Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-01-2006, 17:35
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb medicijnen gekregen voor mijn astma en ik heb dus zo'n Ventolin Diskus gekregen maar ik kan er niet zo goed mee omgaan. Als ik inhaleer krijg ik al dat poeder alleen maar in mijn mond en ik proef het dan ook enzo en de apotheker heeft duidelijk gezegd dat dat niet de bedoeling is. Nou zal het wel een kwestie van wennen zijn maar wat tips en ervaringen zijn toch erg welkom voor het gebruik van zo'n ding
Oud 11-01-2006, 18:15
Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik heb geen Ventolin, maar wel een inhaler. Ik voel ook altijd wel een beetje poeder, maar ik proef niks. En er staat ook in mijn gebruiksaanwijzing dat dat normaal is.
Wat voor tips ik van de huisarts meegekregen heb voor het inhaleren: eerst goed ademhalen, mond op de inhaler zetten, door je neus uitblazen en dan krachtig en diep door je mond inademen, weer door je neus zachtjes uitademen en dan nogmaals krachtig en diep inademen. Bij mij en mijn inhaler werkt dat prima.
Maar waarschijnlijk heb je aan mijn hele verhaal dus niks
Met citaat reageren
Oud 11-01-2006, 18:18
Roos
Roos is offline
- adem goed uit door je neus
- adem heeel diep en krachtig in door je mond en druk dan op die discus
- zorg dat je het poeder niet onbewust met je tong opvangt
- daarna nog een keer diep inademen

Zo'n discus vind ik ook niet handig trouwens hoor (ik heb ooit een practicum gehad waarin we mochten oefenen met verschilende inhalatoren (met een placebo natuurlijk). Als je er niet aan kan wennen, zou ik om zo'n pufje vragen:

(volgens mij wordt die ook veel vaker voorgeschreven, en die gaat veel makkelijker, vind ik!)
Oud 11-01-2006, 18:33
FLuKee
FLuKee is offline
Heb je er geen gebruiksaanwijzing bij gekregen? Het is namelijk héél belangrijk bij inhalatie-preparaten, dat de toediening op een correcte wijze gebeurt. Maar wat hierboven staat klopt wel.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2006, 18:39
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
FLuKee schreef op 11-01-2006 @ 19:33 :
Heb je er geen gebruiksaanwijzing bij gekregen? Het is namelijk héél belangrijk bij inhalatie-preparaten, dat de toediening op een correcte wijze gebeurt. Maar wat hierboven staat klopt wel.
Ik heb de bijsluiter bekeken met plaatjes en de apotheker heeft het me voorgedaan en ik moest ook oefenen maar toen ging het niet goed en nu eigenlijk nog niet. Er zullen vast handigheidjes zijn en die wil ik nu graag weten
Oud 11-01-2006, 19:12
*meizz*
*meizz* is offline
Wat voor diskus heb je? Zo'n ronde of een rechthoekig achtige?
Ik heb ze allebei gehad, maar ik weet niet meer precies hoe je moet inhaleren met die rechthoekige.
Bij die ronde doe ik het zo:
-adem diep uit, tot je geen adem meer hebt
-adem dan diep weer in

En om alle poeder binnen te krijgen kun/moet je het dan nog een keer doen.
Bij mij werkt het wel goed, ik proef heel lichtjes wat poeder op mn tong, maar volgens mij kun je dat eigenlijk niet vermijden.
Probeer je tong plat te houden, maar ik denk dat je dat wel doet
Misschien helpt het als je gaat staan, of juist gaat zitten dat je wat meer evenwicht/lucht hebt.

