Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-12-2005, 19:56
Severus
Severus is offline
Hallo iedereen,

Ik zou graag van jullie willen horen of ik inderdaad geen stufi meer krijg als ik met mijn huidige opleiding zou stoppen - maar daarvoor kunnen jullie beter eerst even mijn (niet al te lange) verhaal lezen.

In juni/juli 2002 ben ik op mijn 17e geslaagd voor de HAVO, zonder een keer te blijven zitten ofzo. Vervolgens ging ik de lerarenopleiding Geschiedenis doen (uiteraard HBO-niveau, en ik had er ook stufi voor), maar na een paar maanden was ik daar mee gestopt, omdat ik ontdekte dat het niet iets voor mij was. De rest van het schooljaar 2002/2003 heb ik toen doorgebracht met werken.

In het schooljaar 2003/2004 ging ik vervolgens 5 & 6 VWO in 1 jaar doen aan het Gilde, een instelling voor volwassenenonderwijs. Daar heb ik geen stufi bij gekregen, maar wel een tegemoetkoming in de studie/treinkosten van de IB Groep.

Dat jaar ben ik net op het randje gezakt, en toen ging ik in het schooljaar 2004/2005 mijn certificaat voor Wiskunde behalen op het Luzac College - een particuliere instelling. Gedurende dat jaar heb ik helemaal geen geld gekregen van de IB Groep, juist omdat het Luzac particulier is - mijn ouders hebben dus alles zelf moeten betalen. Gelukkig heb ik in juni/juli dit jaar mijn certificaat behaald, en dus had ik mijn VWO-diploma compleet.

Nu studeer ik al sinds september Geschiedenis aan de universiteit van Utrecht, maar ik betwijfel of deze studie wel de juiste voor mij is en overweeg om er aan het eind van het schooljaar mee te stoppen.

Maar hier komt het: mijn moeder vertelde me echter dat als ik deze studie niet afmaak, ik bij een nieuwe studie geen stufi meer krijg van de IB Groep. Klopt dat? Ik word ook 21 jaar in februari 2006, kan dat er ook iets mee te maken hebben?

Ik zou graag willen weten of mijn moeder gelijk heeft, dus dat er straks inderdaad geen hoop meer is als ik deze studie niet afmaak.

Alvast hartelijk bedankt voor de reacties!
Oud 07-12-2005, 20:00
Verwijderd
Studiefinanciering hoger onderwijs gaat lopen op het moment dat je je inschrijft voor een vervolgopleiding, en het aantal keren dat je daarmee stopt heeft er niets mee te maken. Er zijn mensen die al drie jaar achter elkaar stoppen en bij drie studies opnieuw begonnen zijn. Dan verspil je wel een hoop studiefinanciering maar dat is jouw zaak. De IBG gaat zich niet mengen in hoe snel je een studie afmaakt, hooguit wat betreft het terugbetalen.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2005, 20:44
Iduna
Iduna is offline
Als ik het goed begrijp heb jij in jouw eerste jaar in het hoger onderwijs voor het eerst stufi ontvangen, maar dit wel voor 1 feb. stopgezet?
En studeer je nu 3 maanden GS aan de UU? In je tweede (stufi)jaar, geldt die regeling van voor 1 feb stoppen niet.

Je moeder heeft geen gelijk, maar hoeveel jaar/maanden je nog stufi kunt krijgen bij de volgende studie, weet ik zo gauw niet.

Tip: denk goed na over de volgende studie.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2005, 21:20
Severus
Severus is offline
Citaat:
*Juliah* schreef op 07-12-2005 @ 21:44 :
Als ik het goed begrijp heb jij in jouw eerste jaar in het hoger onderwijs voor het eerst stufi ontvangen, maar dit wel voor 1 feb. stopgezet?
Ja, ik had toen de stufi in december 2002 stopgezet, dus nog voor februari 2003.

Citaat:
En studeer je nu 3 maanden GS aan de UU? In je tweede (stufi)jaar, geldt die regeling van voor 1 feb stoppen niet.
Yep, ik studeer al 3 maanden GS aan de UU. Dus als die regeling niet meer geldt in het tweede stufi-jaar, maakt het eigenlijk niet veel uit als ik bijvoorbeeld in januari of aan het einde van het jaar stop?

