Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-01-2006, 22:35
kimberly-18
kimberly-18 is offline
wie gelooft er in god?

ik ga sinds kort naar de kerk, en vind dit erg fijn, nu ga ik een alpha cursus volgen, om te kijken wat het geloof voor mij precies betekend, ik vind dit best spannend! maar heb er ook zin in!

wat betekend god voor jullie?
wie gelooft er in god?
en in welke god?
wie gaat er naar de kerk moskee enz..
en wat zijn jullie ervaringen daar?
wie heeft er wel eens een alpha cursus gedaan en kan me er wat over vertellen?
hoe gaan jullie om met het geloof en vrienden, famillie en liefde?

ben benieuwd naar jullie antwoorden!

kusje kim.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-01-2006, 22:39
Korsakoff
Korsakoff is offline
god betekend niks voor mij. ik geloof niet in god. ben wel gedoopt en heb ook godsdienstles gehad. enige wat ik daar hoorde was: je mag dit en dat niet doen.

ben vanaf mn 12 gaan nadenken over het geloof en eigenlijk gelijk al tot de conclusie gekomen dat ik het geloof nep vind.

mijn ouders geloven wel en vinden het jammer dat ik niet geloof.
Oud 12-01-2006, 22:42
akumabito
akumabito is offline
Mag ik vragen waarom je gelooft, Kimberly?

Geen aanval ofzo hoor.. gewoon nieuwsgierigheid. Uit je post lijkt het alsof je pas sinds kort gelovig bent (of iig pas sinds kort 'echt ectief' erin bent).. ik vroeg me af wat mensen ertoe aanzet om te gaan geloven.. zeker op latere leeftijd.
Oud 12-01-2006, 22:46
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
kimberly-18 schreef op 12-01-2006 @ 23:35 :
Ja, gedaan, en hard om gelachen.

Maar ja, ik kwam dan ook niet om ja en amen te knikken, en dan sneuvelen dat soort cursussen.
Oud 12-01-2006, 22:47
akumabito
akumabito is offline
Citaat:
T_ID schreef op 12-01-2006 @ 23:46 :
Ja, gedaan, en hard om gelachen.

Maar ja, ik kwam dan ook niet om ja en amen te knikken, en dan sneuvelen dat soort cursussen.
....was het bij jou gelijk een omega cursus?
Oud 12-01-2006, 22:53
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
akumabito schreef op 12-01-2006 @ 23:47 :
....was het bij jou gelijk een omega cursus?
Stand-up comedy eerder. De cursusleider stond na drie kritische vragen, niet eens aanvallend gesteld, met zijn mond vol tanden.

Begin nadat hij uitvoerig heeft geciteerd met "ja, u citeerd nu de bijbel, maar ik had een vraag: hoe weten we dat de bijbel klopt?"

stilte.
Oud 12-01-2006, 23:02
kimberly-18
kimberly-18 is offline
ik geloof al langer in dit stukje kan je lezen waarom en een beetje waarom ik nu pas actief bezig kan zijn met geloof. heb de kans eerder gehad maar vanwege mijn prive situatie kon ik dit niet uiten door bijvoorbeeld naar de kerk te gaan.

ik moest ook zo nodig een bewijs. ik voelde me zeer alleen, en zei tegen god, als u echt bestaat geef me dan iemand die van me houdt! hij hoeft niet knap te zijn, als hij maar lief is en van me houdt!

die avond ging ik naar de discotheek, ik kwam een jongen tegen en zei: ben jij philip, hij zei: als jij dat wil ben ik vanavond philip. hij heet kevin, en is echt een schat, we zijn nu 3 jaar bij me kaar, vanaf de dag dat wel elkaar hebben ontmoet 2 KERSTDAG!! en we hebben up's en donw's... maar hij staat altijd voor me klaar.

ik ga niet ontekken dat het een aantal keren is uit geweest, maar toch komen we altijd weer bij me kaar, ik denk dat als je ergens om vraagt je daar niet zomaar weer vanaf kwam. kevin is er altijd voor mij geweest en nog steeds, daar ben ik heel dankbaar voor! ik kan altijd bij hem terecht en ik kan altijd bij god terecht! dit was voor mij het bewijs dat god bestaat, maar eigenlijk heb ik het altijd al geweten!