Mijn moeder is longverpleegkundige, ik kan haar wel vragen of ze nog tips heeft, maar ze is nu niet thuis.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2006, 19:27
MTpower
MTpower is offline
Een maat van me had zo'n ding
Ik weet niet precies hoe hij het deed, het enige dat ik weet is dat hij wel heel hard in ademde met dat ding.
Oud 11-01-2006, 19:29
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
*meizz* schreef op 11-01-2006 @ 20:12 :
Wat voor diskus heb je? Zo'n ronde of een rechthoekig achtige?
Ik heb ze allebei gehad, maar ik weet niet meer precies hoe je moet inhaleren met die rechthoekige.
Bij die ronde doe ik het zo:
-adem diep uit, tot je geen adem meer hebt
-adem dan diep weer in

En om alle poeder binnen te krijgen kun/moet je het dan nog een keer doen.
Bij mij werkt het wel goed, ik proef heel lichtjes wat poeder op mn tong, maar volgens mij kun je dat eigenlijk niet vermijden.
Probeer je tong plat te houden, maar ik denk dat je dat wel doet
Misschien helpt het als je gaat staan, of juist gaat zitten dat je wat meer evenwicht/lucht hebt.

Mijn moeder is longverpleegkundige, ik kan haar wel vragen of ze nog tips heeft, maar ze is nu niet thuis.
Ik heb een ronde, bedankt voor de tips en als je moeder nog meer tips heeft zijn ze heel erg welkom

@ Roos: hoe heet zo'n ding als jij op dat plaatje laat zien, dat vraagt makkelijker namelijk.
Oud 11-01-2006, 20:49
Juda[NL]
Juda[NL] is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 11-01-2006 @ 20:29 :
Ik heb een ronde, bedankt voor de tips en als je moeder nog meer tips heeft zijn ze heel erg welkom

@ Roos: hoe heet zo'n ding als jij op dat plaatje laat zien, dat vraagt makkelijker namelijk.
Zoiets heet ook Ventolin... MAAR PAS OP, JE HEBT NIET VOOR NIETS DE DISCUS GEKREGEN ! ! ! ! !

EEN DISCUS IS VEEL ZWAARDER DAN EEN PUFAPPARAATJE ! ! !

ik bedoel maar... voordat je dat spul wilt innemen, en het nit werkt...
Oud 11-01-2006, 21:32
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Juda[NL] schreef op 11-01-2006 @ 21:49 :
Zoiets heet ook Ventolin... MAAR PAS OP, JE HEBT NIET VOOR NIETS DE DISCUS GEKREGEN ! ! ! ! !

Bedoel je dat de dosering in zo'n discus veel hoger is dan in zo'n pufapparaatje?

Als ik nou over twee weken andere medicijnen krijg, krijg ik die dan ook in zo'n discus of in een andere inhalator?
Oud 11-01-2006, 21:47
Roos
Roos is offline
Citaat:
Juda[NL] schreef op 11-01-2006 @ 21:49 :

Ehm doe maar rustig hoor. De arts van Daantje zal heus niet opeens een lagere dosis geven.
(Trouwens, Ventolin is de naam van het medicijn en niet van de toedieningsvorm)

Bijna alle astma-inhalatiemedicijnen kunnen in verschillende vormen gegeven worden, bijvoorbeeld zo'n diskus of een puffer (hoe zo'n ding serieus heet, weet ik eigenlijk niet anders zou je zo'n plaatje even moeten uitprinten ofzo).

Maar goed, misschien is het ook een kwestie van wennen. Het belangrijkste is dat je zo diep en krachtig mogelijk inademt en daarna je adem even vasthoudt, zodat de medicijnen in kunnen werken op je bronchieen.

Succes!
Oud 11-01-2006, 22:34
FLuKee
FLuKee is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 11-01-2006 @ 20:29 :
hoe heet zo'n ding als jij op dat plaatje laat zien, dat vraagt makkelijker namelijk.
Een doseeraërosol denk ik.

Even googlen bracht me op deze site, misschien vind je daar iets interessant? (zal wel het zelfde als de gebruiksaawijzing zijn, maar is toch redelijk uitgebreid)
Met citaat reageren
Oud 12-01-2006, 00:26
Ieke
Ieke is offline
De hoek dat je zo'n ding in je mond zet is ook belangrijk. Als je hem wat scheef houd en dan inhaleert gaat het ook over je tong. Ook is handig om goed recht en stil in je houding te zijn. Sommige mensen gaan als ze inhaleren naar achteren buigen en dan komt je hoek ook niet goed uit.
Heb je nooit een instructie gehad van hoe het moet? Mijn moeder (=praktijkverpleegkundige) doet dat namelijk wel en dat helpt erg goed. Ze kijkt dan hoe iemand het doet en waar het dan mis gaat. Heel veel mensen doen het namelijk niet goed en die punten hierboven gaan vaak mis.
Oud 12-01-2006, 10:49
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
De apotheker heeft me wel instructies gegeven hoe het moest en toen hield ik dat ding idd niet goed genoeg horizontaal. Ook ademde ik te snel weer uit. Ik heb het inmiddels nog een paar keer geprobeerd maar vooralsnog wordt het niet beter
Oud 12-01-2006, 11:48
rare kwast
rare kwast is offline
ik heb ook de discus (weet trouwens niet over dat dat zwaarder is maar goed! -> tis alleen een andere manier)