Citaat:
Tip: denk goed na over de volgende studie.
Ja, daar was ik ook al achter. Want een derde keer een studie verknallen lijkt me funest voor mijn toekomst.
Oud 07-12-2005, 21:26
Verwijderd
Citaat:
Severus schreef op 07-12-2005 @ 22:20 :
Yep, ik studeer al 3 maanden GS aan de UU. Dus als die regeling niet meer geldt in het tweede stufi-jaar, maakt het eigenlijk niet veel uit als ik bijvoorbeeld in januari of aan het einde van het jaar stop?
Jawel, want ik geloof dat stufi in maanden telt? Dus als je nu stopt heb je meer stufi over dan als je in januari stopt.

Maarreh, geef het niet te snel op. Iedereen moet wennen (en dat duurt langer dan een week) en er is geen ultieme, geweldige, perfecte studie. Die van mij is ook suf zo nu en dan, maar ik heb nog geen beter alternatief
(). Jij wel?
Met citaat reageren
Oud 07-12-2005, 21:26
Gothic
Gothic is offline
zorg wel dat je binnen 10 jaar een diploma hebt, anders moet je al je stufi terugbetalen...
Oud 07-12-2005, 22:11
gurl19
gurl19 is offline
Mijn vriendin doet nu Pabo aan een andere school, maar zegt dat ze het laatste jaar geen studifinanciering krijgt omdat ze nu een jaar vertraging heeft.
Dit is dus dezelfde opleiding maar aan een andere school!
Met citaat reageren
Oud 07-12-2005, 22:25
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
studiefinanciering voor beginners :

1) stufi is een lening, die bij het behalen van een diploma (binnen 10 jaar na aanvang stufi) wordt omgezet in een gift, muv eventuele extra lening. Je propedeuse-jaar wordt, bij het behalen van je propedeuse, ook omgezet in een gift.

2) je hebt recht op 4x12 maanden stufi. Stop je na 4 maanden, dan heb je nog recht op 3x12 + 1x8 maanden stufi.

3) de aanvullende beurs voor het eerste jaar is een gift. Stop je voor 1 februari, dan hoef je je basisbeurs ook niet terug te betalen. Wel mag je dan pas in september weer stufi ontvangen.De maanden t/m februari tellen wel mee voor de 'gebruikte' stufi.

4) na je studie mag je nog 3 jaar lenen.

5) voor sommige studies krijg je langer stufi (oa geneeskunde). Voor een 2-jarige wo-master krijg je een jaar extra stufi. Er zijn bijzondere regels voor educatieve masters.
Oud 08-12-2005, 10:52
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 07-12-2005 @ 23:25 :
2) je hebt recht op 4x12 maanden stufi. Stop je na 4 maanden, dan heb je nog recht op 3x12 + 1x8 maanden stufi.
Een kleine toevoeging, voor de compleetheid, als er voor je studie meer of minder dan 4 jaar staat, geldt natuurlijk dat je studiefinanciering krijgt over die periode. Een technische opleiding heeft over het algemeen 5 studiejaren (3 bachelor, 2 master) en technische studenten krijgen dus ook een vijfjarige studiefinanciering. Daar is volgens mij ook rekening mee gehouden bij de periode van 10 jaar, maar dat weet ik niet zeker.
Oud 08-12-2005, 11:23
Verwijderd
Volgens mij is dat laatste niet zo, maar bij vijfjarige betastudies en zesjarige studies als geneekunde krijg je natuurlijk wel langer studiefinanciering als gift (mits je voldoende punten haalt).
Met citaat reageren
Oud 08-12-2005, 13:02
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 08-12-2005 @ 11:52 :
Een kleine toevoeging, voor de compleetheid, als er voor je studie meer of minder dan 4 jaar staat, geldt natuurlijk dat je studiefinanciering krijgt over die periode. Een technische opleiding heeft over het algemeen 5 studiejaren (3 bachelor, 2 master) en technische studenten krijgen dus ook een vijfjarige studiefinanciering. Daar is volgens mij ook rekening mee gehouden bij de periode van 10 jaar, maar dat weet ik niet zeker.
nee, die 10 jaar is voor iedereen gelijk. Niet eerlijk, ik weet t. Voor langere studies staat inderdaad meer stufi, maar het geval van de 2-jarige master had ik wel aan gezegd he. (1 jaar extra stufi, dus in totaal 5 jaar.)

