Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-08-2002, 15:01
Chimera
Chimera is offline
Aangezien een hoop mensen in ieder geval het eerste deel van LotR gelezen hebben, is het misschien een leuk idee om eens een kleine discussie te voeren over het enigma genaamd Tom Bombadil. Deze vrolijke tuinkabouter (volgens de beschrijving) is het grootste mysterie uit de boeken van Tolkien, maar er zijn een aantal theorieen over wie en wat Tom bombadil is.

Een paar wapenfeiten:
- De Ring heeft geen invloed op Tom. Hij kan de Ring aannemen, omdoen, en teruggegeven. Ook wordt Tom niet onzichtbaar.
- Tom kan Frodo zien terwijl Frodo de ring omheeft.
- Tom heeft macht over de ring, hij kan de ring laten verdwijnen en weer laten verschijnen. Iets wat Gandalf en waarschijnlijk zelfs Sauron niet lukt.
- Tom's macht is, binnen het oude bos, absoluut. Old Man Willow en de Barrow Wights zijn geen partij voor Tom.

Tom is dus geen Hobbit, Mens of Elf. De ring zou hem dan onzichtbaar maken.

Dan zijn er dus nog een paar mogelijkheden:

- Tom is een Maia, een 'engel' zoals Gandalf, Saruman en Sauron. Groot argument tegen deze theorie is dat geen van de bekende Maiar dezelfde krachten over de ring hebben als Tom. Gandalf durft de ring absoluut niet aan te nemen.

- Tom is Eru, Illuvatar, himself. Tolkien heeft dit in een van zijn brieven tegengesproken, maar als Frode aan Goldberry vraagt wie Tom is, zegt ze simpelweg "He is".

- Tom is een Vala, een 'god'. Van alle getrouwde Valar komt Aule the Smith het dichts in de buurt. Aule zou weinig problemen hebben met de ring, Aule kent geen begeerte en wil de ring niet houden, en Aule is getrouwd met Yavannah, die vrij veel weg heeft van Goldberry.

De laatste theorie is IMHO de meest aannemelijke.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-08-2002, 15:09
Verwijderd
Ok. Om voor op te stellen, heb ik geen van dit alle kunnen waarnemen ik het eerste deel. (slecht gelezen? ). Maar kan het zo zijn dat ik ergens een boekje heb gezien: The adventure's of Tom Bombadil?
Met citaat reageren
Oud 14-08-2002, 15:14
Chimera
Chimera is offline
Yup, daar staan een stel gedichten in, waaronder twee over Tom Bombadil.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2002, 15:16
Verwijderd
Citaat:
Chimera schreef:
Yup, daar staan een stel gedichten in, waaronder twee over Tom Bombadil.
ow ok. Zal ik die nog ff nalezen. Heb nl. niet echt veel waarde gehecht aan die liederen en gedichten.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2002, 15:30
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
darkshooter schreef:

ow ok. Zal ik die nog ff nalezen. Heb nl. niet echt veel waarde gehecht aan die liederen en gedichten.
Dat Adventures-of? Niet echt de moeite waard volgens mij. In LotR staat meer nuttige info, evenals in The Letters of J.R.R. Tolkien.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2002, 16:27
Verwijderd
Ok.
Die ring heeft dus inderdaad geen effect op hem.
Als ik zo bedenk, kan hij de ring 'beheersen' doordat hij niet uit is op enige vorm van macht. Wellicht omdat hij deze al had en er geen behoefde aan had om meer te krijgen. Immers de grafstenen gehoorzaamde hem zelfs. Hierdoor krijg ik meer het idee van dat hij een soort God is, die dat stuk land heeft geschapen en alles daarop hem gehoorzaamd. Een soort natuurschepper.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2002, 16:40
Bor
Bor is offline
Citaat:
darkshooter schreef:
Ok.
Die ring heeft dus inderdaad geen effect op hem.
Als ik zo bedenk, kan hij de ring 'beheersen' doordat hij niet uit is op enige vorm van macht. Wellicht omdat hij deze al had en er geen behoefde aan had om meer te krijgen. Immers de grafstenen gehoorzaamde hem zelfs. Hierdoor krijg ik meer het idee van dat hij een soort God is, die dat stuk land heeft geschapen en alles daarop hem gehoorzaamd. Een soort natuurschepper.

ik denk dat je in de goede hoek zit, vooral het niet willen van de macht speelt een belangrijke rol..

denk ik?
Met citaat reageren
Oud 14-08-2002, 16:45
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
darkshooter schreef:
Ok.
Een soort natuurschepper.
Maar wat is hij dan? Vala, Maia? Eru himself? Het gaat me erom Tom te plaatsen binnen de wereld van Tolkien.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2002, 17:00
Verwijderd
Citaat:
Chimera schreef:

Maar wat is hij dan? Vala, Maia? Eru himself? Het gaat me erom Tom te plaatsen binnen de wereld van Tolkien.
Ik zou zeggen. Hij is de natuur. Net zoals een berggeest. Weet alleen niet of Tolkien daar over spreekt
Met citaat reageren
Oud 14-08-2002, 17:21
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
darkshooter schreef:

Ik zou zeggen. Hij is de natuur. Net zoals een berggeest. Weet alleen niet of Tolkien daar over spreekt
Dergelijke 'geesten' komen niet in de werken van Tolkien voor, en al helemaal niet mer dergelijke machten. Bovendien is Tom 'eldest', was al in Arda voor Melkor en Fangorn.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2002, 20:22
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Chimera schreef:

Dan zijn er dus nog een paar mogelijkheden:

- Tom is een Maia, een 'engel' zoals Gandalf, Saruman en Sauron. Groot argument tegen deze theorie is dat geen van de bekende Maiar dezelfde krachten over de ring hebben als Tom. Gandalf durft de ring absoluut niet aan te nemen.

