwam overeen behalve het niet overweg kunnen met de begrippen meer/minder/etc.
En ik haalde voor wiskunde alleen 1en, of ik nou leerde, formulke kende of de sommen uit het boek snapte, dat maakte geen fuck uit. Verder kan ik gewoon niet schatten, heel irri. Ik heb dus ook nooit een prijs gewonnen met 'raad hoeveel bonen er in de pot zitten'
Maar ja, tis wel lastig, toen ik een klein tijdje achter de kassa werkte zat ik ook wel te zweten, ik kwam er een beetje in maar als iemand er weer een gulden bij gaf raakte me hoofd al in paniek zeg maar Maar het went wel een beetje hoor, bij mij toen iig wel.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2002, 13:51
DarkCat
DarkCat is offline
Ik kende vroeger een redelijk intelligent meisje dat niet kon rekenen. En dan bedoel ik dus: helemaal niet. Toen ze 12 was kon ze nog steeds amper 6+8 uitrekenen. En alleen daardoor is ze op het vbo terecht gekomen, terwijl ze een goed geheugen had en met taal voorliep op de hele klas.
Ik heb alleen al jaren dat ik niet met geld kan rekenen, terwijl ik wel allerlei logische dingen kan oplossen. Geld is voor mij te abstract ofzo
Oud 27-08-2002, 13:53
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
DarkCat schreef:
Ik heb alleen al jaren dat ik niet met geld kan rekenen, terwijl ik wel allerlei logische dingen kan oplossen. Geld is voor mij te abstract ofzo
Maak je niet druk, dat hebben de meeste vrouwen
Oud 27-08-2002, 14:04
DarkCat
DarkCat is offline
Citaat:
M@rco schreef:
Maak je niet druk, dat hebben de meeste vrouwen
Niet met geld kunnen tellen? Maarjaw het gekke is, dingen als plattegronden, overzichten, logische tekeningen en grafieken -alles wat visueel is- snap ik wel. En nummers onthouden gaat me ook redelijk af..
Reageren

Regels voor berichten