ik heb daar eigenlijk nooit last van gehad..
en ik denk ook niet dat ik helemaal snap over dat poeder, want dat ik zo fijn..
als t niet lukt kan je altijd terug naar de apotheker gaan
Oud 12-01-2006, 16:44
Verwijderd
Ik kon de medicijnen met zo'n inhalor niet goed binnen krijgen, daarom heb ik na verloop van tijd om een spray gevraagd (die Roos liet zien op dat plaatje), dat vind ik zelf veel fijner werken.

Qua sterkte lijkt het me meer aan de dosering liggen dan aan het apparaat.

Als het je na een aantal keer oefenen (niet tien keer op een dag proberen, dan krijg je veel te veel medicijnen binnen ) nog niet lukt zou ik toch terug gaan naar de apotheek om het nog eens te vragen/te oefenen 'onder begeleiding'. Of desnoods terug naar je arts om het daar aan te vragen.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2006, 17:12
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 12-01-2006 @ 11:49 :
De apotheker heeft me wel instructies gegeven hoe het moest en toen hield ik dat ding idd niet goed genoeg horizontaal. Ook ademde ik te snel weer uit. Ik heb het inmiddels nog een paar keer geprobeerd maar vooralsnog wordt het niet beter
Een ander aandachtspunt; je mond spoelen na het inhaleren is belangrijk ter voorkoming van (mond)schimmelinfectie.
Oud 12-01-2006, 17:14
Verwijderd
Citaat:
coopergirl schreef op 12-01-2006 @ 18:12 :
Een ander aandachtspunt; je mond spoelen na het inhaleren is belangrijk ter voorkoming van (mond)schimmelinfectie.
Staat ook in de bijsluiter, dacht ik.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2006, 17:15
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 12-01-2006 @ 18:14 :
Staat ook in de bijsluiter, dacht ik.
Klopt. Maar veel mensen doen dit (na verloop van tijd) niet (meer)..
Oud 12-01-2006, 19:06
FLuKee
FLuKee is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 12-01-2006 @ 18:12 :
Dat is enkel bij glucocorticoïden zo dacht ik. De stof die in Ventolin zit remt het immuunsysteem niet. Maar als het expliciet op de bijsluiter staat, zou ik het wel doen.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2006, 19:48
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Vandaag is het voor het eerst een beetje gelukt, kan het zijn dat je je hoofd toch een beetje achterover moet houden? Ik heb het idee dat het dan beter in mijn longen en minder in mijn mond terecht komt.

Je mond spoelen hoeft toch niet met Ventolin of daar ook mee? Het staat iig niet in mijn bijsluiter en de huisarts of apotheker heeft het ook niet gezegd.
Oud 13-01-2006, 19:50
Roos
Roos is offline
Nee dat is inderdaad alleen bij glucocorticoiden, die remmen je immuunsysteem (en dat wil je niet in je mond). Ventolin zorgt ervoor dat je bronchieen zich verwijden en heeft verder niet zoveel met je immuunsysteem te maken
Oud 13-01-2006, 21:42
Phenobarbidoll
Phenobarbidoll is offline
als je niet spoelt met water heb je kans op kleine infecties in je mond

(ik spoel overigens ook nooit)
Oud 13-01-2006, 21:45
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Phenobarbidoll schreef op 13-01-2006 @ 22:42 :
als je niet spoelt met water heb je kans op kleine infecties in je mond