ik heb vaak de kans gehad om er achter te komen, van vriedinnetjes die me mee namen naar de kinder bijbel club, tot het helpen van de voorganger met het doopwater, tot in de crisisopvang een discusie over geloof en daarna naar de kerk om een keer te kijken, nu eindelijk ben ik zo ver dat ik zelf naar de kerk durf, dat ik tegen andere durf te zeggen dat ik in god geloof, toen ik wist dat god er (ook) voor mij was, voelde het als een opluchting er viel heel wat van mijn schouders ik heb iemand om op terug te vallen als ik het allemaal even niet meer weet.

maar nu ik eerlijk verteld heb hoe ik over geloof denk naar mijn pleeg ouders en naar mijn vriend wat ik heel moeilijk vond zelf na drie jaar zelf omdat ik wist dat god hem mij geschonken had, vond ik het heel moeilijk.
mijn pleegouders vatten het goed op en mijn pleegouders kwamen de avond daarna met verschillende website's van verschillende kerken, waar ik een keer kon kijken! op school was iedereen heel relaxt. veel mensen zijn christelijk opgevoed bij mij op school. en mijn vriend, hij vond het een beetje vreemd dat ik naar de kerk ga, zelf is ie nog nooit naar de kerk geweest. ik begrijp het wel, als je daar na drie jaar in eens mee komt....

ik had het hier heel moeilijk mee en heb aan god gevraagd of hij het ooit zou kunnen begrijpen, na een week kwam hij naar me toe, het was zondag en hij zei ga je vanaaf naar de kerk, ik zei ja. hij zei veel plezier lieverd, ik hoop dat je het fijn vind en dat je je er beter bij voelt, al zal ik er zelf niet aan moeten denken.

dat hoeft van mij niet, iedereen ondekt god op zijn eigen manier, vroeg of laat kom je er toch wel achter, hier op aarde of in de hemel...

dit was mijn bewijs voor de mensen die er behoefte aan hebben.
kus kim...
Met citaat reageren
Oud 12-01-2006, 23:07
MTpower
MTpower is offline
God is voor mij enkel irritant.
Waarom?
Geen zin om uit te gaan leggen
Oud 12-01-2006, 23:24
Frostbite
Frostbite is offline
Citaat:
kimberly-18 schreef op 13-01-2006 @ 00:02 :
blabla
leuke openingszin
Met citaat reageren
Oud 12-01-2006, 23:25
kimberly-18
kimberly-18 is offline
wat is een leuke opening's zin??

kusje kim
Met citaat reageren
Oud 12-01-2006, 23:40
Frostbite
Frostbite is offline
Citaat:
kimberly-18 schreef op 13-01-2006 @ 00:25 :
wat is een leuke opening's zin??

kusje kim
ergens aan het begin van je verhaal 'ben jij philip'
Met citaat reageren
Oud 12-01-2006, 23:43
akumabito
akumabito is offline
"Bent u God?"
"Och meis, als jij dat wil, ben ik vanavond God hoor..."

Oud 12-01-2006, 23:47
kimberly-18
kimberly-18 is offline
dat kwam namelijk omdat er een jongen naar een vriendin van mij toe kwam (die ze neit kende) en ons een drankje aan bood, zijn naam was philip! hij kwam niet meer terug hahahaha.... dus vroegen we maar aan alle jongens of zei philip waren, niemand zei ja behalve kevin... hihihi.... maar wij hebben er ook nog steeds lol om en iedere 2e kerstdag noem ik hem philip! trouwens altijd als we in die zelfde discotheek zijn....

maar het is wel orgineel toch....

als iemand tegen mij zecht: deed dat pijn? wat? nou toen je uit de hemel kwam vallen... dan zou ik hem/haar hard uitlachen!

maar als iemand vraagt ben jij philijne (hihihi) dan zou ik zeggen ja voor jou wel....

kusje kim (philijne)
Met citaat reageren
Oud 12-01-2006, 23:52
akumabito
akumabito is offline
...en daarom geloof je in God?
Oud 13-01-2006, 00:00
kimberly-18
kimberly-18 is offline
nee!!! ik ben niet achterlijk ofzo!!! hahaha....

