Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-12-2005, 10:35
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Citaat:
Maurice schreef op 04-11-2005 @ 13:48 :
Ik had zelf een onmogelijk plan m.b.t. een zwaar computerprogramma waarbij je invoert watvoor boeken je leuk vindt en waar daarnaast je intresse naar uit gaat. Het programma stippelt dan een persoonlijk leesplan uit dat én leuk is én educatief verantwoord.

Dus je voert in: Snelle Jelle, Harry Potter en Spanning, Humor
en het programma stippelt dan uit in chronologische volgorde:

De Renner (Tim Krabbé), Lord Of The Rings (Tolkiens), Het Bureau (Voskuil), Elementaire Deeltjes (Michel Houellebecq).

Na elk boek kan je vervolgens aangeven of je het goed vond of helemaal niks. Het programma past daar dan het leesplan op aan.

Zo. Stichting Lezen betaalt.
Dit vind ik een heel goede! Ik neem soms boeken mee waar echt niets aan is, en als je dat een paar keer hebt dan heb je d'r ook geen zin in.

Als je boeken leest die beter bij je interessen passen dan is lezen ook een stuk leuker!
Oud 24-12-2005, 10:54
Charlottetje
Charlottetje is offline
nou ja, moet zeggen dat ik de schrijfstijl ook altijd wel heel belangrijk vind en niet alleen het verhaal.
mja, als zo'n programma gefixt kan worden, waarom niet?
Oud 01-01-2006, 18:24
Koetjeboo
Koetjeboo is offline
ik zou wel is willen zien dat er een website wordt gemaakt ofzo wat 1 grote "kaartenbak" is over boeken...

dus dat je gewoon "tabbladen hebt" van alle boeken met daarbij:
*schrijver
*titel
*genre
*niveau v/h boek
* een plaatje van de voorkant
* tekst op de achterkant...
* commentaar van de lezers + waardering
* vernoeming van een website waar je meer info o.i.d kan vinden...

voorbeeld:

zoeiets... zodat je heel snel van alles over een boek kan vinden, en zo ook snel iets kan opzoeken door bv te zoeken op genre oid
Oud 01-01-2006, 18:31
Koetjeboo
Koetjeboo is offline
ik dacht trouwens dat 't was om ECHT jonge mensen (dus lees vanaf basisschool, daar begint het allemaal tenslotte) te laten lezen.. vandaar mijn voorbeeld van boek (maar 't kan natuurlijk met alle boeken).
maar je moet je met zo'n soort project om mensen meer te laten lezen... je toch véél meer op de jeugd richten die zegmaar net kan lezen.
ik had toen een stel geweldige boeken (vond ik toen tenminste.... dingen als wouter het vliegende wonderkind) waardoor ik lezen als leuk defineerde... hoe eerder je 't probleem aanpakt hoe beter denk ik
Oud 01-01-2006, 21:28
Charlottetje
Charlottetje is offline
Citaat:
tietipper schreef op 01-01-2006 @ 19:31 :
hoe eerder je 't probleem aanpakt hoe beter denk ik
inderdaad en uiteraard.

prima idee hoor, trouwens, maakt het zoeken van een boek natuurlijk wel makkelijker, maar hoe zorg je ervoor dat jongeren uberhaupt de neiging krijgen naar een boek op zoek te gaan?
Oud 03-01-2006, 11:37
Koetjeboo
Koetjeboo is offline
je moet zorgen dat het op scholen ook gelanceerd wordt (zegmaar dat er 1 soort landelijke kaartenbak komt)
wij waren verplicht om te lezen op school (omdat met daar lezen belangrijk vond)..
maakte niet uit wie/wat/waar/waarom je 't las als je maar las (verplicht half uur per dag lezen tijdens schooltijd)
t enige probleem was dat je bij veel zag dat ze niet het juiste soort boek konden vinden (bv ze vonden ridders leuk om te lezen maar wisten geen titels/schrijvers/o.i.d) waardoor ze feitelijk een "fout" boek gingen lezen (op school stonden van die duffe debiele boeken) waardoor ze lezen helemaal niet leuk meer vonden.
als je via zo'n systeem mensen boeken kan laten vinden die ze waarschijnlijk wel leuk vinden krijgen ze door dat lezen leuk is, en gaan ze uiteindelijk vanzelf meer gebruik maken van 't systeem, en meer lezen...