(ik spoel overigens ook nooit)
Maar toch niet met Ventolin of dan ook?
Oud 13-01-2006, 21:57
Phenobarbidoll
Phenobarbidoll is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 13-01-2006 @ 22:45 :
Maar toch niet met Ventolin of dan ook?
ik heb even voor je in de bijsluiter gekeken;

sorry, ik gaf je inderdaad verkeerde informatie, ik was in de war met mijn flixotide-discus
Oud 13-01-2006, 22:00
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Phenobarbidoll schreef op 13-01-2006 @ 22:57 :
ik heb even voor je in de bijsluiter gekeken;

sorry, ik gaf je inderdaad verkeerde informatie, ik was in de war met mijn flixotide-discus
Okee, thanx

Ik hoor iedereen ineens over spoelen met water terwijl ik al dacht dat daarover niets in mijn bijsluiter stond
Oud 14-01-2006, 11:35
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Nog even een vraagje, niet over mijn inhalator maar wel over astma/medicijnen:

Klopt het dat je als je astma hebt/medicijnen gebruikt geen aspirine en ibuprofen meer mag gebruiken als pijnstiller?

Ik was een beetje aan het zoeken op internet over tips enzo en toen kwam ik heel vaak tegen dat aspirine niet meer 'mag'. In mijn bijsluiter van Ventolin staat daarover niets. In de bijsluiter van ibuprofen stond wel dat je het niet mag gebruiken als je astma-aanvallen hebt, maar als je er niet zoveel last van hebt, mag je het dan wel gebruiken? Ik weet wel dat ik het er benauwd van krijg maar soms vind ik dat minder erg dan pijn lijden of heeft het nog meer nare bijwerkingen dan?
Oud 14-01-2006, 12:19
Roos
Roos is offline
Ik zou sowieso geen aspirine kiezen als pijnstiller, maar paracetamol Tenzij je daar overgevoelig voor bent o.i.d, maar paracetamol wordt eigenlijk het meest gebruikt om pijn te stillen (ook in ziekenhuizen standaard).
Oud 14-01-2006, 12:21
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Roos schreef op 14-01-2006 @ 13:19 :
Ik zou sowieso geen aspirine kiezen als pijnstiller, maar paracetamol Tenzij je daar overgevoelig voor bent o.i.d, maar paracetamol wordt eigenlijk het meest gebruikt om pijn te stillen (ook in ziekenhuizen standaard).
Aspirine gebruik ik ook bijna nooit maar ibuprofen wel, vandaar dat ik me afvroeg of ik dat nu nog wel kan gebruiken.
Oud 14-01-2006, 12:23
Ieke
Ieke is offline
Ibuprofen en aanverwante middelen kunnen een nadelig effect op je astma hebben. Hoe het precies zit weet ik niet. Het is ook weer niet zo dat je het helemaal nooit mag gebruiken, maar je moet er iig voorzichtiger mee zijn. Vraag anders je arts er nog even naar, die zal het beter weten.
Aspirine heb ik nog niet eerder van gehoord.
Oud 14-01-2006, 13:13
FLuKee
FLuKee is offline
Citaat:
Ieke schreef op 14-01-2006 @ 13:23 :
Ibuprofen en aanverwante middelen kunnen een nadelig effect op je astma hebben. Hoe het precies zit weet ik niet. Het is ook weer niet zo dat je het helemaal nooit mag gebruiken, maar je moet er iig voorzichtiger mee zijn. Vraag anders je arts er nog even naar, die zal het beter weten.
Aspirine heb ik nog niet eerder van gehoord.
Dat geldt ook voor aspirine. Wat er gebeurt, is dat uit een bepaalde stof (arachidonzuur) heel wat stoffen gemaakt worden die de ontsteking bevorderen. Dit gebeurt langs 2 aparte systemen, waarvan aspirine en co, één weg selectief blokkeren. Dit zou de andere weg kunnen bevorderen, en langs die weg worden nu net stoffen gemaakt die in de astma-aanval een belangrijke rol spelen.