natuurlijk niet, er zijn zo veel redenen! maar dat is er 1 van! ik denk namelijk niet dat iedereen op 15 jarige leeftijd de liefde van zijn of haar leven ontmoet!

verder wil ik je nog even vertellen dat god er voor mij is als ik hem nodig heb, als ik met een probleem zit maar als ook als ik hem wil bedanken, god luisterd en geeft antwoord op je vragen al moet je soms even wachten...

jezus is de weg, de waarheid en het leven...

een belangrijke zin uit de bijbel, die voor mij het geloof duidelijk maakt.
god helpt mij met alles...
met stres, problemen thuis, met school, met tentamens en examens!

ik vind het heel moeilijk omdat uit te leggen! het is denk ik een gevoel dat je alleen kan voelen als je gelooft... een gevoel waar geen woord voor is, omdat het een godelijk gevoel is....

maar ja toen ik niet in god geloofde vond ik dit ook onzin....

maar zijn er uberhaupt mensen die in god geloven? en zijn er mensen die een alpha cursus hebben gevolgd en me hier wat meer over kunnen vertellen, behalve dat ze er hard om moesten lachen? thnx...

o ja groetjes aan iedereen van philip slash kevin...
Met citaat reageren
Oud 13-01-2006, 00:04
Frostbite
Frostbite is offline
Ja die mensen zijn er wel. Maar op Religie zijn de niet-gelovers een klein beetje oververtegenwoordigd en moet je op de gelovigen wat langer wachten.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2006, 00:05
kimberly-18
kimberly-18 is offline
wachten beantwoord vragen....

zoals ik al eerder zei...

maar ik zal geduld hebben, want geduld is een schone zaak...

kusje kim
Met citaat reageren
Oud 13-01-2006, 00:21
Verwijderd
Ik ging vroeger wel naar de kerk. Ik was zelfs een trouw bezoeker. Maar nu absoluut niet meer. Ik geloof op zich wel in God, maar ik heb een hekel aan de onverdraagzame en fanatische mensen die de kerk bevolken. Je mag geen spoortje kritiek hebben op de bijbel, God, Jezus of wie dan ook. Omdat het er staat, is het zo.

Daar bedank ik voor.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2006, 00:24
kimberly-18
kimberly-18 is offline
is denk ik verschillend per kerk, bij ons discuseren we er over en mag je je mening geven, veel mensen lezen de bijbel denk ik ook verkeerd, ik vind dat je zeker je mening mag geven, dat doe ik zelf ook, maar je moet wel netjes houden, maar dat is lochisch!

thnx voor de reactie kus kim
Met citaat reageren
Oud 13-01-2006, 00:34
Rodion
Rodion is offline
Ik geloof in God. Ik ben wel christelijk opgevoed, maar ik merk dat ik de laatste tijd écht in God geloof.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2006, 00:37
kimberly-18
kimberly-18 is offline
ben absoluut niet christelijk opgevoed, maar merk het zelfde!!

kusje kim
Met citaat reageren
Oud 13-01-2006, 00:39
Verwijderd
Ik heb mijn hele leven op katholieke scholen gezeten en heb gestudeerd aan de enige overgebleven katholieke universiteit. Ik ben dus vrij veel in aanraking gekomen met het christendom, in het bijzonder het katholieke geloof. Daar hoort uiteraard ook kerkbezoek bij. Het heeft me nooit aangesproken. Sterker nog, door geloof van dichtbij mee te maken en veel met gelovigen te discussiëren heb ik er alleen maar meer een afkeer van gekregen.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2006, 00:41
akumabito
akumabito is offline
Citaat:
kimberly-18 schreef op 13-01-2006 @ 01:00 :
verder wil ik je nog even vertellen dat Google er voor mij is als ik hem nodig heb, als ik met een probleem zit maar als ook als ik hem wil bedanken, Google luisterd en geeft antwoord op je vragen al moet je soms even wachten...
Oud 13-01-2006, 00:50
Rodion
Rodion is offline
Citaat:
akumabito schreef op 13-01-2006 @ 01:41 :
Flauw hoor.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2006, 00:52
Verwijderd
Citaat:
kimberly-18 schreef op 13-01-2006 @ 01:24 :
is denk ik verschillend per kerk, bij ons discuseren we er over en mag je je mening geven, veel mensen lezen de bijbel denk ik ook verkeerd, ik vind dat je zeker je mening mag geven, dat doe ik zelf ook, maar je moet wel netjes houden, maar dat is lochisch!

