Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-01-2006, 11:04
FaZ
FaZ is offline
Hallo!

Ik werk in de financiële dienstverlening , maar volgend semester kan
ik niet meer voldoen aan het aantal uren wat je minimaal moet werken nl. 12. Ik ben ziek geweest en heb me toen ziekgemeld maar ze wanttrouwen me ongelooflijk en ik heb al aangegeven dat ik ontslag ga nemen maar toch willen ze een gesprek met me. Ik heb geen in in al dat gelul, kunnen ze iets tegen me doen als ik niet op kom dagen?
Oud 06-01-2006, 11:06
@Moon
@Moon is offline
Als je niet komt opdagen dan wantrouwen ze je toch helemaal. Lijkt me wel zo netjes om wél naar het gesprek te gaan.. Of ze je wat aan kunnen doen geen idee....
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 11:11
Joenes
Joenes is offline
Als je niet komt, zouden ze je eventueel op werkweigering kunnen ontslaan. Tenzij je nog steeds ziek gemeld staat. Mocht je nog steeds ziek zijn, dan zou ik eens naar de ARBO arts gaan.
Oud 06-01-2006, 11:13
FaZ
FaZ is offline
Ik ga ontslag nemen , maar heb ook geen zin meer om te gaan , heb me de afgelopen 2 maanden 2x ziekgemeld en daarvoor nooit , dus nu heb ik een gesprek omdat ze me wantrouwen , maar ik heb niets te verliezen want ik neem toch ontslag omdat ik er volgend semester geen tijd meer voor heb , kunnen ze juridisch daar iets tegen doen? Het gaat om een 12uur contract waarvan ik bij lange na die 12 uur niet meer kan maken.
Oud 06-01-2006, 11:17
Grimmetje
Grimmetje is offline
Citaat:
FaZ schreef op 06-01-2006 @ 12:13 :
Ik ga ontslag nemen , maar heb ook geen zin meer om te gaan , heb me de afgelopen 2 maanden 2x ziekgemeld en daarvoor nooit , dus nu heb ik een gesprek omdat ze me wantrouwen , maar ik heb niets te verliezen want ik neem toch ontslag omdat ik er volgend semester geen tijd meer voor heb , kunnen ze juridisch daar iets tegen doen? Het gaat om een 12uur contract waarvan ik bij lange na die 12 uur niet meer kan maken.
Gast...wat een chaotisch verhaal!

Je hebt je in de afgelopen twee maanden twee keer ziekgemeld. Daardoor zijn zij jou gaan wantrouwen, en naar jouw idee gaan zeuren o.i.d.? Aankomend semester kan je geen 12 uur in de week meer werken, en dus neem je ontslag? En omdat je toch ontslag gaat nemen, verschijn je niet meer op het werk, en wil je ook niet meer naar dat gesprek?

Wat is de reden van het gesprek? Misschien willen ze wel aanbieden om je contracturen te verlagen naar bijv. zeven uur per week, zodat je wel kan blijven werken. Of misschien willen ze wel iets van een wederzijdse opzegging totstand brengen?
Oud 06-01-2006, 11:18
Joenes
Joenes is offline
Je kunt beter ontslag nemen, dan ontslagen worden. Staat wat beter op je CV. Als je echt ziek geweest bent kunnen ze je wat dat betreft niets maken.
Oud 06-01-2006, 11:19
FaZ
FaZ is offline
Ik wil er niet meer werken , als ik niet kom opdagen kunnen zij daar dan juridisch gezien iets tegen doen?
Oud 06-01-2006, 11:27
Grimmetje
Grimmetje is offline
Citaat:
FaZ schreef op 06-01-2006 @ 12:19 :
Ik wil er niet meer werken , als ik niet kom opdagen kunnen zij daar dan juridisch gezien iets tegen doen?
Als je niet komt opdagen voor dat gesprek kunnen ze je niet heel veel maken. Lijkt me niet dat ze daaruit een dringende reden kunnen distilleren.

ALs je uberhaupt niet meer komt opdagen, zonder het nemen van ontslag kan het risicovoller worden.
Oud 06-01-2006, 11:29
FaZ
FaZ is offline
Citaat:
Grimmetje schreef op 06-01-2006 @ 12:27 :
Als je niet komt opdagen voor dat gesprek kunnen ze je niet heel veel maken. Lijkt me niet dat ze daaruit een dringende reden kunnen distilleren.

ALs je uberhaupt niet meer komt opdagen, zonder het nemen van ontslag kan het risicovoller worden.

En wat is risicovoller?
Oud 06-01-2006, 11:35
Grimmetje
Grimmetje is offline
Citaat:
FaZ schreef op 06-01-2006 @ 12:29 :
En wat is risicovoller?
In principe geldt het ontslagverbod tijdens ziekte. Zolang jij niet opzegt, loopt de arbeidsovereenkomst door. Maar als jij ziek bent, zullen er controles plaatsvinden. De arboarts kan langskomen, of jij moet langs de arboarts. Als jij daar niet heen gaat, of sterker nog...als jij daar wel heen gaat, maar de arts verklaart je gezond genoeg om te werken, dan heb je een probleem.

Je zal jezelf weer moeten melden bij je werkgever. Dit doe je niet. En dan kunnen de kosten op gaan lopen. De werkgever zal een vervangend persoon moeten regelen, en die kosten kunnen op jou worden verhaald. Dit zal niet tot in het oneindige doorlopen, de werkgever zal redelijkerwijs de overeenkomst op moeten zeggen of ontbinden, maar tot die tijd zal je moeten betalen.

