Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
Die heeft Tolkien zelf verzonnen/gemaakt als ik het goed heb...
Ik vind Tom eigenlijk geen 1 van allen. Eerder de natuur zoals Darkshooter al zei. En anders een Vala alhoewel ik dat betwijfel. 'T klinkt waarschijnlijk stom, maar Tom is gewoon Tom. Er is er gewoonweg maar 1 van hem, dus kan hij eigenlijk geen Vala zijn. En dan kom ik toch weer op de natuur...
||
Citaat:
Uit de silmarillion.. Het scheppingsverhaal van midden-aarde is echt ![]() Wie was het ook alweer die de dwergen heeft geschapen? Een of andere Vala toch? Is dat die Aule toevallig? O en ik zou de Valar engelen noemen en de Maia tovenaars.
||
Citaat:
![]() Over dat Tom 'de aarde' is: Dat gaat niet lukken. Er is maar een 'oppergod' en dat is Illuvatar himself. Tom zou zeker wel een 'spirit of nature' kunnen zijn. Maar omdat bekend is dat verschillende Valar wel op aarde hebben rondgesjouwd, is Aule samen met Yavannah (Goldberry) ook aannemelijk. Dit zou zeker de krachten van Tom verklaren, dit terwijl een simpele natuurgeest (denk aan kabouters, pixies, e.d.) niet snel zo veel invloed op de ring zou hebben. |
![]() |
|
Leuk voor de fans, een zelfzame clip waarin Tolkien in het Elfs voorleest:
http://media.salon.com/mp3s/tolkien2.mp3 De tekst die hij voorleest staat in LotR:FotR, Boek 2, Hoofdstuk VIII. Bij mij op pagina 496. Erg mooi, geeft een goed idee van de uitspraak van Quenya ![]() |
![]() |
|
Als je echt zou moeten kiezen, dan zou Tom een Vala kunnen zijn.
Maar eerlijk gezegd denk ik dat hij buiten die hele rangorde valt. Ik vraag me af of Tolkien rekening heeft gehouden met Toms plaats binnen Middle-Earth. Waarom wordt er in de Silmarillion met geen woord over zo'n machtig wezen als Tom gerept? Misschien dat Tolkien geen rekening had gehouden met de betekenis van Toms krachten toen hij LOTR schreef. Tolkien heeft tot aan zijn dood aan de Silmarillion gewerkt. Waarom heeft Tolkien nooit gezegd wat Tom precies is? Ik denk dat Tolkien het ook niet precies wist.... Misschien moet Tom als een soort personificatie van de natuur gezien worden, hoewel dat vrij moeilijk te plaatsen valt binnen de hierarchie van Tolkiens wereld.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Een slechte valar, wel eens gehoord van een gevallen engel? En de maiar, zal ik je gelijk in moeten geven want die herinner ik me niet zo.. En ik zeg toch ook niet dat tom illluvatar is, ik zeg dat ie midden-aarde is. Toelichting: Illuvatar schept Middenaarde M.A. is Tom Bombadil T.B. is dus níet Illuvadinges Rollo en Darkshooter begrijpen duidelijk wel wat ik ermee bedoel, een personificatie van de schepping. alleen dan ben je "net zo oud als de wereld zelf" Think about it. ![]()
||
Citaat:
![]()
|
Tom Bombadil heeft geen macht over de ring, de ring behoort maar aan 1 toe wordt in het boek ook nog gezegd, Tom zegt ook gewoon dat hij de oudste is, je moet hem niet proberen te plaatsen, omdat hij niet te plaatsen is... en nu heb ik ff geen tijd meer om verder te typen dus I'll be back...
|
![]() |
|
![]() |
He is...
wordt geloof ik over Tom gezegd, verder kan hij van alles zijn... een illusie, een soort van beheerder van de wereld; een soort levensader zeg maar... Tolkien heeft nooit duidelijk gegeven over dit personage... ook wel leuk, een echt mysterie dat nooit echt duidelijk zal worden, die hadden we nog niet in de LotR boeken ![]()
|
|