- Tom is Eru, Illuvatar, himself. Tolkien heeft dit in een van zijn brieven tegengesproken, maar als Frode aan Goldberry vraagt wie Tom is, zegt ze simpelweg "He is".

- Tom is een Vala, een 'god'. Van alle getrouwde Valar komt Aule the Smith het dichts in de buurt. Aule zou weinig problemen hebben met de ring, Aule kent geen begeerte en wil de ring niet houden, en Aule is getrouwd met Yavannah, die vrij veel weg heeft van Goldberry.

De laatste theorie is IMHO de meest aannemelijke.
Domme vraag misschien, maar waar komen die namen vandaan (Vala e.d)?
Oud 15-08-2002, 09:49
Arwyn
Arwyn is offline
Die heeft Tolkien zelf verzonnen/gemaakt als ik het goed heb...

Ik vind Tom eigenlijk geen 1 van allen. Eerder de natuur zoals Darkshooter al zei. En anders een Vala alhoewel ik dat betwijfel. 'T klinkt waarschijnlijk stom, maar Tom is gewoon Tom. Er is er gewoonweg maar 1 van hem, dus kan hij eigenlijk geen Vala zijn. En dan kom ik toch weer op de natuur...
Oud 15-08-2002, 13:17
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
ieke schreef:

Domme vraag misschien, maar waar komen die namen vandaan (Vala e.d)?

Uit de silmarillion.. Het scheppingsverhaal van midden-aarde is echt
Wie was het ook alweer die de dwergen heeft geschapen? Een of andere Vala toch? Is dat die Aule toevallig? O en ik zou de Valar engelen noemen en de Maia tovenaars.
Oud 15-08-2002, 13:19
Not for Sale
Not for Sale is offline
En Chimera, om hetgeen Darkshooter zei in een vorm te persen zoals jij het wilt hebben zou je kunnen zeggen:

Tom Bombadil IS Midden-Aarde.

Hij is toch zo oud als de wereld zelf?
Oud 15-08-2002, 13:26
Verwijderd
Mh, ik ga mee met dat laatste, Tom is Midden-Aarde De essentie van, misschien.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2002, 17:34
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Coolkast schreef:

Wie was het ook alweer die de dwergen heeft geschapen? Een of andere Vala toch? Is dat die Aule toevallig? O en ik zou de Valar engelen noemen en de Maia tovenaars.
Aule heeft de Dwergen gemaakt, maar Illuvatar heeft de dwergen het leven gegeven. De valar zijn overigens gewoon goden, ze kunnen bijvoorbeeld een hele bergketen e.d. doen oprijzen. Bovendien is er een slechte Valar, en dat kun je moeilijk een 'engel' noemen nietwaar? Bovendien zijn lang niet alle Maiar tovernaars, en zijn lang niet alle mensen met magische krachten Maiar. Lees overigens de sil maar, dan wordt het e.e.a. stukken duidelijker.

Over dat Tom 'de aarde' is: Dat gaat niet lukken. Er is maar een 'oppergod' en dat is Illuvatar himself. Tom zou zeker wel een 'spirit of nature' kunnen zijn. Maar omdat bekend is dat verschillende Valar wel op aarde hebben rondgesjouwd, is Aule samen met Yavannah (Goldberry) ook aannemelijk. Dit zou zeker de krachten van Tom verklaren, dit terwijl een simpele natuurgeest (denk aan kabouters, pixies, e.d.) niet snel zo veel invloed op de ring zou hebben.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2002, 17:37
Chimera
Chimera is offline
Leuk voor de fans, een zelfzame clip waarin Tolkien in het Elfs voorleest:

http://media.salon.com/mp3s/tolkien2.mp3

De tekst die hij voorleest staat in LotR:FotR, Boek 2, Hoofdstuk VIII. Bij mij op pagina 496. Erg mooi, geeft een goed idee van de uitspraak van Quenya
Met citaat reageren
Oud 20-08-2002, 00:19
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Als je echt zou moeten kiezen, dan zou Tom een Vala kunnen zijn.
Maar eerlijk gezegd denk ik dat hij buiten die hele rangorde valt. Ik vraag me af of Tolkien rekening heeft gehouden met Toms plaats binnen Middle-Earth. Waarom wordt er in de Silmarillion met geen woord over zo'n machtig wezen als Tom gerept? Misschien dat Tolkien geen rekening had gehouden met de betekenis van Toms krachten toen hij LOTR schreef. Tolkien heeft tot aan zijn dood aan de Silmarillion gewerkt. Waarom heeft Tolkien nooit gezegd wat Tom precies is? Ik denk dat Tolkien het ook niet precies wist....
Misschien moet Tom als een soort personificatie van de natuur gezien worden, hoewel dat vrij moeilijk te plaatsen valt binnen de hierarchie van Tolkiens wereld.
Oud 20-08-2002, 08:13
Verwijderd
Citaat:
Chimera schreef:

Aule heeft de Dwergen gemaakt, maar Illuvatar heeft de dwergen het leven gegeven. De valar zijn overigens gewoon goden, ze kunnen bijvoorbeeld een hele bergketen e.d. doen oprijzen. Bovendien is er een slechte Valar, en dat kun je moeilijk een 'engel' noemen nietwaar? Bovendien zijn lang niet alle Maiar tovernaars, en zijn lang niet alle mensen met magische krachten Maiar. Lees overigens de sil maar, dan wordt het e.e.a. stukken duidelijker.

Over dat Tom 'de aarde' is: Dat gaat niet lukken. Er is maar een 'oppergod' en dat is Illuvatar himself. Tom zou zeker wel een 'spirit of nature' kunnen zijn. Maar omdat bekend is dat verschillende Valar wel op aarde hebben rondgesjouwd, is Aule samen met Yavannah (Goldberry) ook aannemelijk. Dit zou zeker de krachten van Tom verklaren, dit terwijl een simpele natuurgeest (denk aan kabouters, pixies, e.d.) niet snel zo veel invloed op de ring zou hebben.
In dat geval is hij misschien niet een natuurgeest. Maar de natuur.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2002, 11:16
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Chimera schreef:

ik heb de silmarillion gelezen dont you worry
Een slechte valar, wel eens gehoord van een gevallen engel?
En de maiar, zal ik je gelijk in moeten geven want die herinner ik me niet zo..

En ik zeg toch ook niet dat tom illluvatar is, ik zeg dat ie midden-aarde is.
Toelichting:
Illuvatar schept Middenaarde
M.A. is Tom Bombadil
T.B. is dus níet Illuvadinges

Rollo en Darkshooter begrijpen duidelijk wel wat ik ermee bedoel, een personificatie van de schepping. alleen dan ben je "net zo oud als de wereld zelf"

Think about it.
Oud 27-08-2002, 14:16
waaromniet?
waaromniet? is offline
Ik moet zeggen dat (ook al heb ik de sil nog niet gelezen ) ik de ideen van Coolkast, darkshooter en Rollo Tomasi het meest logisch vind lijken.
Oud 27-08-2002, 14:36
Verwijderd
Ik veel te weinig van Lord Of The Rings om iets nuttigs te zeggen, maar wat zijn de overeenkomsten en verschillen tussen Bombadil en Tolkien zelf?

Ik heb er zelf geen idee van, maar wilde het toch even opperen.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 28-08-2002, 14:10
Arwyn
Arwyn is offline
Ik heb geen idee.
Tolkien zei zelf altijd dat hij erg op een Hobbit leek...
Oud 29-08-2002, 12:23
Quintus
Quintus is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef:
Ik veel te weinig van Lord Of The Rings om iets nuttigs te zeggen, maar wat zijn de overeenkomsten en verschillen tussen Bombadil en Tolkien zelf?

Ik heb er zelf geen idee van, maar wilde het toch even opperen.

LUH-3417
Tolkien is een mens?
Oud 29-08-2002, 15:59
Arwyn
Arwyn is offline
Wie zegt dat TB ook een mens is?
Oud 29-08-2002, 16:26
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Arwyn schreef:
Wie zegt dat TB ook een mens is?
Er werden overeenkomsten én verschillen gevraagd
Oud 29-08-2002, 17:00
ABrules
ABrules is offline
Tom Bombadil heeft geen macht over de ring, de ring behoort maar aan 1 toe wordt in het boek ook nog gezegd, Tom zegt ook gewoon dat hij de oudste is, je moet hem niet proberen te plaatsen, omdat hij niet te plaatsen is... en nu heb ik ff geen tijd meer om verder te typen dus I'll be back...
Met citaat reageren
Oud 29-08-2002, 18:53
Verwijderd
Ik zal het dan maar toegeven. Ik ben Tom Bombadil.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 01-09-2002, 12:49
John Simon
John Simon is offline
He is...
wordt geloof ik over Tom gezegd, verder kan hij van alles zijn... een illusie, een soort van beheerder van de wereld; een soort levensader zeg maar...
Tolkien heeft nooit duidelijk gegeven over dit personage... ook wel leuk, een echt mysterie dat nooit echt duidelijk zal worden, die hadden we nog niet in de LotR boeken
Oud 03-09-2002, 13:32
Arwyn
Arwyn is offline
Ik heb volges mij erges gelezen dat Tolkien zelf ook niet wist wie TB eigenlijk precies was...
Niemand zal het dus ooit zeker weten.....
Reageren

Regels voor berichten