Bovenstaande is nogal in de grote lijnen, maar je snapt het idee.
Oud 06-01-2006, 11:38
FaZ
FaZ is offline
OK dan weet ik genoeg , hardstikke bedankt voor de moeite en dan ga ik er maar even langs
Oud 06-01-2006, 11:50
Grimmetje
Grimmetje is offline
verstandig en wel zo netjes ook.
Oud 06-01-2006, 22:47
Balance
Balance is offline
En even over de arboarts: op het moment dat jij ziek staat gemeld, dan wordt geacht dat jij thuis bent. Dus ook geen school, ook geen boodschappen, ook geen hobbies. Nee, je bent ziek, dus je dient thuis te zijn. Onverwachte controle hoort hierbij (trouwens, als ze je écht wantrouwden hadden ze allang een spoedbezoek gevraagd aan de Arbo, dus weet je het wel zeker?)
Oud 07-01-2006, 01:16
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Balance schreef op 06-01-2006 @ 23:47 :
En even over de arboarts: op het moment dat jij ziek staat gemeld, dan wordt geacht dat jij thuis bent. Dus ook geen school, ook geen boodschappen, ook geen hobbies. Nee, je bent ziek, dus je dient thuis te zijn. Onverwachte controle hoort hierbij (trouwens, als ze je écht wantrouwden hadden ze allang een spoedbezoek gevraagd aan de Arbo, dus weet je het wel zeker?)
redenen van ziekte kunnen uit een lopen, waardoor je b.v. wel boodschappen kan doen of naaar school kan maar niet werken

grtz
ivo
Oud 07-01-2006, 10:50
Balance
Balance is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 07-01-2006 @ 02:16 :
redenen van ziekte kunnen uit een lopen, waardoor je b.v. wel boodschappen kan doen of naaar school kan maar niet werken

grtz
ivo
En toch moet je thuis blijven.
Ik ben zelf ook een keer ziek gemeld voor iets waarmee ik wel gewoon naar school toe kon, maar niet mee kon werken.
Ik heb toen bezoek gehad van een arboarts op het moment dat ik naar school was. Ik kreeg daarop toch echt bericht dat ik weg was geweest terwijl dat niet mocht en met veel gezeik erbij.
Oud 07-01-2006, 10:56
Go
Go is offline
Citaat:
Balance schreef op 07-01-2006 @ 11:50 :
Ik ben zelf ook een keer ziek gemeld voor iets waarmee ik wel gewoon naar school toe kon, maar niet mee kon werken.
Ik heb toen bezoek gehad van een arboarts op het moment dat ik naar school was. Ik kreeg daarop toch echt bericht dat ik weg was geweest terwijl dat niet mocht en met veel gezeik erbij.
Meestal bestaat er zoiets als een verzuimreglement. Hierin staat ook vaak aangegeven tussen welke tijden je thuis moet blijven, zodat de arbo-arts je kan bezoeken.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2006, 11:05
ikbenschipper1
Citaat:
Balance schreef op 07-01-2006 @ 11:50 :
Dat kan je overleggen met je werk gever natuurlijk he. Dit moet je nooit op eigen houtje gaan doen
Oud 07-01-2006, 12:16
Balance
Balance is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 07-01-2006 @ 12:05 :
Dat kan je overleggen met je werk gever natuurlijk he. Dit moet je nooit op eigen houtje gaan doen
hoe dom denk jij eigenlijk dat ik ben?
m'n werkgever was uiteraard op de hoogte van wat ik had en van wat ik wel en niet kon (en deed) en dat was allemaal ook doorgegeven aan de arbo.

@gerwin: dat is op dat moment ook mijn geluk geweest. Volgens de regels moest ik tussen 10 en 4 thuis zijn voor evt. controle (juist de tijden dat ik school had, dus ik was dan uiteraard niet thuis, maar goed). De controleur is om 9.45 langs geweest, dus ik heb me kunnen beroepen op het feit dat ie op een verkeerd tijdstip langs was geweest.
Oud 07-01-2006, 23:47
ikbenschipper1
Citaat:
Balance schreef op 07-01-2006 @ 13:16 :
hoe dom denk jij eigenlijk dat ik ben?
m'n werkgever was uiteraard op de hoogte van wat ik had en van wat ik wel en niet kon (en deed) en dat was allemaal ook doorgegeven aan de arbo.

@gerwin: dat is op dat moment ook mijn geluk geweest. Volgens de regels moest ik tussen 10 en 4 thuis zijn voor evt. controle (juist de tijden dat ik school had, dus ik was dan uiteraard niet thuis, maar goed). De controleur is om 9.45 langs geweest, dus ik heb me kunnen beroepen op het feit dat ie op een verkeerd tijdstip langs was geweest.
hahahaha, nou het is voor mijn werkgever nog nooit een probleem geweest dat iemand die vanwege een groken arm o.i.d. gewoon naar schooll ging hoor

grtz
ivo
Oud 08-01-2006, 15:29
Balance
Balance is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 08-01-2006 @ 00:47 :
hahahaha, nou het is voor mijn werkgever nog nooit een probleem geweest dat iemand die vanwege een groken arm o.i.d. gewoon naar schooll ging hoor

grtz
ivo
Mijn werkgever vond het dus ook geen probleem, maar ze moest me uiteraard wel ziek melden bij de ARBO. Daar heeft ze er bij gezegd wat er aan de hand was, maar blijkbaar vonden ze toch dat ik thuis moest blijven.
Oud 08-01-2006, 21:51
ikbenschipper1
Citaat:
Balance schreef op 08-01-2006 @ 16:29 :
Mijn werkgever vond het dus ook geen probleem, maar ze moest me uiteraard wel ziek melden bij de ARBO. Daar heeft ze er bij gezegd wat er aan de hand was, maar blijkbaar vonden ze toch dat ik thuis moest blijven.
Vaag, naar mijn weten heeft niemand ooit een probleem gehad bij ons ermee.
Reageren

Regels voor berichten