thnx voor de reactie kus kim
Ik vind dat ik boos mag zijn op God, en dat ik het volste recht heb om dat te uiten.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-01-2006, 00:54
kimberly-18
kimberly-18 is offline
Citaat:
akumabito schreef op 13-01-2006 @ 01:41 :
ZEER FLAUW!!!

kim
Met citaat reageren
Oud 13-01-2006, 00:57
kimberly-18
kimberly-18 is offline
ik vind ook dat je boos mag zijn op god, maar ik denk dat overal een reden achter zit!!!

zoals de orkaan in amerika bijvoorbeeld, mensen leefde daar in echte ghetto wijken, die mensen zijn nu allemaal verdeeld en krijgen een nieuwe kans op een bestaan, en natuurlijk zijn er heel veel, te veel doden gevallen, maar overal is een reden voor.

maar boos zijn mag, alleen is het aspect vergeven niet een zeer zeer belangrijk onderwerp in het christelijke geloof?!
vergeven is moeilijk maar god kan je daar bij helpen ook als je hem wil vergeven!

love ya
kusje kim
Met citaat reageren
Oud 13-01-2006, 01:05
Verwijderd
Citaat:
kimberly-18 schreef op 13-01-2006 @ 01:57 :
ik vind ook dat je boos mag zijn op god, maar ik denk dat overal een reden achter zit!!!

zoals de orkaan in amerika bijvoorbeeld, mensen leefde daar in echte ghetto wijken, die mensen zijn nu allemaal verdeeld en krijgen een nieuwe kans op een bestaan, en natuurlijk zijn er heel veel, te veel doden gevallen, maar overal is een reden voor.

maar boos zijn mag, alleen is het aspect vergeven niet een zeer zeer belangrijk onderwerp in het christelijke geloof?!
vergeven is moeilijk maar god kan je daar bij helpen ook als je hem wil vergeven!

love ya
kusje kim
Vertel je dat ook even aan de ouders van de slachtoffers? Dat de dood van hun kinderen een reden had? Ik denk dat veel gelovigen hun god toch even flink hebben lopen vervloeken, als ze nog geloven ...

En denk je echt dat het geloof uit jezelf komt als je er een cursus voor nodig hebt? Dat riekt (ook al) naar indoctrinatie...

Laatst gewijzigd op 13-01-2006 om 01:07.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2006, 01:13
kimberly-18
kimberly-18 is offline
lieve schat,

ik ga een alpha cursus volgen zo kom je er achter waar jou geloof uit voor komt en leer je dinge van het christelijke geloof die ik nooit geleerd heb omdat ik niet christelijk opgevoed ben.
die cursus word door de kerk gegeven en niet door de LOI of de NHA...

en die ouders zullen hun kinderen ongetwijfeld zo verschrikkelijk missen dat jij en ik dat niet eens kunnen voorstellen, maar toch op een dag zullen ze denken dat er een reden achter zit! die kinderen zijn bevreid van armoede en ongeluk! en kunnen nu een nieuw leven opbouwen op aarde in een ander lichaam, waarbij omdat zij hun taak nog niet hebben volbracht!
en als ze er niet achter komen, dat zullen ze als ze sterven hun kinderen terug zien, en zien dat het veel beter met hun gaat en aan de hel op aarde zijn ontsnapt! en vergeet niet alle mensen die het wel hebben overleefd!

kusje kim
Met citaat reageren
Oud 13-01-2006, 01:24
akumabito
akumabito is offline
Uh huh.... uiteraard zit daar een reden achter! Duhh! De tsunami ook, dat spreekt toch voor zich? Een kwart miloen mensen.. allemaal zondaars uiteraard, en daarbij was hun ofer niet voor niets, want alle andere mensen in het getroffn gebied gaan nu een veel beter leven krijgen!

Zelfde geld voor de aardbeving in Pakistan! Die sukkels moesten gewoon even wakker geschud worden! Moet je eens kiken hoe het ze straks voor de wind gaat!

Oud 13-01-2006, 01:25
Verwijderd
Ik geloof dat natuurkrachten onafhankelijk van God te werk gaan.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2006, 01:27
kimberly-18
kimberly-18 is offline
nee geen zondaars... mensen die een ander leven beter gegunt word... laat maar dit is mijn gevoel, ben moe morgen praten we verder... heerlijk dit behalve om half 3 s'nachts!!!

truste kim
Met citaat reageren
Oud 13-01-2006, 01:29
kimberly-18
kimberly-18 is offline
dat is jou geloof!!

en dat mag!!

heb ik ook heel lang gedacht... maar als ik er nu aan denk dat al die tienermoeders, armen, dak en thuislozen een nieuwe kans krijgen geeft mij dat een beter gevoel!!

en tja... natuurrampen gebeuren! sinds de wereld bestaat...

maar ik geloof dat god de aarde heeft geschapen! en dat daarom god ook de natuurrampen veroorzaakt... maar mischien is het de duivel wel....

truste kim
Met citaat reageren
Oud 13-01-2006, 01:29
akumabito
akumabito is offline
Citaat:
Sylph schreef op 13-01-2006 @ 02:25 :
Ik geloof dat natuurkrachten onafhankelijk van God te werk gaan.
Nee joh! da's zijn manier om hier de boel te regelen! Dat snap je toch wel!

Anyways, wat voor verhaal hangen gelovigen daar eigenlijk aan? Want hoe je het ook went of keert, als je ervan uitgaat dat god alles geschapen heeft, horen natuurrampen dus ook bij zijn schepping. En is hij er dus verantordelijk voor dat er miljoenen onschuldige slachtoffers vallen door droogte / overstromingen / aardbevingen / vulkaanuitbarstingen / stormen / tsunamis / whatever...

God is niets dan liefde!

De sadistische eikel... tssk...
Oud 13-01-2006, 03:41
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
:roloog: :roloog: :roloog:
*zucht*
Alle slechte dingen doet de duivel, of andermans god :wappervinger:
Oud 13-01-2006, 07:31
kimberly-18
kimberly-18 is offline
Citaat:
akumabito schreef op 13-01-2006 @ 02:29 :
Nee joh! da's zijn manier om hier de boel te regelen! Dat snap je toch wel!

De sadistische eikel... tssk...
kunnen we het wel een beetje netjes houden? zo praat ik ook niet over of tegen jou!

kusje kim goeie morgen.,...
Met citaat reageren
Oud 13-01-2006, 09:16
Belgarath
Belgarath is offline
Citaat:
Frostbite schreef op 13-01-2006 @ 01:04 :
en moet je op de gelovigen wat langer wachten.
Tja, ik ga dan ook op een christelijke tijd naar bed

Ik geloof in God en ga vanaf mijn 5e levensjaar naar de kerk. Ook ik heb ups en downs in het geloof. Vooral omdat er goede rationele argumenten zijn om niet te geloven, is het soms erg moeilijk om toch te blijven geloven. Toch ben ik er nog steeds van overtuigd dat Christus de weg, de waarheid en het leven is.

Over de Alpha cursus hoor en lees ik positieve dingen. Ik heb er zelf nooit een gevolgd, dus eigenlijk heb je aan mijn oordeel niet zoveel.
Oud 13-01-2006, 09:50
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Jeetje, wat een malle thread.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2006, 10:18
Verwijderd
Kim, je thread is heel leuk bedoeld, maar aangezien de ongelovigen hier er van uit gaan dat je met wetenschappelijk/tastbaar bewijs moet komen waarom God bestaat, heeft het vrij weinig zin voor jou om te discusiëren, aangezien jij 'aangeraakt' bent door God.

Ik heb deze 'aanraking' al wel meerdere malen meegemaakt bij anderen en heb hiervoor (nog) geen verklaring.

Het is verder niet lullig bedoeld, maar ik denk dat het religie forum van scholieren.com niet de beste manier is om jou blijdschap over je geloof te uitten.

Iemand met gevoelsargumenten bekeren over het internet werkt namelijk niet, omdat wij niet vanachter ons beeldscherm jou 'blijde' gevoel kunnen beleven. En ik denk dat ongeveer 90% van de ongelovigen hier, correct me if i'm wrong , nog nooit mensen hebben ontmoet die ook 'aangeraakt' zijn en ze vervolgens serieus genomen hebben.