geneeskunde krijg je dacht ik idd 6 jaar stufi voor. (zie punt 5).
Oud 08-12-2005, 15:29
Iduna
Iduna is offline
Volgens mij was ik even in de war geraakt met collegegeld.
De voor 1 feb regeling in jouw eerste studiejaar geldt voor het terugkunnen vragen van je collegegeld. Je kunt nog van de resterende maanden stufi ontvangen.
Als je nu weer voor 1 feb stopt, ben je je collegegeld kwijt (uitgaande van het betalen in één keer). Klopt dit?

Als het goed is, kom je nu op 2 x 12 maanden en 1 x de resterende maanden van je eerste jaar en 1 x de resterende maanden van dit jaar.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2005, 15:36
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 07-12-2005 @ 23:25 :
1) stufi is een lening, die bij het behalen van een diploma (binnen 10 jaar na aanvang stufi) wordt omgezet in een gift, muv eventuele extra lening. Je propedeuse-jaar wordt, bij het behalen van je propedeuse, ook omgezet in een gift.
De propedeuseregeling is nu niet meer, je moet alleen binnen tien jaar je diploma halen.
Oud 08-12-2005, 16:32
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 08-12-2005 @ 14:02 :
nee, die 10 jaar is voor iedereen gelijk. Niet eerlijk, ik weet t. Voor langere studies staat inderdaad meer stufi, maar het geval van de 2-jarige master had ik wel aan gezegd he. (1 jaar extra stufi, dus in totaal 5 jaar.)

geneeskunde krijg je dacht ik idd 6 jaar stufi voor. (zie punt 5).
Je hebt gelijk, ik had punt 5 over het hoofd gezien
Oud 08-12-2005, 17:04
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 08-12-2005 @ 16:36 :
De propedeuseregeling is nu niet meer, je moet alleen binnen tien jaar je diploma halen.
Citaat:
Stoppen in je eerste jaar
De aanvullende beurs die je in je eerste studiejaar ontvangt wordt niet uitbetaald als een lening, maar als een gift. Stop je na 1 jaar met je studie, dan moet je alleen de basisbeurs van dat eerste jaar terugbetalen.
bron : ib-groep.nl
oftewel, je propedeuse-aanvullende-beurs (euhm, da's geen woord, maar je begrijpt me wel hoop ik) is een gift. De basisbeurs inderdaad niet.
Oud 08-12-2005, 17:19
pyres
pyres is offline
even kort samengevat

je moeder lult
Oud 01-01-2006, 12:51
Severus
Severus is offline
Ik heb wel nog een laatste vraag.

Als het echt zo is dat je binnen 10 jaar je diploma moet halen, waarom moest ik najaar 2005 dan toch nog alles terugbetalen aan de IB-groep wat zij in 2002 aan mij hadden uitgegeven? En dat ondanks dat ik vóór februari 2003 was gestopt (ik stopte in december 2002).

Ik had dus toch een schuld opgelopen bij de IB-groep.

Dus als ik nu stop, heb ik weer een schuld en moet ik toch alles weer gaan terugbetalen, toch? Of heeft men in de periode 2003-2005 het stelsel veranderd en wordt die schuld kwijtgescholen als ik vóór mijn 30e een diploma heb behaald?
Oud 01-01-2006, 12:59
Iduna
Iduna is offline
Citaat:
Severus schreef op 01-01-2006 @ 13:51 :

Als het echt zo is dat je binnen 10 jaar je diploma moet halen, waarom moest ik najaar 2005 dan toch nog alles terugbetalen aan de IB-groep wat zij in 2002 aan mij hadden uitgegeven? En dat ondanks dat ik vóór februari 2003 was gestopt (ik stopte in december 2002).

Dus als ik nu stop, heb ik weer een schuld en moet ik toch alles weer gaan terugbetalen, toch? Of heeft men in de periode 2003-2005 het stelsel veranderd en wordt die schuld kwijtgescholen als ik vóór mijn 30e een diploma heb behaald?