denk ik
Oud 03-01-2006, 15:25
Koetjeboo
Koetjeboo is offline
ik heb even gezocht naar een site als voorbeeld en dit lijkt wel een beetje op wat ik bedoel:
http://www.griezel.net/?pid=3000
qua vormgeving enz natuurlijk niet...
en ik zou zelf de zoekmogelijkheden iets duidelijker en specefieker maken, maar t lijkt wel een beetje op wat ik bedoel
Oud 03-01-2006, 23:10
Charlottetje
Charlottetje is offline
Is natuurlijk een prima plan, maar dan?

Stichting Lezen een met een campagne langs alle middelbare scholen laten gaan.
Ze posters aanbieden, met alle docenten Nederlands praten en dan ook met de directie om ook zo'n half uurtje lezen in te bouwen, want dat vind ik nog helemaal niet zo'n slecht plan.
Wij hadden 's ochtends altijd een pauze van 20 minuten, als je daarvoor (of daarna) nou zo'n half uurtje lezen doet heb je weer mooi die 50 minuten vol en blijft je rooster lekker conseqent.

Maar ja, hoe maak je middelbare scholen nou wijs dat te gaan doen?
Kennelijk ligt er dus een grote verantwoordelijkheid bij scholen om jongeren aan het lezen te krijgen.
Oud 04-01-2006, 19:12
Koetjeboo
Koetjeboo is offline
ja dat is ook zo denk ik.
maar ik zou 't niet op de middelbare school doen... maar al op de basisschool (maargoed daar is dit toppic niet voor)
en anders moeten ze is een hitkrant of breakout aanspreken...
er is nu bv in de hitrkrant ook een rubriek dat brood moet aanprijzen (iedere bekende nederlander verteld wat hij lekker/leuk/blbla vind van brood) dat kan je natuurlijk ook met boeken doen...
zeker vna die histerische puberfans gaan in iedergeval lezen wat ook die ene nederlander leest!
Oud 06-01-2006, 10:12
Koetjeboo
Koetjeboo is offline
Citaat:
Charlottetje schreef op 04-01-2006 @ 00:10 :
Is natuurlijk een prima plan, maar dan?

Stichting Lezen een met een campagne langs alle middelbare scholen laten gaan.
Ze posters aanbieden, met alle docenten Nederlands praten en dan ook met de directie om ook zo'n half uurtje lezen in te bouwen, want dat vind ik nog helemaal niet zo'n slecht plan.
Wij hadden 's ochtends altijd een pauze van 20 minuten, als je daarvoor (of daarna) nou zo'n half uurtje lezen doet heb je weer mooi die 50 minuten vol en blijft je rooster lekker conseqent.

Maar ja, hoe maak je middelbare scholen nou wijs dat te gaan doen?
Kennelijk ligt er dus een grote verantwoordelijkheid bij scholen om jongeren aan het lezen te krijgen.
door ze iets extra's te bieden (netzoals bij bedrijven dat als ze milieuvriendelijk bezig zijn ze minder hoeven te betalen o.i.d)
want mijn idee kan ook prima op middelbare scholen inderdaad.
maak er een project maand van. laat schrijvers langskomen op school (zoals jaques vriens doet voor kinderboeken). knal (en dan niet van die duffe) posters door de hele school, promoot de mediatheek, maak éen systeem (als dat ik voorstelde) landelijk. schaf de boekenlijst af en laat mensen eerst maar is lezen wat ze leuk vinden. dan komt de echte literatuur vanzelf... of niet... (maargoed alsof je van echte literatuur zo intiligent wordt, zolang je maar aangezet wordt tot lezen is 't toch al zwaar ok dacht ik zo )
Reageren

Regels voor berichten