Om ook nog maar even ontopic te gaan: Ja, ik geloof wel in een God, die het meest gebaseerd is op de God uit de bijbel.

Geloven in betekent overigens voor mij dat ik aanneem dat hij bestaat, ik heb nog niet aangenomen dat hij voor mij de redder en verlosser is.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2006, 10:35
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
kimberly-18 schreef op 13-01-2006 @ 08:31 :
kunnen we het wel een beetje netjes houden? zo praat ik ook niet over of tegen jou!
En? God is, volgens alle geldende definities, een sadistische eikel, wanneer we in de bijbel lezen wat hij allemaal heeft gedaan.

Totdat je dat weet te weerleggen vind ik het spelen van de respect-kaart uitermate zwak.

Voorbeelden?

-God stuurt een uitbraak van de pest naar Israel.
Kronieken 1 21:9-14

-God vermoord 50.070 mensen puur vanwege nieuwsgierigheid.
Samuel 6:19-20

-God vermoord een man voor zijn goede bedoelingen om de ark des verbonds in evenwicht te houden.
Samuel 6:3-7

-God belooft kinderen te vermoorden.
Hosea 9:11-16

-God vermoord 100.000 kinderen.
Exodus 12:29-30

-God geeft opdracht vrouwen, kinderen en bejaarden af te slachten.
Jeremia 51:20-26
(hier belooft god trouwens een overwinning, waarna de Israelieten ondanks dat door de Babyloniërs gepwnt worden, lekker.)

Okay, weerleg maar zou ik zeggen.
Oud 13-01-2006, 10:43
Belgarath
Belgarath is offline
Citaat:
T_ID schreef op 13-01-2006 @ 11:35 :
Okay, weerleg maar zou ik zeggen.
Och, dat is een beetje nutteloos. Uit jouw post blijkt dat je de essentie van het christendom niet begrepen hebt. Of in elk geval niet van toepassing op jou vindt. Ik geloof niet dat ik jou kan overtuigen.

Laatst gewijzigd op 13-01-2006 om 10:46.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2006, 10:45
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Belgarath schreef op 13-01-2006 @ 11:43 :
Och, dat is een beetje nutteloos. Uit deze post blijkt dat je de essentie van het christendom niet begrepen hebt. Of in elk geval niet van toepassing op jou vindt.
Wat is die dan precies?

Krijgen we nu weer de redenatie dat god ondanks het plegen en laten plegen van talrijke extreem zware misdaden op een of andere mysterieuze manier toch rechtvaardig is?
Oud 13-01-2006, 10:49
Love & Peace
Love & Peace is offline
Het getuigt van een grote tunnelvisie om te beweren dat God een sadistische eikel is die leven wegneemt.
Alsof God niet ook diegene was die het leven gaf.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2006, 10:56
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 13-01-2006 @ 11:49 :
Alsof God niet ook diegene was die het leven gaf.
Maar ja, dat is dan weer een redenatie die ik niet geldig vind totdat het scheppingsverhaal (creationisme in feite dus) zichzelf weet te bewijzen.
Oud 13-01-2006, 10:57
Blood Fire Rage
Citaat:
T_ID schreef op 13-01-2006 @ 11:45 :

Krijgen we nu weer de redenatie dat god ondanks het plegen en laten plegen van talrijke extreem zware misdaden op een of andere mysterieuze manier toch rechtvaardig is?
Je kunt geen misdaad plegen tegen de mieren in je ant-farm. Net zo goed kan god geen midaden plegen tegen mensen, denk ik.
Oud 13-01-2006, 11:03
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
T_ID schreef op 13-01-2006 @ 11:56 :
Maar ja, dat is dan weer een redenatie die ik niet geldig vind totdat het scheppingsverhaal (creationisme in feite dus) zichzelf weet te bewijzen.
Sorry, maar dat vind ik slap.

Alhoewel je niet in God gelooft, zeg je wel dat hij een sadistische eikel is. M.a.w., je verplaatst je in de schoenen van een gelovige en beredeneerd als een gelovige. (immers, je gebruikt de bijbel als bron)
En vervolgens, wanneer jouw stelling wordt verworpen, zeg je dat je geen geloofsbronnen accepteert.

Het zou je sieren om tenminste toe te geven dat God (volgens jouw vorige redenatie) geen sadistische eikel is.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2006, 11:07
T_ID
T_ID is offline
Hoezo? Ik kan toch best conclusies trekken over de aard van een personage als dat fictief is?

Ga je ook tekeer tegen literatuurcritici die een boekbespreking houden omdat het verhaal fictie is?
Oud 13-01-2006, 11:15
Verwijderd
Citaat:
wat betekendt god voor jullie?
Religie heeft in de wereld naar alle waarschijnlijkheid honderden miljoenen doden op zijn geweten, zowel direct (inquisitie, vervolging, heksenvebrandingen etc. etc. etc.) als indirect (beperking wetenschap en vrij denken). Daarom vind ik religie een groot kwaad dat verbannen moet worden uit deze wereld. Helaas neemt het percentage gelovigen in de wereld alleen maar toe. Gelukkig neemt dit percentage in Nederland echter af.
Citaat:
wie gelooft er in god?
en in welke god?
Nee.
Citaat:
Ik heb het altijd een achterlijke bende gevonden. Nooit heb ik kunnen begrijpen waarom bovengemiddeld intelligente mensen geloven.
Citaat:
ie heeft er wel eens een alpha cursus gedaan en kan me er wat over vertellen?
Doet me denken aan brainwashing in sektes. Maar goed, eigenlijk is er geen principieel verschil tussen een 'normale' religie en een sekte.
Citaat:
Van mijn vrienden en directe familie is niemand gelovig, dat zou ook niet goed gaan. Mijn opa en oma (die nog leven) zijn wel gelovig, maar daar heb ik geen contact mee.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2006, 11:17
Blood Fire Rage
Citaat:
Mephostophilis schreef op 13-01-2006 @ 12:15 :
Mijn opa en oma (die nog leven) zijn wel gelovig, maar daar heb ik geen contact mee.
Aanpakken die christenhonden!

Oud 13-01-2006, 11:17
Bart Klink
Bart Klink is offline
Citaat:
wie gelooft er in god?

ik ga sinds kort naar de kerk, en vind dit erg fijn, nu ga ik een alpha cursus volgen, om te kijken wat het geloof voor mij precies betekend, ik vind dit best spannend! maar heb er ook zin in!
Wat ik tot nu toe over alphacursussen gehoord/gezien heb, is dat ze een aardig eenzijdig beeld schetsen over Jezus (vooral omtrent zijn historie). Misschien dat ik zelf ook eens een keer mee zal doen.

Citaat:
wat betekend god voor jullie?
Voor mij is het een interessant verschijnsel, ik houd van mythologie. Ik heb een aardig tijd geloofd en heb God ook ‘ervaren’, maar ben er na lange tijd achtergekomen dat het niet de waarheid is. Alle gelovigen ervaren hun goden en daar zijn psychologische verklaringen voor. Ik vind religie nu nog steeds een heel boeiend sociologisch, psychologisch en mythologisch verschijnsel.

Citaat:
wie gelooft er in god?
Volgens mij hebben de ongelovigen wel de overhand hier.

Citaat:
en in welke god?
Vast niemand meer in Zeus, Apollo, Thor, Mazda of Osiris en al die andere duizenden goden die mensen bedacht hebben, maar nu niet (meer) in geloven.

Citaat:
Ik ga nog af en toe naar de kerk (vanuit interesse) en wil nog een keer naar een moskee.

Citaat:
Soms zeggen ze mooie/nuttige dingen, soms onzinnige/trieste dingen. Daarnaast zitten er aardige verschillen tussen de verschillende christelijke stromingen (evangelisch, gereformeerd, hervormd, rooms-katholiek enzovoort). Evangelisch spreekt de meeste jongeren het meeste aan, maar kent minder diepgang en nuance dan de meeste andere stromingen

Citaat:
Ik dus nog niet. Ik zou je willen adviseren kritisch te blijven en ook de andere kant van het verhaal te willen horen (en die hoor je niet op zo’n cursus).

Citaat:
Ik heb (gelukkig) ook een ongelovige vriendin. Mijn ouders zeggen dat ze geloven, maar volgens mij weten ze zelf niet meer waarin. Mijn opa (emeritus predikant) respecteert mijn afvalligheid, maar is er niet blij mee.
Reageren

Regels voor berichten