Binnen tien jaar je diploma halen en dan wordt die schuld kwijtgescholden (muv je eventuele lening).
Met citaat reageren
Oud 01-01-2006, 14:35
remy476
remy476 is offline
jezes wat ben JIJ dom. als je op HBO- niveau geschiedenis al niet leuk vindt dat ga je op de uni toch zeker geen geschiedenis doen

klik hier
Oud 01-01-2006, 15:09
Severus
Severus is offline
Citaat:
remy476 schreef op 01-01-2006 @ 15:35 :
jezes wat ben JIJ dom. als je op HBO- niveau geschiedenis al niet leuk vindt dat ga je op de uni toch zeker geen geschiedenis doen
Er is een verschil tussen WO-Geschiedenis en HBO-Geschiedenis, hoor - op het HBO is de Lerarenopleiding Geschiedenis het enige dat je met Geschiedenis kan doen, en ik kwam er daar achter dat ik niet echt geschikt was voor docent te worden. Bovendien krijg je op de lerarenopleiding meer didactische en pedagogische vakken dan Geschiedenis. Dus als het je alleen om het vak Geschiedenis te doen is, is het HBO niet echt geschikt. Daarom was ik in 2002 er mee gestopt.

En nu ik eenmaal op het WO Geschiedenis zit - ik vind het vak op zich zeker wel interessant - denk ik niet dat de opleiding op zich iets voor mij is, al dat lezen en schrijven van werkstukken e.d. Het gaat dus meer om de praktische dingen die er bij komen, die liggen mij niet echt. Ik denk dat ik Geschiedenis beter een hobby kan laten blijven, dan er mijn beroep van te maken.

Als laatste wil ik even zeggen dat je best vriendelijker kan reageren.
Oud 01-01-2006, 16:25
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Severus schreef op 01-01-2006 @ 13:51 :

die schuld wordt natuurlijk pas kwijtgescholden als je je diploma hebt, dus je bouwt altijd een schuld op, als je studeert.
Oud 01-01-2006, 17:01
remy476
remy476 is offline
Citaat:
Severus schreef op 01-01-2006 @ 16:09 :

En nu ik eenmaal op het WO Geschiedenis zit - ik vind het vak op zich zeker wel interessant - denk ik niet dat de opleiding op zich iets voor mij is, al dat lezen en schrijven van werkstukken e.d. Het gaat dus meer om de praktische dingen die er bij komen, die liggen mij niet echt. Ik denk dat ik Geschiedenis beter een hobby kan laten blijven, dan er mijn beroep van te maken.

dat lezen en werkstukken maken heb je (bijna) altijd op de uni's
Oud 01-01-2006, 17:04
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
voor docent te worden.

'om docent te worden', niet 'voor'. Ow, en je BENT gestopt, niet 'ik was gestopt'. (Dat zou nl impliceren dat dat stoppen tijdelijk zou zijn.)

Citaat:

al dat lezen en schrijven van werkstukken e.d. Het gaat dus meer om de praktische dingen die er bij komen, die liggen mij niet echt. Ik denk dat ik Geschiedenis beter een hobby kan laten blijven, dan er mijn beroep van te maken.

Universiteit ? Praktisch ?

Die werkstukken 'en zo' horen bij een universitaire opleiding. HBO is praktischer.

Citaat:

Als laatste wil ik even zeggen dat je best vriendelijker kan reageren.
Inderdaad !
Oud 02-01-2006, 00:25
Verwijderd
Citaat:
Als je het niet erg vind als ik mijn mening geef:
Bij bijna alle universitaire opleiding moet je werkstukken en papers schrijven, of je nu een alfa studie doet of een beta. Het is niet altijd even leuk maar het hoort erbij. Ik heb ook een paar vakken geschiedenis gevolgd aan de UU en ik denk dat er weinig studies zijn waar je zoveel vrijheid hebt. Je kunt echt veel verschillende vakken kiezen, met veel of weinig colleges, je kunt van tevoren zijn wie een bepaald vak gaat doceren, je kunt heel makkelijk vakken (of een minor) volgen buiten de studie, en zelfs misschien aan een andere universiteit als je dat wilt. Het eerste jaar is misschien wat algemeen maar ook dat is bij elke studie. Denk er nog even goed over na voor je een beslissing neemt, want het zou zonde zijn als je die neemt op de verkeerde gronden.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2006, 08:24
Severus
Severus is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 01-01-2006 @ 18:04 :
'om docent te worden', niet 'voor'. Ow, en je BENT gestopt, niet 'ik was gestopt'. (Dat zou nl impliceren dat dat stoppen tijdelijk zou zijn.)
De eerste was inderdaad fout, maar de tweede vind ik wél kunnen. 'Was' wil niet automatisch zeggen dat de handeling tijdelijk gestaakt is.

Citaat:
MightyMarcel schreef op 01-01-2006 @ 18:04 :
Die werkstukken 'en zo' horen bij een universitaire opleiding. HBO is praktischer.
Dat weet ik, en het is stom, maar sinds ik op de universiteit zit ben ik er ook achter gekomen dat ik al dat schoolse allemaal niet meer wil, op mijn twintigste. Op de een of andere manier ben ik ongeduldig en heb ik er genoeg van - ik wil dingen doén, niet eeuwig over dingen leuteren zoals academici dat doen. Ik denk niet dat ik daar echt op mijn plek zit, als iemand die origineel van de HAVO af komt (ik was na de HAVO VWO gaan doen). Het leukste gedeelte van de studie vond ik nog wel de computercursus (ik ben al van kindsbeen af goed met computers), dus ik overweeg om het verkorte traject van ICT-beheerder op MBO-niveau te doen (verkort traject duurt 2 jaar, het normale traject duurt 4 jaar). Het lijkt me ook handiger, in verband met mijn handicap (want ik heb ook een handicap en ik denk dat die mij bij een beroep als ICT-beheerder minder zal belemmeren dan bij een universitaire studie).

Vroeger was ik niet zo, toen ging ik vooral voor het theoretische dan voor het praktische, maar ik ben veranderd op dat gebied door o.a. dingen die ik heb meegemaakt.

Citaat:
**SoMeOne schreef op 02-01-2006 @ 01:25 :
Denk er nog even goed over na voor je een beslissing neemt, want het zou zonde zijn als je die neemt op de verkeerde gronden.
Ik ben sowieso van plan om het jaar uit te zitten, dat is het minste wat ik kan doen. Dan heb ik tenminste een beter beeld van de studie dan wanneer ik er gewoon 4 maanden had gezeten, en kan ik ook echt zeggen: "Dit wil/kan ik niet."
Oud 03-01-2006, 02:41
Verwijderd
Het probleem is dat je alleen dingen kan leren door schoolse dingen te doen. Anders kom je op het MBO terecht.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2006, 02:54
rare kwast
rare kwast is offline
zolang je voor je 30ste maar iets afrond.. daarna krijg je t niet meer

volgens mij iig.. weet trouwens niet of t er al tussen stond...
Oud 08-01-2006, 10:13
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
rare kwast schreef op 08-01-2006 @ 03:54 :
zolang je voor je 30ste maar iets afrond.. daarna krijg je t niet meer

volgens mij iig.. weet trouwens niet of t er al tussen stond...
das niet helemaal waar. je hebt recht op 4 jaar stufi (mbo is anders), eventueel daarna nog 3 jaar op een lening. Als je binnen tien jaar een diploma (gelijkwaardig aan de opleiding waar je stufi voor kreeg, geen zwemdiploma ) haalt, wordt je lening (je beurs, niet je zelf gekozen lening) omgezet in een gift.

je hebt recht op stufi als je jonger dan 30 bent op het moment dat je begint met je opleiding. Als je op je 27e begint en op je 31e in het 4e jaar bezig bent, krijg je gewoon nog stufi.
Oud 08-01-2006, 14:43
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
Severus schreef op 02-01-2006 @ 09:24 :
De eerste was inderdaad fout, maar de tweede vind ik wél kunnen. 'Was' wil niet automatisch zeggen dat de handeling tijdelijk gestaakt is.
Het moet zijn 'De eerste is inderdaad fout', omdat het gezegde nog steeds fout is, en niet alleen ergens in het verleden.
Mighty marcel heeft dus gelijk.

Maar als ik het goed begrijp vind je hbo te schools, maar wo te theoretisch? Waardoor je nu mbo overweegt?
Reageren

Regels voor berichten