Paracetamol werkt meer op het centraal zenuwstelsel (maar blokkeert ook die éne weg zoals aspirine en ibuprofen).
Met citaat reageren
Oud 14-01-2006, 13:30
Verwijderd
Over welke medicijnen hebben we het nu, over salbutamol en aanverwanten of over flixotide? Ik gebruik namelijk beide al een aantal jaren (vroeger nog een ding waarvan ik de naam kwijt ben met capsules, later inderdaad de rotahaler en nu de rotadisk. Wat een plasticverspilling is dat kreng trouwens zeg, maar dat terzijde ).

Die Ventolin-aerosols (tegenwoordig trouwens niet meer gemaakt door GlaxoSmithKline maar door Sandoz) kun je inderdaad ook gebruiken met zo'n soort voorzetkamer, een volumatic heet dat geloof ik. Dat is een heel fijn verstuivend poeder voor mensen die heel moeilijk kunnen ademhalen; de damp blijft in die kamer hangen en je kunt dus helemaal in je eigen tempo het naar binnen werken. Het bevat ook geen deeltjes dus je mond wordt er niet droog van.

Maar ik weet niet of dat ook voor alle astma-medicijnen geldt. Salbutamol en dergelijke zijn natuurlijk meer symptoombestrijders die tijdelijk de luchtwegen vrijmaken, terwijl flixotide en dergelijke op de lange termijn werken (1x per 24 uur is genoeg). Dat is in poedervorm, en ik weet niet of je die ook in gasvorm kunt krijgen. Van de diskhaler is idd bekend dat dat poeder soms wel eens aan je verhemelte enz. blijft hangen, dan moet je gewoon je tanden wat verder om dat tuitje heendoen. Het vergt inderdaad wel enige oefening. En nadien goed je mond spoelen.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2006, 14:08
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb het over Salbutamol (Ventolin)
Oud 14-01-2006, 17:01
Verwijderd
Dat heb je zeker weten in heel makkelijke verdampvorm, gewoon even om vragen. Ik gebruikte dat poeder ook altijd maar toen ik een keer heel ernstige longontsteking had kon ik dat nauwelijks naar binnen krijgen, dus toen had ik zo'n verstuiver
Met citaat reageren
Oud 14-01-2006, 19:16
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
@ nare man: Okee, dankjewel dan kan ik dat ook nog wel vragen.

Misschien nog een hele stomme vraag: maar kan het zijn dat je je hoofd beter een stukje achterover kan houden met zo'n diskus om het in je longen te krijgen? Anders slaat al het poeder neer tegen mijn gehemelte en als ik mijn hoofd wat meer naar achter houd gaat het naar mijn idee beter terwijl er in de bijsluiter staat dat je je hoofd en dat ding horizontaal moet houden.
Oud 14-01-2006, 19:22
Verwijderd
Ja, dat kreeg ik ook te horen bij de apotheek. Het is volgens mij niet zo belangrijk, als je hem maar niet negentig graden gedraaid houdt of iets dergelijks. Ik merk ook dat ik wat makkelijker inadem als ik mijn hoofd een beetje naar achter houd, dus dat doe ik dan maar gewoon. Zolang je het gevoel hebt dat al dat poeder uit één dosis naar binnen gaat zit het wel goed.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2006, 21:44
Little Sister
Little Sister is offline
Bij mij zei de apotheker juist wel dat je je hoofd een stukje naar achter moet kantelen.

Ik heb ook nog geleerd dat je als je hebt geinhaleerd niet direct moet uitademen, omdat het er dan nog met je adem uit kan komen, je moet proberen je adem 8 tellen in te houden en dan pas uit te blazen. Mond spoelen is, zoals eerder gezegd ook belangrijk.
Oud 15-01-2006, 12:10
jet
jet is offline
wil ik oko nog even iets toevoegen..

zo'n puffertje werkt veeeel minder snel dat een poeder ding bij accute nood. en niet alle artsen in nederland hebben dat nog door (ze lezen niet elke week bij ofzo)
maar mensen die dus zeggen dat het handiger is.. kan wel, maar het werkt veel slechter

en ik krijg trouwens ook altijd een beeetje poeder in mn mond, maar het merendeel adem ik in
Oud 23-01-2006, 20:54
mirnie
mirnie is offline
als ik jou was zou ik even vragen om een inhalator met een inhalatiekamer. Veel makkelijker!
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten