Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Maar goed, zo'n Draytek Vigor is een redelijk duur en kwalitatief goed ding, dus het lijkt mij ook niet dat het daaraan ligt ![]()
||
Citaat:
ik kan in mijn modem niets van SNR of line attenuation vinden...het is een zéér simpele interface (de modem komt gloofik uit 2000 of 2002 oid..)
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Ik heb zelf een Cat.5 kabel waarover mijn ADSL-signaal loopt van ~35 meter, en dat is eigenlijk echt te lang. De signal-to-noise ratio is bij mij ~10 dB. Je modem heeft minimaal 6 dB SNR nodig om de line sync te kunnen vasthouden, en daarboven geldt dat hoe beter het signaal, hoe hoger de maximale downstream (onder de 6 dB SNR kun je waarschijnlijk geen tien minuten surfen zonder disconnects). Gelukkig is in mijn geval de boel wel zo redelijk dat ik stabiel met 660 kb/sec kan werken. Het hangt ook van de omgeving af. Sommige oudere beeldschermen en computervoedingen geven stralingsvelden af die het ADSL-signaal beďnvloeden. Ik merk echt 1.5-2 dB verschil in SNR als ik een ouwe Eizo-bak die hier staat loskoppel. Ook dingen als transformatoren, hifi-apparatuur, e.d. kunnen van invloed zijn. Tenslotte nog wat upload betreft. Met een 6144/768-verbinding moet je je up wel tot onder de 50 brengen wil je echt te allen tijde 660 kb/sec halen. Met 60 up blijft er zo'n 350 over, met 70 up maar zo'n 220. Dat gaat heel snel. Ook het zgn. scrapen van de tracker bij bittorrent-clients kan voor vertraging zorgen. Wil je benchen, zet dan gewoon heel Azureus stil. Met 768 up haal je never nooit 90 kb/sec; het maximum is ~78 ŕ 80, en dan is je downstream volkomen onbruikbaar (~40 kb/sec down en gruwelijke packetloss). |
![]() |
|||
Citaat:
Wil je je maximale snelheid testen? Dan download je een 100MB binary testbestand van de FTP-server van je provider, vaak genaamd 100mb.bin of iets dergelijks. In dit geval is het aantal hops tussen jou en die FTP-server zeer klein, waardoor je dus het maximum uit je DSL-verbinding zou moeten krijgen. Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Het verschil is goed te zien als je gaat uploaden. Bij ADSL kun je prima 60% uploaden en nog maximaal downloaden. Bij Kabel is dit technisch niet mogelijk, upload zal ten koste gaan van download. Maar ongeacht het verbindingstype: om te downloaden heb je ook upload nodig. En als die upload "ACK" pakketjes in een wachtrij staan omdat je heel veel aan het uploaden bent, zal ook je download hier onder lijden. Echter heeft kabel hier dus véél meer last van dan ADSL.
||
Citaat:
|
![]() |
|
|